طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی تاجر ونیزی بعنوان یک بازی آموزش مذاکره

گیمیفیکیشن اوتیسم
گیمیفیکیشن اوتیسم

یکی از موارد مهم که در آن از بازی جدی استفاده می‌شود آموزش مهارت‌های نرم است. مهارت‌های نرم به مجموعه مهارت‌هایی گفته می‌شود که شما فارغ از تخصصتان باید آن‌ها را بلد باشید. مواردی نظیر مذاکره، مدیریت زمان، هوش هیجانی و… از جمله‌ی این موارد است. حال در این مقاله به بررسی بازی تاجر ونیزی به عنوان یک بازی جدی برای آموزش مذاکره می‌پردازیم.

تعریف دقیق مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم به شیوه‌ی کار شما مربوط است. این مهارت‌ها، یا همان مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های شماست که برای موفقیت در کار نیاز است. مهارت‌های نرم، نحوه‌ی تعامل افراد را در روابطشان با دیگران مشخص می‌کند. این مهارت‌ها دربرگیرنده‌ی مهارت‌های بین‌فردی و ارتباطی، مهارت‌های شنیداری، مدیریت زمان و همدلی با دیگران است

تاجر ونیزی و مذاکره؟

تاجر ونیزی نام یکی از نمایش‌نامه‌های معروف شیکسپیر است که در این نمایش‌نامه که جنبه طنز هم دارد از دادگاهی گفته می‌شود که در این دادگاه یک تاجر یهودی می‌خواهد به دلیل دیرکرد در پرداخت طلب خود آسیبی به تاجر دیگر بزند. تاجر دیگر هم در تلاش است تا با دادن پول بیشتر وی را از این کار منصرف کند. اما تاجر یهودی موافقت نمی‌کند و در نهایت با قدرت مذاکره فردی دیگر تاجر یهودی منصرف می‌شود. این داستان به نوعی قدرت مذاکره را نشان می‌دهد چیزی که در دیگر نمایش‌‌نامه‌های شیکسپیر مثل مکبث یا ریچارد سوم هم مشهود است.

بازی تاجر ونیزی

بازی تاجر ونیزی

در این بازی شما در قرن 15 زندگی می‌کنید و نقش تاجری به اسم “کارلو وچیو” را بازی می‌کنید. و چشم‌انداز شما این است که تبدیل به بزرگ‌ترین تاجر عصر خود شوید. نکته‌ی جالب توجه این است که منتورهای شما در این بازی لئوناردو داوینچی بزرگ و ماکیاولی هستند. این بازی به نوعی پیشگام بازی‌های جدی برای آموزش مذاکره و همچنین پیشگام بازی‌های جدی برای آموزش مهارت‌های نرم است.

سبک بازی

در این بازی آنلاین 6 سناریوی کامل وجود دارد و شما با انتخاب هر سناریو و انتخاب گزینه‌های متفاوت در تلاشید تا با حل مناقشات و مذاکره کردن توانایی‌های خود را در این زمینه بهبود ببخشید. اما نکته‌ی بسیار مهمی در اینجا وجود دارد که باید آن را یادآور شوم و آن هم اینکه در این سبک بازی‌ها یادگیری زمانی رخ می‌دهد که شما برگردید و با انتخاب‌های متفاوتی تلاش کنید تا با هر انتخاب تاثیرات انتخاب خود را در دنیای بازی که بازتابی از واقعیت است ببینید.

طراحی بازی

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در طراحی بازی‌های آموزشی و گیمیفیکیشن در آموزش باید به آن دقت کنیم همگام‌سازی محتوا و مکانیک‌ها و داستان بازی است چیزی که خیلی خوب در این بازی رعایت شده‌است. در کتاب طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی راجع به این موضوع به تفصیل صحبت کردیم. در اینجا تطبیق طبقه بندی بلوم با نوع اهداف یادگیری شناختی را به وضوح می‌بینید حتی پیرنگ داستانی کاملا مطابق با اهداف آموزشی است.

ویژگی‌های بازی

برای این بازی ویژگی‌های زیر را برشمرده‌اند:

  1. کاربردی
  2. انقلابی و قدرتمند
  3. اعتیادآور و نوآورانه
  4. منعطف و ساده‌فهم

یکی از مواردی که فکر کنم برای دوستانی که پایان نامه گیمیفیکیشن در این زمینه دارند بحث ارزیابی گیمیفیکیشن در آموزش است که توسط این شرکت به خوبی انجام می‌شود. در حقیقت ما از این شرکت در تهیه پلتفرم گیمیفیکیشن خود الگو گرفته‌ایم.

متودولوژی

این بازی محصول شرکت arc-institute است که از سه سنگ‌بنا تشکیل شده است:

  1. محتوای با کیفیت:این بازی معادل یک دوره‌ی دوروزه آموزش آکادمیک است و یک نگاه بسیار کاربردی دارد.
  2. تکنیک‌های گیمیفیکیشن: در این بازی از تکنیک‌های رایج در گیمیفیکیشن مثل داستان‌سرایی و مراحل و رنکینگ و… استفاده شده‌است.
  3. شبیه‌ساز پیشرفته: وظیفه‌ی این شبیه‌ساز خلق موقعیت‌هایی شبیه به موقعیت‌های زندگی واقعی است.

اما شاید سوال کنید که محتوای این بازی بر چه اساسیست؟ این بازی آموزش مذاکره بر مبنای روش تدریس در دانشگاه هاروراد است که قدمت زیادی دارد. این روش را پروفسور راجر فیشر برای اولین بار ابداع کرد و توسط دکتر چستر کاراس ادامه پیدا کرد.

اهداف این بازی

در این بازی آموزش مذاکره قرار است که شما موارد زیر را آموزش ببینید:

  1. ایجاد اعتماد در بین افراد با مذاکره
  2. درک اهمیت آموختن خط مشی هم‌فکران
  3. آموختن روش‌های مطرح کردن درخواست
  4. استفاده از ابزارها برای مذاکره‌ی بهتر
تاجر ونیزی
تاجر ونیزی

معرفی سناریوهای بازی

در این بازی 6 نوع سناریو وجود دارد که آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. ماژول اول: فهم دیگران است و  دراین ماژول شما در یک موقعیت هستید و مشتری به سمت شما می‌آید و سناریوهای متفاوتی رقم می‌خورد.
  2. ماژول دوم: اطلاعات و علایق است و در این ماژول شما راجع به یک موضوع سیاسی بحث می‌کنید.
  3. ماژول سوم: استراتژی‌های پیدا کردن مطلوبیت مشترک است و شما دنبال گرفتن یک وام هستید.
  4. ماژول چهارم: روندهای مذاکرات است و شما دنبال ایجاد یک جوینت ونچر هستید.
  5. ماژول پنجم: ارتباطات است و شما با اعضای سایر ملل صحبت می‌کنید.
  6. ماژول ششم: مرور و بازنگری است و شما دنبال استخدام یک مدیر هستید.
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

13 پاسخ

  1. درس چهاردهم تمرین اول__
    برای ورزش کردن نیاز نیست شروع خوب یا سختی داشته باشید مهم تکراره شما هر روز متعهد باشید انجام بدید ببینید به مرور زمان چه تغییری میکنید.هر تصمیمی که دارید برای شروع برنامه یا تایم خاصی نمیخاد فقط باید شروع بشه ولی هر روز ..
    درس چهاردهم

  2. درس چهاردهم تمرین دوم__
    من کتاب هایی که نیاز دارم یا علاقه مندم رو در لیست قرار میدم و همچنین فیلم های خوبی که دوستان معرفی میکنند و برای پاداش به خودم اونها رو میخرم و نگاه میکنم.
    درس چهاردهم تمرین سوم__
    ورزش کردن هر روز برای من تغییر بزرگی هست در زندگی چون به مرور زمان هم به تناسب اندام رسیدم هم وزنم رو کنترل میکنم هم روحیه خوبی دارم و اینجا بود که زمان رو درک کردم و حالا برای هر تصمیم جدیدی من تلاشم رو میکنم ولی نتیجه رو میسپارم به زمان

  3. سوال اول_روز چهاردهم
    بدون شک ورزش می تواند عامل شادی خوبی باشد

  4. سوال دوم_روزچهاردهم
    برای ورزش کردن پاداش اجازه دادن به خود گشت زدن در سوشال مدیا

  5. سوال سوم_روز چهاردهم
    عادت به یادگیری روزانه ۳۰ لغت زبان ان هم ماندگار
    یادگیری در ساعت های مختلف روز

  6. روز چهاردهم
    سوال اول
    ورزش و زبان رو جدی‌تر دنبال کنم تا پیر نشدم.

    سوال دوم
    غذای خوب، بازی کردن، خرید کردن

    سوال سوم
    مهارت‌های مربوط به بازاریابی اینترنتی رو اوکی شم و اینا ریز ریز تو زیر مجموعه.های مختلف کار می‌کنم

  7. روز 14 س1: حس میکنم رسیدن به توانایی درک کامل زبان انگلیسی برام شادی آور باشه و میخوام برای یادگیری اون متعهد بشم
    س 2:برای پاداش میتونم ویدئو های تاریخی رو ببینم که برام جذاب هست و هم به اطلاعات ام اضافه میکنه

  8. سوال اول روز چهاردهم
    ورزش کردن،یادگیری زبان، کارایی مثل شیرینی پزی رو بیشتر یاد بگیرم
    سوال دوم
    خرید کردن،رفتن به کوه و دشت،بازی با دخترم، با دخترم بیرون برمو بستنی بخوریم،کیک شکلاتی خوردن، ارایش کردن،کارای دستی درست کردن
    سوال سوم
    من متوجه شدم سروتونینی هستم ودخترمم همین خوصوصیاتو داره میخوام بیشتر راجع به این هرمونا بدونم که هم به خودم و دخترم کمک کنم که همیشه حال خوب داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب