gamfication for tourism

معرفی کتاب Gamification for Tourism

با سلام همانطور که حتما متوجه شده اید در تلاش هستم تا نقد کوتاهی بر کتاب های مرتبط با گیمیفیکیشن که تا کنون خوانده ام داشته باشم هدف این است که شما با خواندن این نقدها راجع به خواندن این کتاب ها تصمیم نهایی را بگیرید. در این پست راجع به کتاب Gamification for Tourism می نویسم البته این کتاب ترجمه هم شده است.

این کتاب برای چه کسانی مفید تر است؟

از آنجاییکه این کتاب یک سری مقاله است که با درایت و با ترتیب خوبی کنار هم قرار گرفته است بیشترین استفاده از این کتاب را قطعا افراد آکادمیک خواهند برد و اگر شما مثل من خیلی دنبال استفاده آکادمیک از کتاب نباشید کتاب Gamification for Tourism برای شما تا نسبتا اواخر کتاب خسته کننده خواهد بود.

خوبی کتاب این است که مثال های متنوع و جامعی راجع به تمامی استفاده های ممکن از گیمیفیکیشن در صنعت توریسم آورده شده است. شما به یک طبقه بندی نسبتا جامع راجع به موارد استفاده از گیمیفیکیشن گردشگری خواهید رسید. که البته قصد دارم در پست های متفاوتی راجع به این کاربردها و مثال های جذاب کتاب بنویسم و به آن ها از همین پست ارجاع دهم.

مشکل این کتاب چیست؟

یک قضیه بسیار مهم راجع به گیمیفیکیشن وجود دارد که می خواهم آن را با یک مثال نشان دهم در حال حاضر من مشغول طراحی یک بازی رومیزی برای آموزش هوش مالی به کودکان هستم من پیش خودم فکر می‌کنم که برای طراحی چنین محصولی باید طراحی بوردگیم،طراحی آموزشی،طراحی کودک و هوش مالی را به عنوان حداقل موارد بیاموزم.

باید بازی های برتر رنج سنی مورد نظرم را ببینم. بازی های رومیزی آموزشی آن سن مشخص را ببینم و .. از نظر من طراحی یک فرآیند پیچیده است! در گیمیفیکیشن اما ما یک مشکل بزرگ داریم طراحی گیمیفیکیشن بسیار سهل و ممتنع است و هرکسی فکر می کند می تواند این کار را انجام دهد. بیشترین قشری که دارای این توهم هستند اساتید دانشگاهی هستند!

اگر از اساتید دانشگاهی بپرسید که آخرین بازی که کردی چه بازی بوده است به منچ و ماروپله می‌رسید! و مشخصا این افراد نمی‌توانند طراحان گیمیفیکیشن خوبی شوند زیرا نه تنها بازی نکرده اند بلکه در مقابل بازی کردن مقاومت بیشتری نسبت به یک فرد عادی خواهند داشت!خب بگذریم متوجه منظور من شدید! این کتاب توسط اساتید دانشگاه نوشته شده است!

به همین دلیل هم شما راجع به خیلی از مسائل بنیادی گیمیفیکیشن نباید مته به خشخاش بگذارید زیرا مشخصا اساتید دانشگاهی متوجه این مسائل نخواهند بود!

بهترین بخش کتاب Gamification for Tourism

دو فصل آخر کتاب بسیار خوب است مثال های متفاوتی از ترکیب گیمیفیکیشن و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی یا همان AR VR زده شده است.که برای من بسیار جالب بود. اما نکته ای که وجود داشت این بود که دوباره مشکل بزرگ این بود که اساتید دانشگاهی این متن را نوشته بودند که حداقل سواد لازم راجع به پیاده سازی فنی این موارد و باگ های ممکن را نداشتند.

جمع بندی

در مجموع این کتاب اگر دنبال نوشتن پایان نامه در این حوزه هستید بی ‌نظیر است.اگر دنبال یادگیری و کاربردهای جدید گیمیفیکیشن و توریسم هستید دو فصل آخر کتاب برای شما کفایت می کند. خیلی نباید موقع خواندن کتاب مته به خشخاش گذاشت زیرا کتاب توسط اساتید دانشگاهی نوشته شده است. کتاب ترجمه شده است هرچند که چون ترجمه بدون اجازه بوده است یک سری مشکلات حقوقی پیش آمده که امیدوارم زودتر حل شود.

دیگر کتاب های نقد شده

لیست زیر لیست کتاب های دیگری است که در سایت به نقد آن پرداخته ام در صورت تمایل برای گرفتن پی دی اف کتاب زیر همین پست کامنت بگذارید.

, , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست