طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مثال جلوگیری از ضرر ؛ بررسی چند نمونه‌ی گیمیفیکیشن در رانه هشتم

مثال جلوگیری از ضرر
مثال جلوگیری از ضرر

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن همانطور که در پست‌های قبلی متوجه شدید رانه جلوگیری از ضرر به نوعی تجمیع 7 رانه‌ی قبل در فریمورک قدرتمند اکتالیسیس می‌باشد. حال به بررسی چند مثال جلوگیری از ضرر می‌پردازیم.

1-مثال جلوگیری از ضرر :مثال نقاش

یکی از مثال‌های جالبی که آقای یوکای چو در رابطه با رانه 8 بیان می‌کند یک تجربه‌ی شخصی است که برای ما ایرانی‌ها امثال آن زیاد اتفاق می‌افتد! ایشان در یک سفر هستند و قصد دارند که یک یادگاری برای همسر خود ببرند. وی متوجه می‌شود که در یک مکان شخصی در حال کشیدن پرتره مردم است و کار نسبتا خوب و حرفه ای هم تحویل مردم می‌دهد.خلاصه یو کای کنجکاو  می‌شود و متوجه می‌شود که این آقای نقاش از روی عکسی که وی از همسرش در گوشی خود دارد می‌تواند یک نقاشی از صورت همسر یوکای بکشد.

قیمتی که نقاش پیشنهاد میدهد 50 دلار است اما یوکای با استفاده از تکنیک ABL که قبلا راجع به آن صحبت کردیم می‌گوید که نه زیاد است و تصمیم به رفتن می‌کند سپس نقاش می‌گوید که چون آخرین کار امروز است حاضر است که با 35 دلار نیز این کار را انجام دهد. یوکای قبول می‌کند و نقاش نقاشی را می‌کشد. وی 35 دلار پول را می‌دهد و نقاشی را می‌گیرد سپس نقاش می‌گوید آیا یک لایه‌ی محافظ نمی‌خواهی که روی نقاشیت بگذارم؟ قیمت این کار 15 دلار است بعد با دست به یوکای نشان می‌دهد که اگر از لایه محافظ استفاده نکند با برخورد به هرچیزی نقاشی پاک می شود.

در این لحظه عملا  یوکای باید تصمیم بگیرد که آیا کلا بی خیال این نقاشی شود یا 15 دلار دیگر بدهد در صورتی که بی خیال بشود 35 دلار از دست داده‌است و اگر بخواهد نقاشی را داشته باشد باید 15 دلار دیگر بدهد خب مشخص است که وی 15 دلار دیگر نیز می‌دهد.این تکنیکی است که خیلی از فروشنده‌ها از آن استفاده می‌کنند!

گیمیفیکیشن مثال نقاش
گیمیفیکیشن مثال جلوگیری از ضرر در نقاش

مثال دیگری که یوکای می زند مربوط به شرکت‌های تحقیقاتی است که مثلا 1 میلیارد دلار پول گرفته‌اند این شرکت‌ها شاید در راه کشف چیزی که می‌خواهند موفق نباشند. اما از شرکت سرمایه‌گذار، تقاضای 100 میلیون دلار دیگر می‌کنند تا بتوانند کار را ادامه دهند شرکت سرمایه‌گذار هم فکر می‌کند یا 1 میلیارد از دست رفته‌است و یا هم باید 100 میلیون بدهد! پس 100 میلیون می‌دهد در خیلی از روابط هم افراد می‌گویند من که چند سال با این نفر بوده‌ام پس حیف است که به خاطر این مشکل با وی قطع ارتباط کنم.

2-مثال جلوگیری از ضرر :مثال پوکر

مثال جلوگیری از ضرر بعدی مربوط به پوکر است. اگر پوکر بازی کرده باشید متوجه یک موضوع می‌شوید آن هم اینکه خیلی وقت‌ها شما به اصطلاح مقدار زیادی پول را تا قبل از دست نهایی در بازی گذاشته‌اید. مثلا فرض کنید شما 90 هزار تومان را تا یک لحظه‌ی خاص  وسط گذاشته‌اید حال بعد از اینکه برگه‌ای رو می‌شود یکی از بازیکنان دیگر تمام پول خود را که 120 هزار تومان در مجموع می‌باشد وسط می‌گذارد شما یا باید 30 هزار تومان دیگر بیایید و یا بی خیال 90 هزار تومان قبل خود شوید.

گیمیفیکیشن مثال پوکر
گیمیفیکیشن مثال جلوگیری از ضرر  پوکر

یکی از جذابیت‌های بازی پوکر دقیقا همینجاست! این بازی از چندین رانه استفاده می‌کند و این عاملیست که این بازی قرن‌ها ماندگار خواهد شد! به طور مثال در بعضی مواقع، شما نمی‌خواهید بازنده باشید و وقتی کسی یک مقدار به اصطلاح Raise می‌کند شما هم پا به پای وی call می‌کنید. یک نکته‌ی جالب و آموزشی خاص در پوکر وجود دارد که با توجه به عینکی که فریمورک اکتالیسیس به ما می‌دهد به آن می‌رسیم.

یکی از رانه‌های مهم در این بازی، رانه عدم قطعیت است. حال موقعیت زیر را در نظر بگیرید هر یک از دوستان شما 40 هزار تومان پول در پات گذاشته‌اند. حال شما 300 هزار تومان پول را Raise می‌دهید و همه‌ی دوستان شما فولد می‌کنند و این دست تمام می‌شود و شما تمام پول‌ها را خواهید داشت شما در این لحظه مختار هستید که دست خود را به دوستان خود نشان دهید و یا نشان ندهید .توصیه‌ی من به شما این است هیچ وقت دست خود را نشان ندهید علت این امر این است که وقتی دست خود را نشان ندهید خیلی از افراد در دورهای بعدی Raise شما را کال می‌کنند فقط به این دلیل که طبق رانه 7 دست شما را ببینند!

3-مثال جلوگیری از ضرر :zombies run

مثال جلوگیری از ضرر بعدی که راجع به آن صحبت می‌کنیم مربوط به بازی زامبیز ران  می‌باشد که در پست داستان‌سرایی راجع به آن صحبت کردیم. این بازی به این نحو  است که زامبی‌ها کل دنیا را گرفته‌اند و شما ساکن شهر آبل هستید حال وظیفه‌ی شما این است که برای مردم شهرتان آذوقه جمع کنید و برای آن‌ها آذوقه بیاورید شما یک اپ دارید و یک هدفون که به گوشی شما وصل است. حال باید بدوید تا زامبی‌ها شما را نخورند! شما خیلی طبیعی صدای زامبی‌های درنده را می‌شنوید و باید فرار کنید تا آن‌ها نتوانند شما را بخورند بعضی وقت‌ها از برج مراقبت آبل به شما پیام می‌رسد که در فاصله 200 متری شما دو زامبی با سرعت زیاد می‌آیند اگر سریع‌تر ندوید خورده می‌شوید! و شما مجبور به سرعت بیشتر خواهید شد!

گیمیفیکیشن zombies run
گیمیفیکیشن zombies run

4-مثال جلوگیری از ضرر :fomo punch

مثال جلوگیری از ضرر نهایی امروز ، مربوط به یک مسئله‌ی روانشناسی است. خب یک نوع ترس خاص در وجود انسان ها هست به اسم fomo یا Fear of missing out این یعنی ترس از دست دادن چیزی که نداشتید ولی می‌توانستید داشته باشید! مثال خودمانی ما این است که ابی ممکن است بازنشست شود ولی من هنوز به کنسرت وی نرفته ام و 3 ماه بعد آخرین کنسرت وی می‌باشد. ترس اینکه من نتوانم کنسرت ابی را هیچ وقت ببینم یک ترس زیاد است یعنی شاید من واقعا هیچ وقت هم نتوانم وی را ببینم اما اگر امروز یک نفر مرا تهدید کند که اگر فلان کار را کنی تا 6 ماه ممنوع الخروج می‌شوی و هرگز نمی‌توانی به کنسرت ابی بروی یک تهدید جدی برای من محسوب می‌شود!

حال یک مثال خارجی داریم در این زمینه جان اسکالی مدیر بازاریابی پپسی بود یعنی به زبان خودمانی ته مخ زنی!!! استیو جابز می‌خواست کاری کند تا وی به اپل بپیوند جابز تنها یک حرف زد گفت اگر می‌خواهی تا آخر دنیا آب شکر بفروشی در پپسی بمان وگرنه به اپل بیا تا دنیا رو تغییر دهی! بنگ! به این کار فومو پانچ می‌گوییم ضربه‌ای ناگهانی که طرف را ناک اوت می‌کند! نتیجه‌ی این صحبت البته این بود که اسکالی به اپل رفت و بعدها باعث اخراج جابز شد!

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

  1. غلط املایی/تایپی:
    نتیجه این صحبت البته این بود که اسکالی به اپب رفت و بعدها باعث اخراج جابز شد!
    اپب—-اپل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب