طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن در منابع انسانی

اگر هر یک از کارهای زیر را در سازمان انجام می‌دهید، با یادگیری گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی می‌توانید این کارها را خیلی بهینه‌تر انجام دهید! اجازه دهید لیست را باهم مرور کنیم:

  • در سازمان وظیفه‌ی جذب و استخدام افراد را بر عهده دارید.
  • کارمندان را برای شروع کار در شرکت خود آموزش می‌دهید.
  • به عنوان بخشی از وظایف کاری خود به افراد تازه وارد کمک می‌کنید تا حرفه‌ی خود را توسعه دهند.
  • از مدیریت به منظور انجام ارزیابی‌های دوره ای در سنجش عملکرد کارکنان حمایت می کنید.
  • به ارزیابی عملکرد افراد در سازمان می‌پردازید.

اگر در هرکدام از موارد بالا فعالیت می‌کنید باید بگوییم که گیمیفیکیشن ابزار مناسبی برای شما محسوب می‌شود که باید آن را جدی بگیرید. گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی با توجه به مهاجرت نخبگان از ایران به عنوان ابزاری موثر برای مدیران سازمان مطرح می‌شود.

آشنایی با گیمیفیکیشن

وقتی بچه‌هایتان را در حال انجام بازی‌های ویدیویی تماشا می‌کنید و تمرکز و درگیری طولانی مدت آن‌ها با بازی‌ها، توجه شما را به خود جلب می‌کند. همچنین اگر خودتان یک بازیکن مشتاق و علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی هستید می‌دانید که خیلی راحت می‌توانید در بازی‌ها غرق شوید.

بنابراین درک این نکته که بازی‌ها جذاب هستند برای شما سخت نیست. این میزان جذابیت در بازی‌ها را با میزان مشارکتی که همکارانتان در کار دارند مقایسه کنید. شاید خود شما گاهی اوقات لحظاتی کسالت‌آور را در محل کار تجربه می‌کنید، در حالی که گاهی اوقات به نظر می‌رسد که در همان محیط کار، بسیار پر انرژی هستید. مقوله “درگیری کارکنان” در محیط کار یک سازمان توسط مؤسسه‌ی گالوپ برای چندین دهه در چندین کشور با پرسیدن سوالاتی در مورد میزان سطح مشارکت در محل کار از صدها هزار کارمند، مورد بررسی و نظارت قرار گرفته‌است.

نتایج این تحقیقات بسیار تکان دهنده بود. پنجاه و دو درصد از کارمندان ایالات متحده درگیری و مشارکتی در محل کار ندارند. 18٪ به طور فعال بدون مشارکت با دیگران هستند و فقط 30 درصد سطوحی از مشارکت و درگیری را داشتند. همانطور که در جدول  مشاهده می‌کنید این آمار برای بسیاری از کشورهای دیگر به مراتب ناامیدکننده‌تر است.

تعریف گالوپ از کارکنان “انگیجد” کسانی هستند که با اشتیاق فعالیت کرده و با شرکت خود ارتباط عمیقی احساس می‌کنند. آن‌ها از نوآوری بهره گرفته و سازمان را به سمت پیشرفت هدایت می‌کنند. نبود اشتیاق و سطوح پایین مشارکت برای سازمان‌ها هزینه‌های بالایی را به دنبال خواهد داشت. گالوپ تخمین می‌زند که کارمندان غیرمتعهد سالانه بین 450 تا 550 میلیارد دلار هزینه‌ به اقتصاد ایالات متحده وارد می‌کنند.

گیمیفیکیشن در منابع انسانی

به طور کلی چندین دلیل مهم دیگر وجود دارد که چرایی نیاز وجود استراتژی گیمیفیکیشن در سازمان شما را بیان می کند. یک استراتژی اجرایی خوب گیمیفیکیشن می تواند کارمندان شادتری را ایجاد کند. نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی (Opener Institute for People and Performance) نشان می دهد که کارکنان شاد:

  1.  دو برابر بهره وری بیشتری دارند.
  2. پنج برابر بیشتر در مشاغل خود خواهند ماند.
  3. شش برابر پرانرژی تر هستند.
  4. ده برابر کمتر مرخصی استعلاجی می‌گیرند.

کارکنان شادتر همچنین 33 درصد بیشتر از سایر همکارانشان با یکدیگر مشارکت و همکاری دارند. آن‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که 46 درصد بیشتر بر عملکرد کلی سازمان تأثیر می‌گذارد، 31 درصد بیشتر از سایر همکاران خود به اهداف دست می‌یابند و 36 درصد انگیزه‌ی بیشتری دارند.

نسل z و گیمیفیکیشن

دلیل بعدی وجود گیمیفیکیشن در محیط کار چیزی است که ممکن است از قبل با آن دست و پنجه نرم کرده باشید: نسل هزاره در تعداد قابل توجهی در حال ورود به محیط‌های کاری هستند. این در حالی است که بازی‌های ویدیویی بخشی از زندگی این نسل بوده و هست. هنگامی که آن‌ها وارد دهه‌ی بیست زندگی خود می‌شوند، بیش از 10000 ساعت بازی ویدیویی انجام داده‌اند.در نقد کتاب not everyone gets a trophy و صحبت با نسل Z، بیشتر راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم.

گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی
گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی

واقعیت‌های مدیریت منابع انسانی

به طور کلی، مدیریت منابع انسانی نتوانسته به برخی از وعده‌های خود عمل کند. نحوه‌ی جذب، کارکرد، ارزیابی و ایجاد انگیزه در کارکنان هنوز در مدل‌ها و ابزارهای قرن بیستم گیر کرده است. استفاده از رویکردهای “تیلوریسم” که به سازمان به مثابه ماشین نگاه می‌کند برای نیروهای کار مدرن که نیاز به انعطاف و خلاقیت دارند، ترکیب این دو مانند تلاش برای پرواز به ماه بادوچرخه است. در حالی که بسیاری از حوزه‌ها کاملاً مبتنی بر داده‌ها هستند، در منابع انسانی شمانتوانسته‌اید از همان فناوری و مفاهیم موجود امروزی در حدی که شغل شما نیاز دارد بهره‌مند شوید.

زمان آن فرا رسیده به این فکر کنید که تا چه میزانی به آمارهای عملکردی در رابطه با فعالیت کارمندان خود دسترسی دارید. آیا از سطح فعلی و پیشرفت آن‌ها طی ماه‌های گذشته در حوزه‌هایی مانند مهارت‌های ارائه، برنامه نویسی، مدیریت پروژه یا رهبری اطلاع دارید؟ چگونه تیم‌ها را با افراد مناسب و با مهارت مجهز می‌کنید؟ بر اساس توصیه‌های دریافت شده یا بر اساس داده‌های واقعی؟

با توجه به اینکه ما برای نتایج جستجو یا انجام تحقیقات بازاری و میدانی در واقع به حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات متکی هستیم ولو اینکه ابزار قابل اعتماد دیگری در این شیوه بررسی وجود ندارد، با این وجود مدیریت کارمندان با ابزارهای بسیار ساده‌تری امکان پذیر می‌باشد.

داشبورد گیمیفیکیشن
داشبورد گیمیفیکیشن

اینجاست که گیمیفیکیشن به شما کمک می‌کند. گیمیفیکیشن علاوه بر اینکه کار را سرگرم کننده‌تر می‌کند، کارکنان را درگیر می‌کند و انگیزه می‌دهد، ارزش بیشتری برای کارمندان، مشتریان و شرکت ایجاد می‌کند. استفاده از این دانش در سازمان‌ها داده‌هایی را در مورد کارمندان ارائه می‌دهد اما ماهیت این داده‌ها بسیار متفاوت هستند: این داده‌های مبتنی بر مهارت است که تصویری دقیق، به موقع و عینی از شایستگی و پیشرفت کارمند را ارائه می‌دهد.

دلایل آن عبارتند از:

الف) بازی‌ها و سیستم‌های گیمیفای شده نیاز دارند فعالیت‌ها و دستاوردهای حاصل از آن‌ها پیگیری شوند.

ب) با تبدیل شدن گیمیفیکیشن به بخش جدایی ناپذیر از هر فرآیند عملیاتی و اداری یک سازمان، منابع انسانی در تمام بخش‌های سازمان متمرکز خواهد بود .

هر برنامه‌ای که در راستای فعالیت خود با گیمیفیکیشن ترکیب می‌شود، داده‌هایی را به پروفایل کارمند اضافه می‌کند. ارزش این داده‌ها برای اهداف منابع انسانی و برای سازمان شما فوق‌العاده خواهد بود.