طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازی The World Peace Game؛ یک بازی برای صلح!

یک بازی برای صلح! copy
یک بازی برای صلح! copy

بازی The World Peace Game: یک بازی شبیه‌­سازی سیاسی،برای بازی در کلاس درس است. هرچند این کاملا یک بازی جدی است و گیمیفیکیشن محسوب نمی‌­شود، اما بررسی این بازی خالی از لطف نیست. هزینه سنگین ساخت این بازی­‌ها، عاملی­ است که باعث می‌­شود افراد کمی بتوانند از این نوع بازی­‌ها بسازند و بیشتر به گیمیفیکیشن در آموزش توجه می­شود.

روال کلی بازی The World Peace Game

بازی صلح جهانی، یک شبیه سازی غنی و دقیق است که دانشجویان جوان را به کشف دنیای متفاوت دعوت می­‌کند. این بازی، کودکان را به کشف جامعه جهانی و ماهیت روابط پیچیده بین ملت‌­ها تشویق می­‌کند. در این برای مشاهده‌ی جهان از لحاظ مسائل اجتماعی، اقتصادی و فلسفی، و با چالش­‌هایی از بحران­‌های زیست­‌محیطی تا تهدیدات جدی جنگ مواجه می­‌شوید.

در بازی صلح جهانی، شما برای مثال، متوجه می‌­شوید که چه خطراتی برای آینده‌ی ایران وجود دارد. یا ایران با چه کشورهایی خوب است و با چه کشورهایی بد است. اما بیایید روراست باشیم، خیلی از این اطلاعات، برای کشوری مثل اتیوپی برای ما مهم نیست، مگر اینکه اطلاعات کشور اتیوپی، در قالب یک بازی بیان شد

مربی، اطلاعاتی را ارائه می­‌دهد که سناریوی اولیه را شامل می‌­شود – ترکیبی از شرایط فعلی، منابع مطلوب و موقعیت‌­های سیاسی، همراه با بحران­‌های جدید و در حال تحول، از موضوعات محیط‌­زیستی تا شرایط نظامی، از وضیعت فرهنگی تا تاریخی. این تنظیمات اولیه‌ی بازی است که همه آن را می‌­شنوند و البته باعث می‌­شود که تکرار پذیری بازی بالا برود. دانش­‌آموزان، تشویق به استفاده از تخیل و مهارت­‌های شناختی خود و پیداکردن راه­‌حل­‌هایی برای تیم خود که به جامعه جهانی کمک می‌کند، می‌­شوند. هدف نهایی این بازی، همان­طور که از اسم آن مشخص است، این است که کاری کنیم که دانش­‌آموزان راه‌کارهایی مبتنی بر صلح ارائه کنند.

هدف بازی صلح جهانی

هدف اصلی این بازی آموزشی، دستیابی به یک کشور هماهنگ و افزایش رفاه جهانی با حداقل تجهیزات نظامی است. هدف بعدی برای دانش‌آموزان هر ملیت، دستیابی به درک بیشتر از تاثیر مهم اطلاعات و نحوه‌ی استفاده از آن است. اغلب راه‌­حل­‌هایی که این دانش‌­آموزان چهار و پنجم دبستان تولید می­‌کنند، بسیار ابتکاری و تعجب‌آور است.

در کتاب طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی خیلی زیاد راجع به این نوع بازی‌ها صحبت کردیم و متوجه شدیم که طبق طبقه‌بندی بلوم یادگیری انواع متفاوتی دارد و از سطح 3 به بعد بازی‌های اینچنینی بسیار مفید هستند.

The World Peace
The World Peace

برخی نمونه‌­های مشابه به بازی The World Peace Game :

  • Ribbon Heroآموزش آفیس با گیمیفیکیشن
  • ClassDojo : تبدیل کلاس به یک بازی
  • ممرایز: آموزش زبان انگلیسی
  • GoalBook: گردهم­آمدن تیم­های دانش­آموزی کنار یکدیگر
  • DuoLingoیادگیری یک زبان جدید
کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب