طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن در eLearning چیست چرا هست و چند سوال مهم!

elearning
elearning

گیمیفیکیشن در eLearning باعث می‌شود تا یک سیستم یادگیری اثر بخش خلق شود که یادگیرندگان در یک محیط امن با صحنه‌های واقعی زندگی و چالش‌های آن مواجه شوند .در ادامه به بیان دلایل اهمیت گیمیفیکیشن در eLearning، مزایای استفاده از پیاده سازی گیمیفیکیشن و البته پاسخ به چند پرسش کلیدی می‌پردازیم.

آمار گیمیفیکیشن

 آمارها حکایت از این دارد که گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک را نمی‌توان  نادیده گرفت.بنا بر آمارها و نتایج منتشر شده از سوی محققان و مراکز پژوهشی معتبر از جمله گارتنر، شواهد و قراین نشان از رشد گیمیفیکیشن و اهمیت بازی در زندگی روزانه مردم دارد. برای درک هر چه بهتر این موضوع به آمار زیر توجه کنید:

  • تا ۲۱ سالگی، بسیاری از مردم بیش از ۱۰ هزار ساعت در بازی‌ها وقت خود را سپری می‌کنند (منبع: کتاب سوپربتر)
  • بر اساس تحقیقات موسسه معتبر گارتنر بیش از هفتاد درصد از شرکت‌ها جهانی تا سال ۲۰۱۴حداقل یک برنامه مبتنی بر گیمیفیکیشن ارائه می‌دهند.

هرچند این موضوع مستقیما به گیمیفیکیشن در eLearning  مرتبط نیست اما باید بدانید که موسسه معتبر گارتنر معتقد است تا سال ۲۰۱۵ بیش از پنجاه درصد از سازمانهایی که فرایند نوآوری را مدیریت می‌کنند از گیمیفیکیشن برای مدیریت این فرایند ها استفاده می‌کنند(منبع: پژوهش سطح صنعت گارتنر سال 2011).

چگونه گیمیفیکیشن در eLearning باعث افزایش یادگیری می‌شود؟

 برای درک بهتر نقش گیمیفیکیشن در eLearning باید دقت داشت که یادگیری موفق ترکیبی از سه عنصر است:

  1. هفتاد درصد حاصل تجارب واقعی و مشاهدات حاصل ازکار بقیه است.
  2. بیست درصد بازخورد و مشاهده کار با همسالان و مدل های مبتنی بر نقش.(مطابق نظریه بندورا)
  3. ده درصد حاصل آموزش رسمی.

بر همین اساس می‌توان ادعا کرد که گیمیفیکیشن در eLearning ، می‌تواند روشی موثر برای افزایش یادگیری باشد و این امر به خاطر ویژگی‌هایی است که در بطن گیمیفیکیشن است؛ چرا که گیمیفیکیشن باعث ایجاد رقابت دوستانه می‌شود، به یادگیرندگان احساس موفقیت می‌دهد و منجر به تغییر رفتار پیش بینی شده، می‌شود. همچنین از طریق افزایش کیفیت محتوا و همچنین افزایش انگیزه درونی، در عمل باعث تشویق اساتید می‌گردد.

شش مزیت گیمیفیکیشن در elearning

تجربه یادگیری بهتر

با سوار شدن گیمیفیکیشن در eLearning، یادگیرنده این فرصت را دارد که سرگرم شود و همراه با سرگرمی حاصل از فرایند آموزش، مطالب ارائه شده را نیز یاد بگیرد. علاوه بر آن به خاطر ایجاد حس تعامل، موجب ایجاد درگیری ذهنی برای مخاطب می‌شود که منجر به افزایش یادآوری و افزایش حفظ مطالب خواهد شد.

تجربه بهتر فراگیر موجب می شود که نه تنها زمان بیشتری در محصول ما صرف کند بلکه وی گاهی می تواند به عنوان سفیر برند ما عمل کند و دیگران را تشویق به استفاده از محصول کند.

محیط یادگیری بهتر

گیمیفیکیشن در eLearning، موجب خلق یک محیط یادگیری مناسب، موثر و غیررسمی می‌شود و به اساتید و یادگیرندگان کمک می‌کند، شرایط و چالش‌های مرتبط با دنیای واقعی را در محیطی امن تحربه کند که منجر به حفظ بیشتر دانش آموخته شده می‌شود.

بازخورد فوری

اگر سخن بلانچارد را حق بدانیم که در باب اهمیت بازخورد بیان نمود که: بازخورد، صبحانه قهرمانان است، باید اهمیت آن را در آموزش الکترونیک درک کنیم. در گیمیفیکیشن در eLearning، بازخورد فوری در مورد میزان یادگیری فراگیران ارائه می‌دهد. این امر علاوه بر اشراف به نقاط ضعف و باگ‌های سیستم، موجب افزایش جذابیت یادگیری می‌شود. در نتیجه به یادآوری حفظ مطالب بیشتر می‌شود .

تحریک تغییرات رفتاری

وجود مدال‌ها، نشان‌ها و لیدربرد و سایر عناصر گیمیفیکیشن در آموزش بسیار جذاب هستند که توجه یادگیرنده را جلب می‌کند. گیمیفیکیشن می‌تواند تغییرات رفتاری شدیدی را در فرد با به کارگیری اصول علمی و ترکیب آن‌ها خلق کند.

مورد استفاده برای اکثر نیازهای آموزشی

بازیوارسازی در قسمت‌های مختلفی از فرایند آموزش الکترونیک و قسمت‌های مختلف صنعت آموزش ورود پیدا کرده‌است. بگیمیفیکیشن می‌تواند برای برآورده ساختن قسمت‌های مختلفی از جمله القا و انطباق، فروش محصول، آموزش به مشتری، توسعه‌ی مهارت‌های نرم افزاری، ایجاد آگاهی و علاقه مورد به کمک سیستم آموزش الکترونیک بیاید.

تاثیر بر رضایت

با توجه به این که گیمیفیکیشن، تمام جنبه‌های یادگیرندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد (تجربه یادگیری بهتر، تسهیل تغییرات رفتاری و…)، می‌تواند موجب ایجاد رضایت و سود فراوان برای سازمان باشد .

دستاوردهای بازی وارسازی در آموزش الکترونیک

در حالی که گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک مزایای متعددی دارد، باید به عوامل موثر بر حرکت به سوی این مزایا توجه داشت. به این معنی که به هنگام طراحی گیمیفیکیشن برای آموزش الکترونیک، باید عناصر و مکانیک‌هایی را به کار ببریم که باعث دستیابی به مزایای گیمیفیکیشن در صنعت آموزش شود. در واقع یک گیمیفیکیشن خوب در آموزش باید:

  • ضبط و حفظ یادگیرندگان را افزایش دهد.
  • آن‌ها را به چالش بکشد.
  • آن‌ها را درگیر و سرگرم به خود بکند.
  • فرآیند یادگیری آسان می‌کند واز حالت کسالت بار بیرون بیاورد.
  • فرایندهای کسالت‌آور و پیچیده را تسهیل بکند.
باسط رستمی
باسط رستمی
دانشجوی همیشگی دنیای بازار هستم. چند سالی است که در فضای بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنم . معتقدم ؛گیمفیکیشن راه رهایی کسب وکار ها از یکنواختی و آشتی با مشتری است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب