طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکنیک عدم قطعیت ؛ معرفی مکانیک های بازی سازی در رانه عدم قطعیت

تکنیک عدم قطعیت
تکنیک عدم قطعیت

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن همانطور که در پست های قبل دیدید  رانه عدم قطعیت، یک رانه اعجاب بر انگیز در فریمورک قدرتمند اکتالیسیس محسوب می شود.امروز به بررسی چند تکنیک عدم قطعیت  می پردازیم.این رانه راست ذهنی و البته کلاه سیاه است پس خیلی باید به آن دقت کنید.

1-تکنیک عدم قطعیت Rolling Reward

یک نوع دیگر از پاداش هایی که در اینجا قصد داریم به شما معرفی کنیم Rolling Reward هست.بعضی وقتها به این حرکت لاتاری هم می گویند.نکته جالب در مورد آن ها این است که هر دوره یک نفر برنده می شود و تا وقتی که بازیکن  در بازی هست امکان برنده شدن دارد. مثلا شما کارمند هستید و ممکن است در جایزه کارمند نمونه شرکت برنده شوید اه بعد باز هم شانس دارید و…. لاتاری ها در طول تاریخ جمعیت بسیار زیادی را به خودشان جذب کردند و نکته  جالب تر این است که شما در لاتاری عملا شانس چندانی ندارید! اگر با زبان ریاضی به قضیه نگاه کنیم شانس شما کم است خیلی کم!

اما شما باز هم وارد لاتاری می شوید دلیل اصلی که با وجود این وضعیت لاتاری ها خوب جواب می دهند این است که ذهن ما عادت به اعداد بسیار کوچک ندارد.یعنی اگر فکر کنیم که طبق شواهد علمی ما انسان ها 5 میلیون سال بر روی کره خاکی زندگی کرده ایم از این 5 میلیون سال ما حدودا فقط 200 300 سال به اعداد کوچک فکر کده ایم انسان غار نشین دلیلی نداشته است که به عددی مثل 0.000000000002 فکر کند.یکی از دلایلی که خیلی دقیق کوچک بودن اعداد را متوجه نمی شویم همین قضیه است.یعنی در قرعه کشی که بین 4 میلیون نفر و یا 400 میلیون نفر قرار است برگزار شود فرق چندانی قایل نیستیم در هر دو مورد ما می دانیم شانس اندکی داریم اما امید داریم که برنده شویم.و این قدرت این تکنیک عدم قطعیت است.

گیمیفیکیشن لاتاری
گیمیفیکیشن
لاتاری

2-تکنیک عدم قطعیت: جعبه اسرار آمیز و تخم مرغ شانسی

تکنیک جعبه اسرار آمیز و یا جایزه تصادفی تکنیکی است که به کرات مورد استفاده قرار می گیرد در عید کریسمس کودکان به پای درخت می روند و هدایای خود را باز می کنند.آن ها نمی دانند چه هدیه ای دارند اما می دانند یک هدیه دارند و این قضیه برای آن ها هیجان انگیز است.اولین نفر یک هدیه را باز می کند و بعد نفر دوم و بعد نفر سوم. کودکان می توانند هدایا را عوض کنند و… .اما از این تکنیک در گیمیفیکیشن چه گونه می توان استفاده کرد؟

شاید در خیلی از بازی های مانند Subway surf این تکنیک را دیده باشید رسیدن به جعبه ای که نمیدانید از درون آن چه نوع بوستری به بیرون می آید. قدیم تصور میشد که ترشح دوپامین به خاطر رسیدن به جایزه است اما حالا محقان به این نتیجه رسیده اند که انتظار برای رسیدن به یک جایزه باعث ترشح دوپامین می شود. و این باعث می شود که رانه هفتم و تکنیک عدم قطعیت چیزی باشد که بسیار زیاد مورد توجه دیگران قرار می گیرد.

گیمیفیکیشن تکنیک جعبه رمزآلود
گیمیفیکیشن تکنیک جعبه رمزآلود

حال شما با تغییر ساختار جایزه و با رندوم کردن این جایزه کاری می کنید که انتظار برای پاداش بیشتر شود.به طور مثال در خارج یک فروشگاه اینترنتی است که پر فروش ترین محصول آن یک کیسه است که در این کیسه اجسام نامشخصی قرار می گیرد یعنی کیسه من با کیسه شما متفاوت است و در نتیجه شما هر بار انتظار چیز جدید را خواهید داشت. کتاب عدم قطعیت در بازی‌ها بسیار زیبا این موضوع را صحبت کرده. مشخصا از جنبه نوروساینس این موضوع به دوپامین مربوط است.

ایده کلی پشت سر این تکنیک عدم قطعیت غیر منتظره بودن است حال شما می توانید یک جعبه در یک قسمت اپلیکیشن بزارید و کاربر هیجان داشته باشد که چه چیزی از دل جعبه بیرون می آید و یا حتی می توانید مکان جعبه را غیر منتظره کنید مثلا در یک وبسایت شما می توانید کاری کنید که مردم کلمات مختلف اسم برند شما را در صفحات گوناگون بیابند حال هر کسی که تمامی این حروف را پیدا کرد برنده خواهد بود همین تکنیک ساده می تواند صفحه گردی سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و تاثیر قابل توجهی بر روی seo وب سایت شما داشته باشد.در ایران یک سایت دقیقا از همین سیستم استفاده کرد و نتیجه جالبی هم گرفت من هم در تلاشم تا در وبسایت طرفداری همچنین امکانی را فعال کنم!

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

یک پاسخ

  1. سلام
    خیلی جالبه این عدم قطعیت تا انتهای زندگی هر فرد براش جذابه محدود به زمان و مکان نیست خب اکثر رانه ها همینطوراند ولی به نظرم کاربر این میتونه بیشتر باشه .
    ممنون مطالب فوق العاده و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب