طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن تندرستی ! اگر بدوی خورده نمی شوی !

گیمیفیکیشن تندرستی اگر بدوی خورده نمی شوی!
گیمیفیکیشن تندرستی اگر بدوی خورده نمی شوی!

محققان در دانشگاه بریگهام یانگ، در یک تحقیقات جامع ، 132 اپلیکیشن تندرستی را بررسی کردند.  هدف، بررسی نقش و میزان گیمیفیکیشن تندرستی در این اپلیکیشن­‌ها بود. این محققین، تمام 1332 اپلیکیشن را دانلود و از آن­ها استفاده کردند و میزان گیمیفیکیشن استفاده شده در آن­ها را بررسی کردند. 

نتایج تحقیقات

نکته جالب توجه این بود که این تحقیقات این پرسش را به‌ وجود آورد که آیا واقعا گیمیفیکیشن تندرستی مفید است و چه تکنیک­‌هایی از گیمیفیکیشن، به‌عنوان تکنیک­‌های مفید که باعث افزایش تندرستی کاربران می‌­شود را باید بیشتر مد نظر قرار داد.

اپلیکیشن زامبیز ران

زامبیز ران(باید توجه داشت که خیلی­‌ها این اپلیکیشن را بازی جدی می‌­دانند و نه گیمیفیکیشن) شیوه جذابی را برای گیمیفیکیشن تندرستی در پیش گرفته‌­است. سیستم بازی به این شکل است که شما هندزفری خود را استفاده می‌­کنید. سپس یک داستان برای شما روایت می‌­شود که در این داستان یک عده زامبی، شهر شما را تسخیر می‌­کنند و شما باید از دست آن­ها فرار کنید و به صورت خلاصه باید فرار کنید تا خورده نشوید.

زامبیز ران و گیمیفیکیشن تندرستی
زامبیز ران

مزایای گیمیفیکیشن تندرستی

شاید با دیدن زامبیز ران و نمونه­‌های دیگر باید از خود بپرسیم که مزایای گیمیفیکیشن تندرستی چیست؟ نکته جالب توجه این است که در 132 اپلیکیشن بررسی‌­شده، 52 درصد آن­ها دارای گیمیفیکیشن بودند و 42 درصد آن­‌ها از یک سیستم تندرستی با دوستان استفاده می­‌کردند. به نظر می‌­رسد استفاده از رقابت دوستانه، یک آپشن جالب و در حال ترندشدن دراین سبک خاص از  گیمیفیکیشن  می‌­باشد!

نکته جالب دیگر، استفاده از سیستم روایت­گری در برخی از این اپلیکیشن‌­ها مثل زامبیزران می­‌باشد. خوبی این سیستم­‌ها این است که برخلاف کتاب، پادکست و چیزهایی از این قبیل، کاربر نیاز به صرف زمان زیاد ندارد و هم­­چنین، آمادگی خاصی برای استفاده از این نوع روایت­گری نیاز نیست.

معایب این نوع گیمیفیکیشن

خیلی از مردم به این نکته ‌‌پی‌­بر‌د‌ه‌­اند که در این سبک گیمیفیکیشن، واقعا بعضی از عناصر گیمیفیکش، درست و به­‌جا استفاده نشده‌­است. تاکید بیش ازحد بر تمام کردن یک فعالیت جسمانی، چیزی است که در اکثر موارد، برای کاربران دلچسب نبوده‌­ا‌‌ست. در حقیقت، تغییر رفتار مثبت، به نوعی هدف اصلی خیلی از این اپلیکیشن‌­ها نبوده­‌است و صرفا سرگرمی در خیلی از اوقات قرار است جایگزین آن شود.

شما می‌توانید از اینجا برترین نمونه های گیمیفیکیشن در سلامت را ببینید.

کامنت های زیر این پست مربوط به دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار می باشد.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

58 پاسخ

  1. جواب سوال 1 روز 14 دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار :
    یک: ورزش کردن :))

    دو: تو بحث آموزش، موضوعی که علاقه ندارم بهش که هیچی ولی در مورد موضوعی که علاقه دارم یادش بگیرم اما برام سخته، هرچی فکر کردم راستش چیزی به ذهنم نرسید! شاید تنها سختی یاد گرفتن بعضی مسائل برای من خودخوان بودن اونها و عدم تعامل با جمع باشه…

      1. همین دیگه، میگم خیلی برام سخته که به طور منزوی و خودخوان یاد بگیرم…

  2. جواب سوال 2 روز 14 دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار :
    شاید این فانتزی جالب باشه که مثلن به یادگیرنده‌ها بگیم شما میتونین سرفصل مورد علاقه‌تون رو در مکان مورد علاقه‌تون یاد بگیرید!
    و از طریق واقعیت مجازی یا سیستم‌های پیشرفته AR برای توفیق اینکار استفاه کنیم:) یا مثلن کالجی باشه که سرفصل هر دوره رو توی یه محیط جدید بتونه آموزش بده! یچیزایی شبیه یادگیری همراه سفر حالا هر شکلی که بتونه پیاده سازی بشه جالبه بنظرم.

    1. یه اپلیکیشن اینجوری برای بچه ها هست به اسم پلیمولاه این برای آموزش مسائل بانکی به بچه هاست و این چیزی که میگی رو پیاده کرده حالا قرار نیست بچه ها مکانشون رو عوض کنن ولی اینجوریه سیستمش که مثلا تو الان تهرانی باید توی پاسپورتت مهر پاریس بخوره بعد برای اینکه مهر پاریس بخوره باید آموزشای خاصی ببینی حالا اموزش دیدی میری پاریس توی بازی و لعد حالا باید مهر مثلا برلین بخوره

  3. سوال ۱ روز ۱۳
    منم کلا ورزش نمیکنم و ته فعالیت بدنیم پیاده روی بین کلاسای دانشگاهه
    همین طور همیشه دوست داشتم فوتوشاپ رو حرفه ای یاد بگیرم ولی هیچ وقت نشد (چون حس میکنم فوتوشاپ چیزیه که دیگه همه بلدن و خیلیا توش حرفه این و خوب نیازی نیست که منم حرفه ای یاد بگیرم، همین قدر که کارمو راه بندازم بسمه)

  4. سوال ۲ روز ۱۳
    خوب اسکیپ روم خودش فانتزیه پس میریم سراغ یه کار دیگه. مثلا برای کتاب خوانی میتونیم یه برنامه بزنیم که داستان یه شهرو میگه که با انواع اقسام تهدیدات مثل حمله موجودات فضایی تا یه سری ویروس مرگبار و سیل و زلزله و … مواجهه و مردم دانش لازم برای مقابله با اون هارو ندارن. مخاطب اینجا به عنوان یه قهرمان یا دانشمند وارد کار میشه و با خوندن هر کتاب (یا کتابای مشخص شده) دانش لازم برای مقابله و از بین بردن اون تهدید رو کسب میکنه و اون تهدیدو از بین میبره

  5. جواب سوال 1 روز 14:
    برا منم ورزش کردن سخته، شروع میکنم بعد یه مدتی میزارم کنار و خوندن کتابایی که لازنه برام ولی پر از آمار و ارقام و زمخته ینی هیچ داستانی توشون نیس (جالبه بگم من فلسفه نمیخوندم ولی با کتاب دنیای صوفی چون داستان مانند بود خیلی راحت توننستم بخونم و خوشمم اومد)
    جواب سوال 2 روز 14 :
    من اگه بخوام یه فانتزی در مورد کارم بگم یا مرتبط با اون اینه که یه گیم باشه بیشتر واقعیت مجازی که در اون جنسیت خودت رو مشخص میکنی اولش و بعد هر بار تو رو به یه مهمونی ، یا پارتی یا باری چیزی دعوت میکنن که قراره اونجا کلی بهت خوش بگذره و با کلی آدم و لوکس و باحال آشنا شی ولی برای رفتن به اون مهمونی چیزی نداری باید بری کلی لباس و کفش و … بپوشی ست کنی و تست کنی ببینی کدومش بهت میاد تا اگه رفتی اونجا مخ دختر یا پسرای بیشتری رو بزنی( مزیتش اینه که با استفاده از این سیستم میتونی خیلی چیزایی رو که مرددی موقع خرید یا شک داری با فلان لباست ست میشه یا نه رو امتحان کنی و با یه معاشرت موفق اعتماد بنفست بیشتر میشه برا خرید همون لباسا یا کفشا یا…)
    تو بازی gta هم که یه زمانی خیلی بازی میکردم من همیشه اینکارو با ماشینای مختلف میکردم حواسم به امتیاز نبود بیشتر وقتا مشغول تست کردن ماشینای مختلف بودم‍♂️

  6. کاری که دوست ندارم
    صبح زود بیدار شدن
    چیزی که باید یاد بگیرم و سختمه
    آموزشای وردپرس و طراحی سایت

      1. سوال یک روز چهاردهم گیمیفیکیشن در کسب و کار:
        کاری که میدونم خوبه سحر خیز بودنه خب ورزش که نمیکنم و براش اصلا برنامه ای ندارم و معاشرت با شخصیت های مهم مرتبط با کارمه که از لحاظ کاری برام خیلی فایده داره همچنین انجام کار مورد علاقم تو همین حوزه گیمیفیکیشن و … که میدونم خیلی خوبه هااا ولی نمیدونم چرا انجام نمیدم ..
        چیز که بخوام یاد بگیرمم هزارتا هست مثلا دوست دارم دوره های پیشرفته ادیت فیلم و برم، عرض شد تو حوزه گیمیفیکشن دوست دارم وارد بشم ، ورود تو طراحی انیمیشن هم از علاقه هامه و دوست دارم از تبلیغات بیشتر بخونم و بدونم و….

  7. مخاطبان یک کتاب داستانی می توانند بعد از مطالعه در فضایی، مثل واقعیت مجازی داستان شرکت کنند.
    یا بتواند در اپلیکیشنی با شخصیت های قصه گفتگو کند.

  8. به چرا پاسخ سوال ۱ ما رفته اونجا:/

    سوال دوم : مثلا میگن سحر خیز باش تا کامروا باشی حالا این کامروایی برا هر کسی فرق میکنه دیگه ‌.. مثلا یه طور باشه بگن (فانتزیه دیگه) هر یه ساعتی که صبح زودتر بیدار شی ایکس درصد ضریب هوشی ت اضافه میشه یا مثلا به حساب بانکیت.. یا به عمرت مثلا هر یه ساعت انقدر جونتر شی از این مدلا :/ قطعا سحر خیز میشدم … البته راهکار سادش زود خوابیدنه که این از اون سخت تره

  9. سوال ۱ روز ۱۴
    من دوست دارم‌ نرم افزارهای گرلفیکی رو یاد بگیرم

  10. سوال 1 روز 14: ورزش!
    سوال 2 روز 14: مثلا میشه کارمندی که بهتر از بقیه همکاراش عمل کرده، کارمندِ ماه در نظر گرفته بشه. یا مثلا میتونیم توی یک بازی، فانتزی رو بسازیم و برای درگیری بیشتر کاربر، از اچیومنت و بَج استفاده کنیم که مثلا اون شخص داره توی اون فانتزی زندگی می‌کنه.

  11. سوال اول روزچهاردهم
    1- مطالعه که یه کم توش تنبلم –
    2- چند تا نرم افزار تخصصی هست توی رشته خودمون

    سوال دوم
    میتونیم برای آموزش شهروندی در زمینه پسماند، ترافیک یه اپ طراحی کنیم
    مثلا بر روی باکس زباله یه کد QR بزنیم که بچه ها بتونن شبیه سازی ده فضایی که درش هستن رو ببینن که تمیز باشه چطوره و کثیف باشه چطوره
    و یا روی قوض جریمه رانندگی کد بزنیم و با توجه به نوع تخلف مثل کمربند، سرعت غیر مجاز یه سری فیلم های از تصادفات واقعی پخش کنیم که یه جورایی فرد متخلف رو از پیامد کاراش مطلع کنیم

  12. روز 14, سوال 1: ورزش کردن, سحر خیزی, آموزش دیدن فتوشاپ که علاقمم هست
    سوال 2:فانتزی کار خودمم چیزی به ذهنم نمیرسه

  13. جواب ۱_۱ :ورزش که برا منم صدق می کنه، علاوه بر اون صبحانه نخوردن.
    ۲_۱طراحی چهره رو دوست دارم یادبگیرم و یک سری آموزشهایی که تو حوزه ی کسب و کار به دردم می خوره.و یک سری آنالیزا رو برا پیجم باید انجام بدم که تنبلی می کنم و همین طور سایتی می خوام طراحی کنم.

    1. جواب سوال دوم:
      مثلا فانتزیش، اگر ۲۱ روز مرتب صبحها صبحانه بخورم، کد تخفیف بگیرم و یکسری فایلای آموزشی که دوست دارم رو رایگان بتونم دانلود کنم، هر چی امتیازم بیشتر بشه فایلای گرون تر رو بتونم با تخفیف بیشتر بگیرم، اگر این وسطا یک روز صبحانه نخورم کل امتیازم از بین بره و از اول دوباره.یک جوری که مجبور کنه آدمو.

  14. روز ۱۴ سوال ۱ :
    کتاب کم میخونم بیشتر مستند میبینم ولی میدونم که کتاب بهتره ، موسیقی رو خیلی دوست دارم مخصوصا پیانو ولی تنبلی میکنم و براش وقت نمیذارم
    سوال دوم :
    جهت یادآوری شغل من صنایع دستی سرامیکی و فلزی هستش و خب توی شغل من فروش انلاین خیلی الان وسعت گرفته طبق الگوریتم اینستاگرام هم هرچقدر تعامل توی پیج بالا بره پیج بهتری هستش از نظر اینستاگرام
    ما میتونیم به کمک فانتزی تعامل رو تو پیجمون بیشتر کنیم
    حالا چطوری مثلا عکس یه محصول سرامیکی رو بذاریم توی پیج و از مشتری هامون بخوایم که بیام و بگن که این محصول شمارو یاد چا نوستالژی میندازه
    مثلا ما یه محصول جاشمعی شبیه کلبه داشتیم همه اومده بودن زیرش نوشته بودن شبیه کارتون لیلیپوت هاست

  15. جواب اول-روز چهاردهم -گیمیفیکیشن در کسب و کار
    من نوشتن حساب و کتابای ریز و روزانه برام سخته بزرگترین مساله ام همینه البته به تازگی دارم مینویسم امیدوارم ادامه داشته باشه

    1. یه اپی هست اسمش رو یادم رفته هروقت اس ام اس بانک برات میاد یه دیالوگ باز میکنه که بگو این توی چه دسته ای بوده خریدت خیلی راحت این کار رو انجام میده

  16. جواب دوم روز چهاردهم-گیمیفیکیشن در کسب و کار
    مثلا درباره همین مساله خودم که نوشتن هزینه های روزانه است.اپلیکیشانای زیاد و پیچیده ای برای ثبت روزانه است که بعضی از حرفه ای هاش مثل “پارامیس”که به حساب بانکیت وصله اگه برداشتی نداشته باشی بهت “امروز تراکتش نداشتی؟!”.حالا اگه این نوتیفا جذابتر بود مثلا با یادآوریای مختلف میگفت امروز چقد پول اسنپ دادی یا چقد پول رستوران؟بهتر بود تازه میشه این نوتیفا اخر هفته و ماه اگه مثلا هزینه خوراکت بیشتر از ماه پیش بوده بگن “این ماه خودتو وزن کردی؟” البته همه اینا در صورتیه که من بنویسم اما برای اینکه ترغیب بشم به نوشتن علاوه بر این نوتیفا یه امکانی باشه که اگه من روزانه ثبت کردم برای یک ماه و بیشترین هزینه ام مثلا برای خرید کتابه بهم تخفیف خرید کتاب بده و…

  17. سوال 1-1 روز 14: من اتاقم و مرتب نمیکنم
    سوال 1-2 روز 14: خیلی دوست دارم زبانم و تقویت کنم اما حال ندارم… تو تایم بیکاری ترجیح میدم بازی کنم تا اینکه با اپ مورد علاقه م حتی زبان بخونم…

    سوال 2 روز 14: من دو سه سال پیش برای یه معلم یه همچین کاری کردم…یه بازی طراحی کردیم با هم که بچه ها مهره بودن و یه راوی و شخصیت اصلی به اسم آقای دانایی بود…نقشه گنج پیدا کرده بودن و باید به کمک آقای دانایی نجات پیدا میکردن و تو هر مرحله از این بازی یه داستانی اتفاق میفتاد و یه حرف الفبا رو یاد میگرفتن (برای رد کردن همون مرحله هم کارای خاصی باید انجام میدادن که گاهی بازی بود و همه در راستای یاد گرفتن اون حرف)

  18. سوال یک روز ۱۴
    بخش اول ورزش، رژیم و الان که کامنت هارو خوندم این نیاز تقریبا ۹۵ درصد همه هست برم روش کار کنم ببینم چیکارش میشه کرد جالبه
    بخش دوم
    کد نویسی و اپلیکیشن نویسی ، گیتار ، تخصص های مدیریتی و تحلیلی ، رانندگی دریفت و حرفه ای
    سوال دوم
    فانتزی توی کارم هیچی به ذهنم نمیرسه الان اخه دو شبه

  19. سوال 1 روز 14 :
    الف ) اینکه دیر از خواب پا میشم .
    ب ) زبان ، گیتار ، آشپزی
    ولی زیاد علاقه مند به فانتزی نیستم برای یادگیری !

    سوال 2 روز 14 :
    برا آموزش اینشورتک میشه فانتزی استفاده کرد ولی اینکه محدود به پیج اینستا باشه یه مقدار سخته .
    برای آموزش های بانک خیلی لازمه بنظرم ولی من چند تا اپ امتحان کردم به شکل افتضاحی لوس و بی مزه بود .
    آموزش آشپزی رو هم میشه برا افرادی مثل من که تخم مرغ آب پز کردن هم بلد نیستن به اینصورت یاد داد .
    یه سری بازیایی هست مرحله به مرحله یاد میده ولی خب همونو ایرانیزه ش کنیم و غذاهای ایرانی و خورشت ها و اینا رو یاد بدیم کامل .
    خیلی مهمه خوب طراحی شه که فقط یه بازی لوس بی سر و ته نباشه

    1. اره خیلی مهمه لوس نباشه و برای اینشورتک هم خیلی خوب میشه از فانتزی استفاده کرد بیمه داره یه امنیت ایجاد میکنه ما یه سبک بازی داریم که شما توی یه زمان خاصی کلی آدم میریزن دنبالت و نباید بمیری
      حالا فرض کن انواع موجودات میان دنبالت که تو باید از گزند اینا در امان بمانی!
      پس چه میکنیم میایم برای دفع هر کدومشون یه نوع بیمه استفاده میکنیم این وسطم نشون میدیم این اینشورتک جچقدر خفن تره مثلا

  20. روز 14 سوال 1
    قسمت اول: کرم هام رو مرتب نمیزنم
    قسمت دوم: یه قسمتهایی از مارکتینگ

  21. روز 14 سوال 2
    اول اینکه احتمالش خیلی بالاست که من یکی از شغل های آینده م مددکاری تو حوزه کودکان باشه
    و خب خوره ی اینجور کارهاست چه از قصه تعریف کردن برای بچه ها چه برای بزرگسالهایی که قراره به اینها کمک کنند. خصوصا که احساس میکنم طی این دهه آدم بزرگا بیشتر از همیشه بچه اند.
    مثلا بیام با بچه ها درخت بکارم، با هم به این درختها روح بدیم، کاری کنم که همونطور که رشد اون درخت براشون محسوس و مهمه به رشد هویت خودشون هم برسن، مسئولیت پذیر بارشون بیارم..
    برای جذب بزرگترها به امور خیریه هم میتونم یه اپ با یه فضای خیلی خوشگل و رویایی طراحی کنم، که مثلا شبا هم بتونه قصه برای بزرگتر ها بگه
    روز اول که اپ رو نصب میکنه بین بچه های من عکس یکی رو انتخاب میکنه
    بعد من در طی روز میگم که مثلا خاطره الان صبحونه فلان چیزارو خورد
    الان داره این بازیو میکنه
    الان این لباسشو دوست داشت تنش کنه
    یه جوری که حس وابستگی بهش دست بده و بیاد حامی خاطره بشه

    1. کلا مثلا یه مشکل خیریه ها اینه که تو وقتی بهشون پول میدی اینا نمیفهمن پولت کجا خرج شد صرف کی شد
      اگر بتونن یه همچین کاری کنن یعنی تو دقیق مشخص کنی که به خاطره پول میدی و خاطره بخاطر این پولی که دادی به یه درخت آب داد همینقدر ساده!باز بنظرم خیلی تاثیر میتونه داشته باشه

  22. سوال اول روز چهاردهم:
    ورزش کردن کاریه که میدونم خوبه و انجام نمیدم.
    همچنین مطالعه کردن.خیلی کندم تو این مورد
    و چیزی که دوس دارم انجام بدم و نمیدم زبان خوندنه

    راجع به فانتزیم راستش الان چیزی به ذهنم نمیرسه

  23. سوال 1 روز 14
    قسمت اول: کار!!!! کللن من مشکلم با کار کردنه! کلی فن و حرفه بلدم و موقعیت انجامش رو هم دارم اما انجام نمیدم. سنجد هم به توصیه دوستان استفاده کردم، اما مثمر ثمر واقع نشده :))
    قسمت دوم: زبان؛ من از عنفوان کودکی میخواستم زبان یاد بگیرم و به امید خدا تا آخر عمر هم این خواسته رو دارم!!
    بعد از اون هم میخوام دوره های که شرکت کردم یا ویدیو هاش رو گرفتم رو کامل کنم، مثلا همین دوره شما……

  24. سوال 2 روز 14
    نمیدونم اسمش گیمیفیکیشن و یا کودک آزاری!
    من بچه داداشم تازه 1 سالش شده بود و چون تنبل بود راه نمی رفت، طوری که همه میگفتن باید ببریدش دکتر و …
    کاری که ما کردیم این بود که نخ بستیم به گوشی و روی زمین می کشوندیمش، اونم بخاطر اینکه بتونه بگیره گوشی رو، دنبالش تند تند میومد!! بعد یه مدت هم به راه افتادن افتاد:))
    الانم برای اینکه بتونیم یه دقیقه یه گوشه بشونیمش، دستش گوشی رو میدیم تا آروم باشه و انقدر آتیش نسوزونه!!

  25. سوال 2 روز چهاردهم

    برای اموزش مهارت های زندگی مثلا روابط اجتماعی و … به بچه ها
    میشه مثلا یه بازی طراحی کرد که سوار یه سفینه میشن و به یه دنیای ناشناحته میرن
    حالا تو این دنیای جدید یه سری چالش براشون به وجود میاد که باید بتونن با ساکنین اونجا ارتباط برقرار کنن، یا بتونن از خودشون محافظت کنن و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب