طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش اکتالیسیس؛رانه مالکیت

رانه مالکیت
رانه مالکیت

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم اقای گیمیفیکیشن در ادامه آموزش جامع اکتالیسیس به 4 امین رانه در فریمورک اکتالیسیس یعنی رانه مالکیت می رسیم با بررسی اجمالی متوجه می شویم که رانه مالکیت چپ ذهنی است اما در طبقه بندی کلاه سفید و کلاه سیاه قرار ندارد البته معنای این جمله این نیست که این  رانه نه کلاه سفید است و نه کلاه سیاه بلکه به این معناست که رانه مالکیت  هم می تواند کلاه سیاه باشد و هم کلاه سفید.

رانه مالکیت، رانه محبوب شخصی من است و ارادت ویژه ای به این رانه دارم! یکی از مثال های این رانه بازی فارم ویل است در این بازی شما تلاش می کنید تا مزارع خود را بپرورانید  دیگر مثال مورد علاقه خود من بازی پو می باشد در این بازی شما باید پو را مانند فرزند خود بزرگ کنید به وی غذا دهید هر از گاهی وی را بشورید و با وی بازی کنید برای وی لباس بخرید و…..

این همان رانه ای است که به ما کمک می کند تا تمبر جمع کنیم ،کلکسیون بسازیم  و حتی گاهی اوقات غیرتی شویم! و به سروتونین در نوروساینس ارتباط دارد. و پیشتر صحبت کردیم که چرا مالکیت برای ما مهم است.

چیزی که در رانه مالکیت بسیار جالب است این است که ما انسان ها به طرز عجیبی وقتی حس می کنیم مالک چیزی هستیم نظرمان و حسمان راجع به آن چیز تغییر می کند.ابتدا مثال ها و سپس تکنیک های گیمیفیکیشن در این رانه را مطالعه کنید سپس به این صفحه برگردید.

مثال های رانه چهارم

تکنیک های بازی سازی در رانه چهارم

رانه مالکیت
رانه مالکیت

رانه مالکیت تصویر بزرگتر

خب این رانه وقتی همراه با رانه محدودیت باشد شما مردم را با یک هویج دنبال خود می اندازید! وقتی هم که همراه با رانه هشتم مورد استفاده قرار بگیرد مردم هرکاری می کنند تا از داشته های خود محافظت کنند!حدس بزنید ترکیب این  رانه با رانه عدم قطعیت چه می شود!

برای ادامه تنها به یکی و فقط یکی از سوالات زیر پاسخ دهید.

  1. سوال ساده:به چیزی که جمع آوری کرده اید و یا حس مالکیت روی آن دارید فکر کنید به نظر شما آیا وقت گذراندن با این چیز فان بوده؟هرچند که از نگاه یک ناظر بیرونی شما کار مثبتی انجام نمی دادید.
  2. ساده:به یک چیزی که از تکنیک آلفرد استفاده کرده است در زندگی خود فکر کنید این چیز چگونه پیاده سازی شده بود و شما چطور متوجه این موضوع شده بودید.
  3. متوسط:به یک پروژه فکر کنید که در آن کاربران با جمع آوری یک کلکسیون به اهداف دلخواه خودشان می رسیدند
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

7 پاسخ

  1. سلام پاسخ سوال ۱ :
    بله جمع آوری آن یک کار فان و لذت بخش بود هر چند اطرافیان میگفتن خرج اضافی هست ولی اون لذت و حس مالکیت غالب بود و شیرین

  2. سوال ۲ :
    مثلا همین‌گوگل من‌هر چی تو‌گوشیم سرچ کردم و توی لپ تاپم به عنوان پیشنهادات سرچ میاره ، فک میکنم بخاطر ای پی آدرس ها نباشه بیشتر بخاطر هوشیاری خود گوگل هست اصلا این بشر خیلی باهوشه. .
    روز قیامت همین حالا هست گوگل سیر تا پیاز زندگی آدم و خبر داره☻

  3. سوال ۳ :
    آقا مث کارنامه میمونه دیگه کلکسیون نمره های ۲۰ که الان شده خ خ

  4. سوال ۳ : قبلا که خبرنگار بودم هر خبری که می بستیم بر حسب اون معیارها خبری امتیازی می گرفت و خبرهای خیلی خوب مون رتبه ب می گرفت
    و برامون باعث افتخار بود که بگیم مثلا xتا خبر ب داریم و سعی می کردیم خبرهامون با معیار های مد نظر بسته شود تا لایق کسب رتبه ب باشه .یه کلکسیون از خبرهایی با رتبه ج ب و الف که هرگز به دست نمی آمد ‌

  5. یادم رفت بگم هدف در کامنت بالا خبرنگار برتر شدن بود با اون کلکسیون خبرهای ب

  6. فرموده بودید ترکیب این رانه با رانه هفتم چه می شود ؟
    به نظرم‌مردم ریسک پذیری بالایی را تجربه می کنند برای حفظ داشته هایشان حتی با احتمال خیلی کم‌ ولی با سماجت بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب