طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن آموزش 3 چیزی که از بازی پوکمون گو آموختیم

پوکمون گو و درس هایی برای گیمیفیکیشن
پوکمون گو و درس هایی برای گیمیفیکیشن

امروز راجع به گیمیفیکیشن آموزش و 3 درسی که از بازی محبوب پوکمون گو برای گیمیفیکیشن در آموزش می‌توانیم داشته باشیم، بحث می‌کنیم. همان طور که می‌دانید بازی پوکمون گو یک موفقیت بی‌نظیر و خیره‌کننده در دنیا بود. یک بازی که به سرعت مرزهای موفقیت را در نوردید و به همان سرعت حبابش ترکید!

بعد از این بازی افراد زیادی راجع به موفقیت این بازی نوشتند و ما می‌خواهیم امروز راجع به 3 درسی که از این بازی برای پیش‌برد گیمیفیکیشن در آموزش می‌توان استفاده کرد، سخن بگوییم.

اگر نمی دانید این بازی چیست و چه نوآوری داشته است، باید بگوییم که این بازی مردم را تشویق می‌کرد که اکتیو باشند و برخلاف سایر بازی‌ها مردم را به بیرون از خانه می‌کشاند تا در همسایگی خود راه بروند. بعضی اوقات بدوند تا بتونند یک سری موجوات را به عنوان دستاورد کسب کنند.

1-گیمیفیکیشن خالی، تنها می‌تواند برای مدت کوتاهی کاربران را سرگرم نگه دارد

وقتی شما به نمودار بازی پوکمن گو نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این نمودار چقدر عجیب است! شما متوجه می‌شوید که این بازی تنها برای مدت کوتاهی و آن هم به دلیل نوآوری و کمپین‌های تبلیغاتی وایرال شده بود. در دوره نوروساینس توضیح دادیم که این مورد صرفا به دلیل دوپامین ایجاد می‌گردد.

البته نکته مهم این است که وقتی به سال‌های گذشته نگاه می‌کنیم، پدیده‌هایی مانند پوکمن گو را می‌بینیم که در مدت کوتاهی توانسته بودند مخاطبان زیادی را جذب کنند و بعد به یک باره همه چیز برای آن‌ها تمام شد و البته پدیده‌هایی که هنوز مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. در حقیقت نوع گیمیفیکیشن می‌تواند یک تجربه را بعد از مدتی بسیار حوصله‌سربر و یا بسیار جذاب نگه دارد.

گیمیفیکیشن پوکمن گو
گیمیفیکیشن آموزش پوکمن گو

2-گیمیفیکیشن به مذاق همه خوش نمی‌آید

حتی در اوج محبوبیت این بازی حدود 40 میلیون کاربر اکتیو وجود داشت. این 40 میلیون تنها بخش کوچکی از افرادی بودند که گوشی هوشمند داشتند اما چرا همچنین اتفاقی می‌افتد؟ چرا خیلی‌ها حتی حاضر نمی‌شوند بعد از این همه هیاهوی تبلیغاتی نیم نگاهی به بازی بیندازند؟ حقیقت این است که همه‌ی افراد گیمر نیستند. حتی بعی از افراد از بازی‌ها بدشان می‌آید! Hamari در سال 2013 متوجه شد که تنها بخش کوچکی از کاربران گیمیفای شده در آموزش از عناصر گیمیفیکیشن خوششان آمده و درگیر شده‌اند!!

3-گیمیفیکیشن برای بازاریابی خوب است اما برای آموزش شاید نه!

حتی اگر میزان استفاده از پوکمون گو بسیار کم شده باشد اما هنوز کمپین پوکمون گو یک کمپین فوق‌العاده تلقی می‌شود. اما این قضیه چه ارتباطی با گیمیفیکیشن در آموزش می تواند داشته باشد؟

بنابر Campbell در سال 2010  طراحان بازی، محققان و حتی کمپانی‌هایی مانند پپسی و نایک در تلاش هستند تا زندگی ما را گیمیفای کنند! زیرا به عقیده‌ی آن‌ها این کار باعث رشد مهارت‌های ما می‌شود. نکته‌ی جالب توجه این است که طبق تحقیقات، گیمیفیکیشن برای تغییر عادت مخصوصا عادات خرید بسیار خوب و قوی عمل می‌کند.

در گیمیفیکیشن کسب و کار اگر تنها 10 درصد کسانی که در تجربه‌ی گیمیفیکیشن شرکت داشته‌اند، از سازمان شما خرید کنند شما موفق بوده‌اید! اما در محیط آموزش اینکه تنها 10 درصد کسانی که آموزش می‌بینند، به اهداف آموزشی برسند یک فاجعه تلقی می‌شود!

گیمیفیکیشن آموزش

22, 2016.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب