طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی نمونه های موجود شکست گیمیفیکیشن!

گیم اوور
گیم اوور

از سال ۲۰۱۰ تاکنون گیمیفیکیشن (اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید) در حوزه‌های گوناگونی به کار رفته، اما در سال‌های اخیر، سازمان‌ها توجه ویژه‌ای به طراحی گیمیفیکیشن دارند. زیرا بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گیمیفیکیشن مانند اکسیری برای درمان بی‌تفاوتی کارمندان نسبت به برنامه‌های آموزشی و سیستم‌های عملکردی است.

اما محققان به تازگی شروع به بحث در مورد سمت تاریک گیمیفیکیشن نموده‌اند. این “سمت تاریک” همان تاثیر منفی است که اجرای بدون شناخت طرح‌های گیمیفیکیشنی به دنبال دارد. و به شکست گیمیفیکیشن منجر می‌شود.

درک شکست گیمیفیکیشن با اندک مطالعه!

وقتی شما اندک مطالعه‌ای در زمینه‌ی گیمیفیکیشن انجام بدهید متوجه می‌شوید که تقریبا تمامی افراد درک نادرستی نسبت به گیمیفیکیشن دارند.معمولا اساتید دانشگاهی خیلی در این مورد اطلاعی ندارند و صاحبان کسب و کار، دادن سکه‌های مجازی را انتهای گیمیفیکیشن می‌دانند! و تمامی این‌ها باعث می‌شود که در اکثر اوقات پروژه  گیمیفیکیشن کسب و کارها شکست بخورد.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل، این مهم این باشد که گیمیفیکیشن یک موضوع بین رشته‌ای است. برای اینکه شما در گیمیفیکیشن موفق شوید نیاز است که چندین تخصص به ظاهر بی‌ربط را باهم داشته باشید. در ابتدا شما باید خوره‌ی بازی باشید! آن هم بازی‌های متفاوت در سبک‌های متفاوت!

در قدم بعدی باید دانش کسب و کار داشته باشید و در انتها با مفاهیم برنامه نویسی (چون غالب پروژه‌های گیمیفیکیشن در صورت اینکه نتوانید با تیم فنی ارتباط برقرار کنید ابدا شکل نمی‌گیرند!) آشنا باشید.حال در این مقاله، تلاش می‌کنیم که دیگر دلایل شکست گیمیفیکیشن را بیان کنیم و نمونه‌هایی را در این زمینه مطرح کنیم.

دلایل شکست گیمیفیکیشن
دلایل شکست گیمیفیکیشن

پیشبینی گارتنر راجع به شکست گیمیفیکیشن

گارتنر در سال ۲۰۱۴ درباره گیمیفیکیشن گزارش‌های بسیاری را منتشر نمود که در یکی از آن‌ها گفته بود: «تا سال ۲۰۱۴، ۸۰ درصد برنامه‌های گیمیفیکیشنی به علت طراحی ضعیف، به اهداف تجاری خود نخواهند رسید.»

دلایل اصلی در شکست طرح‌های گیمیفیکیشنی از نظر گارتنر عبارتند از:

  1.  برخی از کارمندان برای انجام کارشان علاقه‌ای به دریافت پاداش ندارند. بنابراین دادن نشان یا امتیاز به این دسته از افراد در ازای انجام فعالیت یا فرآیند باعث کاهش انگیزه آن‌ها می شود. طراحی پاداش در گیمیفیکیشن بسیار مهم است!
  2. سازمان‌ها گاهی تصمیم می‌گیرند تا از گیمیفیکیشن استفاده کنند زیرا بقیه این کار را انجام می‌دهند!

نتیجه اضافه کردن عناصر گیمیفیکیشن به فعالیت‌های سازمان، این است که امکان دارد باعث بی‌معنی یا بی اثر شدن گیمیفیکیشن شود. زیرا سازمان‌ها در ملحق شدن به این روند عجله کرده‌اند. موضوع نهایی این است که انگیزه‌های کارکنان باید با اهداف سازمان همگرا شوند.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم که یک سناریو شکست گیمیفیکیشن در استخدام را کامل بررسی کنیم.

Picture of فرانک صولت
فرانک صولت
فرانک صولت دانشجوی کارشناسی ارشد IT ecommerce دانشگاه علم و صنعت هستم. در حوزه گیمیفیکیشن در سازمان و زنجیره تامین-تقاضا فعالیت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب