طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وایت هال؛مطالعاتی که نشان می دهد موقعیت شغلی پایین، شما را می کشد!

وایت هال
وایت هال

امروزه همه باور دارند که جایگاه اجتماعی و شغلی انسان ها برای آن ها بسیار ارزشمندتر، مهم تر و تاثیرگذارتر از یک «نام» است. مطالعات وایت هال را بررسی می کنیم.محکم ترین مدرک در سال 1985 زمانی به دست آمد که گروهی از دانشمندان انگلیسی شروع به مطالعه در مورد کارمندانی کردند که به طور طولانی مدت در بخش خدمات عمومی (بخشی از وزارت دادگستری دولت انگلستان) کار می کردند.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

این تحقیق که با نام “پژوهش وایت هال[1]”  شناخته می شود نگاهی عمیق به سلامتی 10000 زن و مرد بین 35 تا 55 سال می اندازد. محققان می خواستند سلامتی کلی نیروی کار که از عقبه یکسان اجتماعی، اقتصادی، نژادی و تحصیلاتی  برخوردار بودند را مورد بررسی قرار دهند.

اکثر افرادی که در این تحقیق مورد مطالعه قرارگرفتند یا وکیل بودند  یا تحصیلاتشان در زمینه حقوق بوده است اما نحوه کنترل این تحقیق، منحصر به فرد بوده است. به این معنی که افراد در یک مکان فیزیکی کار می کرده اند و دسترسی یکسانی به خدمات درمانی داشته و دارای جایگاه یکسانی در سیستم بوده اند. مشابه ارتش بخش خدمات عمومی دولت انگلستان به سازمان هایی تقسیم می شوند که خود با رتبه و رنک مجددا تقسیم می شوند.

با توجه به یکسانی قابل توجه در افراد و سابقه  پزشکی  و مرتبه سازمانی افراددر بازه های طولانی،محققان یک سوال ساده پرسیدند.

چگونه جایگاه اجتماعی روی سلامتی و مرگ و میر انسان ها تاثیر می گذارد؟

از اولین مراحل، مطالعه وایت هال نشان داد که افراد با موقعیت شغلی بالاتر طول عمر بیشتری در مقایسه با افرادی دارند که جایگاه پایین تری دارند. با نگاه دقیق تر مشخص شد که مرگ  و میر افراد با مرتبه پایین تر بیشتر در اثر بیماری های قلبی و عروقی صورت گرفته که در نتیجه افزایش قابل توجه فاکتورهای ریسک مانند: چاقی، مصرف دخانیات، فشارخون بالا و  ساعت کار طولانی  در آن ها است.

از آنجایی که جامعه آماری این تحقیق شامل افراد با پس زمینه مشابه است، نتایج کاملا روشنی را ارائه کرده: موقعیت شغلی پایین در ادارات افراد را می کشد.

تحقیق تکمیلی دیگری که 20 سال بعد انجام پذیرفته است که با نام وایت هال 2 شناخته می شود، جامعه اماری مشابه ای را استفاده کرده و با نگاهی عمیق تر و دقیق تر به نتایجی که در وایت هال به دست آمده نگاه می کند. نتایج به دست آمده در این تحقیق، شوک برانگیز بوده است. محققان با تحلیل داده ها به این نتیجه رسیده اند که  فاکتورهای محل کار –شامل مرتبه و جایگاه- عامل تاثیر گذارتری بر سلامت افراد در مقایسه با تناسب اندام، استعمال دخانیات و عادات غذایی هستند. به بیان دیگر، کارمندان رده پایین با وجود سبک زندگی سالم علایم بیشتری از خستگی و صدمات ناشی از استرس را نشان می دهند.

در یک داستان متقاعد کننده دیگر آقای رابرت ساپولسکی استاد دانشگاه استنفورد یک سوال مشابه راجع به فرهنگ میمون‌هایی موسوم به Baboon انجام داد. بعد از سال‌ها مطالعه در جنگل های کنیا وی به این نتیجه رسید که میمون‌های با درجه رهبری بالاتر که مقام بالاتری بین سایر میمون‌ها داشتند، در مجموع استرس کمتری دارند. مطالعات دیگر دانشمندان این یافته ها را تایید کردند.

نکته مهم این است که ما میمون نیستیم، اما درجه مسئولیت ما در محیط کار و یا دقیق تر بگوییم، درجه اجتماعی ما در بین آَشنایان و دوستان می‌تواند عمرمان را کوتاه یا بلند کنند.و این چیزی است که عمیقا فرهنگ،بهره وری و سایر مولفه های محیط کارمان را دستخوش تغییر میسازد.وایت هال مطالعات مهمی است که دقیقا این مورد را به ما یادآوری می کند.

چرا مرتبه بالاتر باعث کاهش استرس می شود؟

در جواب این سوال که چرا مرتبه بالاتر باعث کاهش استرس میشود جواب های متعددی می توان گفت از جمله می توان گفت  افرادی که درجه بالاتری دارند نیاز کمتری دارند تا به کارهای روزمره تکراری فکر کنند و یا اینکه استرس رسیدن به درجه بالاتر برای پایین دستان باعث آسیب به آنها می‌شود. اما یک چیز مشخص است: جایگاه تاثیر مستقیمی روی کسب و کار دارد. اما هرچند که به دست آوردن جایگاه در محیط کار بسیار سخت است؛ زیرا این جایگاه ها محدود هستند.

در یک زمینه همه افراد می توانند جایگاه را به دست آوردند و آن دنیای بازی است. آمارهای زیادی نشان می‌دهند که کسانی که در بازی‌ها به سطوح بالایی می رسند، استرس کمتری دارند و این یعنی همه برنده هستند! و این نتیجه مطالعات وایت هال است!

[1]Whitehall study


آقای گیمیفیکیشن برای اولین بار در ایران، دوره آموزشی بلندمدت و تخصصی گیمیفیکیشن برگزار می کند. نقشه راه گیمیفیکیشن را از دست ندهید!

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب