طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مصاحبه با کارل کپ متخصص گیمیفیکیشن در آموزش

مصاحبه با کارل کپ متخصص گیمیفیکیشن در آموزش
مصاحبه با کارل کپ متخصص گیمیفیکیشن در آموزش

این پست ترجمه یک مصاحبه با کارل کپ بزرگ می‌باشد که با توجه به اینکه ایشان یک پیشگام در حوزه گیمیفیکیشن در آموزش هستند و کتاب ایشان به اسم طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی، توسط تیم آقای گیمیفیکیشن ترجمه شده است ترجمه این مصاحبه در اینجا آمده است.

لطفا در یک جمله کارهایی  را که انجام می‌دهید خلاصه  کنید .

من کارل کپ هستم. مطالعه و تحقیق می کنم، می نویسم و درمورد فناوری و  یادگیری با تمرکز بر بازی‌ها و گیمیفیکیشن آموزش می‌دهم.

 چگونه درگیر آموزش  و کمک به افراد برای درک بهتر آن شدید؟

من در شرکتی کار می‌کردم که یک شرکت طراحی آموزشی بود و خارج از محیط دانشگاه با رشته طراحی آموزشی آشنا شدم.  کار در کنار آن‌ها زندگی من را تغییر داد. وقتی فهمیدم این رشته در چه زمینه‌ای است و چگونه از طریق مداخلات یادگیریِ با دقت طراحی شده، مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علاقه‌مند شدم که بخشی از آن باشم.

بعد از آشنایی با این رشته، رشته‌ی تحصیلی خود را به فناوری آموزشی تغییر دادم. به عقیده‌ی من، توانایی تاثیرگذاری بر روی فراگیران از طریق آموزش مبتنی بر بازی یک موضوع جذاب است و انجام آن با روش‌هایی مانند بازی‌ها و بازیوارسازی جالب به نظر می‌رسد.

 آقای کارل کپ چه زمانی واژه‌ی  گیمیفیکیشن توجه شما را به خود جلب کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگویم که من به وبلاگ خود سر زدم و متوجه شدم که اولین پست من با کلمه‌ی گیمیفیکیشن در ۸ نوامبر ۲۰۱۰ بوده است. در واقع مدتی بود که در مورد مفهوم گیمیفیکیشن فکر می‌کردم و می‌نوشتم.

من می‌دانستم که فراگیران می‌توانند از عناصر گیمیفیکیشن در آموزش بهره‌مند شوند. اما کلمه‌ی جذابی برای آن پیدا نمی‌کردم. در واقع من در مورد تاثیر عناصر مبتنی بر بازی بر یادگیری در  کتاب‌ها‌‌ی gadgets، games و gizmos نوشته  بودم. اما اصطلاح جالبی برای آن نداشتم. بنابراین وقتی کلمه گیمیفیکیشن را شنیدم فهمیدم این اصطلاحی است که می‌توانم  از آن استفاده کنم .همه اصطلاح گیمیفیکیشن را دوست ندارند اما  گیمیفیکیشن، استفاده از عناصر بازی در دستورالعمل‌های سنتی را به خوبی بیان می‌کند.

 چگونه بازی و گیمیفیکیشن در آینده تاثیرگذار خواهد بود؟

 به نظر می‌رسد بازی‌ جدی و گیمیفیکیشن در صنعت آموزش با سرعت بیشتری در حال رشد هستند. عناصر مختلفی برای افزایش این رشد وجود دارند. اول اینکه، فناوری استفاده شده برای ایجاد بازی‌های  آموزشی و تجارب گیمیفیکیشن در دسترس‌تر است. برنامه ریزی یک بازیِ سطح بالا و همه آثار هنری مرتبط با آن، همچنان دشوار است.  اما این برنامه ریزی ۱۰ برابر  نسبت به پنج سال پیش راحت تر اتفاق می‌افتد و پنج سال  آینده نیز راحت تر از امروز خواهد بود. فناوری، ایجاد بازی‌های یادگیری با کیفیت بالا را آسان کرده است.

 دوم، نسل کنونی که وارد کار می‌شوند با بازی‌های ویدیویی بزرگ شده‌اند. آن‌ها با قوانین و مقررات بازی‌های ویدیویی آشنا هستند، این بازی‌ها را روی دستگاه‌های تلفن همراه خود انجام می‌دهند و  از آن‌ها به منظور یادگیری استفاده  کرده و آموزش می‌بینند. آن‌ها همچنین انتظار سرگرمی بیشتری را در تعاملات هرروزه دارند. بنابراین انتظار می‌رود عناصر بازی‌های اضافه شده، به تجربه‌های روزمره مانند رانندگی یا پرداخت هزینه بنزین ،بیشتر شبیه بازی باشند.

 سوم پایگاه تحقیقاتی برای یادگیری مبتنی بر بازی در حال رشد است. پیش از این در ادبیات تحقیق تمرکز کمی بر بازی برای یادگیری بزرگسالان وجود داشت. اما ترکیبی از دو مورد اول باعث ایجاد تمرکز کامل در زمینه مطالعه بازی‌ها برای یادگیری شده‌است و تحقیقات موجود تاکنون برای تاثیر بازی‌ها برای آموزش و یادگیری مثبت بوده است. گیمیفیکیشن هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد تا مشخص شود چه زمانی می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

چهارم، بازی‌ها دارای عنصر اضافه شده‌ای برای قابلیت پخش هستند. اکثر مردم مایل نیستند بارها و بارها در یک سخنرانی معمولی در  کلاس یا یادگیری آنلاین بنشینند. در حالی که همین افراد یک بازی را بارها و بارها انجام می‌دهند. بازی‌ها فرصتی برای تمرین و مهارت های مناسب را فراهم می‌آورند.

فرد می‌خواهد بارها و بارها با آن ها درگیر شود زیرا عناصری دارند که به بازتولید سناریوها یا موقعیت‌ها و مشاهده نتیجه می‌پردازند. گیمیفیکیشن اگر به خوبی انجام شود افراد را از طریق محتوا پیش می‌برد و به آن‌ها کمک می‌کند تا با دانستن اینکه کسب امتیاز یا نشان چه ارزشی دارد به طور موثرتری مطالب را پوشش دهند.

اما به خاطر داشته باشید که بازی‌ها و گیمیفیکیشن برای یادگیری هنوز با مقاومت روبرو هستند و این به این دلیل است که افرادی که مقاومت می‌کنند، نمی‌فهمند که بازی‌هایی که خوب طراحی شده اند یا یک رویداد  بازیوارسازی، حاوی بهترین طراحی یادگیری است.

آن‌ها به راحتی شروع می‌شوند و به  فرد اجازه می‌دهند مهارت‌های خود را کسب کند. این عنصر آموزشی همانند یک داربست عمل می‌کند. آن‌ها مدل‌هایی از رفتار مطلوب را ارائه می‌دهند. این تئوری یادگیری اجتماعی بندورا  است. همچنین با گذشت زمان آن‌ها از مفهوم تمرین توزیع شده استفاده می‌کنند، بازخورد هدف‌مند را ارائه داده و به فرد اجازه می‌دهند  تا تمام عناصر تئوری تعیین خود را که عبارتند از خودمختاری، وابستگی و تسلط به کار گیرد.

بازی‌ها و رویدادهای گیمیفیکیشن اگر به درستی طراحی شوند، وسیله‌ی مناسبی برای یادگیری و آموزش هستند و به همین دلیل فکر می‌کنم آینده‌ی بازی‌ها و گیمیفیکیشن برای یادگیری در حال گسترش است. 

 آقای کارل کپ آیا در گیمیفیکیشن خارج از آموزش ارزشی می‌بینید؟

بله. ما باید در  همه‌ی شرایط به طور مداوم یاد بگیریم. از یادگیری قطار و  مترو برای رفتن به مکان مورد نظر تا یادگیری نحوه پر کردن گزارش هزینه و نحوه  بهترین انتخاب برای سلامتی. با توجه به همه‌ی این دلایل من فکر می‌کنم بازیوارسازی در خارج از محیط آموزشی جذابیت زیادی پیدا خواهد کرد. طراحان بیش از پیش عناصر بازی را به تجربیات روزمره اضافه می‌کنند و ما بهتر و بیشتر در بازی وارسازی غرق می‌شویم.

تغییرات گیمیفیکیشن را در 4 سال آینده چگونه می‌بینید؟

 من امیدوارم که در ۴ سال آینده اطلاعات بیشتری در مورد اضافه کردن عناصر بازی و بازی ‌وارسازیِ هدف‌مند و متفکرانه‌ی بیشتری داشته باشیم. من همچنین درک بیشتری از یادگیری مبتنی بر بازی و قدرت یادگیری تعاملی برای ایجاد تغییر را می‌پذیرم. چشم انداز دیگر این است که فروشندگان از بازی‌ها و بازی‌‌وارسازی بیش از حد استفاده خواهند کرد و بازی‌وارسازی واکنش‌های چشمگیری دارد.

تاثیر MOOCها را بر آینده‌ی آموزش چگونه می‌بینید؟

برای من یکmooc فقط یک دوره‌ی آنلاین است و هیچ تاثیر پایدار واقعی در mooc وجود نخواهد داشت. آن‌ها در نهایت به عنوان یک سرویس نرم افزاری بدون هزینه یا یک رسانه تبلیغاتی مانند تلویزیون درآمد کسب خواهند کرد. انقلاب واقعی در یادگیری آنلاین با یادگیری انطباقی همراه خواهد بود، نه با یادگیری مبتنی بر پخش که در حال حاضر با mooc داریم. 

شما یک گیمر هستید. وقتی فرصت دارید چه بازی انجام می‌دهید؟

من بازی کامپیوتری می‌کنم. در حال حاضر به اساسین کرید سه علاقه دارم. هفته‌های زیادی این بازی را انجام دادم و  به شدت منتظر نسخه چهارم هستم. روی موبایل بازی Sid Meir’s Civilization  Revolution دوست دارم . و روی آی پد Silent Age بازی می‌کنم.

بازی مورد علاقه‌ی همیشگی شما  چیست؟

بازی مورد علاقه ام جیمز باند 007 نایت فایر روی پلی استیشن دو . به دلایلی این بازی روی من خیلی تاثیر می‌گذارد و هنوز گاهی اوقات  بازی می‌کنم. بازی رومیزی مورد علاقه‌ی من  Stratego است.  همچنین بازی RIVEN که هم خانواده بازی Myst هست را هم خیلی دوست داشتم.

کارل کپ نویسنده‌ی پرفروش‌ترین کتاب یادگیری Gamification of Learning and Instruction است که به تحقیق و مبانی نظری مربوط به یادگیری مبتنی بر بازی و گیمیفیکیشن موثر برای یادگیری می‌پردازد. او در این کتاب، همه چیز را بررسی می‌کند، از برنامه‌های پاداش متغیر تا استفاده از آواتارها گرفته و بازی‌های رفتارهای اجتماعی.

Picture of مهین حشمتی
مهین حشمتی
من مهین حشمتی هستم ،مقطع کارشناسی رو در رشته مدیریت امور بانکداری گذروندم و کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) از دانشگاه باهنر کرمان دارم. گرایش من سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات هستش و مطالعاتی در زمینه IOT و بررسی SWOT شرکت های مختلف داشتم .

4 پاسخ

  1. سلام روز بخیر.ببخشید ترجمه کتاب اقای کارل کپ چطور میشه تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب