طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت ؛ نرم افزار HabitRPG

HabitRPG مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت
HabitRPG مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت

امروز، قصد معرفی یک مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت را داریم و قرار است در مورد وبسایت HabitRPG  صحبت‌­کنیم. قبل از هرچیز لازم به توضیح است که این مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت،  در دسته گیمیفیکیشن در زندگی شخصی قرار می‌گیرد.

آشنایی با بازی‌های RPG

اگر تا به حال زمان زیادی را پای بازی­‌کردن بازی‌های RPG از دست داده‌­اید، با ایده کلی این نوع بازی­‌ها آشنا هستید. در این نوع باز‌‌ی‌­ها شما می­‌توانید یک نقش را انتخا‌ب‌­کنید و به نقش‌­آفرینی بپردازید.  معمولا این نوع بازی­‌ها نرخ اعتیاد بسیار بالایی دارند!

اگر تاکنون چنین تجربه­‌ای داشته­‌اید حتما پیش خود گفته‌­ا‌ید که آیا نمی‌­توان کاری کرد تا آن جذابیت و اعتیاد بازی­‌های RPG  به زندگی واقعی من رسوخ کند و من بتوانم برای رسیدن به اهداف زندگی خود این­قدر انگیزه داشته باشم؟ اگر چنین سوالی از خود پرسیده­‌اید HabitRPG  پاسخ به پرسش شماست!

معرفی HabitRPG

در HabitRPG،  شما لیستی از عادات خوب قابل شخصی سازی را می­‌بینید که باید این کارها را انجام دهید. اما این لیست کارها، لیست عادی نیستند بلکه با فانتزیِ نقش‌­آ‌‌فرینی عجین شده­‌اند و هربار که شما یک آیتم را در لیست خود تیک‌ ­می‌­زنید تازه متوجه منظور من می‌­شوید! حتی سکه دادن به­ ازای کاری که شما انجام داده­‌ا‌ید یک حالت فانتزی اساطیری دارد و باعث­‌می‌­شود شما حس­‌کنید به یک “دستاورد تاریخی” رسیده‌­اید!

مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت habitrpg
مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادتhabitrpg

مانند تمام بازی­‌های  RPGدیگر، شما قادر خواهید‌ بود که آواتار خود را شخصی‌­سازی کنید. شما می­‌توانید با اشیایی که آن‌­ها را به غنیمت گرفته‌­اید، کلکسیون بسازید و خود را به آن­‌ها مجهزکنید. همچنین می­‌توانید در ماموریت‌­های فانتزی شرکت­‌کنید. در حقیقت تمامی وب سایت، پر است از فانتزی و البته تم اساطیری. اما عملیاتی که شما برای بازی کردن در پیش دارید در زندگی واقعی اتفاق می‌­افتد.

شاید بهترین ویژگی این مثال گیمیفیکیشن در تغییر عادت،  لیست عادات باشد که شما را تشویق می­‌کند که اهداف کوچک و سهل الوصولی را در این لیست بنویسید. این مفهومی است که در گیمیفیکیشن در آموزش خیلی با آن سر و کار داریم.

هرچند که گیم پلی این وبسایت مقدار خیلی زیادی ساختگی به نظر می­‌رسد، اما یک ایده­ فان برای بهبود عادات محسوب می‌­شود. یکی دیگر از مثال‌های گیمیفیکیشن در زندگی شخصی که مشابه این نرم افزار است، Habitica  است که زمزمه‌­هایی شنیده می‌­شود که HabitRPG  را ممکن است بخرد!

در ویدیوی زیر طرز کار habiticaرا مشاهده می­‌کنید.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب