طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عشق به گیمیفیکیشن چگونه در من شکل گرفت ؟

عشق به گیمیفیکیشن
عشق به گیمیفیکیشن

به راستی عشق به گیمیفیکیشن چگونه در من شکل گرفت ؟ این سوالیست که خیلی از افراد از من می پرسند حتی خود من! جواب این سوال به نظرم پیچیده است اما ارزش گفتن را دارد. شاید خیلی ها فکر کنند که گیمیفیکیشن یک اسم من درآوردی است که بعضی از مشاوران به کار می برند تا از شرکت ها پول بگیرند چیزی که شاید در بعضی موارد درست هم باشد!!(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

حقیقت این است که عشق به گیمیفیکیشن به این دلیل در من قوت گرفت  که عاشق بازی هستم و این به حدود 30 سال قبل باز می گردد. من همواره عاشق بازی ها بودم ،دوست داشتم بازی کنم ،دوست داشتم تا بازی بسازم و از بازی ها چیز یاد بگیرم یکی از اولین تجارب بازی کردن من این بود که پدرم برای من یک بازی ریاضی ساخت .این بازی بسیار ساده بود تمام این بازی به این صورت بود که از شما یک سوال ریاضی می پرسید و شما باید این سوال را جواب می دادید در صورتی که جواب شما درست بود به شما تبریک می گفت.

عشق به گیمیفیکیشن
عشق به بازی  و در نهایت عشق به گیمیفیکیشن

بازی ها افراد را به نحوی درگیر می کنند که دیگر رسانه ها نمی توانند شاید بتوان برای این امر دلایل زیادی برشمرد که یکی از مهم ترین دلایل آن این است که بازی ها ، معمولا شما را در مرکز یک تجربه قرار می دهند و این تفاوت اصلی با سایر رسانه ها خواهد بود.خب گیمیفیکیشن بازی نیست این چیزیست که همه ی ما روی آن توافق داریم. نکته این است که ما می دانیم بازی ها چقدر توانمند هستند و شما با یک نگاه ساده ، متوجه متدهایی خواهید شد که در بازی ها استفاده می شوند تا شما را به سمت توانمند شدن ببرند.

توانمندی،معاشرت،هدف و انتخاب مسایلی هستند که به سادگی می توان از آن ها در محیط های غیر بازی استفاده کرد.پس عشق به بازی به سادگی عشق به گیمیفیکیشن را به همراه می آورد ، البته اگر اندکی دید طراحی به بازی ها داشته باشیم.کاربرد های این کار بی شمار خواهند بود اینکه کاری کنیم کارهای خسته کننده قابل تحمل تر شوند اینکه عملکرد بهبود پیدا کند کمک کردن به اینکه مردم با یک سازمان آشنا شوند و ارزش های آن را بهتر درک کنند ،کمپین های تبلیغاتی، وفاداری بیشتر همه و همه از کاربردهای گیمیفیکیشن است .

خیلی از مردم می گویند که کل این کار چیزی بیشتر از گرفتن داده از کاربر و ردیابی آن و پاداش دادن به کاربران نیست. اما در حقیقت شما به هیچ کدام از این ها برای درگیر کردن کاربران نیاز ندارید. زیرا بازی ها واقعا چیزی بیشتر از این هستند! به شخصه درگیر شده ام ، بازی ها مرا مقهور جذابیت خود کردند و عشق به گیمیفیکیشن مرا شیدا کرده است! بازی ها به من دنیایی را نشان دادند که بدون آن نمی توانستم درک کنم و الان فکر می کنم بازی ها جزئی از زمان حال و جزئی بزرگ تر از آینده باشند  اگر ما این حقایق را نادیده بگیریم  ابزاری را برای بهبود وضعیت بشر از دست داده ایم.

این متن توسط آندره مارچوسکی نوشته شده است.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب