طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رقابت یا مشارکت کدام یک در بحث مشارکت کارمندان موثرتر است؟

رقابت یا مشارکت کدام یک در بحث مشارکت کارمندان موثرتر است
رقابت یا مشارکت کدام یک در بحث مشارکت کارمندان موثرتر است

قبل از هرچیز باید به تعریف بازی مشارکتی بپردازیم بازی مشارکتی به بازی گفته می شود که همه افراد در آن، یا با هم می‌بازند و یا با هم می‌برند. معروف‌ترین بازی‌های این سبک، بازی‌هایی نظیر Pandemic /Dead of winter /Shadows over Camelot هستند.

موفق‌ترین تجربه‌های مشارکت کارمندان در خارج کشور مربوط به شرکت  NextJump است که از راه حل‌هایی استفاده می‌کند که در آن مشارکت و رقابت با هم ترکیب می‌شوند و در آن گروه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

در یک طراحی گیمیفیکیشن معمولا مشارکت و رقابت مخالف یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند و انتخاب یکی از این دو معمولا اولین سوالیست که موقع طراحی گیمیفیکیشن مطرح می‌شود. اما این انتخاب معمولا خیلی انتخاب ساده‌ای نیست!

رقابت یا مشارکت پرسشی که آسان نیست

از طرف دیگر گیمیفیکیشن در منابع انسانی عموما موضوع خطرناکی است! علت این امر این است که اکثر تجربه‌های این مورد معمولا به شکست انجامیده‌است و یا در بهترین حالت در ابتدا یک افزایش بهره‌وری در کارکنان مشاهده شده است و سپس بهره‌وری از قبل هم کمتر شده‌است. به همین دلیل پاسخ به این سوال که آیا باید از مشارکت استفاده کرد و یا از رقابت آن هم در حیطه منابع انسانی بسیار سوال مهمی خواهد بود!

خب مشخصا اولین مورد برای بررسی این سوال این است که فرهنگ سازمانی به چه شکل است این سوال تا حدودی می‌تواند به شما یک دید اولیه بدهد. البته باید این مورد را در نظر بگیریم که همانطور که بارها گفته‌ام ما در ایران فقر بازی داریم و افراد بسیار کم بازی کرده‌اند.

به همین دلیل به احتمال زیاد افراد شرکت‌کننده در راه حل شما، چیزی جز رقابت در ذهنشان نیست و شما باید مشارکت را برای اولین بار برای این افراد توضیح دهید. به همین دلیل شما در مرحله تحقیقات نمی‌توانید با سوال کردن ساده از افراد متوجه این قضیه بشوید که افراد از مشارکت یا رقابت کدامیک بیشتر خوششان می آید.

بهترین سوالات

یکی از سوالاتی که معمولا می‌توان پرسید این است که از چه ورزش‌هایی خوشتان می‌آید. یا چه بازی‌هایی را دوست دارید؟ در اینجا افراد معمولا یا از ورزش‌های تیمی صحبت می‌کنند و یا ورزش‌های فردی که می‌تواند نکته مهمی باشد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که از افراد بخواهیم تست‌های شخصیت مربوط به بازی را پر کنند. یکی دیگر از کارهای مهمی که می‌توان انجام داد که شخصا از این روش استفاده می‌کنم این است که از افراد بخواهیم چند بازی کنند و رفتار افراد را حین بازی مشاهده کنیم معمولا در این روش سلیقه افراد مشخص می‌شود و شما بر این اساس می‌توانید طراحی کلی خود را شکل دهید. معمولا در این گونه مواقع اثرات منفی رقابت و همچنین چالش‌ها ی همکاری مشخص می‌شود.

مشاهده رفتا بازیکنان
مشاهده رفتار بازیکنان
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب