طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رانه عدم قطعیت ؛ آیا به شانس اعتقاد دارید؟

رانه عدم قطعیت
رانه عدم قطعیت

با سلام من کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن. در ادامه دوره اکتالیسیس، امروز با هم به بررسی رانه عدم قطعیت در فریمورک اکتالیسیس می‌پردازیم. خب هفتمین رانه در این فریمورک قدرتمند، رانه عدم قطعیت یا Unpredictability می‌باشد.

رانه عدم قطعیت، یک رانه راست ذهنی است و همچنین کلاه سیاه محسوب می شود. این رانه مربوط به شانس و دیگر چیز هایی است که در مورد آن قطعیتی وجود ندارد. شاید دلیلی که فوتبال برای ما جذاب است یا فیلم‌ها و سریال‌ها جذاب است و حتی قمار جذاب است دقیقا این رانه می‌باشد.

عدم قطعیت آن قدر موضوع مهمی است که “جسی شل” از بزرگان صنعت بازی، فان را یک خوشحالی همراه با سورپرایز تعریف می‌کند. یعنی هیچ نوع فانی را بدون سورپرایز نمی‌توان تصور کرد! و اگر دوره نوروساینس در زندگی را دیده باشید این کاملا مربوط به دوپامین است!

اجازه دهید از شما سوالی بپرسم در کدام یک از فعالیت‌های زیر شرکت می‌کنید؟

  1. اگر شما هر 10 دقیقه یک کلید را فشار دهید و به ازای این کار باید ساعتی 5 هزار تومان بمن بدهید.
  2. اگر به شما بگویم هر دفعه ای که دکمه را فشار می دهید این احتمال وجود دارد که البته بسیار بسیار اندک است که 20 میلیون تومان برنده شوید چه؟
  3. هیچکدام

مطمئن نیستم که کدام گزینه را انتخاب کرده‌اید، اما افراد زیادی هر روزی با ماشین‌های قمار این کار را می‌کنند آن‌ها پول می‌دهند تا شانس اندکی داشته باشند که برنده شوند. در ادامه مثال‌ها و تکنیک‌های گیمیفیکیشن رایج در این رانه مورد بحث قرار می‌گیرد. این مطالب را خوانده بلافاصله به این صفحه بازگردید. ترکیب این رانه با رانه هشتم می‌تواند بسیار جذاب باشد! در ضمن کتاب عدم قطعیت در بازی‌ها به طرز عجیبی مطالب خوبی در این مورد دارد!

مثال‌های رانه هفتم

تکنیک‌های بازی سازی رانه هفتم

تصویر بزرگتر از رانه عدم قطعیت

رانه عدم قطعیت به قدری قدرتمند است که تقریبا همه بزرگان گیمیفیکیشن در هر زمینه‌ای از آن استفاده  می‌کنند. یعنی یکی از سوالاتی که همواره باید از خود بپرسید این است که آیا روشی وجود دارد که مقداری عدم قطعیت و شانس به این محصول اضافه شود؟ رابطه این رانه با تک تک رانه‌های دیگر خوب است و شما باید حتما از این رانه در طراحی‌های خود استفاده کنید.

برای این که بیشترین استفاده را از این دوره ببرید فقط و فقط به یک سوال و تنها یک سوال جواب دهید

  1. ساده: به مجموعه تلویزیونی مورد علاقه خود فکر کنید وقتی که یک قسمت از آن را دیدید آیا رغبت دارید تا آن قسمت را دوباره تنها ببینید؟وقتی عدم قطعیت از بین می‌رود چه بلایی بر سر انگیزه شما می‌آید؟
  2. متوسط: اگر علاقه‌مند به فوتبال باشید و یک مسابقه فوتبال در حال برگزاری باشد که به دلیل هم‌زمانی با یک فوتبال دیگر چند ساعت بعد پخش می‌شود آیا باز رغبت به دیدن آن بازی دارید؟(نتیجه را نمی‌دانید)
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

5 پاسخ

  1. پاسخ سوال ۲ : بله قطعا میبینم خب بت توجه به اینکه نتیجه رو نمیدونم دیدن بازی میتونه جذاب باشه برام .

    1. در مورد سریال و بازی نمیخام نظر بدم هرچند مثال قشنگیه…
      ولی بدترین قسمت زندگی همین عدم قطعیته. مثلا هیچ نوع تضمینی وجود نداره که کسی که سالها عمرش رو میزاره که پزشک بشه خوشبخت بشه…

  2. سلام پاسخ سوال یک فک میکنم مشخصه دیگه دیدن تکرار سریال همچین جالب و دلچسب نیست یعنی انگیزه ای وجود نداره موضوع مشخص شده.

  3. آقا من متن بالا رو که دوباره خوندم دیدم نه در پاسخ به سوال ۲ ، بازی رو نمیبینم و فقط نتیجه رو سرچ میکنم .وقتم رو میگیره

  4. بازی دوم را نمی بینم، چون میدونم که بازی تموم شده و امکان سوپرایز شدن وجود نداره و اینکه سعی میکنم فقط نتیجه رو بپرسم از بقیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب