طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رانه جلوگیری از ضرر ؛ بهای از دست ندادن چقدر است؟

رانه جلوگیری از ضرر
رانه جلوگیری از ضرر

در ادامه دوره  اکتالیسیس به رانه جلوگیری از ضرر می رسیم. هشتمین و آخرین رانه ای که در باره آن صحبت می‌کنیم مربوط به این است که از ضرر جلوگیری کنیم . لذتی که شما با بدست آوردن 10 هزار تومان دارید با حس بدی که بعد از از دست دادن 10 هزار تومان دارید برابر نیست.

طبق تحقیقات شما باید 35 هزار تومان بدست آورید تا رنج حاصل از از دست دادن 10 هزار تومان برایتان جبران شود.قطعا با رانه جلوگیری از ضرر، هر روز سر و کار داشته اید از کوپن های تخفیفی که تاریخ انقضایشان در حال تمام شدن است تا فرصت های شغلی که ممکن است از دست بدهید!

برای مثال در بازی فارم ویل شما یک مزرعه را درست می‌کنید و بعد بازی به شما می‌گوید که برو و چند ساعت بعد بیا و به محصولات خود سر بزن. چرا شما باید به محصولات خود سر بزنید؟ چون زمان زیادی برای آن گذاشته‌اید و یک مزرعه درست کرده‌اید حال اگر به این مزرعه سر نزنید مزرعه شما از بین خواهد رفت. یکی از مثال‌های جالب در رانه جلوگیری از ضرر، ماجراییست که یوکای چو از مادر خود تعریف می کند.

وی اعتقادی به تکنولوژی نداشت اما بعد از اینکه دوستانش(رانه 5 ام) بازی فارم ویل را به وی معرفی کردند، مادر یوکای چو معتاد این بازی شد و صبح ساعت 5 صبح از خواب بلند می‌شد تا به گیاهان خود آب دهد! بعد از این ماجرا طرز فکر یوکای جو نسبت به بازی‌ها عوض شد وی فکر می‌کرد که افراد بازی می‌کنند تا از مسئولیت‌های دنیوی خلاص شوند اما بازی مثل فارم ویل یک مسئولیت جدید به مسئولیت‌های آن‌ها اضافه می‌کرد.

چرا شما نمی‌توانید تلگرام خود را پاک کنید؟ زیرا اگر این کار را بکنید ارتباط شما با بسیاری از افراد از دست خواهد رفت و…. اگر خوب به رفتارهای خود دقت کنید متوجه می‌شوید که خیلی از رفتارهای ما به دلیل ترس از دست دادن هست نه داشتن چیزی جدید.

گیمیفیکیشن رانه 8 جلوگیری از ضرر
گیمیفیکیشن رانه 8 جلوگیری از ضرر

رانه جلوگیری از ضر و نمایشگاه ماشین!

اجازه دهید مثالی بزنم فرض کنید شما در یک نمایشگاه ماشین کار می‌کنید حال یک نفر پیش شما می‌آید و از شما می‌پرسد چه ماشین‌هایی دارید.شما دو استراتژی می‌توانید داشته باشید یا بگویید این آخرین مدل ماشین من است و مثلا 300 میلیون تومان ارزش آن است بعد ماشین پایین‌تر با امکانات کمتر و قیمت کمتر را معرفی کنید تا اینکه در نهایت به مثلا پراید که پایین‌ترین ماشین نمایشگاه است برسید.

یا هم می‌توانید از پراید شروع کنید و به ماشین 300 میلیونی برسید .همانطور که تا الان متوجه شده‌اید این تصمیم در خیلی جاها برای شما رخ می‌دهد  مثلا من مدت زمان زیادی فریلنسر بودم و خیلی از افراد از من می‌پرسیدند که قیمت یک اپ چند!!!

در اینجا من می‌توانستم از پایین‌ترین امکانات شروع کنم و به بهترین برسم و یا برعکس با قیمت بالا شروع کنم و به پایین برسم اما کدام یک از این روش‌ها بهتر است؟ طبق تحقیقات شما اگر از بالا به پایین بیایید نتیجه بهتری می‌گیرید علت هم این است که در این صورت هر دفعه که ماشین بعدی رو به مشتری خود معرفی می‌کنید وی دچار یک نوع رنج از دست دادن می‌شود و بنابر این احتمال اینکه ماشین با قیمت بالاتری را بردارند بیشتر خواهد بود. این قدرت رانه جلوگیری از ضرر است.

حال به بررسی مثال ها و تکنیک‌های گیمیفیکیشن در این رانه می‌پردازیم بعد از خواندن این مطالب فورا به این صفحه بازگردید و با ما همراه باشید.معمولا این رانه با رانه ششم ارتباط جالبی دارد!

مثال‌های رانه هشتم

تکنیک‌های بازی سازی در رانه هشتم

تصویر بزرگتر از رانه جلوگیری از ضرر

رانه جلوگیری از ضرر به نوعی تمام رانه‌های دیگر را در بر می‌گیرد اما به طور خاص دست در دست رانه محدودیت می‌گذارد و همراه با هم حس اضطرار خیلی زیادی به کاربر می‌دهند. وقتی این رانه با رانه هفتم مچ شود حس از دست دادن بزرگ نمایی می‌شود در این زمینه  دنیل کانمن کارهای بسیار زیادی انجام داده است و به نوعی حرف اول را در این زمینه می زند.

برای بیشترین استفاده از این دوره تنها به یکی از سوالات زیر پاسخ دهید.

  1. ساده: به یک فعالیت فکر کنید که دیگر برای شما با معنی و هیجان انگیز نیست اما شما برای حفظ امتیازات قبلی خود صرفا به آن فعالیت ادامه می‌دهید.
  2. متوسط: به یک محصول فکر کنید که از آن لذت می‌برید اما در دام Sunk cost گرفتار شده‌اید. آیا این محصول اطلاعات شخصی شما مثل کانتکت‌ها و عکس های شما را در بر دارد؟
کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب