طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکنیک جلوگیری از ضرر ؛معرفی مکانیک های رانه هشتم

تکنیک جلوگیری از ضرر
تکنیک جلوگیری از ضرر

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن همانطور که در پست های قبل دیدید رانه جلوگیری از ضرر، رانه‌ای است که خلاصه ای بر 7 رانه دیگر در فریمورک قدرتمند اکتالیسیس محسوب می‌شود با هم به چند تکنیک جلوگیری از ضرر  می پردازیم.

1-تکنیک جلوگیری از ضرر : شمارش گر های معکوس

 شمارش گر های معکوس یک  تکنیک جلوگیری از ضرراست که در آن شما به کاربر یک شانس را برای یک مدت کم می دهید و کاربر می تواند از این شانس استفاده کنید البته این شانس خیلی زیاد در چشم کاربر یک شانس فوق العاده محسوب می گردد.به طور مثال در بازی diablo  یک هیولا وجود دارد که اسم این هیولا Treasure Goblin است اگر شما بتوانید این هیولا را بکشید امتیاز زیادی می گیرید.

پس شما اگر این هیولا را ببینید تمامی کارهای قبلی خود را رها می سازید تا بتوانید این هیولای خاص را از بین ببرید.چون در عمل شانس حتی دیدن این هیولا کم است و شما واقعا باید زمان زیادی بازی کنید تا شاید و تکرار می کنم شاید این هیولا را ببینید کاربران راجع به این هیولا و دیدن آن غلو می کنند و بنابر این شما به عنوان یک کاربر ارزش زیادی برای دیدن این هیولا قائل خواهید بود.به نمایش بصری این اتفاق شمارش گر معکوس می گویند که معمولا با یک صدای هیجان آور حس اندک بودن زمان را به کاربر نشان می دهد.

تجربه شخصی

وقتی که نوجوان بودم یک بازی ویدیویی انجام می دادم که اسم دقیق آن را یادم نیست اما کلیت آن یک بازی تنیس بود اگر شما دوبار پشت سر هم می توانستید این بازی را فتح کنید می توانستید در یک بازی دو نفره با دوتا از تنیسورهای افسانه ای بازی کنید شما فقط تحت این شرایط می توانستید که با این دو تنیسور بازی کنید و فقط هم یک راند می توانستید بازی کنید.پیروزی بر این دو تنیسور بسیار دشوار بود و من خودم بعد از بار سوم توانستم این کار را انجام دهم یعنی من شش بار این بازی را فتح کردم تا بتوانم به آن حس پیروزی نهایی برسم. این تکنیک جلوگیری از ضرر برای شخص من بسیار قوی بوده است!

گیمیفیکیشن-تکنیک بازی سازی شارش گر معکوس
گیمیفیکیشن-تکنیک بازی سازی شارش گر معکوس

2-تکنیک جلوگیری از ضرر : ارثیه برحق

این تکنیک جلوگیری از ضرر  را اگر بخواهم به صورت خلاصه بیان کنم باید بگویم که در این سیستم شما به کاربر می گویید که بنابر یک سری اتفاقات شما یک حق و حقوق خاصی را در سیستم ما بدست آورده اید حال اگر کارهای بخصوصی انجام ندهی این حق و حقوق را از شما می گیریم!! حتما در خیلی از سایت ها این موضوع را دیده اید که می گویند که همین حالا ثبت ام کنید تا برنده 300 سکه مجازی شوید! این کار کاملا اشتباه است در حقیقت شما باید بگویید که ای کاربر عزیز شما 300 سکه برنده شده اید و اگر ثبت نام نکنید این 300 سکه از دست می رود!

در عمل این دو حرف یک نتیجه دارند ولی تاثیری که در قانع شدن مشتری هست قابل مقایسه نیست حال برای یک وبسایت ای کامرس تصور کنید که شما یک جا کلیک می کنید و متوجه می شوید که نوشته شده است شما صاحب کد تخفیف 5 درصد شده اید. نظرات را می خوانید و ناگهان می بینید شما کد تخفیف 10 درصد را گرفته اید .در نهایت به شما گفته می شود که شما دارای کد تخفیف 20 درصد هستید و اگر تا 15 دقیقه دیگر ثبت نام نکنید کد تخفیف خود را از دست می دهید.

جمع بندی تکنیک ارثیه بر حق

اما در مجموع نکته مهم این است که شما به کاربر بر اساس فعالیتی که می کند هرچند آن فعالیت مسخره باشد امتیاز میدهید یعنی کاربر این گونه فکر می کند که لایق این هدایاست زیرا برای آن زحمت کشیده است هرچند زحمت زیادی نبوده است(مثل قضیه ارث!) سپس این حق را اگر کاری که ما می خواهیم نکند از وی می گیریم!

جمع بندی تکنیک ها

بنظر شما دیگر از چه تکنیک هایی در فروشگاه های اینترنتی میتوان استفاده کرد تا افزایش فروش داشته باشیم؟ اگر بتوانید در پایان این کورس 8 دلیل از 8 رانه متفاوت برای حل این مسئله بیان کنید قطعا به نتیجه دل خواه رسیده اید.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب