طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازی جدی حقوق زنان

بازی جدی حقوق زنان
بازی جدی حقوق زنان

با توجه به وضعیت گیمیفیکیشن در ایران و تلاش برای گسترش آن تصمیم گرفتم تا هر ماه با ایجاد یک بازی جدی برای یک مسئله‌ی اجتماعی علاوه بر آگاهی رساندن به مردم ایران تا حدودی این طرز فکر را که با بازی می‌توان خیلی کارهای جدی را انجام داد، جا بیندازم. اولین بازی از این بازی‌های جدی، بازی جدی حقوق زنان بود که حدود 2 هفته پیش با همکاری صفحه فمنیسم روزمره برگزار شد.

بازی جدی حقوق زنان راجع به چه بود؟

در این بازی ما خیلی ساده گفتیم که یک سری ادعا مطرح می‌شود و شما صرفا باید بگویید که این ادعاها درست هستند یا غلط. اگر بتوانید تمام ادعاها را به درستی تشخیص دهید بدون هیچ قرعه کشی برنده 100 هزار تومان اعتبار از سایت آقای گیمیفیکیشن می‌شوید. بازی 14 ادعا راجع به حقوق زنان داشت و ما با برگزاری این بازی دو هدف کلی داشتیم.

  • هدف اول این بود که ذهن مخاطب را درگیر کنیم و وی را دغدغه‌مند کنیم.
  • در وهله‌ی دوم هدف برسی وضعیت آگاهی جامعه راجع به حقوق زنان بود.

شایان ذکر است که از آنجایی که خیلی از شرکت‌کنندگان بازی، آقا بودند ما توانستیم یک تحلیل خوب روی نتایج به تفکیک زن و مرد انجام دهیم. این تحلیل می‌تواند مبنای سیاست‌گذاری و همچنین تولید محتوا باشد.

مشکلات بازی

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود که یک بازی جدی موفق باشد میزان اشتراک گذاری بازی است. انتظاری که در وهله اول راجع به بازی داشتم این بود که بسیاری از زنان ایران این بازی را به اشتراک بگذارند اما برخلاف انتظارم حتی خیلی از دوستان خودم جرات کامنت گذاشتن راجع به این بازی را نداشتند و تنها به صورت خصوصی به اظهار نظر می‌پرداختند!

مشکل دیگر این بود که خیلی ها فکر می‌کردند که هر کسی که بازی جدی حقوق زنان را انجام دهد باید یک فمنیست افراطی باشد! در صورتی که این بازی صرفا بر مبنای حقوق زنان ایجاد شده‌است. مواردی که در این بازی مطرح شده‌است به راحتی قابل جست و جو کردن می‌باشد و ربطی به فمنیست بودن ندارد.

یکی از مسائلی که در این بازی مطرح شد این بود که با توجه به اینکه ما می‌خواهیم به برندگان پاداش دهیم بازی باید تا یک زمان خاصی ادامه پیدا کند و سپس  جواب‌ها را برای افراد بفرستیم که شاید این تصمیم، یک تصمیم اشتباه بود و اگر همان موقع جواب‌ها را برای کاربران می‌فرستادیم بازی جذاب‌تر می‌شد.

نتایج بازی

در این بازی نزدیک به 7 هزار نفر شرکت کننده‌ی یکتا داشتیم که حدود 6 هزار نفر از این افراد زن بودند. در مجموع 343 نفر تمام سوالات را برنده شدند و به تمام سوالات پاسخ صحیح دادند. اماشاید نکته‌ی جالب توجه، این بود که روی هر سوال، ما داده‌های جالبی را از جواب های زنان و مردان استخراج کردیم که در توضیح هر سوال این موارد را ذکر می‌کنیم.

یعنی بعد از توضیح اینکه یک سوال صحیح است یا غلط به بررسی آماری پاسخ‌ها می‌پردازیم و می‌گوییم که این سوال را چند درصد از آقایان و چند درصد از زنان صحیح پاسخ داده‌اند. مقایسه‌ی این دو عدد، دید جالبی به شما راجع به حقایق جامعه می‌دهد.

باید توجه کرد که این بازی، اولین بازی از سری بازی‌هایی است که در زمینه اجتماعی برگزار کرده‌ایم و قطعا این بازی دارای کاستی‌هایی بوده‌است که در بازی‌های بعدی این کاستی ها را برطرف می‌کنیم به همین دلیل بسیار خوشحال می‌شویم که با نظرات خود محصولات بعدی را بهبود دهیم.

پاسخ های بازی جدی حقوق زنان

1-از روی معاینه‌ی پرده بکارت نمی‌توان بکارت را تشخص داد.

صحیح است. طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ که توسط فمینیسم روزمره ترجمه و منتشر شده‌است، سابقه‌ی رابطه‌ی جنسی یک زن از روی معاینه‌ی هایمن او قابل تشخیص نیست.

جواب سوال 1 بازی جدی زنان

۲. طبق قانون، زن پس از طلاق از اموال مشترک به دست آمده در طول ازدواج سهم می‌برد. ❌

صحیح نیست. طبق قانون زن تنها حق مهریه و نفقه دارد و تحت شرایطی اجرت‌المثل نیز به او تعلق ‌می‌گیرد٬ که هنگام طلاق باید تکلیف این موارد روشن شود.

جواب سوال 2 بازی جدی زنان

۳. طبق قانون، پدر حق ندارد فرزند را بدون اجازه مادر از کشور خارج کند.❌
صحیح نیست. طبق قانون پدر ولی قهری فرزند است و مادر نمی‌تواند مانع خروج فرزند توسط پدر شود. تنها استثنا هنگامی است که والدین از یکدیگر طلاق گرفته باشند که در این صورت هریک باید رضایت دیگری را برای خارج فرزند مشترک کسب کند.

۴. طبق قانون، زن حق طلاق ندارد و این حق فقط در دست شوهر است.
صحیح است. طبق قانون حق طلاق یک حق یکطرفه برای مردان است و زن در صورت درخواست طلاق باید با مرد معامله کند و رضایتش را جلب کند.

۵. طبق قانون، اولویت استخدام با مردان است.
صحیح است. طبق ماده ۹ طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده (۲۶ خرداد ۱۳۹۲) در کلیه‌ی بخش‌های دولتی و غیردولتی اولویت استخدام با ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند (و نه متاهل) است.

۶. طبق قانون، زنان مجرد دسترسی به امکانات دولتی پیشگیری از بارداری ندارند.
زنان مجرد نه تنها به امکانات عمومی پیشگیری و خاتمه بارداری دسترسی ندارند بلکه حتی به دستور وزارت بهداشت٬ ماماها و پزشکان متخصص زنان حتی از معاینه و ارائه خدمات درمانی به آنها منع شده‌اند.

۷. طبق قانون، ارث شوهر از زن دو برابر ارث زن از شوهر است.
صحیح است. سهم ارث زن از شوهر یک هشتم٬ و سهم ارث شوهر از زن٬ یک چهارم است.

۸. میانگین دستمزد زنان بیست درصد کمتر از دستمزد مردان است در کار مشابه.
صحیح است. شکاف جنسیتی دستمزد در پنج سال گذشته ۱۶ درصد بوده است! اما وضعیت در برخی کشورها از این نیز بدتر است (مرکز آمار اتحادیه اروپا). زنان برای دریافت دستمزد برابر با مردان باید ۲۵۷ سال منتظر بمانند (مجمع جهانی اقتصاد). حال تصور کنید در کشوری مانند ایران این تفاوت چقدر است و چه مدت طول میکشد تا به برابری برسیم.

۹. مجازات مردی که با دوست دخترش دستگیر شده سنگین تر از مجازات مردی است که مزاحم یک زن شده است.

صحیح است. بنا به سیاستهای ایدئولوژیک حکومت٬ صرف با هم بودن زن و مرد نامحرم رابطه نامشروع محسوب شده و چنانچه در فضای عمومی (از جمله اتومبیل) باشد یک جرم مشهود نیز تلقی می‌شود که در مجموع مجازات سنگینی دارد. اما اگر همین مرد زنی را در خیابان آزار جنسی دهد و متلک بگوید زن باید شاهد بیاورد و اثبات کند که این اتفاق افتاده و حتی اگر پلیسی در آن محدوده باشد از دخالت سر باز می‌زند و کمکی به آن زن نمی‌کند. بنابراین در عمل و طبق آمار پلیس، آزارگران خیابانی به میزان کمتر محاکمه و مجازات می‌شوند نسبت به افرادی که هیچ آسیبی به کسی نرسانده‌اند.

۱۰. زنان نمی‌توانند به نام خود دفتر املاک تاسیس کنند.
صحیح است. در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۲ رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نسبت به نوع فعالیت بانوان در دفاتر مشاور املاک هشدار داد و گفت: مباشر و مشاور زن نباید در دفاتر مشاور املاک استخدام شوند که پیش‌تر هم اماکن بر این موضوع تاکید کرده بود. حسام عقبایی با اشاره به ممنوع بودن استخدام و فعالیت نیروی زن در دفاتر مشاور املاک به عنوان مشاور و مباشر املاک اظهار کرد: دفاتر مشاور املاک فقط می‌توانند منشی یا کارمند زن استخدام کنند.

۱۱. بیش از شصت درصد زنان ایرانی تحت خشونت فیزیکی همسر هستند.
حذف شد. طبق نتیجه تحقیق ملی خشونت خانگی علیه زنان ۶۶ درصد زنان ایرانی تحت خشونت خانگی همسر خود هستند و ۴۰ درصد از آنها تحت خشونت فیزیکی اند.
توجه: این ادعا حذف شد چون در عدد ۶۰ درصد مربوط به خشونت خانگی به طور کلی است نه خشونت فیزیکی.

۱۲. طبق قانون شوهر می‌تواند بدون هیچ دلیلی همسر خود را ممنوع‌الخروج کند.
صحیح است. طبق قانون گذرنامه زنان متاهل برای دریافت گذرنامه و و خروج از کشور نیاز به اجازه شوهر دارند. بنابراین شوهر حق دارد هر زمان که اراده کند و بدون هیچ دلیل و منطقی همسر خود را ممنوع‌الخروج کند٬ حتی اگر زن اجازه خروج از او گرفته باشد.

۱۳. زنان می‌توانند گواهینامه موتورسواری دریافت کنند.❌

صحیح نیست. در مرداد ۱۳۹۸ زنی در اصفهان با استناد به تبصره‌ای در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی خواستار دخالت دستگاه قضایی در موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان شد. دیوان عدالت اداری نیز به نفع این زن رای داد.
معاونت اجتماعی پلیس راهور این خبر را تکذیب کرد و گفت: «رای بدوی شعبه۳۱ دیوان عدالت اداری صرفا برای شاکیه محترم صادر شده و طبق ماده۶۰ قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری، نوشت رأی شعبه بدوی «غیرقطعی» بوده و نیروی انتظامی درباره این رأی تقاضای تجدید نظر کرده است.
معاون فرهنگی قوه قضاییه در گفتگو با رسانه‌های ایران، بازی را به هم زد. حجت‌الاسلام هادی صادقی در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری زنان گفت: «در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست.»

۱۴. طبق قانون، زنان بالای ۱۸ سال نیازی به اجازه پدر برای دریافت گذرنامه و خروج از کشور ندارند.
صحیح است. زنان بالای هجده سال یا مجرد هستند که نیازی به اجازه کسی ندارند یا متاهل هستند که نیاز به اجازه شوهر دارند.

۱۵. در برخی رشته‌ها که مردان کمتری رتبه می‌آورند، سهمیه ویژه مردان در کنکور تخصیص یافته است.
سالهاست که در بسیاری از رشته ها که تعداد مردان کمتر از ۵۰ درصد بود سهمیه پنجاه درصدی برای دو جنس در نظر گرفته شده تا جبران نمرات کمتر مردان شود و با تضییع حق زنانی که نمره بهتری آورده اند جای آنها را در دانشگاه اشغال کنند جالب آنکه در طول چندین دهه از برگزاری کنکور هرگز چنین سهمیه در رشته هایی که تعداد زنان کمتر است اعمال نشده و نمی‌شود.

استفاده از کد تخفیف

برای عزیزانی که در این بازی شرکت کردند یک کد تخفیف فرستاده شده که شما می‌توانید با رفتن روی منو و انتخاب گزینه دوره های آموزشی و بررسی دوره های موجود در سایت نسبت به استفاده از هر دوره ای که صلاح می‌دانند اقدام کنند همانطور که می‌دانید هدف ما اشنایی مردم عادی با گیمیفیکیشن است و به همین دلیل دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار و دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

14 پاسخ

  1. خیلی جالب بود. البته درباره اعمال سهمیه برای رشته های مختلف دانشگاهی، این سهمیه برای هر دو جنس اعمال می‌شود. یعنی در رشته هایی که دختران ورودی کمتری دارند هم سهمیه هایی اعمال می‌شود تا حداقل ورود هر جنس سی درصد در هر رشته ای باشد. (عبدالله پورعباس رئیس وقت سازمان سنجش_ سال 1386)

  2. چقدر قضیه این گواهینامه عجیبه.. چندتا از دوستان من برای قضیه مشابهی از وزارت علوم به دیوان عدالت اداری شکایت بردن و فکر میکنن به نتیجه میرسن بعد جالبه که اینجا گفته رای قابل تعمیم به بقیه نیست

  3. میدونین چی شد؟
    از مقایسه ی امار درست جواب دادنا میشه فهمید که، تعداد مردایی که نسبت به حقوقشون اطلاع نداشتن و الان فهمیدن حقوقشون چیه و ممکنه بخوان ازش استفاده کنن:/، از تعداد زنایی که از حقوق نداشته ی خودشون مطلع شدن بیشتر شد.

      1. اکثر این سوالا، حقوقای نداشته ی زنهاست که بهشون گوش زد شده. درصدمردایی هم که ازش خبر نداشتن و الان خبر دارن(درصد مردایی که پاسخ صحیح ندادن) ، نسبت به زنایی که خبرنداشتن(درصد زنایی که پاسخ صحیح ندادن) بیشتره

          1. اختیار دارین،من کی باشم که بخوام کار استاد گرامی رو زیر سوال ببرم؟

  4. به جای این سوالا میشد راجع به حقوقایی که زنا دارن و ازش استفاده نمیکنن یا نمیدونن همچین حقیو دارن (هر چند کمه، ولی قابل توجه و مهمه) حرف زد تا عرف بشه. من خودم وقتی راجع به این حقوق صحبت میکنم اولین کسایی که گارد میگیرن خود زنها هستن‌ . (مثلا اینکه کار خونه وظیفه ی زن نیست، اگه انجام بدیم لطفه، حتی شیر دادن به بچه هم وظیفه نیست و… ،یا مثلا اینکه چقد لازمه موقع ازدواج حق طلاق گرفته بشه، و کلا حقوقی که میشه ضمن عقد گرفتشون تا جامعه ی مرد دستشون برا ظلم کوتاهتر باشه)

      1. یه سری مثالاشو گفتم مثلا اینکه حق طلاق، کار، تحصیل، تعیین محل زندگی و…گرفته بشه. هر چند که مردام خیلی گناه دارن اگه هم این حقوقو بگیریم هم مهریه رو، ولی تا میتونیم محکم کاری لازمه تا اگه خواستن هم نتونن ظلم کنن و…. اگه بیشتر توضیح بدم انجمن دفاع از حقوق مردان میریزن سرم.

  5. کامران جان امیدوارم بابت وقتی گذاشتی بازخورد خوبی بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب