طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اینشورتک و گیمیفیکیشن

اینشورتک و گیمیفیکیشن
اینشورتک و گیمیفیکیشن

در این مقاله قصد داریم به رابطه ی بین اینشورتک و گیمیفیکیشن بپردازیم . در ابتدا به تعاریف مربوط به اینشورتک می‌پردازیم و در نهایت به تعریف رابطه اینشورتک با گیمیفیکیشن می‌پردازیم.(اگر هنوز نمی‌دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

تعریف اینشورتک

اینشورتک ترکیبی از واژه های بیمه و فناوری است و یکی از 9 حوزه  زیرمجموعه فینتک محسوب می‌شود. به بیان ساده، اینشورتک به معنای آمیختن خلاقانه فناوری در صنعت بیمه است! فناوری‌های زیادی هستند که می‌توانند صنعت بیمه را متحول کنند فناوری‌هایی از قبیل هوش مصنوعی ، کلان داده، دیتا ماینینگ و … فقط تعدادی از این فناوری‌ها هستند که نام‌های آشناتری برای ما دارند.

این فناوری‌ها کمک می‌کنند که بتوانیم برای تک تک افراد، بیمه شخصی سازی شده متناسب با ریسک این افراد طراحی کنیم. مثلا دو نفر را  تصور کنید که هردوی این افراد یک مدل ماشین دارند و بقیه مشخصات مربوط به ماشین این افراد یکسان است. اما بین این دو نفر ، نفر اول هر روز مسافرت زیادی را با ماشین طی می‌کند و البته با سرعت بیشتری رانندگی می‌کند،  اما نفر دوم خیلی کمتر از ماشینش استفاده می‌کند و در رانندگی احتیاط زیادی می‌کند.

اینشورتک
اینشورتک

خب طبیعتا نفر اول ریسک بیشتری دارد و احتمال تصادف برایش بیشتر است. آیا عادلانه‌تر نیست که نفر دوم مبلغ کمتری برای بیمه پرداخت کند؟

یعنی با استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیا و داده کاوی، ریسک واقعی رانندگی افراد را می‌توانیم اندازه گیری کنیم و براساس این نرخ حق بیمه افراد را تعیین کنیم؛ نه بر اساس مدل و کاربری و سال ساخت و سایر مشخصات ماشین! به این مدل بیمه‌ها که براساس میزان ریسک حق بیمه پرداخت می‌گردد، UBI یا بیمه استفاده محور گفته می‌شود.

البته مبحث اینشورتک و کاربردهایش خیلی گسترده تر از این حرف‌هاست. اما در ایران متاسفانه اسم اینشورتک، مترادف با استارتاپ‌های فروش آنلاین بیمه است؛ در صورتیکه این استارتاپ‌ها تنها بخش کوچکی از اینشورتک هستند.

رابطه اینشورتک با گیمیفیکیشن چیست ؟

اگر شما یک استارتاپ اینشورتکی خیلی بزرگ داشته باشی، یا حتی یک شرکت بیمه‌گر باشید که یک طرح اینشورتکی جذاب را می‌خواهید اجرا کنید، متوجه می‌شوید که تخفیف به تنهایی نمی‌تواند انگیزه کافی به افراد بدهد. در ابتدا لازم است که شما یک راه جذاب برای معرفی کسب و کار خود به دیگران پیدا کنید تا به حرف‌های شما گوش بدهند .

از طرف دیگر، شما باید بیمه‌گذاران خود را درگیر کنید و رضایت مشتری خوبی برای این افراد رقم بزنید. بیایید با یک مثال مبحث را بازتر کنیم.

شرکت سیگنا (cigna) یک شرکت خدمات سلامت جهانی واقع در آمریکا می‌باشد که خدمات بیمه‌‌های حوادث، بیمه عمر، بیمه اموال، بیمه‌های از کار افتادگی و خدمات و محصولات مرتبط با بهداشت و درمان ا ارائه می‌دهد.

این شرکت یک اپلیکیشن برای بررسی روند سلامتی بیمه گذارانش طراحی کرد، بعد با همکاری با شرکت‌های بزرگ فناوری، یک سری دستبندهایی برای بیمه گذارانش ساخت که اطلاعاتی مثل میزان کالری دریافتی ، ضربان قلب و فشار خون افراد را  منظم مورد بررسی قرار می‌داد .

در صورتی که بیمه‌گذران در سطح خوبی از سلامتی بودند و یا وضع سلامتی خود را بهبود می‌بخشیدند، به آن‌ها حق بیمه بهینه‌تر و  تخفیفای قابل توجهی می‌داد .

علاوه بر آن، بیمه‌گذار می‌توانست از پزشک شرکت، برنامه‌هایی مناسب بهبود سلامت عمومی خود دریافت کند. با استفاده از از این طرح، این شرکت توانست بیمه‌گذاران خود را تشویق کند که ورزش کنند و رژیم غذایی مناسب داشته باشند و مراقب سلامتی خود باشند.

در نهایت این مورد، منجر به کاهش هزینه‌های درمان پرداختی توسط بیمه‌گر می‌شود و بیمه‌گذار هم که حق بیمه کمتری می‌دهد و وضعیت سلامتیش را بهبود می‌دهد. این خود یک بازی دو سر برد است، هم برای شرکت بیمه و هم برای بیمه گذارا .

یا برای مثال در قسمت دیگری از گیمیفیکیشن بانک راجع به یک بانک در امارات صحبت کردیم که اگر شما به عنوان سپرده‌گذار این بانک هرروز یک میزان مشخص پیاده‌روی کنید سود سپرده بیشتری دریافت می‌کنید. آیا نمی‌‌توان این مورد را برای بیمه عمر اجرایی کرد؟ با انجام این کار علاوه بر اینکه حس تعلق به برند بیشتری ایجاد می‌شود افراد بیشتری در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند.

یا دیگر مثالی که در سایت زدیم که افراد در این مثال توانستند بسیاری از طرح‌های شرکت بیمه را متوجه شوند و یک نمونه خوب از گیمیفیکیشن بیمه بود.

Picture of مهدیه چوپانی
مهدیه چوپانی
من مهدیه چوپانی هستم متولد ۷۶ لیسانس مدیریت بیمه و فوق‌ لیسانس IT دارم و ترکیب این دو رشته حوزه مورد علاقه من یعنی "اینشورتک" رو میسازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب