طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت به گیمیفیکیشن؛ نگاهی که نیازش داریم

اهمیت به گیمیفیکیشن
اهمیت به گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یا بازی وارسازی ، واژه ایست که اخیرا به طور مکرر شنیده می‌شود. اینکه گیمیفیکیشن چیست، به تفصیل در آقای گیمیفیکیشن مورد بررسی قرار گرفته‌است. اما اینکه چرا باید به گیمیفیکیشن اهمیت بدهیم، موضوعیست که در این نوشتار سعی در بررسی آن داریم. به عقیده من 3 دلیل عمده برای این موضوع می توان در نظر گرفت:

1-اهمیت به گیمیفیکیشن : گیمیفیکیشن واقعا کار می‌کند!

وقتی به آمار گیمیفیکیشن نگاه می‌کنیم و محصولاتی را می‌بینیم که از گیمیفیکیشن استفاده کرده‌اند و قبل و بعد از آنها را بررسی می‌کنیم، حقیقت لخت و غیر قابل انکار این است که بازی‌وارسازی قطعا در افزایش درگیری ذهنی که نهایتا منجر به خرید بیشتر و یا وفاداری بیشتر است تاثیر دارد کافیست در همین سایت نگاهی به مثال‌های گیمیفیکیشن بیاندازید. تنها کافی است نگاهی به رشد بازار گیمیفیکیشن بیاندازیم تا اهمیت به گیمیفیکیشن برای ما مهم باشد.

2- اهمیت به گیمیفیکیشن:نسل بازیکنان

به افرادی که از سال 1998 به بعد به دنیا آمده اند نسل بازی یا نسل زد می‌گویند. این افراد از کودکی درگیری شدیدی با بازی‌های کامپیوتری داشته‌اند که معنای اینجمله این است که این افراد به ازای تک تک فعالیت‌هایی که داشته اند سکه و نشان گرفته‌اند این افراد معتاد انگیجمنت شده‌اند و وقتی به سن کار برسند(این افراد چند ساله اند؟) کارمند یا مشتری شما خواهند بود در صورتی که کارمند شما باشند در حین کار کردن برخلاف عادت گذشته که بخاطر کوچکترین مورد ممکن، امتیاز می‌گرفتند دیگر امتیازی نمی‌گیرند. دیگر کسی به آنها فیدبک نمی‌دهد، دیگر جدول برندگانی نیست دیگر تاثیر کار خود را روی فرآیند کلی نمی‌بینند و به همین دلیل دل‌سرد شده و به درستی کاری انجام نمی‌دهند.

در صورتی که این افراد مشتری شما شوند و محصول شما آنها را درگیر نکند به همان دلیل قبل بازهم محصول شما برایشان جذاب نخواهد بود و بنابر این آنها محصول شما را کنار خواهند گذاشت. شعار این نسل این است یا مرا سرگرم کن یا از تو متنفر خواهم بود. اهمیت به گیمیفیکیشن مهم ترین کاریست که شمادر مواجه شدن با این نسل باید در نظر بگیرید! پس درک گیمیفیکیشن بسیار مهم است.

.Engage me or enrage me

3-اهمیت به گیمیفیکیشن:مطالعات وایت هال

بررسی دقیق مطالعات وایت هال را می‌توانید از اینجا ببینید شاید این نکته جذاب ترین دلیلی باشد که اهمیت به گیمیفیکیشن را برای شما معنادار می‌کند! در مجموع می‌توان گفت که گیمیفیکیشن باعث ایجاد درگیری ذهنی با مشتری می‌شود .درگیری ذهنی که در صنایع مختلف معانی مختلقی خواهد داشت این درگیری ذهنی در نهایت منجر به وفاداری می‌شود و وفاداری می‌تواند منجر به خرید بیشتر شود. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بحث کنیم باید تاثیر گیمیفیکیشن را در هر 4 حوزه آن بررسی کنیم.

اهمیت به گیمیفیکیشن:حوزه‌های گیمیفیکیشن

حوزه‌ی اول طراحی محصول است. اهمیت گیمیفیکیشن در این حوزه خیلی راحت قابل بیان است. در این حوزه همانطور که پیشتر اشاره شد نیاز به درگیری ذهنی کاربر برای بوجود آمدن وفاداری هستیم. حوزه‌ی دوم مدیریت منابع انسانی است طبق تحقیقات 24 درصد افراد یک شرکت نه تنها نسبت به کار خود درگیری ذهنی ندارند بلکه اجازه نمی‌دهند دیگران هم درگیری ذهنی داشته باشند این یعنی یک غده سرطانی! اگر بتوان این 24 درصد افراد را نسبت به کار درگیر کرد طبق آمار حدود 50 درصد درآمد شرکت افزایش پیدا می‌کند یعنی بدون ایجاد محصول جدید بدون ایجاد استراتژی جدید شما 50 درصد افزایش درآمد خواهید داشت به نظر ایده آل می‌رسد! اما وقتی این پیشنهاد به اکثر شرکت‌ها داده می‌شود آنها مایل به استفاده از گیمیفیکیشن نیستند، می‌دانید چرا؟ آنها نمی‌خواهند کارکنانشان بجای کار، بازی کنند!

اهمیت به گیمیفیکیشن در حوزه سوم گیمیفیکیشن یعنی در بازاریابی نمود پیدا می‌کند. در این حوزه همانطور که در این وبسایت مثال‌های زیادی وجود دارد باید این حقیقت را درک کرد که کاربران باهوش شده‌اند دیگر کاربران کاربران قدیمی نیستند که 1 را به شماره فلان بفرستند تا هرروز اخبار تکنولوژی را از طریق پیامک ببینند یا وقتی به آنها می‌گویی تبریک شما برنده یک ساعت مچی شده‌ای دیگر کسی باور نمی‌کند! گیمیفیکیشن در تبلیغات ابزار مهمی است که قطعا توجه به آن برای شرکت‌ها مفید خواهد بود.

حوزه‌ی آخر زندگی شخصی است همه  ما دچار اهمال‌کاری شده‌ایم! همه‌ی ما اهداف بزرگی در سر داشته‌ایم که می‌خواستیم از فردا شروع به تغییر بزرگی کنیم! از پیدا کردن شغل جدید تا عادت مسواک زدن همه  این مسایل وقتی درگیر با گیمیفیکیشن شوند احتمال رسیدن به اهداف چندین برابر خواهد شد.


آقای گیمیفیکیشن برای اولین بار در ایران، دوره آموزشی بلندمدت و تخصصی گیمیفیکیشن برگزار می کند. برای مشاهده نقشه راه گیمیفیکیشن کلیک کنید.

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

  1. هممون میدونیم که مشتری ها احساسی خرید میکنن و کمتر تو بحث خرید منطقی عمل میکنن .و در بین روش های بازاریابی و فروش گیمیفیکشن از همه بهتر میتونه احساسات مشتری رو درگیر کنه و شوق و اشتیاقش رو دو برابر کنه. اگه یه نگاهی هم به سایت های معتبر مثل بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب و کار و….. بندازیم میبینیم که چقدر درباره گیمیفیکشن صحبت شده که نشان دهنده اهمیت این موضوع تو بازارهای امروزه. و شما چقدر عالی و کاربردی به این موضوع پرداخته بودید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب