طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مثال عدم قطعیت بررسی چند نمونه گیمیفیکیشن در رانه هفتم

مثال عدم قطعیت
مثال عدم قطعیت

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن همانطور که در پست های قبل متوجه شدید، رانه عدم قطعیت یک رانه راست ذهنی و سیاه در فریمورک قدرتمند اکتالیسیس می باشد.حال به برسی  چند مثال عدم قطعیت در این زمینه می پردازیم.

1-مثال عدم قطعیت :کمپین ادوبی واقعی یا فیک

خب اولین مثال عدم قطعیت ما مربوط به این کمپین است. در سال 2008 این کمپین شروع شد و هدف آن این بود که شرکت ادوبی قدرت نرم افزارهای گرافیکی خود را نشان دهد در این کمپین 50 عکس به نمایش گذاشته می شد و افراد باید حدس می زدند که آیا این عکس ها واقعی هستند یا با فوتوشاپ درست شده اند کسی که بتواند 50 تا از این موارد را درست تشخیص دهد برنده است.نکته جالب این است که وقتی در این مسابقه شکست بخوری باز هم متوجه می شوی که چقدر شرکت ادوبی کارهای گرافیکی قوی تولید می کند.

نکته جالب این که 14 هزار نفر این بازی را انجام دادند  و در نهایت 22 درصد صفحه خرید را نرم افزار ها را باز کردند 6 درصد این صفحه را شیر کردند و 6 درصد در نهایت محصول را خریدند.حال فرض کنید چه اتفاقی می افتاد اگر ادوبی حس کنجکاوی را حذف می کرد و صرفا می گفت بیایید این عکس های خوبی که با فوتوشاپ درست کرده ایم را ببینید اگر حس کردید ما قوی هستیم محصول مارا بخرید! بازی جدی حقوق زنان را حتما ببینید.

گیمیفیکیشن در ادوبی
گیمیفیکیشن در ادوبی

2-مثال عدم قطعیت :woot!

این مثال عدم قطعیت، یک فروشگاه اینترنتی است که دیجیکالا به نوعی از آن کپی کرده است! و ایده اجناس شگفت انگیز(تخفیف هایی که هر روز در بازه خاصی داده می شود) را برای اولین بار در فروشگاه های اینترنتی این سایت ابداع کرد. نکته جالب این است که این سایت یک محصول پر طرفدار به اسم bag of crap دارد که کاملا تصادفی در یک جعبه اجناسی قرار داده می شوند(اجناسی که در انبار ها مانده است) و نکته جالب تر اینکه این پرفروش ترین محصول آن ها بود!

یعنی مردم پول چیزی را می دادند که نمی دانستند آن چیز چیست!و جالب است که بقدری برای مردم این محصول جذاب بود که ترفندهایی ارائه می شد که موقع خرید چه کنیم تا اجناس بهتری داشته نصیبمان شود! بلاگ های زیادی در باره نحوه خرید این چنینی در این سایت نوشته شد!

گیمیفیکیشن در فروشگاه اینترنتی
گیمیفیکیشن در فروشگاه اینترنتی

3-مثال عدم قطعیت : مالیات در تایوان

این مثال عدم قطعیت مربوط به کشور تایوان است. در کشور تایوان راه جدیدی برای دریافت مالیات از مردم وجود دارد .شما هر خریدی می کنید دولت به شما یک رسید می دهد و همین رسید یک بلیط برای یک لاتاری می شود که شما می توانید مبلغی را ببرید البته در اینگونه سیستم ها  یک جایزه بزرگ معمولا وجود ندارد یعنی تلاش عمومی این است که بجای اینکه 10 نفر نفری 1000 واحد پول بگیرند 10000 نفر هرکدام یک واحد پول بگیرند تا افراد بیشتری خوشحال باشند.

4مثال عدم قطعیت :-گالری هنری

مثال عدم قطعیت بعدی به نوشته ای از کتاب فوق العاده طراحی حسی بر می گردد .این نوشته از کتاب طراحی حس برداشته شده است:

الکی ملامید و ویتالی کومار هنرمندان برجسته سبک کانسپچوالیسم با سوالهایی از آدم ها در زمینه نقاشی مانند،رنگ دل‌خواه شما چیست؟ تابلوی منظره دوست دارید یا پرتره ؟ و نظایر این یک نظرخواهی هنری انجام دادند و بعد یک نمایشگاه کامل از هنر مورد نظر هر فرد پاسخ‌دهنده تهیه کردند. نتایج به دست آمده نگران‌کننده بود. این کارها کاملا از نظر نوآوری و ظرافت در سطح پایینی قرار داشتند و حتی توسط خود پرسش‌شوندگان هم مورد تنفر واقع شدند. هنر خوب یک نقطه مطلوب و مناسب در یک فضای چند بعدی نیست البته نقطه نظر آنان این بود که طراحی مخاطب‌پسند احتمالا آزاردهنده هم هست! دقیقا به این دلیل که عاری از خلاقیت هنری است.

به نظر شما چه میزان از این خلاقیت هنری به رانه هفتم و چه میزان به رانه سوم و چه میزان به رانه دوم مربوط است؟در جایی دیگر از کتاب نوشته شده است:

مردم اغلب به چیزهایی که معمولی و همیشیگی اند توجه کمی می کنند چه آن چیز، جزئی از داراییهایشان باشد و جه حتی همسرشان.در کل این رفتار تطبیقی به لحاظ بیولوژیکی(زیستی)مفید است(برای اشبا ،حوادث و موقعیتها و نه برای همسران)زیرا معمولا توجه را به سوی چیزهای جدید جلب می کند چیزهای غیر منتظره در زندگی بسیار جذاب است مغز به طور طبیعی با تکرار تجارب سازگار می شود.

اگر به شما یک سری تصاویر را مکررا نشان دهم و واکنش های مغز شما را بسنجم می بینید که به تدریج فعالیت آن رنگ می بازد.مغز تنها وقتی دوباره پاسخ خواهد داد که شما چیز جدیدی را برایش نمایش دهید.دانشکندان نشان داده اند که همیشه به حوادثی که کمتر قابل انتظار هستند واکنش های بزرگ داده می شود.قطعا عبارت ساده ای مثل او میخ و چکش را برداشت واکنش ضعیفی را در پی خواهد داشت اما با تعویض لغات آن ؛چکش را برداشت و خورد پاسخ قویتری خواهید داد.

5-مثال عدم قطعیت:کمپین آیا خرد می کند

6-مثال عدم قطعیت:کمپین بت من

7-لیدی گاگا و بزرگترین هدیه عمرش با گیمیفیکیشن!

8-تیلور سوییفت

9-گیمیفیکیشن تخلفات رانندگی؛ بلیط بخت آزمایی یا برگه جریمه؟

10-گیمیفیکیشن جنجالی

 

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

یک پاسخ

  1. همه مطالب سایت واقعا عالی هستن .
    کاش منبعی برای مطالعه مثال های بیشتر وجود داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب