طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رانه معنای حماسی ؛ به خاطر اعتقاداتمان!

رانه معنای حماسی
رانه معنای حماسی

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم اقای گیمیفیکیشن امروز در ادامه دوره گیمیفیکیشن به بررسی اولین رانه از فریمورک قدرتمند اکتالیسیس می پردازیم. رانه معنای حماسی یکی از قدرتمندترین رانه ها محسوب می شود در این رانه افراد خود را عضوی از چیزی بزرگتر از خود می دانند .این موضوع در کتاب بی نظیر واقعیت شکسته است از خانم مک گنیگال به تفصیل توضیح داده شده است.اما بیایید بیشتر در این باره بدانیم.

شما در خیلی از بازی ها می بینید که یک intro وجود دارد که در آن دنیا در حال ویرانی است و شما بر حسب اتفاق تنها فردی هستید که می توانید دنیا را نجات دهید! اما در دنیای واقعی چه مثال هایی از  رانه معنای حماسی داریم؟

  • چرا بعضی از افراد کارهای عام المنفعه انجام می دهند؟
  • چرا بعضی افراد عاشق محصولات اپل هستند؟
  • چرا جدال بین مدارس جذاب است؟

همانطور که قبلا در دوره  مقدماتی توضیح دادیم یک بازی شامل 4 مرحله است.این رانه معمولا در مراحل کشف(discovery) و شروع(onboarding) نمود دارد.در این جا چندین مثال آورده شده است که باید به ترتیب این مثال ها را بخوانید. بعد از خواندن این مثال ها دوباره به این صفحه برگردید.

مثال های رانه اول معنای حماسی

تکنیک های بازی سازی در رانه اول

در انتها باید بگوییم که رانه معنای حماسی از قویترین رانه ها در فریمورک اکتالیسیس می باشد اما در به کارگیری آن باید دقت کرد.زیرا ممکن است که به جای بهتر کردن اوضاع ،دقیقا برعکس عمل کرده و باعث ضرر شما شود.بطور مثال آقای یوکای چو می گوید اگر یک شرکت گازی که معروف به شیطان است بیاید و به همه بگوید من سبز هستم و… به کاربران نه تنها حس حماسی القا نمی شود بلکه حس توهین به آن ها  دست می دهد.

سه نکته بسیار مهم در رانه معنای حماسی

  1. در پیاده سازی بطرز وحشتناک زیادی این رانه سخت پیاده سازی می شود . برای همین هم مثال های شکست در این رانه بیشتر از مثال های موفقیت هستند!
  2.  این رانه حس عجله و اضطراب و…. را در کاربر بر نمی انگیزد. یعنی بطور مثال اگر من به دنبال این باشم که دنیا را تغییر دهم به خود می گویم :”اکی کامران هنوز که وقت داری بزار یه ماه دیگه”
  3. این رانه با رانه معاشرت بسیار در هم تنیده است! و با سروتونین و اوکسی توسین در دنیای نوروساینس در ارتباط است.

برای اینکه نتیجه ی بهتری از این دوره داشته باشید فقط و فقط به یکی از سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. سوال ساده:یک مثال بزنید که در آن رانه معنای حماسی باعث شده است شما انگیزه بیشتری داشته باشید.
  2. سوال متوسط:در صورتی که در حال انجام یک پروژه گیمیفیکیشن  هستید بگویید آیا امکان استفاده از این رانه را در پروژه خود دارید؟
کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

10 پاسخ

  1. پاسخ سوال یک
    مثل شبهایی که تا صبح بدون خستگی برای محرم تا صبح بیدار میمونم

  2. سلام
    فکر کنم ترجمه درست این باشه
    چرا جدال بین سبک‌های مختلف جذاب است؟

  3. پاسخ سوال متوسط:
    من در حال پیاده سازی یک اپلیکیشن برای پیاده سازی راحت و استاندارد کردن مدیریت منابع انسانی در شرکت های کوچک و متوسط هستم. فکر می کنم که از این رانه می شه استفاده کرد تا ارزشهای استراتژیک سازمانی و ماموریت و اهداف سازمانی را به صورت یک داستان با نگاه اسطوره ای مطرح کرد.

      1. خوشحال و ممنون می شم اگه کتاب رو بتونی بهم معرفی کنی!

  4. 8th day – 1th Q
    زمانی که کلاس اول ابتدایی بودم مادرم میگفت اوگه مشقاتو تمیز و خوب بنویسی فرشته مهربون میاد کنار دفترت نقاشی میکشه! و خودش نصف شبا بجای فرشته هه اینکارو میکرد و منم کاملا باور داشتم که این ی رسم جهانیه! تا اینکه بزرگتر شدم دفتر بقیه رو دیدم برام عجیب بود بقیه این داستانو نمیدونن:))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب