گیمیفیکیشن دارو

گیمیفیکیشن دارو یا بهتر بگوییم یادم تو را فراموش!

گیمیفیکیشن دارو موضوعیست که در این مقاله راجع به آن صحبت می کنیم اما قبل از هرچیز بیایید نگاهی به چند آمار که در کشور استرالیا به دست آمده را باهم مرور کنیم:(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

  • براساس آمار‌های جهانی %50 بیماران دقیقا دوزی را که باید برای بیماری خود مصرف کنند، رعایت نمی‌کنند.
  • حدود %41 از استرالیایی‌ها رژیم دارویی خود را قبل از موعد لازم ، پایان می‌دهند.

گیمیفیکیشن دارو ؛ معضل داروسازها اهمال کاری مشتریان

یک معضل اساسی که اصولا علم داروسازی با بیماران دارد آن است که آن‌ها به کرات یادشان می‌رود قرص‌های خود را سروقت بخورند یا اصلا بخورند! در حقیقت رژیم دارو درمانی آن‌ها با وقفه روبرو می‌شود. اغلب اوقات بیماران شنیدن آلارم یادآور دارو خود را مانند یک مجازات حس می‌کنند، در حالی که لازم نیست با گیمیفیکیشن این گونه باشد.

   در یک اپ ساخته شده توسط یک استارتاپ در حوزه پزشکی، باکمک داستان تعاملی، سناریوهایی برای بیماران تدارک دیده شده است که بیمار می‌تواند با انتخاب خود خط کلی داستان را تغییر دهد و در نهایت انتخاب کند که رژیم درمانی خود را چگونه به پایان برساند. هر انتخاب پیش رو به بیماران کمک می‌کند تا اثر انتخاب خود را مبنی بر ادامه رژیم درمانی خود، درک کنند.

   تحقیقاتی که بر روی این اپ که سردمدار گیمیفیکیشن دارو می باشد، انجام شد نشان داد که بیماران دیابتی که از این اپ استفاده می کنند ،با دنبال کردن رژیم درمانی دکتر خود به طرز بهتر و موثرتری سطح گلوکز خود را کنترل می کنند.  بعد از اتمام سناریو‌ مورد نظر توسط بیمار، یک ایمیل به او ارسال می‌شود تا در حوزه‌هایی که پیشرفت داشته است اطلاع یابد.

گیمیفیکیشن دارو و اقتصاد رفتاری

   در حقیقت براساس علم اقتصاد رفتاری اینکه شما بتوانید نتایج یک پروسه را که می‌تواند در بلند مدت معلوم شود، اکنون به اشخاص نشان دهید در تصمیم گیری آن‌ها نقش بسزایی دارد. فرض کنید در این سناریو برای دیابتی‌ها دو گزینه وجود داشته باشد، اینکه شخصیت سناریو تصمیم بگیرد داروی خود را مصرف کند یا خیر. حال فرض کنید بیمار خیر را انتخاب کند، بعد سناریو با یک تصویر به او نشان دهد شخصیت داستان، دچار سیاهی پا ناشی از بالا رفتن گلوکز خونش شده است، به نظرتان دیگر بیمار با دیدن نتیجه انتخاب خود بازهم مصرف داروی خود را پشت گوش می‌اندازد؟

مثال گیمیفیکیشن دارو

مثال گیمیفیکیشن دارو

   حال می‌توان یک اپ را طراحی کنیم که به داروساز‌ها کمک کند تا رژیم درمانی مختص هرفرد را با توجه به دستور پزشکی آن طراحی کنند تا بتوانند صدمات ناشی از عدم پیروی از رژیم دارویی را به حداقل خود برسانند.

  حتی می‌توان یک اپ را از حالت خشک و معمولی درآورد. برای مثال در اپ Asthma Australia که مخصوص کودکان دارای آسم طراحی شده بود، موقع آلارم برنامه یک هیولا بامزه روی صفحه میامد و موعد مصرف داروی آسم شان را یاداور می‌شد.

همچنین شما می توانید بهترین نمونه های گیمیفیکیشن سلامت را در این لینک ببینید.

, , ,

پست های مرتبط

  • از قوانین heck meck می توان در فروش بستنی استفاده کرد. نشان هایی را داخل پاکت بستنی ها قرار می دهیم که انواع گوناگون دارند. هر هفته فرصت می دهیم تا افراد از طریق نشان ها بتوانند یک عدد یا مجموعه را تهیه کنند. هر هفته بر اساس تصاویری که روی یک اپ یا سایت بارگذاری می شود، می توانند بستنی هایی بر اساس امتیازشان را با نصف قیمت دریافت کنند. اگر امتیازات به اندازه کافی نرسید یا از همه نشان ها در دست آنها نبود، زحماتشان به باد می رود و باید یک هفته دیگر صبر کنند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست