طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکنیک مالکیت ،معرفی مکانیک های گیمیفیکیشن در رانه مالکیت

تکنیک مالکیت
تکنیک مالکیت

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن.همانطور که در پست های قبل دیدیم رانه چهارم یک رانه قدرتمند در فریمورک اکتالیسیس می باشد.حال به بررسی تکنیک های مالکیت می پردازیم.

1-تکنیک مالکیت:ساخت از صفر

معنی خودمانی این تکنیک مالکیت این است که کاربر را در فرآیند تولید دخیل کنیم یکی از بهترین مثال ها در این زمینه IKEA است شرکت IKEA یک شرکت تولید لوازم داخل خانه است و این کار را به صورتی انجام می دهد که قطعات جداگانه را شما باید سر هم کنید.این اقدام به دلیل این است که فضای کمتری اشغال می شود .و تارگت این شرکت افراد با درآمد خیلی بالا نیست.حال وقتی شما در درست کردن این محصول درگیر می شوید یک نوع حس مالکیت نسبت به این محصول خواهید داشت.از دیگر مثال های این حوزه می توان به توماگاچی که بررسی شد و همچنین بازی پو  اشاره کرد.حتی می توان فرزندان را جزوی از این تکنیک مالکیت دانست.

ساخت از صفر باعث به وجود آمدن حس وفاداری  بین مشتریان محصولات IKEA می گردد. دن اریلی و مایک نورتون دو فردی بودند که این تکنیک را بدین اسم، نام گذاری کردند.نکته حیرت انگیز در این وسط این است که IKEA بطور مثال،  قیمت ارزانی دارد ولی با این حال مردم حس بهتری نسبت به وسایل ارزان قیمت IKEA خود دارند  تا وسایل گران قیمت دیگر!
نکته جالب تر این است که کسانی که IKEA می خرند نسبت به افراد عادی خیلی زیاد نسبت به محصولی که خریده اند با دوستان خود صحبت می کنند و این باعث می شود که یک نوع تبلیغات دهان به دهان نسبت به برند IKEA صورت بگیرد!حمل و نقل راحت تر حس بهتر به مشتری و در نهایت تبلیغات توسط خود مردم!

گیمیفیکیشن IKEA
گیمیفیکیشن IKEA

2-تکنیک مالکیت:کلکسیون جمع کردن

قبل تر در همین رانه صحبت از پزشکانی شد که برای تسلای خود تمبر جمع می کردند در کتاب GAEME ON نیز یک لیست 42 تایی از المان های ایجاد فان درست شده است که در این لیست یکی از موارد تکنیک مالکیت کلکسیون جمع کردن است.کلا انسان ها دیوانه کلکسیون جمع کردن هستند.به طور مثال یک بازی وجود دارد به اسم Geomon در این بازی  که بازی Pokemon go از این بازی اقتباس شده است شما باید در مکان های خاص و تحت شرایط خاص موجوداتی را کپچر کنید به طور مثال شما باید در تابستان در ارتفاع حداقل 400 متری از سطح زمین در هوایی که دمای آن بیشتر از 30 درجه باشد یک موجود خاص را کپچر کنید.این بازی 4 الهه خاص دارد که هرکدام در یک فصل کپچر می شوند .
یعنی برای اینکه شما بازی را تمام کنید باید در تمام فصول این بازی را انجام دهید.مسلما شما هم متوجه شده اید که این یک ضعف بزرگ برای این بازی محسوب می شود و همین طور هم شد و برخلاف انتظار طراحان بازی ،این بازی نیازها را برآورده نکرد و مسئولان بازی اعلام کردند به دلیل هزینه بالای سرورها و اینکه درآمد خوبی از بازی نداشتند تصمیم به قطع بازی دارند.
اما در این هنگام بسیاری از بازیکنان سه الهه از 4 الهه بازی را کپچر کرده بودند این افراد با تشکیل یک انجمن تصمیم به برآوردن هزینه سرورهای بازی شدند و در نهایت 700 هزار دلار برای این منظور پول جمع کردند تا بازی به فاز نهایی برسد!!!یعنی اینقدر تکنیک مالکیت جمع کردن کلکسیون برای بازیکنان مهم بود که بازی که می دانستند تمام می شود را می خواستد تمام کنند.

گیمیفیکیشن در کلکسیون جمع کردن
گیمیفیکیشن در کلکسیون جمع کردن

یکی از کارهای خوب استفاده از این تکنیک مالکیت برای هدیه دادن به کاربران است اگر به جای اینکه به کاربران خود هدایای گران قیمت بدهید به افراد زیادی مجموعه ای از کلکسیون ها را هدیه بدهید احتمالا تاثیر بهتری ببینید که البته این قضیه مربوط به صنعت مورد نظر هم می شود.

بسیار دیده ایم که در ایران از این تکنیک استفاده می شود زمانی چی توز می گفت با جمع آوری پوست چیپس های من و ارسال آن یک پوستر بگیرید خیلی از شرکت های نوشابه سازی از این تکنیک استفاده کرده اند.قطعا نمونه های دیگری هم در ایران از این تکنیک استفاده کرده اند.

3-تکنیک مالکیت: اثر آلفرد

در این تکنیک مالکیت که بیشتر بحث شخصی سازی در آن مطرح است سیستم یک سری اطلاعات را از شما می گیرد و بر این اساس به شما پیشنهاداتی می دهد به طور مثال در اپلیکیشن ویز که در رانه اول مورد بررسی قرار گرفت شما اگر همواره ساعت 9 شب از محل کار به خانه بروید بعد از چند بار تکرار اینکار اگر ساعت 9 شب اپلیکیشن را باز کنید به شما پیغام می دهید آیا می خواهید به خانه بروید؟

4-تکنیک مالکیت:تکنیک محافظ

به طور مثال اگر شما از گوسفندان در برابر گرگ گله محافظت کنید شما به نوعی حس مالکیت به گوسفندها پیدا می کنید.آیا می توانید مثالی از کاربرد این تکنیک در اپلیکیشن های ایرانی بزنید؟

5-تکنیک مالکیت:تکنیک استخدام

اگر شما کسی را استخدام کنید و یا آن فرد را به نوعی با مسئولیت مستقیم خود وارد تیم کنید حس مالکیت به وی خواهید داشت.چه اتفاقات و حالات دیگری بنظرات ممکن است اتفاق بیفتد تا شما نسبت به چیزی احساس مالکیت داشته باشید؟نظر خود را به صورت کامنت زیر این صفحه به اشتراک بگذارید.

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

  1. چند وقت پیش خونمون رو فروختیم کردیم ولی هنوز از اینترنت اون استفاده می کردیم وقتی بطور کامل نقل مکان کردیم همش نگران اون استفاده ها بودم که حرام باشه وقتی با متصدی اینترنت صحبت کردم گفت هنوز چند گیگابایت از اینترنت شما که پولش رو پرداخت کردید روی خط تلفن باقی مونده همون لحظه ناراحت شدم که کاش بیشتر استفاده کردم و دیگه نه تنها اون حس عذاب وجدان گناه رو نداشتم بلکه ناراحت از این بودم که چند کیک اینترنتم سوخت رفت
    این حس مالکیت خیلی چیز جذابی می تونه باشه .

  2. تو تکنیک محافظ،یک اپی هست واسه آب خوردنه ایرانی نیست،بهت ی گیاه میده اگه آب بخوری اون گیاهه رشد میکنه.
    اگه بخوام تو اسنپ بیارمش مثلا ی ستاره میدم بهش که ازون به بعد تو اپم مثلا تاکسی گرفت یا بهترش اینکه یکی از چیزای جدید اسنپو که تازه لانچ شده استفاده کرد ستارش از ی غبار به وجود بیاد. بعد چن روز استفاده نکنه کمرنگ شه یا قهوه ای شه انگار داره میمیره. البته باید حالتای غیر پولی هم واسه نجات ستارش بذارم مث امتیاز دادن به فروشگاها، نظر دادن و پیشنهاد کردن که ستاره بار منفی نده همش بهش فک کنه فقط باید پول خرجش کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب