طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن بیمه سلامت گیمیفیکیشن بهتر از درمان است

گیمیفیکیشن بیمه سلامت
گیمیفیکیشن بیمه سلامت

اکثر ما عبارت «پیشگیری بهتر از درمان است» را بارها شنیده‌ایم اما در عمل چندان به آن پایبند نیستیم. شرکت‌های بیمه (به‌خصوص در ایران) بیمه‌های درمان و سلامت را به شکلی منفعلانه ارائه می‌دهند؛ بدین صورت که پس از صدور بیمه و دریافت حق‌بیمه، ارتباط شرکت بیمه با بیمه‌گذار تقریبا قطع می‌شود؛ و تا زمانی که برای بیمه‌گذار مشکل سلامتی به‌وجود آمده و به مراکز درمانی مراجعه کند. به همین دلیل گیمیفیکیشن بیمه سلامت اهمیت پیدا می‌کند.

سناریوی دیگر که اخیرا بسیار مورد توجه شرکت‌های بیمه بزرگ در جهان و استارتاپ‌های اینشورتکی نوآور این حوزه قرار گرفته است آن است که شرکت بیمه مانند یک دوست سلامتی (عبارت زیبایی که شعار استارتاپ بیمه درمانی Alan است!) در کنار بیمه‌گذار باشد و او را در داشتن عادات سلامتی بهتر و زندگی سالم‌تر راهنمایی کند.

به کارگیری گیمیفیکیشن در بیمه‌های درمان و سلامت به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند به جای پرداخت خسارت، به جلوگیری از وقوع آن بپردازند؛ چرا که بهبود عادات سلامت از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. برای مثال محققان بر این باور هستند که نوشیدن بیشتر از 8 لیوان آب در روز، احتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

در این مقاله در رابطه با کاربردها و مزایای به‌کارگیری گیمیفیکیشن در بیمه‌های سلامت و درمان صحبت می‌کنیم. همچنین در سایت قبلا به معرفی 18 مورد از بهترین مثال‌ها در زمینه‌ی گیمیفیکیشن سلامت پرداخته‌ایم.

گیمیفیکیشن به دنبال ایجاد عادت‌های جدید سلامت

همه ما می‌دانیم که تغییر عادت کار چندان راحتی نیست. جوریان ون ریجسویک، رئیس سازمان “بازی برای سلامت اروپا” در این رابطه می‌گوید: «انگیزه یک عامل تغییر عادت است اما مردم معمولا وفاداری نسبت به آن را فراموش می‌کنند!»

بازی‌ها توجه ما را متمرکز و کنترل می‌کنند، میان نیروهای درونی ما ارتباط برقرار می‌کنند، ما را به هیجان می‌آورند و ما را مجبور به پایداری و به دست آوردن مهارت‌های موثر می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری، گیمیفیکیشن را راه‌حلی بی‌نظیر برای تغییر رفتار در حوزه سلامت می‌دانند. گیمیفیکیشن به ما انگیزه می‌دهد و کمک می‌کند تا در مسیر صعب‌العبور تغییر عادت‌های سلامت حرکت کنیم. تکنیک‌های گیمیفیکیشن با تشویق افراد به فعالیت‌های ورزشی، رژیم غذایی سالم و ایجاد عادت‌های سلامتی جدید، افراد را به سمت شیوه زندگی سالم‌تر هدایت می‌کند.

برای مثال pact، اولین اپلیکیشن سلامتی است که توسط شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار گرفت. این اپ، یک برنامه انگیزشی شناخته‌شده است که برای ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی به کاربران پول می‌دهد. برای استفاده از این برنامه، کاربر یک pact یا “تعهد” مشخصی را انتخاب می‌کند و برنامه‌ی غذایی و ورزشی خود را طراحی می‌کند، با این کار کاربر متعهد می‌شود میزان مشخصی از سبزیجات و مواد غذایی مشخص‌شده را مصرف نموده و طبق برنامه ورزشی فعالیت کند. هنگامی‌ که کاربر یک pact ثبت می‌کند، مبلغ مشخصی – 5 یا 10 دلار- را انتخاب می‌کند؛ در صورتی که کاربر به اهداف ورزشی و غذایی مشخص‌شده نرسد، این مبلغ به عنوان جریمه از حساب PayPal او کسر می‌شود. در مقابل اگر کاربر به اهداف تعیین شده در آن روز برسد پاداشی معادل 30 سنت تا 5 دلار دریافت می‌کند که این مبلغ از مجموع پول جمع‌آوری شده از افرادی که به pactهای خود عمل نکرده‌اند کسر می‌شود.

pact application

هم‌چنین یک شرکت غیرانتفاعی حوزه سلامت به نام Blue Shield of California تلاش می‌کند تغییر عادت‌های سلامتی را از طریق شبکه‌های اجتماعی جذاب کند! این شرکت برنامه‌های سلامتی مختلف برای کنترل مصرف سیگار، تناسب اندام و رژیم غذایی، مدیریت بیماری‌ها و سلامت بانوان ارائه می‌دهد. شرکت‌کنندگان می‌توانند پیشرفتشان را ملاحظه کنند و به ازای آن امتیاز و بج‌های مخصوص دریافت کنند. Blue Shield ادعا می‌کند 80% از کارمندان این شرکت در این بازی شرکت کردند و 50% آن‌ها سیگار را ترک کردند.

Blue Shield of California

به‌کارگیری گیمیفیکیشن بیمه سلامت

شرکت‌های بیمه و استارتاپ‌های اینشورتکی حوزه سلامت، با استفاده از اینترنت اشیا (IOT) و گجت‌های پوشیدنی، دستبندهای سلامت و ساعت‌های هوشمند، داده و اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی از جمله ضربان قلب، فشار خون، میزان فعالیت‌های فیزیکی، الگوی خواب، میزان کالری و… را جمع‌آوری می‌کنند. سپس با تحلیل اطلاعات گردآوری شده می‌توانند تصویر دقیق‌تر‌ و صحیح‌تری از پروفایل سلامت بیمه‌شدگان ترسیم کنند. آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن، اهداف سلامت شخصی‌سازی‌شده را برای هر یک از بیمه‌شدگان باتوجه به پروفایل سلامت آن‌ها و شاخص‌های سلامت مانند شاخص توده بدنی (BMI) تعیین می‌کنند. بیمه‌شدگان به وسیله پاداش‌هایی از جمله امتیاز و نشان (بج) به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی و رعایت رژیم‌های غذایی مناسب تشویق می‌شوند. حتی برخی شرکت‌ها برای شرکت‌کنندگانی که عادت‌های سلامتی مناسب داشته باشند مشوق‌های مالی و تخفیف‌های بیمه‌ای نیز درنظر می‌گیرند.

گیمیفیکیشن بیمه سلامت به همین سادگی می‌تواند شرکت بیمه را تبدیل به یک رفیق عالی و والدینی باملاحظه کند که نگران وضعیت سلامتی بیمه‌گذارانش است!

برای مثال استارتاپ تمام دیجیتال Alan که در حوزه بیمه‌های درمانی فعالیت می‌کند، برنامه‌های مختلف سلامتی و حتی مدیتیشن در اختیار بیمه‌گذاران قرار می‌دهد و خودش را فراتر از یک شرکت بیمه درمانی بلکه دوست سلامتی بیمه‌گذاران می‌داند.

اپلیکیشن استارتاپ درمانی Alan
اپلیکیشن استارتاپ درمانی Alan

هم‌چنین Cigna، شرکت مدیریت خدمات درمانی آمریکایی، اپلیکیشن رایگان Coach by Cigna را عرضه کرده است که برنامه‌های سلامتی شخصی‌سازی‌شده با تمرکز بر ورزش و فعالیت‌های بدنی، رژیم غذایی، خواب، استرس و کنترل وزن ارائه می‌دهد.

2- اپلیکیشن Coach by Cigna

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در بیمه‌های درمان

گیمیفیکیشن بیمه سلامت، مزایای فراوانی برای شرکت‌های بیمه دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1-افزایش تعامل و وفاداری مشتریان

نزدیک به 10 سال است که شرکت‌های بیمه در جهان از تاکتیک‌ها و روش‌های گیمیفیکیشن برای مشارکت و ارتباط با مشتری استفاده می‌کنند. گیمیفیکیشن یک روش بسیار عالی برای افزایش انگیزه و درگیرکردن و در نتیجه افزایش وفاداری مشتریان در بلندمدت است. با گیمیفای نمودن بیمه‌های درمان و سلامت، رابطه شرکت‌های بیمه با بیمه‌گذاران از یک ارتباط معامله‌ای به یک ارتباط روزانه و جذاب تبدیل می‌شود و این اتفاق با هزینه‌ای بسیار کمتر از تبلیغات و بازاریابی سنتی به وقوع می‌پیوند. گیمیفیکیشن می‌تواند بیمه‌های درمان و سلامت را به یک تجربه جالب و منحصربه‌فرد برای بیمه‌گذاران به خصوص نسل جدید فراهم کند که باعث می‌شود آن‌ها مکررا به اپ مراجعه کنند. (به مقاله “توصیه‌ای به شرکت‌های بیمه: با نسل z به زبان بازی صحبت کنید!” مراجعه کنید)

2-افزایش فروش و جذب مشتریان جدید

گیمیفیکیشن ابزار مفیدی است که یک کانال جدید را برای تعامل با افراد به خصوص نسل z باز می‌کند؛ کانالی که این توانایی را به شرکت بیمه می‌دهد تا درباره ریسک‌ها و اهمیت بیمه درمان با مشتریانشان صحبت کنند و درباره شرایط و قوانین بیمه به نحوی جذاب و هیجان‌انگیز به آن‌ها آموزش دهد. گیمیفیکیشن به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا آگاهی و دانش مشتریان در رابطه با بیمه‌های درمان و سلامت را افزایش دهند و این موضوع منجر به افزایش علاقه‌مندی به خرید بیمه و بالا رفتن ضریب نفوذ بیمه درمان و سلامت می‌شود.

3-کاهش ضریب خسارت بیمه‌های درمان و سلامت

بیمه‌های درمان و سلامت درمان، از جمله رشته‌های بیمه‌ای با ضریب خسارت بالا محسوب می‌گردد و شرکت‌های بیمه ارائه‌دهنده این رشته، با هزینه‌های هنگفتی مواجه می‌شوند. به همین دلیل شرکت‌های بیمه در جهان سعی می‌کنند با استفاده از ترکیب فناوری اینترنت اشیا و گیمیفیکیشن، حجم خسارت وارده را کنترل کنند.

به‌کارگیری گیمیفیکیشن در حوزه بیمه‌های درمان، در ایجاد انگیزه برای تغییرات رفتاری درازمدت در بیمه‌گذاران و حرکت آنان به سوی سبک زندگی سالم‌تر بسیار موثر است. با ارزیابی بهتر و دقیق‌تر داده‌های سلامت و ارائه برنامه‌های ورزشی و رژیم‌های غذایی، می‌توان ریسک دریافتی شرکت‌های بیمه در این حوزه را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

این به معنای تغییر از “جبران” به “پیشگیری” است.

4-ارائه بیمه سلامت و درمان شخصی سازی شده

شرکت‌ها و استارتاپ‌های ارائه‌دهنده بیمه‌های سلامت و درمان می‌توانند با بررسی و تحلیل داده‌های سلامت مشتریان، بیمه‌های شخصی‌سازی‌شده در این حوزه ارائه دهند. بدین معنا که هر فرد، برنامه سلامتی و بیمه درمانی مخصوص به خود را دارد که متناسب با نیاز و وضعیت او، شخصی‌سازی شده است.

5- قیمت گذاری بر اساس ریسک واقعی

در نسل جدید بیمه‌های درمان، حق‌بیمه مشتریان براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده تعیین می‌شود که به خوبی بیانگر ریسک واقعی سلامتی فرد است. شرکت‌های بیمه با بررسی و تحلیل داده‌های سلامت بیمه‌گذاران از جمله ضربان قلب، فشار خون، میزان فعالیت، رژیم غذایی، میزان خواب و… می‌توانند بررسی دقیق‌تری از ریسک سلامت بیمه‌گذاران انجام دهند و نرخ حق‌بیمه هر فرد را متناسب با ریسک واقعی او تعیین کنند. از این رو، جمع‌آوری داده‌های فردی هر مشتری می‌تواند یک تغییر پارادایم از تعرفه‌های عمومی به قیمت‌ها و تخفیف‌های فردی براساس داده‌های شخصی باشد.

خلاصه گیمیفیکیشن بیمه سلامت

یکی از کاربردهای پلتفرم گیمیفیکیشن تیم آقای گیمیفیکیشن دقیقا موارد گفته شده‌است.

Picture of مهدیه چوپانی
مهدیه چوپانی
من مهدیه چوپانی هستم متولد ۷۶ لیسانس مدیریت بیمه و فوق‌ لیسانس IT دارم و ترکیب این دو رشته حوزه مورد علاقه من یعنی "اینشورتک" رو میسازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب