طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت

گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت
گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت

چند وقتی است که شروع به بررسی نقش گیمیفیکیشن در دنیای هنر کرده ایم. مقاله قبلی ما راجع به استفاده تیلور سویفت از گیمیفیکیشن بود.و در این مقاله به بررسی گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت هنرمندان می پردازیم.(اگر هنوز نمیدانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

مشکل فروش بلیط کنسرت

در فروش بلیط ها به خصوص بلیط های کنسرت یک مشکل بزرگ همیشه وجود دارد! بلیط های خریداری شده دوباره به قمیت بالاتر در بازار سیاه توسط دلال ها فروخته می شوند و کسانی که می خواهند به کنسرت های خوانندگان مورد علاقه شون بروند، این بلیط ها را از دست می دهند.

به صورت خلاصه مشکل این است که بلیط ها به صورت مستقیم به دست هواداران نمی رسد و خیلی از هوادارن مجبور می شوند که بلیط را چند برابر قیمت واقعی در بازار سیاه بخرند.مشکل اصلی نبود مکانیزم تشخیصی است که در آن یک سایت فروش بلیط کنسرت متوجه شود چه کسی طرفدار واقعی است.

گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت با تیکت مستر

یک شرکت به نام تیکت مستر که 43 سال قدمت  دارد و کار اصلی ش فروش بلیط اعم از رویداد‌های ورزشی و هنری در آمریکا را به عهده  دارد برای حل این مشکل راه حلی اندیشیده است! گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت!

نتیجه انجام کار 

سایت تیکت مستر در سال 2016 فکری  بابت این مسئله کرد تا بتواند از نفوذ دلال ها جلوگیری کند و آن برنامه ای بود به نام “وریفاید فن”. طبق گفته‌ی آقای مارکوس رئیس بخش موسیقی این شرکت قبل از استفاده از این برنامه 30 درصد از بلیط ها بازفروش می شدند ولی با اجرای این برنامه این حد به 5 درصد رسید!

فرآیند گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت

در حقیقت هدف این برنامه این است که بلیط ها به طرفداران واقعی برسد ولی فرآیند انجام کار به چه صورت بود؟

 زمانی که یک گروه موسیقی قصد دارد تا کنسرت دهد، افرادی که می خواهند در کنسرت شرکت کنند در این برنامه نام نویسی می کنند و به صورت شانسی یک بلیط به آن ها می رسد. یعنی تقریبا به ازای هر بلیط 7 نفر شرکت می کنند که بلیط به یکی از آنها می رسد.

اما نکته جالب توجه آن است که خوانندگان مختلف می توانند برنامه های خاص خودشان را با این ابزار پیش ببرند. مثلا آن ها می توانند فعایت های مجازی طرفداران شان را رصد کنند و براساس فعالیت آن ها امتیاز به آن ها بدهند تا سرعت پیش رفتن آن ها در صف گرفتن بلیط کنسرت شتاب یابد.

بلیط کنسرت تیلور سوییفت
بلیط کنسرت تیلور سوییفت

بررسی یک مثال

باهم یک مثال از آلبوم reputation تیلور سویفت را مرور می‌کنیم:

تیلور  سویفت آلبوم reputation را در سال 2017 منتشر کرد و برای فروش بلیط های کنسرت های خود و اینکه حتما به دست فن ها برسد یک برنامه ویژه داشت. گفتنی است که این کنسرت رکورد زد و  950 هزار نفر را  درگیر کرد.

شما به عنوان یک طرفدار می توانستید با هر کدام از کارهای زیر روند گرفتن بلیط را شتاب دهید:

  • پیش خرید آلبوم
  • دیدن جدید ترین موزیک ویدئوهای این آلبوم
  • ثبت نام کردن در خبرنامه رسمی تیلور سویفت
  • خرید جدیدترین محصولات این خواننده از سایت او
  • شیر کردن اخبار مربوط به تیلور سویفت با دوستان و آشنایان
گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت
گیمیفای کردن فروش بلیط کنسرت

این حرکت برای کنسرت جهانی آلبوم reputation که آمارهای زیر را به وجود آورد:

  • 53 کنسرت در سراسر جهان ، 40 کنسرت در آمریکای شمالی، 6 تا در اروپا، 5 تا در اقیانوسیه و 2 تا در آسیا
  • شرکت 2,888,892 فن
  • 7 میلیون دلار درآمد
  • بهترین تور سال 2018
  • بزرگترین تور جهانی که توسط یک خواننده زن اجرا شد

در آخر اینکه این برنامه یک بازی برد برد برای سه طرف یعنی هم شرکت تیکت مستر، هم خوانندگان و هم فن ها بود.

در ضمن شاید خواندن مثال های این پست که راجع به گیمیفیکیشن در کسب و کار است بعد از خواندن این مطلب برای شما جذاب باشد!

Picture of علیرضا شیروانی
علیرضا شیروانی
علیرضا شیروانی هستم. ارشد مالی، همچنین متخصص در گیمفیکیشن و فیلم نامه نویسی. از بچگی یک گیمرم و عاشق کاربرد بازی در زندگی به خصوص بحث رفتاری

41 پاسخ

  1. وبینار کرمان روز ششم.
    ۱: به نظر من این طوری میشه خیانت رو وارد بازی کرد که مثلا بازی تیمی باشه و مثلا یکی از اعضای تیم اطلاعات محرمانه ی تیمش رو به تیم مقابل بده. یا مثلا چویس هایی برای افراد در نظر بگیریم که دو حالت داشته باشه: یا باید خیانت کنه یا مثلا یه ضرری تو بازی بکنه که این طوری فرد مجبور میشه یک انتخاب با تعارض داشته باشه

    1. ۲:بازی به این صورت باشه که ۴ تا بازیکن داشته باشیم مشابه بازی cluedo. و مثلا این بازیکن ها پزشک هستن. یک سری کارت از علایم بیماری ها، یک سری از داروهای درمان آن بیماری و یک سری کارت از عامل ایجاد کننده بیماری ها. و اینکه همه ی بیماری ها از دسته یsexually transmitedها باشند با این هدف که تابویی که در مورد این بیماری ها وجود داره شکسته بشه و آگاهی جامعه از اونها زیاد بشه. یک سری کارت راهنمای بیماری هم وجود داشته باشه که امکان دریافت و استفاده از اونها فقط با ریختن دو تاس و آوردن جفت شش فراهم باشه(عنصر شانس).
      بر خلاف بازی سر نخ اولین کسی که زودتر بتونه بیماری و عامل و درمان رو درست تشخیص بده، بازی تموم نمیشه بلکه به اون شخص یه قدرت داده میشه. فرد یک انتخاب از دو گزینه داره: می تونه یکی از سه نفر دیگه رو حذف کنه از بازی و دور بعدی بازی با سه نفر پیش بره یا برای دور بعدی اجازه ی استفاده از کارت های راهنما با تاس ریختن رو فقط به یک نفر که دوست داره( بجز خودش) بده و خودش و دیگران نتونن از کارت های راهنما استفاده کنن. این دو تا گزینه باعث میشن فرد دچار یه تضاد بشه که کسی رو که ازش بدش میاد حذف کنه و احتمال بردن خودش رو زیاد کنه یا کسی که دوست داره رو بهش توانایی بده با توجه به اینکه در این صورت احتمال برد خودش کم میشه(چویس، فداکاری). و بعد بازی یک دور دیگه انجام میشه و بازی در نهایت در دور دوم تموم میشه. یعنی هر کسی که دور دوم رو ببره برنده میشه.

      1. راستی مطلب گیمیفای کردن کنسرت تیلور خیلی جالب بود…
        فکر نمی کردم با گیمیفیکیشن بشه از یک مجموعه کنسرت این همه دستاورد به دست آورد…

  2. جواب 1 روز 6 وبینار گیمیفیکیشن:
    مثلاً در طی سناریوی بازی جایی میرسه که به کاراکتر اصلی خیانت میشه و اون کاراکتر هم سعی میکنه از اونی که بهش خیانت کرده انتقام بگیره و روند بازی تغییر میکنه.
    جواب 2 روز 6:
    میشه یه بازی طراحی کرد که یه نوع بیماری عفونی توی منطقه ای شیوع پیدا کرده و هدفمون اینه که درصد مرگ و میر ناشی از اون بیماری رو تا حد مشخصی کاهش بدیم. این منطقه چنتا مرکز درمانی داره که هر کدوم بخش های خاصی دارن و امکاناتشون هم متفاوت هست. هر کدوم از بازیکنا مدیریت یه مرکز رو به عهده میگیرن. این بازی یه هدف جانبی هم داره که هر مرکزی که درآمد بیشتری تا آخر بازی بدست بیاره اول میشه. هر مرکزی که بیمار بیشتری رو بتونه درمان کنه درآمد بیشتری بدست میاره و پولی که از درمان هر بیماری بدست میاد متفاوته مثلاً درآمد درمان یه بیمار با مشکل قلبی که بستری شده بیشتر از درآمد درمان یه بیمار عفونی باشه که سرپایی درمان شده. اینو هم باید بدونیم که فقط یه نوع بیماری نداریم و هر بیماری با تظاهرات و وضعیت خاصی مراجعه میکنه. ممکنه یه بیمار سرپایی درمان بشه یا یکی دیگه نیاز به بستری داشته باشه. هر مرکزی هم امکانات لازم برای رسیدگی به همه بیماران رو نداره و شاید نیاز باشه اون بیمار رو به یه مرکز دیگه ارجاع بده. حالا وضعیتی پیش میاد که یه بیمار خیلی بدحال که به همون بیماری عفونی که شیوع پیدا کرده مبتلا شده و به مرکزی مراجعه میکنه که امکانات لازم رو برای درمانش نداره. در اینجا دو حالت پیش میاد: 1- بیمار رو به مرکز دیگه ای ارجاع ندیم تا درآمد مراکز دیگه افزایش پیدا نکنه ولی ریسک مرگ بیمار زیاد میشه و در نتیجه درصد مرگ و میر بالا میره 2- بیمار رو به مرکز دیگه ای ارجاع بدیم که در اون صورت بیمار نمیمیره ولی درآمد مرکز دوم زیاد میشه. یا ممکنه حالتی پیش بیاد که توی یه مرکز تخت کافی برای بستری نباشه و اونجا مجبور باشیم بین بیمارای مختلف انتخاب کنیم که کدوم یکی بستری بشه و کدوم یکی رو ارجاع بدیم. توی این بازی میشه ترکیبی از حس رقابت و همکاری رو تجربه کرد و مسائل اخلاقی حوزه سلامت رو هم به طور غیر مستقیم آموزش داد.

  3. ۱. خیانت دو حالت میتونه داشته باشه یکی نقشی که مخالف همه ی بازیکنا باشه و اگه اتفاقی در طی بازی براش بیفته مطلقا ببره و بازی تموم شه اما حالت بعدی اینه که میتونه تو روند نرمال بازی اختلال ایجاد کنه و جذاب ترش اینه که تا مدت ها متوجه خیانتش نشه کسی و ادامه بده به کارش، که بیشتر تو بازی ای میشه به کار برد که تم همکاری هم داشته باشه که بازیکنا مجبور باشن تو احظه هایی به هم اعتماد کنن که اگه اعتمادشون غلط باشه به ضرر متحداشون بشه

  4. من اگه بخوام بازی خودمو تم خیانت اضافه کنم اینکارو میکنم که آدما اول بازی با کارت استانی که میگیرن یه کارت میگیرن که تعیین میکنه گروه سفید ان یا گروه آبی مثلا و رو کارت دو نفر نوشته شده با این که عضو یه گروهی ان اما تو بازی باید اعلام کنن عوض اونیکی گروه ان، اول بازی بعد این که مهره ها رو استان ها قرار گرفت همه میگن که کیا آبی ان کیا سفید، حالا اتفاقی که میفته امتهای بازی یه برد گروهی داریم یعنی یا آبی برنده میشه یا سفید، هر خائن تو گروه مقابل خودش چنتا اختلال میتونه ایجاد بکنه: ۱- آخر بازی تعداد استانی که خائن گرفتتش برای گروه مقابل میشه ۲- هر نفر تو بازی ۳ کارت جلوییش مقابل چشم همه نیست و هیچکس نمیتونه ببینه، فقط یه نفر از تیم مقابل میدونه که کارت تو چیه، حالا در طی بازی از هر بازیکن هم تیمیت میتونی یه هینت بگیری و اونا کارتتو میبینن و راهنماییت میکنن، ممکنه از اون خائنه کمک بگیری و این تصمیم خودته که بهش اعتماد کنی یا نه! در ضمن این هم اضافه بشه که اگر کیسی رو غلط جواب دادی مجبور به عقب نشینی ای و باید یه استانتو برگردی عقب، ۳- لحظه ای که با یکی از همگروهیات همسایه میشی و قرار بوده یه مسابقه سرعتی اطلاعات عمومی باهاش بدی اگه تو حالت عادی باشه راحت با هم کنار میاید اما اگه خائن باشه و این انتخابو بکنی که کنار بیای طبعا خونتو دادی به حریف، یعنی این باعث میشه دو تا همگروهی دی عین اتحاد با هم رقابت هم بکنن

  5. سلام وبینار کرمان روز ۶ جواب ۱ :
    خب همونطور که توی متن گفته شد توی بازی های گروهی که اکثرا هم تم همکاری دارند بیشتر میشه از خیانت استفاده کرد به این صورت که یه نفر خائن هست اما بقیه نمیدونن و میتونه روند بازی رو تغییر بده مثل بازی among us
    جواب ۲ : خب بازی رو که روزهای قبل گفتم می خوام به صورت چهار نفره اجرا بشه که به هر نفر سه کارت داده میشه (ابزار ، جراح و نوع عمل) که کارتهای سرنخ هستند و بعد ۴ تا کارت قدرت داریم کارت اول قدرت : یک کارت بازی رو که بعدا میگیره میتونه عوض کنه .کارت دوم : یکی از کارتهای سرنخ نفر کناری را با خودش عوض کنه . کارت سوم : میتونه یک کارت بد که دریافت کنه رو به نفر دیگه بده و کار چهارم هم پوچه و همینطور ۵ تا کارت داریم که چهار تا دوست و یکیش خائنه که به هر نفر یکی داده میشه ممکنه که چهار نفر دوست باشند یا ممکنه یه نفر خائن باشه که این کارت‌ها و هیچکس نمیتونه ببینه ولی کارت‌های قدرت را می‌تونن ببینن پس هر نفر 5 تا کارت داره و بعد بازی شروع میشه حرکت میکنن و با هر حرکت کارتی از سمت بازی دریافت میکنن که تصمیم میگیرن و بعد بازی هم میگه که چه اتفاقی میفته و باید چیکار کنن و همینجوری بازی ادامه پیدا میکنه
    خائن میتونه روند بازی رو تغییر بده جوری که کسی متوجه نشه و در واقع همدست بازی هست و اگه توی افراد هم نباشه کارتش ولی چون کسی نمیدونه که هست یا نه میتونه باعث بشه به هم دیگه شک کنن و روند بازی به هم میریزه

    1. اصلا جالبه من دارم میبینم کامنتا رو یهو یچیزی میبینم ذوق میکنم همینکه میدونی این بازی جیه خیلی خوبه آفرین
      جواب دومتم خوب بود

  6. سلام شبتون بخیر
    وبینار گیمیفیکیشن روز6 سوال1:
    با وارد شدن خیانت به بازی هیجان بازی زیاد میشه و باعث میشه که سو ظن به بقیه زیاد و در نتیجه افزایش تمرکز و دقت بازی بشه چون باید تیز باشی که بتونی خیانت کار رو بشناسی
    خیانت
    مثلا میشه اینجوری وارد بازی بشه که کلا هدف بازی شناسایی خیانت کار باشه

  7. وبینار گیمیفیکیشن روز 6سوال2:
    بازی براساس بازی سرنخ طراحی شد که سه قسمت ابزار، عمل جراحی ، متخصص عمل داشت
    و چهار تا کارت قدرت داریم و بازی بین چهار نفر انجام میشه
    کارت قدرت به اسم آینده نگری که تو نتیجه انتخابی که کردی رو ببینی و اگر مطلوب نبود انتخاب رو تغییر بدی
    دومین کارت قدرت به اسم سو استفاده که میشه از نتایج و انتخابای گروه های دیگه اطلاع پیدا کنه و یجورایی بتونه از اون استفاده کنه و رقیبش رو‌عقب بندازه
    سومین کارت قدرت به اسم پادشاه باشه که با اون کارت میتونی به عنوان مالیات از گروه های دیگه کارت ذره بین بگیر که هم کار اونا رو محدود کنی هم خودت انتخاب های بیشتری به دست بیاری
    چهارمین کارت قدرت ، کارت جابجایی هست که با داشتنش میشه انتخاب بقیه رو بگیره

    و پنج کارت دیگه که چهار دوست و‌یه خائن

    در واقع خائن باعث میشه که عمل با شکست روبرو بشه و اگر کارت قدرت داشته باشه ،کار خیلی سخت میشه و هیجان بازی بالا میره چون داشتن کارت قدرت راحت تر می‌تونه به نتیجه برسه و اون شکی که بین افراد ایجاد میشه باعث میشه کیفیت عمل با دقت پیش نره

  8. وبینار کرمان، جلسه۶
    سوال۱ :
    به نظرم مثل بازی مافیا،که در آن فردی که به عنوان مافیا انتخاب می‌شود به شکلی بازی می‌کند که یکی از اعضای شهر بازی است و حتی گاهی باعث می‌شود افراد شهر بازی را از بازی خارج کنند.

  9. تو زندگی عادی خیلی وقتا ممکنه با یه اتفاق یا نشانه ای که از کسی دیدیم در موردش قضاوت کنیم و بگیم فلانی خیلی آدم خوبیه یا مهربونه یا خیلی خودخواهه!اما هیچ وقت داده های ما برای قضاوت کردن کافی نیست!هیچ وقت!یعنی ممکنه هزاران متغیر جسمی،درونی و بیرونی وجود داشته باشه و اون آدم اون لحظه مثلا یه کاری کرده که به نظر ما مهربانانه اومده ولی در واقع اینجوری نباشه!!اینا رو گفتم که تا برسم به اینجا که ما همواره در حال تحلیل کردن رفتار آدم های اطرافمون هستیم و توی ذهنمون داریم بهشون برچسب میزینیم و لزوما هم با توجه به چیزایی که گفتم این برچسب ها درست نیست!و حالا اگر به این نتیجه برسیم که یکی بهمون خیانت کرده که دیگه ممکنه بدترین عکس العمل رو نشون بدیم!تو بعضی بازی ها ما دائم داریم پیش بینی می کنیم رفتار طرف مقابل رو ..حالا اگر پیش بینی کنیم یکی خیانت کاره یا نیست هر کدوم از این حالت ها ممکنه ورق رو به نفع یا ضرر ما عوض کنه!بودن چیزی به اسم خیانت توی بازی به ما یاد میده زود قضاوت نکنیم !درست تصمیم بگیریم!همیشه حالتی وجود داره که فکر ما اشتباه باشه پس تا همه حالات رو چک نکردیم مظنون رو واقعا خائن دونیم:)

    1. وبینار گیمیفیکشن در سلامت کرمان
      روز 6جواب 1
      نمی دونم چرا یادم رفت اولش بنویسم اینو!شاید به خاطر جذابیت سوال بود:)

  10. وبینار گیمیفیکیشن در سلامت
    روز 6جواب سوال2:
    یکی از مشکلاتی که اکثر پدر و مادر ها باهاش مواجه میشن اینه که بچه هاشون هیچ علاقه ای به مسواک زدن ندارند.من می خوام کاری کنم که این پروسه رو براشون گیمیفای کنم!
    اول اینکه یه سری دوست یا بچه های خانواده که همشون چنین مشکلی دارند با هم وارد این بازی میشن و یک گروه مثلا تلگرامی با پدر و مادراشون براشون درست می کنیم.هر بار که مسواک میکنن پدر و مادرشون بهشون امتیاز میده و وارد گروه می کنه و امتیاز میتونه از یک تا ده باشه و یه جوری حس رقابت و انگیزه بین بچه ها به وجود میاد و هر شب منتظر میشن تا مسواک کنند و نمره هاشون وارد بشه بعد اگر امتیاز از 40گذشت می تونن از پدر و مادرشون یک کادو 40000تومنی درخواست کنند و اگر از 80امتیاز گذشت می تونه کسی که این امتیاز رو آورده جای تفریحی که دوست داره رو اون انتخاب کنه و همه بچه های توی بازی و پدر و مادرشون هم باید قبول کنند و باهاش بیان(کارت قدرت ).
    اینجوری هم دوست داره مسواک کنه و هم برای گرفتن امتیاز بیشتر دقیق مسواک می کنه و هم با دوستانش تفریح میره!:)

  11. روز ششم، وبینار کرمان:
    جواب1: بستگی داره موضوع بازی چی باشه. اگر قضیه سر شراکت باشه خیلی راحت میشه حواس پنجگانه همه رو تحریک کرد چون همه یه جوری گوش به زنگن که نکنه سرشون کلاه بره. مثلا داخل بازی میشه رسیدن به یک سود و جایزه کلان قرار داد اینطوری حتی برای رسیدن بهش از روی همه رد هم میشن و شاید همدیگرو زیر پای همدیگه له کنند.

    1. یک بازی هست که توی بازی های ویندوز بود به اسم hearts که فارسیش میشه بیدل اینجوری بود بازیش که تو نباید دل یا بیبی پیک جمع کنی ولی اگر همه اینا رو هم جمع کنی به امتیاز بهینه میرسی نمیدونم چرا یاد اون افتادم

  12. وبینار گیمیفیکیشن در آموزش پزشکی

    روز 6 جواب سوال 1:
    فکر می‌کنم برای امکان خیانت در بازی، طراح باید بازی را برای گروه‌ها طرح کند. چون این امر در حق هم‌گروهی (همراه، یار) اعمال می‌شود و به او آسیب می‌زند و نه برای رقیب. اگر در جریان بازی برخلاف قوانین آن به رقیب آسیب بزنی، اسمش خیانت نیست و حرکتی ناجوانمردانه و غیرمنصفانه است که اغلب جریمه جریمه دارد مثلا کارت زرد و قرمز برای خطا در فوتبال. اما وقتی Player حق هم‌تیمی خود می‌خورد و ارزش گروه‌اش را پایمال می‌کند، این همان امر خیانت است.
    اگر طراح بخواهد در جریان بازی این امر را بگنجاند، باید شرایطی ایجاد کند که بازیکن در آن منفعت فردی را در برابر منفعت جمعی ببیند، و وسوسه یا وادار به این کار شود.
    مثالی هم دوستا مطرح کردند. در بازی شهروند و مافیا، مافیای مذاکره‌کننده می‌تواند یک شهروند ساده را تبدیل به مافیا کند.

    1. در تایید فرمایش شما بگم
      یک بازی مورد علاقه من اسمش هست رایزینگ سان توی این بازی مثلا من با شما متحد میشم اگر شما یک کاری انجام بدی به من هم سود میرسه ولی یک اکشن خیلی جذاب داره بازی که من تنها در یک صورت میتونم اون رو انجام بدم اونم خیانته حالا وقتی من خیانت میکنم دیگه نه از شما بمن سودی میرسه و نه برعکس!
      و وقتی این کار رو انجام میدم یک امتیاز شرافت از من کم میشه !
      باید این بازی جذابو یسری کامل تعریف کنم براتون

  13. روز ششم، وبینار کرمان:
    جواب 2:
    یکسری از دانشجویان این بار دور هم جمع بشن برای حل سوالات المپیادی، جالبه که در سوالات المپیادی ما طرح سناریوهایی داریم که خودش میتونه به موضوع بازی جهت بده. حالا کارتهای حاوی سوال و جواب میتونه بین همه توزیع بشه جوری که شاید کارت سوالی که الان تو دست منه جوابش تو دست یکی دیگه باشه در عین حال همکاری به هم میتونیم بدیم چطوری؟ روی کارت سوال و جواب نوشته اونطوری اونی که یک کارت برمیداره و نوشته جواب با شما میتونه همکاری کنه و یه جوری دوستمون میشه اما اگر روی کارت نوشته سوال وانمود میکنه جوابو داره و دیده تا در نهایت بتونه بازیو به نفع خودش پیش ببره.

    1. یجور دیگه هم میشه این کارو کرد
      من توی کارگاه های حضوریم همچین کاری میکنم مثلا میگم فلانی جواب خوبی داد
      خب حالا اقای فلانی میتونم بتو یک امتیاز بدم یا 2 امتیاز از رقیبت کم کنم کدومو انتخاب میکنی؟
      حالا دفعات اول اقای فلانی میاد انتخاب میکنه که 2 امتیاز از نفر دوم کم بشه نفر دوم هم میاد چیکار میکنه برای انتقام گرفتن دربدر دنبال اینه که یک جواب خوب بده که حال طرف گرفته بشه

  14. وبینار گیمیفیکیشن در سلامت کرمان روز ۶:
    سوال۱: مثلا تو همون بازی که شب‌های گذشته گفتم، هر فردی غیر از امتیاز تیم که زنده موندن بیمار هست یه امتیاز فردی هم داره، مثلا فرد برای اینکه امتیاز خودش از بقیه بیشتر بشه، بیاد از بین راهکار‌های ممکن که میتونه انجام بده بدترین و درواقع آخرین راه رو انتخاب کنه، طوری‌که بیمار همون موقع نمی‌میره و از امتیازش هم کسر نمیشه اما نفر بعد که بخواد مداخله ای رو انجام بده به مشکل بر میخوره چون روش قبلی خیلی روش درستی نبوده یا سازگار با بیمار نبوده.
    ****
    یه مستند مسابقه به اسم فرمانده سال‌های اخیر از تلویزیون پخش میشد که مهارت های جنگی و… بود. اونجا هم یه برد تیمی بود و یک امتیاز فردی، هرتیم یک امدادگر داشت که میتونست یه بار کسی رو که تیر خورده نجات بده و اونو به مسابقه برگردونه. حالا ممکنه اون فرد به خاطر اینکه امتیاز خودش بیشتر از بقیه بشه وقتی یکی از اعضای تیمش تیر میخوره نره سمتش و بهش کمک نکنه یا اون حق نجات رو الکی خرج کنه که به بقیه نرسه و…

    1. یا مثلا یار فروشی رئیس مافیا خیانت محسوب میشه.

  15. وبینار کرمان. روز ۶. سوال ۱:
    در مورد خیانت به نظر من به خصوص میشه در اموزش ارزشها، صداقت و … ازش استفاده بشه. یا مسائلی که میتونه منجر به ایجاد شکاف یا اخلال در فرایند کار بشه. مثلا میشه در همون بازی سرنخها، دسته کارتی اضافه بشه که اطلاعات اون هیچ ارزش تشخیصی نداره و یا حتی ممکنه غلط انداز باشه. عمدا چون دانشجو با چالش فکر کردن و تشخیص درست از غلط روبرو بشه. یا حتی میتونه دسته کارت تشخیص های افتراقی باشه اصلا. اینجوری یه نفر میتونه دانشجو رو توی چالش بندازه. و چون بازی مورد هدف ما اموزشیه، خیلی زیاد یاد میگیره ازش.

      1. ج س ۱:
        مصداق بستگی به فصا، نوع کار و … داره ولی به طور کلی:
        انجام ندادن یا درست انجام ندادن، یا ناقص انجام دادن هرکاری که توی تیم به ما سپرده میشه، خیانت هست.
        مثلاً ما قرار هست ی پروژه رو چند روز دیگه انجام بدیم
        من مریض میشم!، مشکل خانوادگی پیدا میکنم، و … پروژه هواست، مادربزرگم که شهرستانه عروسیشه ، با یکی از اعضای تیم درگیر میشم قهر میکنم، یا می قهرونم طرف رو ، یهویی خواستگاری می کنم از یکی از اعضای تیم و تمرکزش رو از بین می برم، شایعه درست میکنم در مورد روابط مخفیانه اعضای تیم و ….
        کارت شانس خیانت هم میشه داد به اعضا

  16. روز 6 سوال 1:
    به شکلای زیادی میشه از خیانت تو بازیا استفاده کرد مثلا اینکه خود پلیر تو شرایطی باشه که بخاطر پوینت خیانت کنه یا اینکه اصلا پلیر توش دخیل نباشه و مورد خیانت قرار بگیره
    حالا توی این دوتا خیانت چیزی بود که به بازی اضافه میشه ولی تو حالت سوم گیم میتونه محور و داستان اصلیش همون خیانت باشه
    یه چنتا مثال بخوام بگم برای حالت اول اینا میشه:
    کمبود منابعی که روشون نیاز مشترک وجود داره(در بازی هایی که شما یار هستید و با سیستم مبارزه می‌کنید)
    و یا
    درگیر کردن ارزش ها در برابر پوینت
    و یا نمونه واضحش
    یار فروشی در مافیا
    و مثال حالت دوم:
    توی ویدیو گیم هایی که روایت داستانی دارن میشه ازش استفاده شه به این شکل که میفهمی کسی که از اول مسیر همراهت بوده در واقع دشمنته و از اون بخش بازی به بعد باهاش مبارزه کنی.
    و مثال حالت سوم:
    بازیایی مثل مافیا یا بردگیم هایی گه با محوریت خیانت طراحی شدن.

  17. روز 6 سوال 2:
    بازی که طراحی کردم توش یه مقدار از بازی چشمک استفاده کردم
    بازی سه تا جبهه داره که همه رقیبن
    حالا به طور مثال بازی ۱۰نفره هستن
    ۲نفر چشمک زن و یک نفر پلیس و ۷نفر پلیر ساده
    حالا جناح ها اینا هستن
    1.چشمک زن اول باید سعی کنه دستگیر نشه و از چشمک زن دوم بیشتر آدم جمع کنه(جلوتر توضیح میدم)
    2.چشمک زن دوم که دقیقا باید کارای چشمک زن اول رو انجام بده و دستگیر نشه از رقیبش بیشتر آدم جمع کنه
    3.مردم شهر و پلیس
    حالا روال بازی چیه؟
    اینا جمع میشن دور هم مثل مافیا صحبت میکنن و در حین صحبت چشمک زن ها سعی میکنن به یکی ازون پلیر ها چشمک بزنن و اون رو ادم خودشون کنن(پلیر ساده وقتی چشمک میخوره اعلام میکنه و از بازی خارج میشه) و وظیفه‌ی پلیس هم اینه که وقتی دید یکی چشمک زد دستگیرش کنه
    پس تا اینجا شد چی؟ چشمک زنا سعی میکنن تعداد زیادتری ادم جمع کنن(از بازی خارج کنن در واقع) و همچنین حواسشون باشه پلیس متوجه نشه. وظیفه پلیسم اینه حواسش به همه باشه تا وقتی یکی چشمک زد دستگیرش کنه. حالا اینجا پلیرای ساده چیکار میکنن؟ قراره بیکار باشن؟
    نه، برای اینا هم برنامه‌ای هست اونم مثل بازی مافیا(اول متن اشاره کردم جمع میشن صحبت میکنن) و بعد اینکه همه زمان خودشون رو صحبت کردن رای گیری میکنن و سعی میکنن چشمک زن هارو خارج کنن.
    امیدوارم واضح توضیح داده باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب