طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چپ ذهنی و راست ذهنی در اکتالیسیس

چپ ذهنی
چپ ذهنی

اولین نکته در مورد چپ ذهنی و راست ذهنی در چارچوب اکتالیسیس این است که بدانیم این تقسیم بندی برخلاف باور اولیه که ممکن است به شما بدهد، ابدا ربطی به جغرافیای مغز انسان ندارد یعنی آنگونه نیست که بگوییم دلایل  چپ ذهنی  به منطقه فیزیکی مغز مرتبط می شود و مثلا چپ ذهنی به سمت چپ ذهن انسان ربط دارند و دلایل راست ذهنی به سمت راست ذهن توجه داشته باشید که  این صرفا یک اسم قراردادی است.

گیمیفیکیشن چپ ذهنی
گیمیفیکیشن چپ ذهنی

طبق چارچوب اکتالیسیس به رانه های 2 و 4 و 6 دلایل چپ ذهنی و به رانه سوم و رانه معاشرت و رانه عدم قطعیت رانه های راست ذهنی می‌‌گوییم. برای بخاطر سپردن بهتر این رانه های شکل زیر را در نظر بگیرید.

دلایل چپ ذهنی همان انگیزه های غیرذاتی هستند و دلایل راست ذهنی همان انگیزه های ذاتی که پیشتر در دوره مقدماتی به آن پرداختیم.

اما برای تکرار دوباره به صورت اجمالی آنها را مرور می‌‌کنیم.

گیمیفیکیشن راست ذهنی
گیمیفیکیشن راست ذهنی

دلایل ذاتی دلایلی هستند که صرفا بخاطر خود آن کار انگیزه داریم حال اگر به عکس بالا نگاه کنید بهتر متوجه این قضیه می‌شوید؛ به طور مثال من برای اینکه با دوستانم بیرون بروم نیازی نمیبینم که پولی دریافت کنم دیدن دوستان من به ذات خود خوشایند هست و یا برای انکه بازی کنم و خلاقیت خود را نشان دهم نیازی به جایزه بیرونی نیست عنصر شانس، عدم قطعیت هم به همین ترتیب، من برای اینکه ببینم نتیجه فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا بین رئال مادرید و یوونتوس چه نتیجه ای دارد، تا پاسی از شب منتظر می‌مانم ولو اینکه بدانم در ازای دیدن این بازی ممکن است پروژه ای را از دست بدهم.

در مقابل به سمت چپ اکتالیسیس نگاه کنید، دلایلی را می‌بینید که بخاطر عوامل بیرونی هستند. در مورد رانه دوم فعلا اظهار نظر نمی‌کنیم؛ چون مبحث بسیار پیچیده تری محسوب می شود؛ اما به عنوان مثال مالکیت را در نظر بگیرید، اگر چیزیکه من به آن چیز حس مالکیت دارم، در دسترس نباشد، من دیگر به آن چیز، حسی نخواهم داشت و یا حتی در مورد رانه دوم، می‌توانیم بگوییم من درس را به خاطر نمره که یک پاداش بیرونی است می‌خوانم حال اگر به من بگویند برای امتحان فردا به شما نمره ای نمی‌دهیم، شما شاید دیگر انگیزه ای برای درس خواندن نداشته باشید.

چپ ذهنی و … یک فضیلت نیست یعنی نمی توان گفت که دلایل چپ ذهنی یا راست ذهنی به یکدیگر ارجحیت دارند باید ببینید که هدف شما از استفاده از گیمیفیکیشن چیست و سپس انتخاب کنید که از کدام دلایل استفاده می کنید.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب