نگه داشتن کاربر توسط گیمیفیکیشن

نگه داشتن کاربر توسط گیمیفیکیشن

یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی مثل من که در حوزه تولید اپلیکیشن فعالیت می کنند نگه داشتن کاربر می باشد. وقتی به آمار نگاه می کنیم حدود 60 درصد افراد بعد از 3 یا 4 ماه بعد از نصب اپلیکیشن دیگر از آن استفاده نمی کنند. حدود 25 درصد اپلیکیشن ها هم تنها یک یا دوبار باز می شوند و بعد حذف می شوند! اما حتی اینکه یک اپلیکیشن برای دفعه اول بتواند یک کاربر را  چندین ساعت درگیر کند خود به تنهایی یک موضوع پیچیده است، چه برسد به اینکه چندین ماه این کار را انجام دهد!(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

رقابت سخت بر سر نگه داشتن کاربر

از طرف دیگر وفور اپلیکیشن ها در کافه بازار باعث می شود که کاربر هر روز بی رحم تر شود و سریع تر از قبل اپلیکیشن شما را حذف کند.این بود که خیلی از افراد سعی کردند با تولید محتوای خاص در صفحه توضیحات کافه بازار یا درست کردن موشن گرافی و … کاری کنند که کاربران اپلیکیشن را نصب کنند و تنها کاری که به ذهن خیلی از توسعه دهندگان رسید این بود که با ارسال نوتیفیکیشن کاری کنند که اپلیکیشن صرفا دوباره باز شود!

فاکتورهای مهمی در زمینه نگه‌داشت کاربر در اپلیکیشن وجود دارد اما اگر با خود روراست باشیم هیچ کاربری یک اپلیکیشن خسته کننده را برای مدت زمان زیادی استفاده نمی کند!در این پست سعی داریم با معرفی گیمیفیکیشن و داستان سرایی، روش های جدیدی را در این زمینه معرفی کنیم.

گیمیفیکیشن چیست؟

اگر خیلی کامل می خواهید راجع به این قضیه بدانید این پست را بخوانید. اما برای این پست گیمیفیکیشن را صرفا یک ابزار بازاریابی در نظر بگیرید که می تواند ارزش زیادی به اپلیکیشن ها بدهد.گیمیفیکیشن راجع به گرفتن سکه یا جمع کردن کلکسیونی از نشانه ها نیست. گیمیفیکیشن را اینگونه در نظر بگیرید ابزاری که با الگو برداری از بازی ها (از منچ گرفته تا پیچیده ترین بازی کامپیوتری) سعی می کند درگیری ذهنی که در بازی اتفاق می افتد را در محیط غیر بازی تکرار کند.

گیمیفیکیشن می خواهد کاری کند که فعالیت هایی که خیلی جذاب نیست جذاب شود. برای این کار یک سری المان های مشخص وجود دارد. اگر از شما بپرسم در بازی های ویدیوئی چه المان هایی معمولا تکرار می شود، احتمال زیادی دارد که جواب ها شامل امتیاز، مرحله، نشان و.. باشد (هرچند که بارها گفته ام چیزی که واقعا یک بازی را جذاب می کند چویس Choice است) حال اگر ما الگوهای بیشتری را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم این الگوها برای چه کارکردی می توانند مناسب باشند، این امکان هست که بتوانیم بسیاری از کارهای غیر جذاب را به این واسطه جذاب کنیم.

یکی از مزایایی که گیمیفیکیشن دارد (که شاید به آن برچسب عیب هم بتوان زد) این است که تقریبا در هر فعالیتی که نیاز به درگیر بودن مخاطب هست، می توان از آن استفاده کرد. از دانش آموزی که می خواهد درس بخواند تا کسی که می خواهد قبض برقش را پرداخت کند همه مخاطبین گیمیفیکیشن خواهند بود.پس گیمیفیکیشن نقش مهمی برای نگه داشتن کاربر کاربر در اپلیکیشن می تواند داشته باشد.

گیمیفیکیشن چگونه در نگه داشتن کاربر می تواند مفید می باشد؟

اپلیکیشن های موبایل با استفاده از گیمیفیکیشن می توانند کاربران را بر انگیزانند.اما این کار چه فایده ای دارد؟ احتمال زیادی دارد که کسی که درگیری زیادی با اپلیکیشن شما دارد این اپلیکیشن را به دیگران معرفی کند و یا حتی پول بیشتری در اپلیکیشن شما خرج کند.نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که وقتی شما می خواهید یک اپلیکیشن مفید داشته باشید، پیدا کردن مخاطب هدف تنها اولین گام است درگیر سازی مخاطب هدف با اپلیکیشن کلید موفقیت شما خواهد بود.

گیمیفیکیشن کاربران جدید جذب می کند.

اپلیکیشن شما می تواند از راه های متفاوت کاربر جذب کند. معمولا اتفاقات ساده ای که می تواند این کار را  انجام دهد آفرهای ویژه  مانند برای اولین استفاده (کدهای تخفیف زودفود و ریحون) ،ایجاد پاداش برای معرفی افراد(اسنپ،تپسی) می باشد. البته راه های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال ایجاد مسابقاتی که کاربر برای ورود به آن ها نیاز دارد که ثبت نام کند یا حتی ایجاد یک محتوای خوب که برای دانلود آن نیاز به ثبت نام باشد. این ها کارهای معمولی است که برای جذب کاربر جدید اتخاذ می شود اما آیا تا به حال بازی هایی دیده اید که برای اینکه بتوانید مراحل آن را حل کنید با افراد جدیدی دوست شده اید یا از دوستان خود تا کنون خواسته اید که برای حل این مراحل به شما کمک کنند؟

گیمیفیکیشن راهی برای تعلیم کاربران شما

برای افزایش درگیری ذهنی کاربران خود از کاربران بخواهید که حسابشان را باز کنند و به آن ها آفرهای خاص بدهید. شما حتی می توانید با دادن امتیاز به کاربران آن ها را تشویق به ماندن بیشتر در اپلیکیشن کنید. فقط باید مطمئن باشید که پروسه ای که از آن صحبت می کنید ساده باشد و کاربران در نهایت به یک جایزه می رسند.این سطح پایین ترین استفاده از گیمیفیکیشن در این مرحله می باشد. اما آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که در حین بازی یک سری نکات را متوجه شده باشید؟برای مثال اگر پندمیک ایبریا (Pandemic Iberia) بازی کرده باشید تا حدودی با نقشه اسپانیا آشنا می شوید، یا اگر تیکت تو راید (Ticket to Ride) بازی کرده باشید با نقشه اروپا و اگر انگری بردز مقادیری با پرتابه ! این نکات شاید عجیب باشد اما در نگه داشتن کاربر همین نکات ساده می تواند بسیار مفید باشد!

Pandemic Iberia

Pandemic Iberia

ticket to ride

مسابقه

گیمیفیکیشن گاهی اوقات یک حس رقابت بین کاربران ایجاد می کند و شما به عنوان طراح گیمیفیکیشن نیاز دارید که یک تجربه خوب برای کاربر نهایی خلق کنید که کاربر نتواند آن را فراموش کند. از طرفی امروزه گوشی های موبایل به نوعی عضوی از بدن ما محسوب می شوند و همواره با آن ها سر و کار داریم پس اگر تجربه کاربر از اپلیکیشن خوب نباشد دندان لق کشیده می شود!

گیمیفیکیشن ارزش ایجاد می کند  و نگه داشتن کاربر را ممکن می سازد

اپلیکیشن شما باید برای کاربر ایجاد ارزش کند. شما باید همواره به پرسش هایی نظیر این جواب دهید:

  1.  چرا کاربر باید از اپلیکیشن من استفاده کند؟
  2.  چرا اپلیکیشن من باید در مقایسه با اپلیکیشن رقیب توسط کاربر انتخاب شود؟
  3.  آیا اپلیکیشن من به اندازه کافی برای کاربر ایجاد ارزش می کند؟
  4. ایا نگه داشتن کاربر در اپلیکیشن من به خوبی انجام می شود؟

اگر جواب های کافی برای سوال های بالا داشته باشید به شما تبریک می گویم. اما آیا گیمیفیکیشن می تواند کاری کند که ارزش ادراکی محصول شما برای کاربر بیشتر شود؟ برای مثال اگر شما یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی داشته باشید آیا گیمیفیکیشن می تواند کاری کند که محتوای تولیدی بیشتر شود؟ اگر محتوای بیشتری ایجاد شود آیا این امکان وجود دارد که باعث شود نگه داشتن کاربر ساده ترشود.

نتیجه گیری

گیمیفیکیشن یک نقش مهم در نگه‌داشت کاربر ایفا می کند و گاهی حتی بزرگترین دارایی محصول شما می شود. یکی از بدیهی ترین کارها برای درگیر کردن کاربران استفاده از بازی هایی است که به کاربران امتیاز و پاداش می دهد، هرچند گیمیفیکیشن چیزی بیشتر از این موارد است.

اما شما به عنوان یک توسعه دهنده اپلیکیشن نباید فکر کنید که هر استراتژی برای پیاده سازی گیمیفیکیشن جواب می دهد! اتفاقا برعکس، غالب تجارب گیمیفیکیشنی که توسط افراد تازه کار ایجاد می شود اثر منفی ایجاد می کند! تجربه منفی‏‏‌ای که ایجاد می شود، می تواند به برند شما زیان هنگفتی وارد کند پس در هنگام بکارگیری گیمیفیکیشن احتیاط کنید!

کامنت های زیر این پست مربوط به دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار می باشد.

, , , , ,

پست های مرتبط

  • الهام
    11/06/1397 15:19

    مطلب عالی بود ولی نتیجه‌گیری ش همچین دلچسب نبود .

    پاسخ
  • negarhtf
    14/06/1397 07:17

    بسیار عالی

    پاسخ
  • الهام
    05/10/1398 12:59

    سوال اول روز بیست و شش از دوره گیمفیکیشن در کسب و کار: برا فروشگاه اینستاگرامی، مثلا میگیم یسری محصول خاص و جدید رسیده برامون مال ۵ نفر اولی هست که هر بار زودتر از ما خریدی میکنن، خب باید گرمش کنیم؛ تعریف تمجیدهای مشتری اول و از دیدن و خرید استوری میکنیم و بعد باید یه شرطی بزاریم برا ارائه به بقیه که راحت نباشه و مرحله ای باشع که بتونیم از تلاش بقیه برا رسیدن بهش استوری بزاریم وخب این هم خودش تو محدوده همین هفته یا همین ۴۸ ساعت و..

    پاسخ
  • الهام
    05/10/1398 13:00

    سوال ۲ : داشتم فک میکردم برا فروشگاهه لوازم جشن چجوری محدودیت اعمال کنم !!!

    پاسخ
  • علی حسینی
    10/10/1398 22:50

    مثلا بیام بگم دورمو فقط 20 نفر میتونن تهیه کنند بقیه باید صبر کنند تا هفته اینده یا ماه اینده

    پاسخ
  • کیارش
    18/10/1398 01:33

    جواب سوال 1 روز 26:
    مثلا توی فروشگاه میشه یه کالاهایی رو اول برای مشتریای ثابت فروشگاه (اونایی که کارت عضویت دارن رونمایی کرد) تو مرحله دوم برای بقیه،
    یا میشه بعضی کالاها رو روش تبلیغ کرد و مانور داد از قبل و پیش‌فروش کرد برای یه عده محدود مثلا ۱۰۰ نفر و هر روز اطلاع رسانی بشه که از این ظرفیت چقدر باقی‌مونده و وقتی پر شد تموم بشه
    یا به نظرم میشه بعضی کالاهای لوکس رو روش موجودی انبار زد آره( مثلا ۲ تا مونده)؟
    و…


    جواب سوال 2 روز 26 :
    داشتم به این آزمایش فکر میکردم همون ده نفر که گفتی ظرفیت فروشگاه اعلام میکنن و بعدش نمیزارن داشتم فکر میکردم همچین چیزی شدنیه برای کسب‌وکار ما تو ایران یا نه؟ و به چه شیوه‌هایی میشه همچین چیزی اجرا کرد؟

    پاسخ
  • سلام سوال 2 روز 26
    به نظر من محدودیت باعث یه جور لجبازی فرد میشه یعنی اکه یه محدویتی بزاریم افراد دوست دارند یه جوری اون رو بشکنند تا حس قدرت بهشون دست بده
    مثلا تو یه ساندویچی فروشی شما میتونی یه نوع ساندویچ درست کنی ولی اصلا نفروشی و بگی این مخصوص اونایی که بیش از 10 بار از ما خرید کردند

    پاسخ
  • هادی نصر
    06/11/1398 20:08

    سوال یک روز 26 : مثلا میشه روی یه سری کالای خاص که کیفیت خوب دارن نوشت مخصوص مشتریان VIP و وقتی هم تموم میشه جار زد که اقا تموم شد vip ها هم نیان حتی میتونه VIP هم در کار نباشه و فقط بازارگرمی باشه .
    بعد از یه مدت یهو اعلام کنیم مثلا به مناسبت عید فلان فروش برای عموم ازاده .
    سوال 2 : یاد رستوران سنسو افتادم که سه تا شعبه بغل هم توی یه خیابون داره و مجبورت میکنه از روز قبل رزرو کنی و همیشه دم درش صفه . درصورتی که میتونه سه تا شعبش رو یه دونه شعبه بزرگ دو طبقه کنه و همیشه مشتریهاش با خیال راحت بیان و برن و من همیشه به خاطر این کارش فحشش میدم ، قشنگیش به اینه که اگر سنسو رفته باشی میبینی که دورش پر از رستورانه که همون غذاهارو دارن حتی یه شعبه پیتزای خیلی معروف کنارشه که الان اسمش یادم نمیاد ولی ادما تصمیم میگیرن تو سرما و گرما وایستن منتظر سنسو

    پاسخ
  • هادی سادات رضوی
    07/11/1398 22:10

    سوال ۱ روز ۲۶
    تو کار ما مثلا اگه یه اسکیپ روم جدید زدیم تا یه مدت فقط با یه کد مخصوص قابل بازی باشه بعد یه مدت کسایی که اسکیپ روم قبلی رو بازی کردن بتونن شرکت کنن و بعد هم برای همه آزاد بشه

    پاسخ
    • آفرین کلامحدودیت خیلی زیاد جواب میده !یچیز بی ربط بهت بگم یه رستوران فک کن میزنی قیمت غذای اول رو میزاری 250 هزار تومن که هروقت مشتری بخواد سفارششم بده بگی تمام شد و خیلی زود تمام میشه! بعد سر این میتونی قیمت بقیه غذاهاتو بکشی بالا قشنگ!

      پاسخ
  • هادی سادات رضوی
    07/11/1398 22:14

    سوال ۲ روز ۲۶
    به این فکر کردم که من شخصا ترجیح میدم برم یه جای خلوت تا یه جایی که صف هم داره. مثلا من اگه بخوام یه کافه یا رستوران برم ترجیح میدم یه جای خلوت و خوب برم تا یه جای معروف و شلوغ

    پاسخ
  • لیلای
    16/11/1398 20:23

    روز 26 سوال1
    میشه اینایی که از اروپا لباس میارن دم عید 10 تا لباس خیلییییی تاپ و شیک بزارن تو پیجشون با یه قیمت و آف خیلی خوب و باورنکردنی ولی بگن اینا رو فقط کسایی میتونن سفارش بدن که امسال 10 قلم از ما جنس خریدن

    پاسخ
  • لیلای
    16/11/1398 20:28

    روز 26 سوال 2
    به اینکه حداقل 15 درصد آدم مریض داریم که میشه ازشون کسب درامد کرد

    پاسخ
  • مریم عطایی
    17/11/1398 23:26

    پاسخ سوال اول روز بیست و ششم دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار
    برای کتاب راحته، نسخه دست نویس یک کتاب که آرشیومونه

    پاسخ
    • میدونی مثلا میتونی یکار باحال کنی!
      بگی چون این کتاب تیراژش محدوده و خیلی کتاب خوبیه و یا الان توقیف شده! مثل انسان خداگونه ما فقط به کسایی میدیم که مطمئن شیم این کتاب در سطحشونه!

      پاسخ
  • مریم عطایی
    17/11/1398 23:43

    نسخه دست نویس یه دونست ولی میشه گفت فقط n نسخه چاپ می شود و تمام
    و به تله های ذهنی فکر کردم، بدون هیچ امکان اضافه ای فقط با یک جمله گول می خوریم

    پاسخ
    • یا مثلا میتونی برای بعضی کتابا یکار جالب تر بکنی بگی که این کتاب رو مثلا فلانی شخصا به کتاب فروشیمون داده و گفته هرکی اینو خوند من براش یه پیغام دارم!

      پاسخ
  • الهه هشیارمقدم
    23/11/1398 14:48

    جواب ۱ روز ۲۶ دوره گیمیفیکیشن در کسب وکار:
    مثلا بگم ست های هفت سینی که آماده کردیم خیلی محدودا و نمونه هاشو در نمایشگاه اسفند ماه در تاریخ فلان می تونید ببینید. از هر مدل یک دونه موجوده و امکان شارژ نیست، پس اولین نفری باشید که خاص ترینشو انتخاب می کنه.یکی یکی که فروخته شد عکس بگیرم داخل پیج بزارم.

    پاسخ
  • الهه هشیارمقدم
    23/11/1398 14:57

    جواب ۲ روز ۲۶ دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار:
    یاد یک پارچه فروشی افتادم، یک تعداد مشتری که داخل مغازشن در رو می بنده جواب اونا رو میده تا زمانی که خلوت بشه. در رو باز می کنه باز دوباره

    پاسخ
  • سهیل انباکس
    24/11/1398 02:31

    سوال یک روز بیست و شش
    به نظرم برای دوره اینستاگرامم میتونم مثلا یه دوره طراحی کنم فقط برای شاگر های که کلاس قبلیمو اومدن . یا مثلا مشاوره با نصف قیمت بزارم فقط برای کسای که فعال بودن و سوالی که روز قبل استوری پرسیده بودمو بهش اکشن نشون داده بودن . یا مثلا یه دوره فقط برای سه نفر چون وقت ندارم
    سوال دومم
    یاد زمانی افتاده بودم خیلی سال پیشا مغازه سنگ های نیمه قیمتی داشتم بعد بعضی چیزارو یا فقط خودم برمیداشتم یا میزاشتم زیر میز نشون میدادم میگفتم فروشی نیست . حتی گردنبند شکسته تو گردنمو سه برابر قیمت فروختم با همین تکنیک ض

    پاسخ
  • فرشته
    03/12/1398 03:57

    سوال 1 روز بیست و ششم:

    ما میتونیم یه هتل سنتی خفن رو بزاریم صفحه اول سایت بگیم ظرفیت خیلی محدود، و هی هر روز اینو بکنیم تو چشم کسایی که میان تو سایت
    اینجوری با وجود گرون بودن اون هتل، ترغیب میشن که حداقل یکبار تجربه ش کنن…

    پاسخ
  • فرشته
    03/12/1398 04:00

    سوال 2 روز بیست و ششم:

    صف های طویل و مزخرف یارانه و سبد کالا و چیزایی از این دست.

    پاسخ
  • کاویانی هستم
    04/12/1398 02:00

    ببین این قضیه همون ترس از دست دادن چیزیه که تاحالا نداشتی بنظرم.
    یعنی مثلا یه بنده خدایی بهش میگن تو این دوره 28 روزه رو تموم کن بعد بهت دوره بعدیو رایگان میدیم، میگه بااااشه حالا و دل ای دل و خوش خوشک میره واسه خودش.
    بعد میگن ببین تا فلان روز تمومش کن وگرنه دوره بعدی باید پول بدی بیای..
    هیچی بعد میشینه مث بنز جواب میده! اونم واسه دوره ای که اصن تاحالا نه دیده و نه شنیده و نه داشته و نه هیچی ولی الان دلش میخوادش چون ممکنه از دستش بده!

    پاسخ
  • محبوبه
    06/12/1398 22:12

    جواب اول روز بیست و ششم -گیمیفیکیشن در کسب و کار
    خوب اگه بخواهیم کیارشو مثال بزنیم من مزیت رقابتیشو کیفیت مشابه خارجی در نظر میگیرم بعد میام یه کمپین تعریف میکنم برای مناسبتای مختلف و توی هر مناسبت جامعه هدفمو یه گروه خاص قرار میدم اگر اعیاد باشه مثلا میگم کفشهای کیارش کلاسیک (فقط یکسری مدل خاصو با این نام معرفی میکنم اینجوری مدلها هدیت میگیرن و مشتریا فکر میکنن دامادها این سبکی میپوشن)مخصوص جوانان شیک پوش زیر ۳۵ سال که تاریخ عقد و عروسیشون در بازه زمانی عید غدیر تا عید فطر هست در واقع یه پلن بازاریابی منسجم تعریف میکنم و در هر کمپین با تمرکز بر یه ویژگی یا شرایط ویژه گروه خاص یا محدود زمانی مشخص رو هدف میگیرم.اینجوری برندینگ و فروش با هم پیش میره
    یا مثلا میام میگیم فلان مدلها فقط در فلان تاریخ فروش دارند و تا سال بعد تمدید نمیشن‌ یا چون مواد اولیه اش وارداتیه میتونیم روی قیمت دلار مانور بدیم و گرون شدن همه چیز بعد بگیم فقط کیارش تغییر نکرد برای کسانی که تا فلان تاریخ حداقل سه خرید انجام داده باشند.خلاصه به نظرم هر پلنی به برنامه ریزی و انسجام نیاز داره وگرنه مثل شوکه که یا میگیره یا نه…

    پاسخ
  • محبوبه
    06/12/1398 22:18

    جواب دوم روز بیست و ششم-گیمیفیکیشن در کسب و کار
    به این فکر میکردم که چقدر گیمیفیکیشن جاش خالیه توی کسب و کارای ما …یه جورایی خلاقیت،دانش چند جانبه،هنر و….باید کنار هم بیاد تو بشه گفت گیمیفیکیشن داره اتفاق میوفته و اینکه (صدای بارون چقدر قشنگه)

    پاسخ
  • مهدیه
    09/12/1398 01:15

    سوال 1 روز 26 :
    خب از اینجا به بعد من برای پیج جدیدی که زدم و عروسک میفروشم جواب میدم .
    این کارو من یه بار کردم برا یه عروسک خاصی که درست کرده بودم و طولش یه متر بود و چون خیلی دوسش دارم و خیلیم زمان بره درست کردنش عکسشو میزارم ولی نمیفروشمش .
    اتفاقا خیلیا خواستن اونو بخرن ولی قاطعانه گفتم که این فروشی نیست .
    چون خاص ترین و بزرگ ترین عروسکمه .
    هم چنان هم دل بقیه رو آب میکنم باهاش و نمیفروشمش .
    سفارش هم نمیگیرم مگر اینکه کوچکترشو بخان !

    سوال 2 روز 26 :
    به اینکه واقعا درسته هرچیو محدود کنی آدما جذبش میشن .
    نمیدونم خاصیت مردم ایرانه یا کلا ولی یه کرمیه که تو وجود آدمه دیگه !
    همین الان بگی خورش کرفس ممنوعه خوردنش همه صف میکشن برا خورش کرفس ببینن چیه که ممنوعه

    پاسخ
  • عارفه سهرابی
    16/12/1398 21:27

    سوال 1 روز 26: ما قراره بعد عید قاب بژ اضافه کنیم به رنگ قابامون…میتونیم بگیم اول فقط برای کسایی که قبل عید قاب طلایی یا بژ میخواستن…بعد کسایی که از طرح‌های آماده خودمون سفارش بدن …بعد فقط کسایی که بالای 5 تا تابلو بخوان و ….
    سوال 2 روز 26: به اینکه تا ما گفتیم دیگه سفارش نمیگیریم همه اومدن توروخدا ما میخواستیم سفارش بدیم و اینا…مث دخترایی که شوهر میکنن 100 تا خواستگار براشون پیدا میشه که اا ما اینو میخواستیم

    پاسخ
  • سوال 1 روز 26
    مثلا برای یه لباس فروشی هی عکس های مدل خاص رو بذاریم تو اینستا، ولی بگیم که این مدلا فقط فروش حضوری دارن…
    سوال 2 روز 26
    یه قصابی تو محل ما هست که کرکره ش رو تا نصفه میده بالا و یکی یکی میذاره مشتریا بیان توو ، معمولا جلو درش چند نفر وایسادن. ولی خب من هیچ وقت حوصله نداشتم ازش خرید کنم !!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست