نسل z

توصیه‌ای به شرکت‌های بیمه: با نسل z به زبان بازی صحبت کنید!

نسل Z تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به نسل‌های پیش از خود دارند؛ طرز فکر و رفتار متمایز و سلیقه‌های خاص و گاها متعارض این نسل منجر می‌شود که شیوه‌های ارتباطی متفاوتی را طلب کنند.

ترجیحات نسل z متفاوت است و از شرکت‌های بیمه نیز انتظارات متفاوتی نسبت به نسل‌های قبلی‌شان دارند. کسب‌وکارهای مختلف از جمله شرکت‌های بیمه می‌بایست شناخت کافی از نسل Z به دست آورده و شیوه‌‌ای مناسب برای ارتباط و تعامل با این نسل به کار گیرند.

در این مقاله ما یک نمای کلی از نسل z و ویژگی‌های مهم آن‌ها نمایش داده و سپس یک راهکار عالی و تضمین‌شده برای ارتباط با این نسل پیشنهاد می‌کنیم.

نسل z چه کسانی هستند؟

نسل Z، نسلی هستند که از سال 1997 میلادی  تا 2012 به دنیا آمده‌اند؛ یعنی درواقع افرادی که بین سال‌های 1376 تا 1391 متولد شده‌اند (دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌های ما!) نسل z محسوب می‌شوند. افرادی که در این بازه زمانی متولد شده‌اند زندگی خود را در دنیای فناوری‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند و فناوری‌ها جزء جدانشدنی زندگی آن‌ها محسوب می‌شوند؛ به عبارت دیگر این نسل در دنیای دیجیتالی بزرگ شد‌ه‌اند و به همین خاطر به آن‌ها لقب “زومرها” یا “بومیان دیجیتال” داده شده است.

این نسل با نسل‌های قبل از خود تفاوت‌های زیادی دارند، در نتیجه استراتژی‌های بازاریابی سنتی کاربرد چندانی برای این افراد ندارد.

تفاوت‌های نسل z

سبک زندگی نسل z

سبک زندگی زومرها شباهت ناچیزی با نسل‌های قبلی‌شان دارد؛ زومرها تفکر انتقادی دارند، هم‌چنین آن‌ها آموخته‌اند که چطور به کمک بازی‌ها با دیگران ارتباط برقرار کنند. این نسل معمولا چالش را دوست دارند و هیچ‌گاه نمی‌توانند جهان را بدون فناوری‌های دیجیتال و اینترنت تصور کنند.

زومرها تمایلی به تبلیغات سنتی ندارند؛ تقاضای این نسل برای بازاریابی دیجیتال بسیار بیشتر است. طبق گزارشات وب‌سایت Digital Marketing Conference، بسیاری از افراد مخصوصا جوان‌ترها تبلیغاتی که در فضای آنلاین برایشان نمایش داده می‌شود را مسدود می‌کنند (از جمله خود من!) درواقع حتی دیجیتال مارکتینگی که به سبک فعلی در سایت‌ها رایج است نیز برای این نسل تبلیغات سنتی محسوب می‌شود.

اکنون که شما این مقاله را مطالعه می‌کنید، نسل z با 2.5 میلیارد تعداد در سراسر جهان، بزرگ‌ترین گروه جمعیت را تشکیل داده است. به زودی این نسل تبدیل به بزرگ‌ترین گروه مشتری‌های شما می‌شود پس بهتر است که این مساله را جدی بگیرید.

اما راه ایجاد ارتباط با نسل جدید چیست؟ چگونه می‌توانیم با نسل z تعاملی دوسویه و مناسب داشته باشیم؟

کلید حل این مساله‌ گیمیفیکیشن است؛ همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، زومرها به کمک بازی‌ها با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و بنابراین گیمیفیکیشن زبان خوبی برای صحبت با این نسل محسوب می‌شود.

گیمیفیکیشن، دری برای صحبت با نسل جدید

اصطلاح گیمیفیکیشن برای نخستین بار در سال 2008 در یک پست وبلاگ توسط برت تریل اختراع شد اما از سال 2010 این اصطلاح ازسوی صنعت و دانشگاه پذیرفته شد و به معنای امروز آن گسترده و رایج شد. تا کنون تعاریف گوناگونی برای گیمیفیکیشن ارائه شده است اما درحال حاضر یک تعریف کلی و مورد قبول همگانی برای آن وجود ندارد.

یکی از جامع‌ترین و مقبول‌ترین تعاریف، تعریفی است که دتردینگ و همکاران ارائه داده‌اند: «استفاده از عناصر طراحی بازی در یک زمینه غیربازی را بازی‌وارسازی می‌گویند.» مفاهیم غیربازی، می‌تواند شامل تجارت، آموزش، سلامت و حتی بیمه باشد.

به بیان ساده‌تر گیمیفیکیشن یعنی ما از ویژگی‌ها و تفکرهای بازی در موضوعاتی که ماهیت بازی ندارند (مانند بیمه) استفاده کنیم تا آن موضوع را برای مخاطب جذاب کنیم.

گیمیفیکیشن ابزار مفیدی است که یک کانال جدید را برای تعامل با نسل z باز می‌کند؛ کانالی که این توانایی را به شرکت بیمه می‌دهد تا درباره ریسک‌ها و اهمیت بیمه با مشتریانشان صحبت کنند و درباره شرایط و قوانین بیمه به نحوی جذاب و هیجان‌انگیز به آن‌ها آموزش دهند.

گیمیفیکیشن و بیمه

شاید تصور اینکه بیمه چطور می‌تواند برای فردی آن‌هم از نسل جدید هیجان‌انگیز باشد کمی دشوار و دور از ذهن به نظر بیاید اما باید به این نکته اشاره کنیم که جادوی گیمیفیکیشن در جذابیت بخشیدن به موضوعات خسته‌کننده است. گیمیفیکیشن یک راه عالی برای آموزش به نسل z است تا درباره اهمیت و ضرورت بیمه آگاه شده و با قوانین سخت و پیچیده‌ای که درک آن برای کمتر کسی آسان است، آشنا شوند.

هم‌چنین گیمیفیکیشن یک ابزار بسیار عالی برای کسب اطلاعات مورد نیاز از مشتریان است بدون اینکه به دخالت انسان یا تعامل با یک ربات خسته‌کننده نیاز باشد. (مشابه کاری که لینکدین انجام می‌دهد و کاربران را تشویق می‌کند تا اطلاعات پروفایلشان را تکمیل کنند)

گیمیفیکیشن در رشته‌های مختلف بیمه‌ای و حتی در فرایندهای گوناگون می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ از افزایش آگاهی درباره برند شرکت بیمه و محصولات بیمه‌ای گرفته تا بازاریابی و تعامل با مشتری و ساده‌کردن فرایندهای بیمه‌گری.

شرکت‌های بیمه برجسته و نام‌آشنایی مانند بیمه خانواده آمریکایی، آکسا و آلیانز از سال 2012 از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند!

مثال گیمیفیکیشن در بیمه

برای مثال شرکت  Sun Life Financial of Canada  در کانادا از پلتفرم آنلاین گیمیفیکیشن ‘Money UP’ استفاده می‌کند تا به مشتری‌های جوانش درباره بازنشستگی و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری آموزش داده و آگاهی‌ آن‌ها در رابطه با اهمیت بیمه عمر را افزایش دهد که این برنامه با استقبال خوب نسل جدید روبرو شده است.

گیمیفیکیشن money up
گیمیفیکیشن money up

یک مثال دیگر در این زمینه شرکت بیمه Tryg، بزرگ‌ترین شرکت بیمه دانمارک است که با راه‌اندازی کمپینی با موضوع بهداشت و سلامت دندان، آگاهی افراد در ارتباط با اهمیت سلامت دندان را افزایش دتد؛ هم‌چنین پس از آن بسیاری از بازیکنان برای تهیه بیمه با این شرکت تماس گرفتند.

نمونه‌های استفاده از بازی‌وارسازی در صنعت بیمه بسیارند؛ حتی از زمانی که نسل z وارد نیروی کار شدند برخی شرکت‌های بیمه سعی کردند تا از گیمیفیکیشن استفاده نموده و محیط کاری را برای آن‌ها گیمیفای کنند؛ چرا که روش انگیزاندن کارکنان نسل z متفاوت با نسل‌های پیشین است.

بنابراین برای جذب نسل جدید که زندگی‌ آن‌ها با تلفن‌های هوشمند، تبلت و فناوری‌های دیجیتال در هم آمیخته است، بهتر است از زبان مورد علاقه‌ آن‌ها یعنی بازی و گیمیفیکیشن استفاده شود.

سخن پایانی

نزدیک به 10 سال است که شرکت‌های بیمه در جهان از گیمیفیکیشن برای تعامل با مشتریان استفاده می‌کنند. گیمیفیکیشن بهترین راه برای هدف قرار دادن نسل z  محسوب می‌شود و این نسل درحال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین جامعه‌ی مصرف‌کننده برای کسب‌و‌کارها از جمله صنعت بیمه هست.

در پایان امید داریم که بازیگران صنعت بیمه اهمیت تغییر شیوه‌های ارتباطی و تعامل با نسل جدید را درک نموده و برای آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند.

منابع:

  1. Hamari, Juho; k., H. (2012). defining gamification: a service marketing perspective.
  2. Deterding, S., & Dixon, D. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness : Defining “ Gamification .”
  3. https://www.capgemini.com/2019/10/raised-in-a-digital-world-gen-z-will-require-truly-digital-insurance-offerings-and-new-demand-generation-techniques/
  4. 4.       https://www.indusnet.co.in/insurance-gamification-and-millennials-go-hand-in-hand/
  5. https://www.idgconnect.com/article/3579286/gamification-a-drive-to-change-millennials-view-of-insurance.html
  6. https://www.salesscreen.com/blog/how-gamification-is-influencing-the-insurance-industry
  7. https://playzizo.com/workplace-gamification-ideas-for-gen-z/
  8. https://forcedm.com/%DA%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/
  9. https://sundra.ir/%DA%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%DB%B8-%D9%85%D8%B1%D8%AD/
, , , , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست