طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی کتاب Gamification Playing For Profits

Book Gamification Playing for Profits

خب با توجه به استقبال از مطلب قبلی که راجع به کتاب خودگیمیفیکیشنی بود در ادامه معرفی کتاب‌های حوزه گیمیفیکیشن به این کتاب می‌پردازم. بعضی کتاب‌ها هستند که وقتی شما این کتاب ها را می‌خوانید در انتها یا به شدت از این کتاب بدتان می‌آید یا بشدت خوشتان می‌آید. کتاب Gamification Playing For Profits چنین ویژگی دارد.

شروع ناامید کننده و پایانی حماسی

Gamification Playing For Profits یک کتاب با شروع مایوس کننده است. کامل به یاد دارم که وقتی 50 صفحه اول این کتاب را خواندم حتی استوری کردم که چرا هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که راجع به هرچیزی کتاب بنویسد! عمیقا شروع کتاب ناامید کننده است و نشان می‌دهد که نویسنده اصلا درک درستی از گیمیفیکیشن ندارد.

اما کم کم کتاب خوب ظاهر می‌شود و نکات عملی در پیاده‌سازی گیمیفیکیشن فروش را به مخاطب آموزش می‌دهد. در حقیقت این کتاب ربطی به گیمیفیکیشن ندارد! اما در زمینه مدیریت پاداش به مشتری و کارمند عالی است. کتاب همچنین تعداد زیادی بازی فروش معرفی می‌کند.

مته به خشخاش نگذاریم؟

یکی از موارد مهمی که باید به آن دقت کرد بازی با الفاظ است چیزی که مشخص است این است که ما در گیمیفیکیشن بازی نمی‌سازیم تجربه‌ای می‌سازیم که یادآور بازی‌ها می‌باشد پس این فکر که یک بازی هدفمند بسازیم که هدف بازی برای مثال افزایش فروش است گیمیفیکیشن نیست!

اما بیایید برای رفع این مشکل یک لغت جدید تعریف کنیم! بازی کارا! بازی کارا به مجموعه روش‌هایی مانند گیمیفیکیشن و بازی جدی می‌گویند که با هرنوع کمکی از دنیای بازی می‌خواهند دنیا را بهتر کنند حال ما مته به خشخاش نمی‌گذاریم و با این دید به کتاب Gamification Playing For Profits می‌نگریم.

بازی های کارای فروش

در انتهای این کتاب یک سری بازی کارا توضیح داده شده است که برای شخص من بسیار جذاب بود مثالی که از این کتاب به خاطر دارم راجع به این مورد بود که یک تیم فروش وجود دارد و می خواهیم کاری کنیم که فروش افزایش پیدا کند حال چه کارهایی می توانیم انجام دهیم.

نوع نگاه نویسنده در این کتاب و پیشنهاداتش جالب توجه بود پیشنهادات اجرایی که از تعیین نوع جایزه و وقفه بین مسابقات صحبت می‌کرد مشخص بود که تجربه عملی زیادی در این حوزه دارد پس اگر به دنبال راهکاری برای افزایش فروش در تیم فروشتان هستید Gamification Playing For Profits گزینه خوبی برای مطالعه است.

بازی‌های فروش

همانطور که گفتم قسمت جذاب کتاب در انتهای کتاب است که کتاب پیشنهاداتی برای تیم فروش دارد پیشنهاداتی که در این پیشنهادات نوع جایزه مدت زمان مسابقه و .. مشخص است برای مثال افراد در این مسابقات باید بر اساس فروششان امتیاز جمع کنند و حالا بعد از پایان زمان کاری یک مسابقه مثلا بسکتبال برای کل تیم است یک حلقه بسکتبال وجود دارد و افراد باید توپ را پرتاب کنند.

هرچه امتیاز بیشتری داشته باشید از نزدیکتر توپ را پرتاب می‌کنید. بازی‌های معرفی شده در همین حد ساده هستند اما من یک بار این موضوع را در ایران تست کردم و واقعا نتیجه جالب توجهی گرفتم.

کریس کالینز کیست؟

کریس کالینز نویسنده کتاب gamification playing for profits است که وقتی به پیشینه وی نگاه می‌کنیم دو حوزه جذاب را مشاهده می‌کنیم اولین مورد نظریه بازی‌ها هست که البته همواره گفته‌ام واقعا ربطی به گیمیفیکیشن ندارد و یک نظریه اقتصادی است (هرچند در دنیای ما همه چیز به هم ربط دارند اما آن ربطی که شباهت اسمی القا می کند واقعا وجود ندارد) دومین حوزه آموزش فروش است به همین دلیل جدای از بازی‌هایی که معرفی می‌کند نکات برگزاری بازی‌ها را باید با دقت بیشتری بخوانید.

 

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب