خب با توجه به استقبال از مطلب قبلی که راجع به کتاب خودگیمیفیکیشنی بود در ادامه معرفی کتاب های حوزه گیمیفیکیشن به این کتاب می پردازم. بعضی کتاب ها هستند که وقتی شما این کتاب ها را میخوانید در انتها یا به شدت از این کتاب بدتان می آید یا بشدت خوشتان می آید کتاب Gamification Playing For Profits تنها کتاب گیمیفیکیشن است که این ویژگی را دارد.

شروع ناامید کننده و پایانی حماسی

Gamification Playing For Profits یک کتاب با شروع مایوس کننده است کامل به یاد دارم که وقتی 50 صفحه اول این کتاب را خواندم حتی استوری کردم که چرا هر کسی به خودش اجازه می دهد که راجع به هرچیزی کتاب بنویسد! عمیقا شروع کتاب ناامید کننده است و نشان می دهد که نویسنده اصلا درک درستی از گیمیفیکیشن ندارد.

مته به خشخاش نگذاریم؟

یکی از موارد مهمی که باید به آن دقت کرد بازی با الفاظ است چیزی که مشخص است این است که ما در گیمیفیکیشن بازی نمی‌سازیم تجربه ای می سازیم که یادآور بازی ها می‌باشد پس این فکر که یک بازی هدفمند بسازیم که هدف بازی برای مثال افزایش فروش است گیمیفیکیشن نیست! اما بیایید برای رفع این مشکل یک لغت جدید تعریف کنیم! بازی کارا! بازی کارا به مجموعه روش هایی مانند گیمیفیکیشن و بازی جدی می‌گویند که با هرنوع کمکی از دنیای بازی می‌خواهند دنیا را بهتر کنند حال ما مته به خشخاش نمی‌گذاریم و با این دید به کتاب Gamification Playing For Profits می‌نگریم.

بازی های کارای فروش

در انتهای این کتاب یک سری بازی کارا توضیح داده شده است که برای شخص من بسیار جذاب بود مثالی که از این کتاب به خاطر دارم راجع به این مورد بود که یک تیم فروش وجود دارد و می خواهیم کاری کنیم که فروش افزایش پیدا کند حال چه کارهایی می توانیم انجام دهیم نوع نگاه نویسنده در این کتاب و پیشنهاداتش جالب توجه بود پیشنهادات اجرایی که از تعیین نوع جایزه و وقفه بین مسابقات صحبت می کرد مشخص بود که تجربه عملی زیادی در این حوزه دارد پس اگر به دنبال راهکاری برای افزایش فروش در تیم فروشتان هستید Gamification Playing For Profits گزینه خوبی برای مطالعه است.

بازی های فروش

همانطور که گفتم قسمت جذاب کتاب در انتهای کتاب است که کتاب پیشنهاداتی برای تیم فروش دارد پیشنهاداتی که در این پیشنهادات نوع جایزه مدت زمان مسابقه و .. مشخص است برای مثال افراد در این مسابقات باید بر اساس فروششان امتیاز جمع کنند و حالا بعد از پایان زمان کاری یک مسابقه مثلا بسکتبال برای کل تیم است یک حلقه بسکتبال وجود دارد و افراد باید توپ را پرتاب کنند هرچه امتیاز بیشتری داشته باشید از نزدیکتر توپ را پرتاب می کنید. بازی های معرفی شده در همین حد ساده هستند اما من یک بار این موضوع را در ایران تست کردم و واقعا نتیجه جالب توجهی گرفتم.

کریس کالینز کیست؟

کریس کالینز نویسنده کتاب gamification playing for profits است که وقتی به پیشینه وی نگاه می کنیم دو حوزه جذاب را مشاهده می کنیم اولین مورد نظریه بازی ها هست که البته همواره گفته ام واقعا ربطی به گیمیفیکیشن ندارد و یک نظریه اقتصادی است (هرچند در دنیای ما همه چیز به هم ربط دارند اما آن ربطی که شباهت اسمی القا می کند واقعا وجود ندارد) دومین حوزه آموزش فروش است به همین دلیل جدای از بازی هایی که معرفی می کند نکات برگزاری بازی ها را باید با دقت بیشتری بخوانید.

دیگر کتاب های نقد شده

لیست زیر لیست کتاب های دیگری است که در سایت به نقد آن پرداخته ام

, , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست