طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی کتاب اتاق فرار آموزشی

Book Escape Rooms in Education

جدیدا تلاش می کنم تا کتاب هایی که مربوط به گیمیفیکیشن هستند و این کتاب‌ها را خوانده‌ام را معرفی و نقد کنم. کتاب Escape rooms in education یکی از کتاب‌هایی است که در سال 1400 مطالعه کرده‌ام و جزو کتاب‌های قابل قبول برای من محسوب می‌شود.

این کتاب در سال 2020 چاپ شده است و نویسنده این کتاب Julia Morris می‌باشد. که خب خیلی فرد مشهوری محسوب نمی‌شود! قبل از بررسی اتاق فرار آموزشی باید چند نکته را مرور کنیم.

اسکیپ روم چیست

اتاق فرار آموزشی، یک نوع بازی جدی از جنس بازی آموزشی است. معمولا اسکیپ روم یا اتاق فرار به سبکی از بازی می‌گویند که در این سبک افراد با یک معما دست به گریبان هستند و باید تلاش کنند تا معما را حل کنند و از اتاق فرار کنند. نکته‌ی قابل توجه این است که افراد معمولا جذب اتاق فرار و ایده آن می‌شوند منتها به دلیل هزینه‌بر بودن ساخت سناریوی جدید معمولا این نکته که یک فرد 100 ها اتاق فرار بازی کند خیلی مقدور نیست.

اتاق فرار آموزشی چیست

با توجه به اینکه در بجث آموزش نمی‌توانیم افراد را اسیر کنیم تا از جایی فرار کنند، باید قضیه را برعکس کنیم افراد باید تلاش کنند تا وارد جایی شوند به همین دلیل هم اسکیپ روم‌های آموزشی بیشتر در تلاشند تا افراد قفلی را باز کنند و هر کسی که در نهایت بتواند بیشترن قفل‌ها را باز کند تا جایی که قفلی باقی نماند برنده است.

محتوای کتاب اتاق فرار آموزشی

در این کتاب به معرفی روش‌های ساخت اتاق فرارهای آموزشی اشاره می‌کند و جدای از این مطلب نویسنده در تلاش است تا ابزارهای آموزشی جدیدی را نیز معرفی کند یکی از باگ‌های این کتاب این است که انگار فقط 50 صفحه اول این کتاب با نام اتاق فرار آموزشی می‌خواند و بعد از 50 صفحه انگار کتاب به کلی چیزی دیگر می‌گوید که این موضوع از جنبه‌ای ناراحت کننده است اما با توجه به اینکه این اولین کتاب نویسنده است باید این موضوع را نادیده گرفت.

دیگر کتاب های نقد شده

لیست زیر لیست کتاب‌های دیگری است که در سایت به نقد آن پرداخته‌ام فکر می‌کنم بعد از مطالعه‌ی این خلاصه حتما خلاصه کتاب اتاق فرار خودتو بساز را هم مطالعه کنید.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب