طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

Roadify چیست و چگونه از گیمیفیکیشن کمک می‌گیرد؟

Roadify چیست
Roadify چیست

امروز Roadify را بررسی می‌کنیم. Roadify یک  شبکه اجتماعی موبایل نسبتا جدید برای مردم نیویورک است. یک کار مهمی  که این اپلیکیشن انجام می‌دهد، این است که زمان دقیق ورود و خروج اتوبوس‌ها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی را به شما نشان می‌دهد. یعنی یک زمان کلی وجود دارد که طبق آن مشخص است که مثلا این اتوبوس ساعت ۴:۰۰ حرکت می‌کند. اما به دلیل وجود ترافیک و حوادث غیرمترقبه این زمان دستخوش تغییر می‌شود.

شاید در همین لحظه به یاد اپلیکیشن Waze افتاده باشید که در آن اپلیکیشن نیز مردم می‌توانند یک سری اطلاعات را برای همه ارسال کنند. برای مثال بودن پلیس راهنمایی رانندگی و چیزهای مشابه را. شما در Roadify نیز به همین صورت یا دهنده‌ی اطلاعات هستید و یا دریافت کننده‌ی آن خواهید بود.

Roadify چگونه کار می‌کند؟

وقتیکه شخصی مکان اتوبوسی را اطلاع می‌دهد، شبکه بروز میشه و به شخص بعدی که خواستار مکان اتوبوس است، این اطلاعات داده می‌شود که برای مثال اتوبوس تاخیر دارد یا زود می‌رسد یا طبق ساعت مقرر به مقصد می‌رسد.

اما نکته‌ی جالب و بسیار کاربردی برای ایران موضوع جاپارک است که این اپلیکیشن به نوعی یک گیمیفیکیشن جاپارک محسوب می شود! شما قبل از اینکه بخواهید سوار ماشین خود شوید و جاپارک را تخلیه کنید، می‌توانید این موضوع را به سایر افراد حاضر در شبکه اطلاع دهید تا آن‌ها متوجه شوند.

شاید فکر کنید که افراد به ازای این کار به احتمال زیاد یک سری امتیازات می‌گیرند که بعدا این امتیازات را می‌توانند در جای دیگر خرج کنند اما در این اپلیکیشن افراد به ازای اعلام این موضوع هیچ امتیازی دریافت نمی‌کنند و این کار را  صرفا برای ذات کمک کردن انجام می‌دهند! در واقع کمک کردن را به صورت یک انگیزه درونی دیده‌اند و سعی نکرده‌اند زیبایی آن را با چند سکه خراب کنند!

گیمیفیکیشن roadify
گیمیفیکیشن Roadify

گیمیفیکیشن در Roadify

تنها جایی که در آن از افرادی که به نوعی مشارکت داشته اند تقدیر به عمل می آید، جدول برندگان هفتگی این اپلیکیشن است که در آن کسانی که بیشترین مشارکت را در اپلیکیشن داشته‌اند، معرفی می‌شوند و به این ترتیب به نوعی از آن‌ها تقدیر به عمل می آید.

در اپلیکیشنی مثل ویز از یک مکانیک گیمیفیکیشنی استفاده می‌شود که نام آن thank you economy است(برای دانستن بیشتر راجع به این نوع مکانیک ها دوره اکتالیسیس را مطالعه کنید)در این نوع مکانیک یک فرد برای مثال در اپلیکیشن Waze اطلاع می‌دهد که یک پلیس دیده شده بقیه افراد از وی تشکر می‌کنند.

این کار به نوعی باعث لذت بردن و وفاداری فردی می شود که این کار را انجام داده‌است. حال تصور کنید که شما یک پلیس را گزارش کرده‌اید و ۲۰۰۰ نفر از شما تشکر کرده‌اند. اما به ازای این کار پاداش دیگری نگرفته‌اید، آیا دفعه‌ی بعدی که یک پلیس را ببینید در اپلیکیشن آن را گزارش می‌کنید؟

Picture of کیوان شیرزاد
کیوان شیرزاد
کیوان شیرزاد هستم علاقه مند به گیمیفیکیشن

یک پاسخ

  1. مطلب بسیار مفیدی بود که روی خوب ایده ای انجام شده .سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب