طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

kahoot مثال گیمیفیکیشن در آموزش کلاس

kahoot!
kahoot!

اگر در زمینه گیمیفیکیشن آموزش مطالعه داشته باشید حتما  نام kahoot یا همان کاهوت را شنیده‌اید این برند توانسته فعالیت مفیدی داشته باشد به نحوی که من اسم این برند را از بسیاری از معلمان ایرانی که چیزی راجع به گیمیفیکیشن نمی‌دانند شنیده‌ام هرچند سیستم‌های بسیار قوی‌تری مثل quizizz در حال حاضر وجود دارند اما هنوز کاهوت مطرح است. با هم ببینیم که کاهوت چه کارهایی را انجام می دهد.این موضوع زیرمجموعه گیمیفیکیشن در آموزش است.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

خب kahoot یک سیستم پرسش و پاسخ اصلی دارد در این سیستم معلم در پنل خود یک سری سوال طرح می‌کند برای سوالات عکس‌های مرتبط و پاسخ‌های صحیح هر سوال را مشخص می‌کند سپس نوع دسترسی به سوالات را مشخص می‌کند برای مثال من به‌عنوان معلم 5 سوال ریاضی مطرح می‌کنم نوع دسترسی به سوالات را عمومی قرار می‌دهم سپس زمان لازم برای حل هر سوال را مشخص می‌کنم مثلا هر سوال 30 ثانیه زمان لازم دارد بعد از این اتفاق وبسایت به من یک کد می‌دهد که این کد را بقیه افراد می‌توانند در سایت اصلی وارد کنند و بازی کنند پس تا اینجا متوجه شدیم که این سایت یک پلتفورم سوال و جواب معلم و دانش آموز(سنین پایین) می باشد.

انواع سوال در kahoot

سوال‌هایی که در این سیستم می‌توان ایجاد کرد انواع متفاوتی دارد که هرکدام برای کاربردهای متفاوتی تعبیه شده‌است برای مثال شما می‌توانید یک نظر سنجی ایجاد کنید یا با داشتن قابلیت‌هایی نظیر درگ اند دراپ(drag and drop) یک محیط تصویری جذاب‌تر برای سوالات خود ایجاد کنید.

بعد از اینکه شما سوالات را ایجاد کردید به 3 شیوه می‌توانید در کاهوت بازی کنید.شاگردان شما می‌توانند با وارد کردن کد مسابقه‌ای که طراحی کرده‌‌اید به جواب دادن سوالات بپردازند و امتیاز بگیرند نکته‌ی جالب این است که واحد پولی بازی kahoot نام دارد یعنی شما اگر به سوالات درست جواب دهید 50  kahoot برنده می‌شوید همچنین می‌توانید مانند quiz of kings یک مسابقه‌ی آنلاین داشته باشید یعنی صبر کنید یک نفر به بازی شما ملحق شود و دونفره باهم مسابقه دهید.

حالت سوم هم مسابقه یک گروه با گروه دیگر است که بسیار می‌تواند در بحث‌های آموزشی جذاب باشد اما اجازه دهید یک قدم به عقب برگردیم و از دور یک بار دیگر این سیستم را بررسی کنیم بیایید به این سوال جواب دهیم که kahoot چه ارزشی برای دانش آموزان ایجاد کرده است؟

ارزش های کاهوت

یکی از مشکلاتی که معلم‌ها دارند این است که دانش‌آموزان در یک سطح نیستند برای مثال خود ما در مدرسه این مشکل را داشتیم مخصوصا سر بعضی کلاس‌ها مثل زبان انگلیسی خیلی از افراد که کلاس‌های زبان خارج از مدرسه را گذرانده بودند جلوتر از مباحث کلاسی بودند و خیلی از افراد عقب‌تر از کلاس بودند. حال بیایید در نظر بگیریم که kahoot چگونه می‌تواند در این مورد به معلم کمک کند طبیعتاً دانش‌آموزی که عقب هست در مسابقه شرکت می‌کند و برای وی مباحث آموزشی همراه با بازی جذاب است اما کسی که از مباحث جلوتر است چگونه در این سیستم بماند؟

یکی از جذاب‌ترین امکانات این سیستم این است که میزان سرعت شما را هم حساب می‌کند یعنی اگر شما 3 سوال برای جواب دادن داشته باشید و هر سوال 10 امتیاز داشته باشد کسی که هر سوال را در ثانیه اول جواب می‌دهد امتیاز بالاتری نسبت به کسانی که در ثانیه 5 ام به سوال‌ها جواب می‌دهند کسب خواهد کرد همچنین افراد می‌توانند در رقابت‌های عمومی شرکت کنند اما این رقابت‌های عمومی به چه معنا هستند؟

رقابت های عمومی در کاهوت

شما برای مثال درس ایکس را در حال گذراندن هستید شما می‌توانید به سادگی نام ایکس را در این سامانه سرچ کنید و تمامی رقابت‌های عمومی که در این سامانه به وجود آمده است را ببینید و در آن‌ها شرکت کنید این کار دو مزیت عمده دارد. مزیت اول این است که معلم نیاز به وارد کردن سوالات نیست و می‌تواند از سوال‌های دیگران استفاده کند همچنین می‌تواند مقایسه‌ای بین دانش‌آموزان خود و سایر دانش آموزان داشته باشد.

از طرف دیگر دانش‌آموزی که از مباحث کلاس جلوتر هست می‌تواند خود را وارد یک مسابقه کند و رکورد بزند این کار باعث مشارکت حداکثری افراد می‌شود به صورت خلاصه کار مهمی که این سیستم انجام داده است این است که تمرین کردن را با بازی ترکیب کرده است این کار باعث افزایش میزان تمرین کردن دانش آموزان می‌شود.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که کاربردهای این سیستم فراتر از مدرسه است و حتی در محیط کار می‌توان به سادگی از این سامانه استفاده کرد.

کاربردهای محتلف kahoot یا همان کاهوت
کاربردهای محتلف kahoot یا همان کاهوت

سایت‌های مفید دیگری که در دوره‌ی گیمیفیکیشن برای معلمین راجع به آن صحبت کرده‌ایم عبارتند از:

  1. سایت classtools
  2. سایت quizizz
  3. سایت wordwall
  4. سایت edu-games
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

24 پاسخ

    1. سلام بزرگوار برنامه کلاس گرام که فرمودید را از کجا باید دانلود کنیم و میشه دقیقا اسم انگلیسی اون را بنویسید من داخل گوگل پلی زدم پیدا نکردم

  1. سلام چرا جواب ایمیل من و ندادید من واقعا به کمکتون احتیاج دارم

  2. سلام میشه به این سوال جواب بدید.معلم از کجا متوجه میشود که کدام دانش اموزان در این سوال و جواب شرکت کرده اند و اینکه به چند سوال جواب دادند؟میشه این مورد را یکم واضح تر توضیح بدهید ممنون

    1. بسیار عالی
      من امروز این مطلب رو خوندم
      اما حدود دو سال هست که روی یک بازی آموزشی اندروید کار میکنیم که امکانی که فرمودید بخشی از اون رو تشکیل میده
      و حدود یک سال هم هست که آزمایشی منتشرش کردیم
      و انشالله مهر 98 نسخه نهایی و باحالمون رو منتشر خواهیم کرد
      سایت ما: UniWars.ir

        1. سلام کامران جان
          میشه یه شات از صفحه ارورش برام بفرستید
          البته مطمئن بشید که از آخرین نسخه استفاده میکنید، چون یه بار نسخه های اوایه رو با تلگرام براتون فرستادم

  3. سلام و ادب
    میخواستم یه بازی طراحی کنم را کاهوت میشه لطفا راهنمایی کنید ؟

  4. من دبیر هستم در کاهوت سوال طرح کردم اما نمیتونم نتیجه امتحان که شاگردام توش شرکت کردن رو ببینم میشه راهنماییم کنید

  5. سلام و ادب
    من با برنامه كاهوت مي خواهم امتحان بگيرم .سوال طراحي كردم وهمه مراحل انجام دادم و دانش آموزان وارد بازي مي شوند اما وقتي امتحان را شروع مي كنم در صفحه خودم سوالات را مي بينم اما سوالات و پاسخ ها براي آنها نمايش داده نمي شوند و آنها فقط مي بينند كه سوال چند است .ممنون ميشم راهنمايي كنيد مشكل از كجا هست

    1. سلام من این برنامه رو در کلاس هایم دارم ..البته من خودم دانش آموزم…و این برنامه رو باید تو کلاس اجرا کنید ..و روی تخته های هوشمند میتونید این بازی انجام بدین که بچه ها صفحه شما رو ببینن…

  6. پیشنهاد میکنم همه معلم ها برای آموزش بهتر در مدرسه از این برنامه استفاده کنن …چون برنامه فوق لعاده عالی و خوبی هست برای بچه ها…هم بازی هم درس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب