طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن خواب؛ چگونه گیمیفیکیشن به شما کمک می کند تا از خواب بیدار شوید؟

گیمیفیکیشن خواب چگونه گیمیفیکیشن به شما کمک می کند تا از خواب بیدار شوید
گیمیفیکیشن خواب چگونه گیمیفیکیشن به شما کمک می کند تا از خواب بیدار شوید

طبق تعریف  گیمیفیکیشن ما می توانیم هرچیزی را گیمیفای کنیم جز یک چیز خوشبختانه آن یک چیز خواب نیست و به همین دلیل ما حتی گیمیفیکیشن خواب داریم! یکی از 4 کاربرد اصلی که راجع به گیمیفیکیشن ذکر شد،گیمیفیکیشن در زندگی شخصی است، به این معنا که چگونه می توان کاری کرد که بعضی از عادات خوب را زیاد کنیم و بعضی از عادات بد را حذف کنیم. به طور مثال مسئله ی از خواب بیدار شدن را در نظر بگیرید.
آیا هرروز صبح خسته از خواب می شوید؟ آیا بیرون رفتن از رختخواب برای شما سخت است؟(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

یک شرکت ژاپنی تصمیم گرفته است بعضی از ویژگی های گیمیفیکیشنی را برای این فرآیند به کار گیرد. و بیدار شدن از خواب را سرگرم کننده بسازد. آنها آن را Gun O’Clock می‌نامند. یک تفنگ که فقط برای شات کردن به ساعت طراحی شده است.ایده بسیار ساده است: شما زنگ هشدار خودرا در Gun O’Clock در شب قبل و زمان تعیین شده برای صبح تنظیم می کنید. با هرنوع صدایی که خودتان می خواهید. وقتی صبح ساعت زنگ زدن آلارم فرا رسید، و شروع به زنگ زدن کرد، کاربر برای آرام کردن آن نیاز به گرفتن اسلحه و شلیک به هدف برای 5بار متوالی دارد. در غیر اینصورت آلارم خاموش نخواهد شد .

بیدار شدن با ساعت های بازی وار شده
بیدار شدن با ساعت های بازی وار شده

مبارزه با صنعت “بیدار شدن” با گیمیفیکیشن خواب

صنعت “بیدار شدن” یا ساعت های زنگ دار، در تلاش برای یافتن بهترین راه برای خوشحالی و سرحال بیدارشدن افراد از خواب هستند.محصولات “هوشمند” دیگری وجود دارند که الگوهای خواب شما را اندازه گیری می کند، که کیفیت خواب را تشخیص می دهد و هنگامی که چرخه کامل خود را به پایان رسانده باشید، از خواب بیدار می شوید (گاهی اوقات خوابیدن 8 دقیقه بیشتر باعث می شود که خسته تر شوید زیرا شما وسط یک چرخه خواب دیگر ممکن است بیدار شوید و چرخه قطع شود).

محصولات دیگری نیز وجود دارد برای کسانی که خواب آنها چند فاز دارد عالی است. سپس محصولات گیمیفیکیشنی وجود دارد که باعث می شود تا با کمی بازی از خواب بیدار شوید. مثال دیگر Clocky است که یک ساعت زنگ دار بر روی چرخ ها وجود دارد و شما قبل از اینکه بتوانید آن را خاموش کنید باید کمی آفت بگیرید. مطمئنا با هیچ کدام از اینها، به اندازه گرفتن اسلحه، حس حماسی را نمی توان احساس کرد و ساعت زنگ دار شما را با سر و صدای تفنگ از خواب بیدار می کند تا زمانی که به شما می گوید شما عالی هستید!

بدین ترتیب گیمیفیکیشن با ایجاد حس حماسی، غرور و بیدار شدن با سرگرمی و بدون خستگی را برای شما امکان پذیر می کند.

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب