طراحی پاداش

طراحی پاداش در گیمیفیکیشن

با سلام کامران حاتمی هستم مدیر سایت آقای گیمیفیکیشن و امروز راجع به طراحی پاداش در گیمیفیکیشن صحبت می کنیم.اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست و یا چرا باید به گیمیفیکیشن اهمیت دهیم پست های مربوط را بخوانید.حتما می دانید که پاداش دادن یک کار خیلی معمول در گیمیفیکیشن می باشد.در حقیقت در نظام فکری غالب مردم گیمیفیکیشن و گیم یعنی در ازای کاری به کسی پاداش دادن یا چیزهای شبیه به این در ذهن مردم.

خب پاداش ها در سیستم گیمیفیکیشن انواع متفاوتی دارند که ما در این جا آن ها را بررسی می کنیم.

1-طراحی پاداش : پاداش برای افتخار:

این نوع پاداش ها ، چیز هایی هستند که بازیکن دریافت می کند و نکته مهم هم این است که این جوایز روی گیم پلی تاثیری ندارند.به طور مثال  در یک اپلیکیشن پیش بینی مسابقه فوتبال به یک نفر به این دلیل که 5 بار پشت سر هم نتایج را درست پیش بینی کرده است جایزه بدهیم.کاربر هیچ توانایی یا قدرت خاصی در این سیستم پاداشی نمی گیرد تنها یک جایزه که به نوعی قدردانی از دانش وی است به او داده می شود. این هدایا برای پز دادن و شوآف کردن بسیار مناسب است اما نباید تعداد زیادی از این هدایا وجود داشته باشد در دوره پیشرفته گیمیفیکیشن تاکید داریم که کاربر هیچ گاه نباید حس کند که وفور نعمت در سیستم پاداش وجود دارد!

2-طراحی پاداش :پاداش نگه داری:

این ها هدایایی هستند که به کاربر اجازه می دهند تا وضعیت فعلی را حفظ کند تا وی از دستاورد خود به نوعی حفاظت کند.در دوره پیشرفته گیمیفیکیشن راجع به این نوع تکنیک ها بیشتر سخن گفته ایم (در حقیقت شما چیزی را به کاربر می دهید و سپس به وی می گویی اگر کاری که می گویم انجام ندهی آن را از تو پس می گیرم) در بازی های ویدیویی شما انواع health packها و یا حتی shield ها را می بینید که از مردن سریع کاربر جلوگیری می کنند این ها مثال هایی از این جنس هستند.

3-طراحی پاداش :پاداش دسترسی:

این ها هدایایی هستند که به کاربر اجازه می دهند به مناطق جدیدی بروند و یا اینکه منابع جدیدی به دست آورند.هدایای دسترسی معمولا سه خصیصه دارند:

  1. به کاربران اجازه می دهند به منابعی دسترسی داشته باشند که قبلا غیر قابل دسترسی بودند.
  2. معمولا تنها یک بار استفاده می شوند.
  3. بعد از استفاده کاربر از این نوع پاداش ها برای کاربر دیگر ارزشی ندارند چیزهایی مانند secret passwords کلید ها و آیتم های مشابه از این دست هستند.

4-طراحی پاداش :پاداش امکانات:

این ها هدایایی هستند که به کاربر اجازه می دهند که کاری بکنند که قبلا قادر به انجام آن نبوده اند مثلا می توان به powerup ها اشاره کرد که در بسیاری از بازی ها دیده می شوند مثلا قابلیت دید در شب یا در بازی subway surf که احتمالا دیده اید پرش خیلی بلند و…

طراحی پاداش

طراحی پاداش

هری پاتر و گیمیفیکیشن مدرسه

در داستان هری پاتر ، به تیم برتر یک کاپ در انتها داده می شود، این کار یک انگیزه مضاعف برای تلاش کردن افراد بود نکته خاص این است که در این مثال به نوعی شاگردان مدرسه جادویی هاگوارت با انجام کارهای متفاوت امتیاز می گرفتند اما این جوایز به نوعی برای هر 4 موردی که گفته شد صدق می کند و یک مثال خوب برای این است که فکر کنیم که علاوه بر اینکه باید مشخص کرد که به چه کارهایی می خواهیم جایزه بدهیم باید مشخص کنیم که ساختار پاداشی ما و ارتباط آن با سایر پاداش ها به په صورت خواهد بود.

, , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست