طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دهه 70 ؛ معرفی بازی های رومیزی برتر

دهه 70
دهه 70
در این نوشته به بررسی بازی‌های رومیزی دهه 70 می‌پردازیم یعنی بازی‌های رومیزی  از 1970 تا 1980 .

بازی دهه 70 سال 1970: Mystery Date

اولین بازی رومیزی دهه 70  این بازی است. خب این بازی یک بازی جالب و ایده‌ای هیجان انگیز برای پیاده سازی نرم افزاری برای ایران امروز دارد! این یک بازی دخترانه است که در آن دخترها برای پیداکردن یک همسر دلبر با هم مسابقه می‌دهند. شاید تا همینجای داستان کافی باشد تا شما راجع به این بازی بیشتر مطالعه کنید!
بورد گیم میستری دیت
بورد گیم دهه 70 : میستری دیت

توضیحات الهام یکی از شرکت کنندگان دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی برای این بازی:

“ببینید بازی ۲ تا ۴ نفره است و اصولا دخترانه.. هدف بازی اینه که دخترها رو آماده کنه تا بدونن برای قرار های مختلف باید چطوری باشن :/
بازی به این شکله که ۴ طرف صفحه ۴ تا بازیکن هستن که هر کدوم بر طبق اون کارت هایی که میذارن قرار هست به یک ملاقات مشخص برن و باید تلاش کنن ۳ تا از کارت های (از ۴ تاسناریویی که وجود داره) موجود رو بدست بیارن تا مشخص بشه به کدوم قرار میرن.. وسط صفحه بازی یه در هست با یه علامت سوال. زیر در شرایط خاصی وجود داره که در واقعا ملاقات های مختلف هستند (پسرها که برای ملاقات های مختلف آماده هستند) باید عرض کنم در ۴ طرف صفحه ۴ تا سناریو مختلف وجود داره // عروسی ؛ پیک نیک؛ کنار دریا و اسکی روی یخ .
که این پسرها برای هرکدام از این موقعیت ها آماده هستن 
و بازی با اون سه تا کارتی که باید بدست بیاره، یکی از این پسرها انتخاب میشن و باید به یکی از این سناریو ها بروند .
درب وسط صفحه یه خاصیت فیزیکی جالب داره یعنی شما هر بار در و باز میکنید کارت یه شخصیت پشت در هست و هر بار متغیره و ترتیب ها عوض میشه .
اول بازی شما میتونید دو تا شش کارت داشته باشید ولی بیشتر از ۶ کارت نه !!!!
بازی به این صورت است که بازیکنان اطراف صفحه نشسته و تاس می اندازند و به تعداد عدد تاس جلو میروند و بعد دستور را از روی خانه ای که در آن قرار دارند می خوانند مثلا نوشته کارتت رو با بازیکن سمت راستت تعویض کن یا…
خب شما تاس می اندازید و دستورات رو اجرا میکنید اگر با عدد روی تاس روی خانه ای قرار گرفتی که open the door وجود دارد در صورتی میتونی در و باز کنی که سه تا کارت از یک سناریو رو با هم داشته باشی چون هر سناریو ۳ تا کارت مخصوص داره و درصورتی بازیکن برنده میشه که سه تا کارت از یه سناریو رو داشته باشه و به خونه open the door برسه و در و باز کنه و همون شخصیتی پشت در باشه که بازیکن ۳ تا کارت ش رو داره./// در مورد اینکه بازیکنان چطوری باید کارت ها رو بردارن هم باید بگم‌ بسته کارت ها رو بصورت بر عکس میزارن وسط
و بعد که بازیکنان شروع میکنن به تاس انداختن و دستوراتی رو که نوشته انجام میدن مثلا یکی از دستورات این است که یکی کارت بردار .. دوتا کارت بردار .. تا کم کم دستت پر شه و بتونی تا تقریبا ۶ تا کارت تو دستت داشته باشی و بقیه ماجرا.”

دومین بازی رومیزی دهه 70  این بازی استدر این بازی یک انسان به نام dude وجود دارد که باید سعی کنید وی همسرتان نشود! اگر به این کارت برسید تمامی تلاش های شما بیهوده خواهد بود! تمامی تلاش شما در این بازی باید در جهت این باشد که با جمع آوری 4 کارت بهترین خواستگار را برای خود برگزینید!

1971: Stay Alive

سومین بازی رومیزی دهه 70  این بازی می‌باشد. خب قبل از هرچیز به عکس دقت کنید نمی‌دانم مثل من فکر می‌کنید یا نه اما بازی فکر بکر در ظاهر به این بازی شباهت دارد. در این بازی چند نفره شما باید تلاش کنید تا تیله های خود را در درون صفحه نگه دارید و صد البته که لازمه این کار این است که شما تیله‌های حریف را از بازی حذف کنید!
در حقیقت این بازی یک مربع 7 در 7 می‌باشد که شما یک سری اسلایدر (چیزی شبیه به دسته فوتبال دستی) دارید ترتیب مهره ها در ابتدا تصادفی است و شما باید با تکان دادن اسلایدر ها کاری کنید که برای مهره‌های خود مصونیت بیاورید و مهره‌های حریف را در سوراخ های هر دسته بیندازید. همانطور که از اسم بازی مشخص است هرکس که در انتها زنده بماند برنده‌ی بازی است.

1972: Boggle

چهارمین بازی رومیزی دهه 70  این بازی است . این بازی ورژن‌های نرم افزاری زیادی نیز دارد. یک بازی به اسم scrable وجود دارد که همان جدول حروف متقاطع خودمان است. به نوعی در این بازی یک سری تاس ریخته می‌شود وجه تاسی که رو می‌شود یک حرف انگلیسی است و شما باید در کمترین زمان ممکن با حروف به دست آمده یک کلمه بسازید یک سبک بازی به اسم anagram وجود دارد. در این سبک بازی‌ها شما باید کلماتی که با هم آناگرام هستند را پیدا کنید. مثلا  این کلمات حروف یکسانی دارند مثلا garden danger دو کلمه آناگرام هستند خیلی از بازی‌های ایرانی مثل کلماتیک سعی کرده‌اند از این نوع بازی‌ها استفاده کنند که خب آمیرزا و کلماتیک موفق ترین بودند.
بورد گیم boggle

1973: Perfection

5امین  بازی رومیزی دهه 70  این بازی است . خب اولین نکته جالب این بازی این است که تعداد بازیکنان لازم برای این بازی 1 تا 99 نفر است. این بازی قواعد ساده‌ای دارد یک صفحه 5 در 5 جلوی شما پدیدار می‌شود و شما باید جاهای خالی را سریع پر کنید. خیلی از بازی‌ها از مکانیک تشخیص الگو استفاده می‌کنند این بازی از پیشگامان محسوب می‌شود.
بورد گیم perfection
بورد گیم perfection

1974: Connect Four

6 امین بازی رومیزی دهه 70  این بازی است. این بازی ترکیب بازی دوز و بازی چکر هست. البته زمین بازی 4 در 4 هست و برای سنین کم بازی مناسبی است. کسی هست که دوز بازی نکرده باشد؟

1975: Pay Day

این بازی در سال اول خود توانست بازی ماندگار مونوپولی را به زیر بکشد و یک بازی بسیار محبوب برای سالیان دراز بود. در این بازی شما باید قبض‌های خود را پرداخت کنید به ازای کارهای خود مزد بگیرید و همانطور که حدس می‌زنید کسی که در انتها پول بیشتری داشته باشد برنده می‌شود.
بورد گیم pay day
بورد گیم pay day

1976: Whosit

این بازی شباهت زیادی به بازی 20 سوالی خودمان دارد، اما سبک بازی تفاوت دارد. به این صورت که 20 کارت متفاوت وجود دارد که شما یکی از کارت‌ها را بر می‌دارید. حال من از شما یک سوال می‌پرسم شما باید با بله و خیر جواب دهید تا اینکه من بالاخره به هویت کارت شما پی ببرم.
بورد گیم whoist
بورد گیم whoist

1977: Electronic Battleship

قبل از توضیح این بازی باید بازی battleship را توضیح دهیم. در این بازی که احتمالا در کودکی آن را بازی کرده‌اید من یک نقشه مثلا 4 در 4 دارم و شماهم یک نقشه دارید. شما روی نقشه‌ی خود روی مربع‌های خاصی علامت می‌زنید یعنی کشتی‌های شما آنجاست من باید با سوالاتی که از شما می‌پرسم و مکان دقیق کشتی های شما را بفهمم و آن ها غرق کنم. مثلا بگویم خانه شماره 1 را من تشخیص دادم که کشتی است. حال این بورد گیم همان بازی که همواره با قلم و کاغذ بازی می‌کردیم را به نوعی الکترونیکی کرده است.هرچند این بازی در دهه 70 ابداع شد اما هنوز در ایران طرفدار دارد!
بوردگیم electronic battleship
بوردگیم electronic battleship

1978: Simon

 این بازی به نوعی بازی دهه 70  بود هرچند که شاید از سادگی بازی تعجب کنید! در این بازی همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید یک صفحه دایره‌ای وجود دارد که 4 پد دارد. اسم این صفحه سایمون است وقتی که هر پد را فشار دهید یک صدای خاص ایجاد می‌شود. بازی به این صورت است که شما باید صدای ایجاد شده چه توسط خود سایموت(بازی یک نفره) چه توسط دوستانتان را به خاطر بسپارید و آن را تکرار کنید!
بورد گیم simon

1979: Guess Who?

 این بازی هم با تم بازی 20 سوالی مطرح شد اما وقتی به کارت‌های بازی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بازی جذاب‌تر از یک 20 سوالی ساده است و هیجان بیشتری دارد. این بازی هرچند در دهه 70 مطرح شد اما یکی از ماندگارترین بازی‌های رومیزی محسوب می‌شود.
بورد گیم guess who
بورد گیم guess who

کامنت‌های زیر این متن مربوط به دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی می‌باشد.

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

68 پاسخ

  1. پاسخ سوال اول روز 28:
    بازی Stay Alive به نظرم بازی فکری و جذابی میتونه باشه. نیازی به صحبت خاصی هم بین طرفین نیست:))
    من بازی کردم و اگه حریف قدر باشه واقعا حساسیت بالا میره

  2. پاسخ سوال دوم روز 28:
    اپ شدنش یه برنامه نویسی خوبی میخاد که هوش بازی رو بلد باشه تا اگه قراره با خودش بازی کنن بتونه در سطوح مختلف رقابت کنه
    یه گرافیک خوب هم میخواد که بتونه موقعیت تیله ها و میله ها رو کامل به هرکسی نشون بده
    با این حال امکان بازی دونفره آنلاین هم میشه بهش اضافه کرد
    دونفره که بشه کلی رقابت و کامیونیتی و اینا…. به وجود میاد:))

  3. پاسخ سوال سوم روز 28:
    من قطعا معتقدم اینجا incubation باید مهم باشه چون باید بدونیم چقدر بیشتر میتونه آدما رو سرگرم نگه داره و تمهیداتی که لازمه اینه که جاهایی تبلیغش کنیم که آدمای باهوش تر بیان بازیش کنن و تنور رو گرم نگه دارن
    اگه طراحی جوری باشه که آدمای باهوش تر رغبت نکنن بازی کنن یه شکست بزرگ تلقی میشه!

    1. دقیقا درست میگی ولی بازی یچیز مهمی داره اونم این اسلایدرشه مثلا فک کن خود بایز بیلیارد با بازی توی گوشی چقدر متفاوته سر همین قضیه! اون تکون اسلایدر یچیز خیلی مهمه توی بازی فیزیکیش

      1. نه اسلایدرش مثه بیلیارد نیست که به زوایای 3بعدی حساس باشه فقط یک جهت پله پله داره دیگه

  4. پاسخ سوال اول روز بیست و هشتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
    بازی Mystery Dateبه نظرم تو ایران خوب جواب میده البته نه به اون دلیل رایج .. به نظرم دخترانه ها تو کشور باید تغییرات اساسی کنه .

    1. آره کلا تغییر فرهنگی دخترا با بازی خیلی موضوع جذابیه وقتی یکی یه کتاب مینویسه تو مایه های خجالت نکش دختر یا همچین چیزی و اینقدر استقبال میشه درست کردن یه بازی چندین برابر موفق میتونه باشه

  5. پاسخ سوال دوم روز بیست و هشتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
    دوست دارم در کل فونداسیون بازی تغییر کنه تا این تابوی مسخره شکسته بشه .. ما بازی و برعکس میکنیم و سعی میشه توانایی دخترا تو لول های متفاوت افزایش پیدا کنه و طی مسابقاتی تو هر حوزه این توانایی های انتخابی از طرف بازیکن توسط بازیکنان دیگر افزایش پیدا کنه و این موجب ارتقای هم بازیکن لول پایین و هم بازیکن کمک کننده باشه .. باید مث بازی پوک مونگو بازی به فضای واقعی و فیزیکی کشیده شود و این واقعیت ها توسط مردم در فضای مجازی بازدید خورده شود تا بر حسب اون (با ارتباط شبکه های مجازی مد نظر با بازی) بازیکن جایزه بگیرد و سطحش ارتقا یابد، همه فعالیت های بازی طبق اون خاصیت دخترانگی که چند روز پیش فرمودید و پرورش دادن بود همه این تلاش ها باعث رشد یه چیز خاص و مهم مث مام وطن باشه تا اون عرق ملی رو دخیل بازی کنه این کار و میتونم از ایجاد انگیزه های درونی دخترا شروع کنیم و در گام های بعد با ایجاد بازی برای احیای هنرهایی سنتی و دستی با داستان های بومی و مرتبط هر استان و شهرستان استارت بزنیم و همزمان این هنرها و داستان حماسی رو جهانی کنیم تا بازار فروش محصولات هنری سنتی رو هم ساپورت کنه :/

    1. صرفا اگر بتونی کاری کنی که زنان علیه زنان اتفاق نیفتاده خیل یکار بزرگیه ما چند ساله که همو میشناسیم و فقط اگر تو بتونی این کار رو انجام بدی من واقعا خیلی خوشحال میشم بتونی به خواستت برسی امیدوارم ابزار لازم برای عملی کردن ایدتو بهت داده باشم توی دوره

  6. پاسخ سوال سوم روز بیست و هشتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
    فک میکنم برای اوایل فاکتور k مهمتر باشه اینکه انگیزه دادن و خودباوری دخترا تو بازی برام مهمتر خب این همه گیر شدنش هم مهمتر فعلا ..

      1. جواب سوال سوم روز بیست و هشتم دوره گیمیفیکیشن:
        به نظرم چون باید با بقیه بازیای مشابهش مقایسه بشه و بین اونا بتونه بیاد بالا باید کا فاکتورش بالا باشه

  7. روز بیستم و هشتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال اول
    من بازی Mystery Date را انتخاب می کنم البته با احترام به نظر شایسته خانم الهام فکر می کنم وجود همان کلیشه های رایج می تونه با تغیراتی در داستان بسیار جذاب بشه و تبلیغ دهان به دهان زیادی را هم به خودش معطوف بکنه کما اینکه در کنار این سوژه زنجیره ارزش جانبی خوبی را هم می شه طراحی کرد.

      1. بنظرم بحث مذهبیش رو هم که کنار بذاریم، این سندرم سیندرلایی و اینکه بزرگترین موفقیت دخترا در این حد باشه هم تو دنیا دیگه منسوخ شده .

        یه مقایسه بین کارتونای قدیمی والت دیزنی مثل سیندرلا و سفیدبرفی که یه شاهزاده با اسب سفید میومد از بدبختی نجاتشون میداد با کارتونی مثل موانا که کارایی میکرد که حتی مردای بزرگ قبیله شونم جرئت انجامشو نداشتن متوجه این تلاش برای تغییره میشید .
        دخترا دیگه یادگرفتن یا باید یادبگیرن که به چیزای مهم تر و بزرگتری تو زندگی بها بدن و براش بجنگن .

        1. بله و دخترای ما خیلی زیاد تو جامعه تحقیر شدن و اعتماد بنفس ندارن خیلی زیاد باید روشون کار شه چند نسل کار دارن بنظرم

          1. بله. البته قبلش باید چند نسل رو جامعه کار بشه، چون هنوز تحقیره از طرف جامعه ادامه داره، فقط مردم یادگرفتن روش نقاب بزنن که روشنفکر بنظر بیان، اما تو بطن تغییر چندانی نداشتن.

  8. روز بیستم و هشتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال دوم
    یکسری مراحلی را می شه در فرم آنلاین این بازی طراحی کرد که بشه مراحل هدفمندی را به شکل ARG در بازی طراحی کرد که در این مسیر یکسری مدال ها مثل فوراسکور برای فعالیت های مختلف با بار ارزشمندی گوناگون طراحی کردبعلاوه یک داشبورد برای پویش وضعیت پیشرفت فرد در بازی مثلا یکسری چالش از برنامه های سلامتی (یک پیاده روی در یک مسیر فرهنگی، رفتن به ارتفاع هزار متری شهر و…) یکسری فعالیت های داوطلبانه اجتماعی ( مثل عیادت از سالمندان کهریزک یا گذراندن ساعتی در کنار کودکان کار) یکسری فعالیت های ماجراجویانه(مثلا بهت بگه سلبریتی مورد علاقه ات الان در فاصله ده کیلومتریت در فلان کافه یا رستوران هست) اگر که با همه اینها در واقع در یک سیستم مقایسه ای با یکسری کارت های پاداش که باید زودتر بهش رسید و شخصیت سازی در بازی می شه یک بازی هدفمند ساخته می شه که بتونه لایف استایل بازیکن ما را در سطوح مختلف ارتقا بدهد و رقابت زیادی براش ایجاد کنه.

    1. یه بازی بود قدیما اوایلی که اصلا گوشیای اندرویدی اومده بود!باید یه کوزه سفالگری درست میگردیم نمیدونم یادت هست یا نه!حالا خلاصه آخر داستان یه قیمتی به اثر هنریت میداد مثلا میتونی یجوری این حرفی که گفتی با چیزی که میگم رو ترکیب کنی؟

      1. فکر کنم این قیمت دادن به اثر هنریت یک جنس لیدربورد جایگزین حساب می شه اما از نوع شخصی شده. در این ایده منم میشه اینجور استفاده کرد که یک بر اثر امتیازات مختلفی که کاربر می گیره یک جام بلور بهش داد که هر قسمتش (یک چهارم بالا راست و یک چهارم بالا چپ و یک چهارم پایین راست و یک چهارم پایین چپ) از امتیازش در بخش اجتماعی، شخصی، سلامتی و تحصیلی شکل می گیره برای اینک یک جام جذاب ساخته بشه و شکلش زیبا باشه باید چهارقسمت امتیازاتش در یک طبقه و رنج باشه (منظور رشد همه جانبه متناظره) حالا اگر کاربر در یکی از اینها ضعف داشته باشه یک جام بهش نمایش می دیم که یک دسته جذاب داره اما یک سمتش فقط گل کج و کوله است و ….

  9. روز بیستم و هشتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال سوم
    به نظر من با توجه به کلیشه و داستان بازی و چالشهایی که می خوایم در آن تعریف کنیم و خروجی ها و محتواهایی که توسط کاربران در رسانه های اجتماعی می شه انتشار داد اینکوبیشن مهمتر باشه مخصوصا اگر می شد به بازی های پلت فرم فیس بوک هم راه پیدا کرد.

  10. جواب سوال 1 روز 28 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    به نظرم بتل شیپ
    چون هم بحث کیلر توش مطرحه هم بحث کنجکاوی و نسبتا تمرکز برای اینکه درست به هدف بزنه.

  11. جواب سوال 2 روز 28 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    این اپ به دو صورت آفلاین و تک نفره یا آنلاین و دو به دو مثله حالت کویزآو کینگز ساخته بشه.
    اگه قرار بود یه اپ بشه متغیرهایی که به نظرم به کار میان و دخیل هستن

    تعداد خونه های بازیه :
    مثلا در مراحل ابتدایی ۱۰ در ۱۰ بعد هر چی لول میره بالا کمتر و حساس تر میشه

    میتونه ابزار داخل بازی باشه مثلا فقط کشتی نباشه
    قایق های کوچیک یا هواپیما یا تانک هم باشند.

    تعداد خطا زدن میتونه ملاک باشه برای پول گرفتن یا ویدیو دیدن یا سکه سوزوندن

    بحث محدودیت زمانی به مراحل اضافه بشه.

  12. جواب سوال 3 روز 28 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    با توجه به اینکه یه بازی نوستالژی هست
    و با توجه به اینکه بازی چه زمانی لانچ بشه و هم زمان با اون بازی نوستالژی دیگری گل نکرده باشه فاکتور k ولی اگه بازی نوستالژی دیگری گل کرده باشه و پروفروش به نظرم incubation time که حرف اول و میزنه

  13. جواب سوال ۱ روز 28 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    بازی stay alive به نظرم خیلی جذابه چون علاوه بر برنده شدن باختن حریف هم اهمیت داره. چند قسمت پیش شما هم گفته بودین تو ایران آدما بیشتر از برنده شدن دوست دارن طرف مقابلشوت ببازه، به نظرم ایده این بازی‌ میتونه خوب‌ بگیره.

  14. دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز ،28 سوال اول
    من بازی mystery dateرا انتخاب میکنم، بر خلاف نظر بچه ها که میخوان تغییر تو وضعیت دخترها ایجاد کنن من ترجیح میدم سوار موج شم و از چیزی که دخترها درگیرشن و خوششون میاد پول دربیارم.

    1. اینم دیدگاه جالبیه کلا یه چیز جالبی امروز خوندم نزدیک 5000 بار توی کافه بازار ماجرای قتل نجفی سرچ شده!تو کافه بازار حالا خواستگار سرچ نشه؟

  15. دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز 28 سوال دوم
    دو تا بازی را ترکیب میکردم تو اپ، یعنی دخترها تلاش کنن که با یه شخصیت ازدواج کنم و با یکی ازدواج نکنن، آپشن ها دیگه هم اضافه میکردم. پسر آسمون جل، آقازاده سوار بر بنز سفید، عاشق پیشه، جنتلمن و…
    این طوری بازی می‌تونه یه ایده هم به ما بده که دخترها از کدوم تیپ بیشتر خوششون میاد، بچه پول دار، یا …‌

    1. سلیقه دخترا که مشخصه ولی مثلا یه حالتی بود پسرا میومدن میگفتن که دوتا عکس میدادن
      بعد پولم پرداخت میکردن
      بعد دخترا بیان نظر بدن کدوم احتمالن همسر بهتریه یچیزی توی این مایه ها

      1. شبیه به کاری که استیو هاروی تو شو هاش انجام میده، هشت تا مرد میاره و یه دختر، و این مردها باید مسابقه بدن که که دختره را بزنن

  16. دوستان سلام من یه توضیح مختصر از بازی میستری دیت براتون میزارم باشد که رستگار شویم …
    ببینید بازی ۲ تا ۴ نفره است و اصولا دخترانه.. هدف بازی اینه که دخترها رو آماده کنه تا بدونن برای قرار های مختلف باید چطوری باشن :/
    بازی به این شکله که ۴ طرف صفحه ۴ تا بازیکن هستن که هر کدوم بر طبق اون کارت هایی که میزارن قرار هست به یک ملاقات مشخص برن و باید تلاش کنن ۳ تا از کارت های (از ۴ تاسناریویی که وجود داره) موجود رو بدست بیارن تا مشخص بشه به کدوم قرار میرن.. وسط صفحه بازی یه در هست با یه علامت سوال. زیر در شرایط خاصی وجود داره که در واقعا ملاقات های مختلف هستند (پسرها که برای ملاقات های مختلف آماده هستند) باید عرض کنم در ۴ طرف صفحه ۴ تا سناریو مختلف وجود داره // عروسی ؛ پیک نیک؛ کنار دریا و اسکی روی یخ .
    که این پسرها برای هرکدام از این موقعیت ها آماده هستن 🙁
    و بازین با اون سه تا کارتی که باید بدست بیاره، یکی از این پسرها انتخاب میشن و باید به یکی از این سناریو ها بروند .
    درب وسط صفحه یه خاصیت فیزیکی جالب داره یعنی شما هر بار در و باز میکنید کارت یه شخصیت پشت در هست و هر بار متغیره و ترتیب ها عوض میشه .
    اول بازی شما میتونید دو تا شش کارت داشته باشید ولی بیشتر از ۶ کارت نه !!!!
    بازی به این صورت است که بازیکنان اطراف صفحه نشسته و تاس می اندازند و به تعداد عدد تاس جلو میروند و بعد دستور را از روی خانه ای که در آن قرار دارند می خوانند مثلا نوشته کارتت رو بار بازیکن سمت راستت تعویض کن یا…
    خب شما تاس می اندازید و دستورات رو اجرا میکنید اگر با عدد روی تاس روی خانه ای قرار گرفتی که open the door وجود دارد در صورتی میتونی در و باز کنی که سه تا کارت از یک سناریو رو با هم داشته باشی چون هر سناریو ۳ تا کارت مخصوص داره و درصورتی بازیکن برنده میشه که سه تا کارت از یه سناریو رو داشته باشه و به خونه open the door برسه و در و باز کنه و همون شخصیتی پشت در باشه که بازیکن ۳ تا کارت ش رو داره./// در مورد اینکه بازیکنان چطوری باید کارت ها رو بردارن هم باید بگم‌ بسته کارت ها رو بصورت بر عکس میزارن وسط
    و بعد که بازیکنان شروع میکنن به تاس انداختن و دستوراتی رو که نوشته انجام میدن مثلا یکی از دستورات این است که یکی کارت بردار .. دوتا کارت بردار .. تا کم کم دستت پر شه و بتونی تا تقریبا ۶ تا کارت تو دستت داشته باشی و بقیه ماجرا.

  17. جواب سوال اول روز بیست و هشتم دوره گیمیفیکیشن:
    من دوز رو انتخاب میکنم؛ چون هم ب شدت خاطره برانگیزه هم باهاش اشنایی دارن مردم. اما خیلی مهمه ک فصای بازی دقیقا تداعی کننده خود دوز باشه. مثلا صدای مهره ها وقتی میفتن خیلی مهمه ب نظرم:)))

      1. حقیقتش من با میستری دیت چند تا مشکل اساسی دارم:) اما چشم سعی میکنم نادیده بگیرمشون و جواب بدم.
        جذابیت خود بازی برای دخترای الان شاید دیگه به اندازه قبل نباشه. برای همین میشه این کارو کرد که از اول بازی بر محور یک داستان پیش بره و البته با این تمپلیتی ک میخوام بگم بازی هم میتونه مناسب پسرا باشه و هم دخترا.
        اول بازی بازیکن بتونه کاراکتر هدفش رو خودش طراحی کنه(حالا یک سری پیشنهاد هم میشه باشه ک خیلی خوب میشه اگه توی اون پیشنهاد ها شخصیت های مشهور رو هم بذاریم و پولیشون کنیم.)
        بعد داستان شروع میشه ک ب ی نحوی این بازیکن کاراکتر هدفش رو میبینه و سعی میکنه بهش برسه. با بازی در قالب همین بود گیم هست اما هر کسی ی تعداد محدودی تاس برای ریختن داره در طول روز و بیشتر باید از پولای بازی خرج کنه یا پول واقعی بده. وقتی بازیکن به یه چک پوینت های خاصی میرسه مثلا داستان ادامه پیدا میکنه و همین میشه انگیزه برای ادامه.
        ی نکته ای که هست به نظرم توی بورد گیم و توی خیلی از بازی های موبایل نیست اینه که بازی بالاخره تموم میشه و یه نتیجه ای ازش میگیره ادم. برای همین به نظرم برای هر دور بازی کردن میشه یه محدودیتی باشه. اینجوری که اگه تو مثلا یک هفته یا یک ماه تموم نکردی شما به کاراکتر هدفت نمیرسی! بعد دوباره دور جدید بازی شروع بشه.
        در مورد داستانش هم به نظرم اگه صرفا با رسیدن به کاراکتر هدف تموم بشه خیلی لوسه! و میشه بعدش یک سری رمز و راز از زندگی این فرد بیرون بیاد که حتی بشه بازیکن انتخاب کنه که اصلا از کاراکتر هدفش فرار کنه!
        یکم ساختن داستانش سخته اما اگه بشه به نظرم جداب میشه
        از طرفی به نظرم بازی باید واقعا ۲ تا ۴ نفره باشه. یا افراد خودشون انتخاب بکنن با کی بازی کنن یا خودکار یک گروه تعریف بشه براشون. و ی جاهایی داستان هاشون به هم گره بخوره ک جذاب بشه

        1. به نظرم بد نمیشه اگه به عنوان بونس و سخت تر شدن توی بازی ۴ نفره یه شخصیت هم داشته باشیم که از طریق دادن کارت شخصیت مشخص بشه و کارش خراب کردن قرار بقیه باشه

            1. چشم:)
              ۱. یک مورد اپ این بازی رو پیدا کردم که طبق توضیحاتش اومده دوستای فیس بوک رو اد میکنه تو بازی و با هم مسابقه میدن یا افرادی ک از نظر مکانی نزدیک هم هستن میتونن با هم رقابت کنن توش.
              ی چیزی که میشه به این اضافه کرد اینه ک مثلا وقتی افراد سوالاشونو پرسیدن هر کی فهمید زودتر کاراکترش شادی کنه و اون یکی مثلا عصبانی یا ناراحت بشه(حس تحقیر بده). یک سری کاراکتر هم بسته به امتیازی ک میگیرن آنلاک بشه ک خیلی تکراری نشه. بازم بسته به امتیاز و لولی که دارن بازیکنا کارشون سخت تر بشه و این بورد چهره ها زیادتر بشه
              اما تو این بازی قضیه محدودیت کاراکترها و تکراری شدنشون حل نشده باز ب نظرم
              ۲. برا همین میشه برعکسش کرد تو نسخه اپ. یعنی ی توضیحی درباره جواب داده بشه و بازیکنا بسازن اون شخصیتو. مثلا بگه یه کارمند اداری تو استرالیا بعد بازیکن حدس بزنه موهاش زرده یا عینک داره و اینا رو بتونه بسازه و بعد به عنوان جواب بگه.بازی شبیه فکر بکر بهش بگه چندتاش درسته.
              بعد سه بار اگه نتونست حدس بزنه امتیازش به طرح کننده سوال میرسه.
              کلا هم سوالا رو خود بازیکنا طرح میکنن و بعد هر بازی طرف مقابل به اینا امتیاز درجه سختی میده. ی جدولی هم هست ک سوالای تاپ بازی شده با درجه های مختلف سختی رو نشون میده.
              دوستا میتونن با هم تیم بشن و به تعداد اعضای تیم بشه سوال همزمان طرح کرد.
              به ازای هر مسابقه تیمی با دوست جدید هم یک امتیاز بگیره بازیکن( ک ممبر بیاره)
              ۳. برای حل مشکل تکراری بودن میشه بازی رو با یکم معما هم قاطی کرد. مثلا بگن فلان چیز دزدیده شده و اینا چهره های مظنونینه. حالا با توجه به ی سری نشانه ها توی صحنه و این تعداد سوالی که دارین حدس بزنید سارق کیه.(ی هدف بدیم ب بازی)

  18. جواب سوال دوم روز بیست و هشتم دوره گیمیفیکیشن:
    میشه چند مدل بازی داشته باشه این نرم افزار:
    ۱. کلاسیک: ک عادیه و میتونه تک نفره یا دو نفره باشه.
    ۲. سوروایوال: هی بازی کنه و هی اگه برد بلافاصله بره مرحله بعد با ی حریف دیگه و انقد بازی کنه ک ببازه. لیدربورد و اینا هم ک حسابی اینجا لازمه
    ۳. این خیلی جذابه:) مدرن: این یکی یجوریه ک مهره ها هر کدوم ی قابلیت دارن. مثلا اگه ی مهره ۴ تایی دوز بشه اگه این مهره هه بینشون باشه صفحه رو میترکونه. یا مثلا ی مهره قابلیت تغییر رنگ مهره های کناریشو داره. ی چیزی شبیه کارت شخصیت

  19. جواب سوال دوم روز بیست و هشتم دوره گیمیفیکشن در بازاریابی:
    بازی simon; در این بازی شما علاوه برحفط صدا دوستانتانبا جابه جا کردن اصوات شنیده باید بهترین bit box را اجرا کنید و رکورد صبط شده تان را برای امتیازگیری از سایر اعصا در گروه قرار میدهید. (این بازی را میتوان تبدیل به مسابقه انلاین سازهای دهنی بدون آلت موسیقیایی کرد که شماگروه بندی می شوید و یک اهنگ و یا تم موسیقی برای مسابقه انتخاب می شود و گروه اول شروع به اجرا می کنند و شما باید در ادامه ریتم bit انها فی البداهه هماهنگ با گروهتان ریتم مرتبط با همان نوع انتخاب شده را ادامه دهید..

  20. روز بیست و هشتم-گیمیفیکیشن در بازاریابی
    سوال اول
    بازی شبیه mystery date
    این بازی در زمینه ازدواجه ولی میتونه برای بچه دار شدن استفاده بشه و کاراکترا طوری طراحی بشن که کاراکتری باهاش این اتفاق میوفته که سبک زندگی درستتری برای این اقدام داره و روشهای مناسبتری رو میشه باهاش داشت و یه کاراکترم داریم که سعی میکنیم بهش نرسیم چون منجر به نتیجه عکس میشه که از اون طریق هم میشه روشهای پیشگیری رو وارد بازی کرد و هم رفتارای پر خطر …بازی باید لول بندی بشه و در هر لول کاراکترا آپشنای قویتری دارند.برای اینکه به بازنده هم فکر کرده باشیم یه مسیر بازنده طراحی میکنیم که بازنده دوباره از لول پایین بازیو شروع کنه یا اینکه برنده ها توی سطوح مختلف میتونن بازنده ها رو به بازی دعوت کنند و بازنده ها برای بازی مجدد باید بازیکن جدید دعوت کنند.

  21. روز بیست و هشتم -گیمیفیکیشن در بازاریابی
    سوال دوم
    از اونجائیکه اگه قرار باشه یه اپ به صورت دراز مدت روی گوشی افراد باشه لازمه که اونا به دفعات بهش احساس نیاز کنند یه گزینه مشاوره اورژانسی براش در نظر میگیرم که کاربر در صورت سوال در این زمینه چند تا انتخاب داره
    پاسخ انلاین
    مشاوره روانشناسی
    مشاوره پزشکی
    اورژانس اجتماعی
    …داشته باشه که از این طریق هم کاربردیتره و هم درامدزایی داره و حتما ویدیوهای آموزشی با اسپانسری مراکز مرتبط تهیه میکردم که کاربر برای کسب امتیاز بیشتر یا در صورت پاسخ اشتباه مجبور به دیدن این ویدیو ها برای ادامه بازی بشه.

  22. روز بیست و هشتم-گیمیفیکیشن در بازاریابی
    سوال سوم
    توی این بازی بسته به سطوح بازی فرق میکنه در مراحل اولیه مقدار kمهمه ولی در مراحل بالاتر incubation timeچرا که درآمدزایی اصلی توی اون مرحله است.

    1. توی مراحل اول معمولا خیلی قضیه ساده پیش میره به افراد میگن که بیا جان من نصبش کن و آشناها نصب میکنن ولی اینکه یه آشنا حاضر باشه به یه دوستش اینو بگه خیلی زیاد بستکی به تجربه کاربری داره

  23. جواب سوال اول روز بیست و هشتم دوره گیمیفیکیشن:
    من pay day را انتخاب میکنم. کلا بازی هایی که توش پول رد و بدل میشه برای آدم ها خیلی جذابه، و از اونجاییکه تو ایران پول خیلی جذابه به نظرم این بازی میتونه مخاطب های زیادی پیدا کنه.

  24. جواب سوال اول روز 28 گیمیفیکیشن در بازاریابی

    قطعا بازی سایمون … مخصوصا برای بچه های کوچیک
    این بازی رو در رده سنی کودکان میشه منتشر کرد که بخشی صدای حیوانات باشه … یه بخش تلفظ کلماتی باشه که به بچه ها میخوان آموزش بدن … ( بگو مامان بگو بابا )
    یه جورایی مثل همون دهکده حیوانات یا دهکده شادی ( اسمش رو یادم نیست ) که میگفتید بچه ها بیشتر جذب بخش تلفن بازی شدن ! یه جورایی فکر میکنم تو سبک همون تلفن بازیه باشه …
    به بازی ایموجیک شما هم میخوره ! ( !!! )

  25. گیمیفیکیشن روز 28 سوال 1:
    mystery date
    به نظرم خیلی طرفدار پیدا میکنه و حتی میشه آداب معاشرت و یه سری چیزا چاشنیش کرد. توی ایران به نظرم جواب میده

  26. گیمیفیکیشن در بازاریابی
    روز 28 سوال 1:
    بازی battleship چون خیلی میشه بهش پر و بال داد و بیشتر مطابق سلیقه‌ی ایرانی ها کردش.

  27. گیمیفیکیشن در بازاریابی
    روز 28 سوال 2:
    خب اول اینکه هم حالت آنلاین رو میشه گذاشت هم بازی با ربات. و بازی هم می‌شه به جای دو نفر تعداد افراد بیشتری انجام بدن، یه روم ایجاد کنن پلیر ها و یگن میخوان چند نفره باشه سقفشم مثلا 10نفره که خیلی طولانی نشه؛ حالا پلیر ها مثلا میبینن الان پلیر شماره 6 از همه امتیازش بیشتره همه‌شون سعی میکنن بزننش تا اول نشه و یا اینکه Last man standing باشه و هرکی زودتر خالی شد میره بیرون تا نفر آخر بمونه.
    میشه از چند تا مهره استفاده کرد مثل شطرنج که هرکدوم ویژگی های خاص خودشون رو دارن مثلا سرباز پیاده فقط خونه‌ای که میره رو میزنه، تانک هرچی جلوش باشه رو نابود می‌کنه و کشتی همه‌ی چهار خونه‌ی اطرافش رو به شکل × نابود می‌کنه.
    یه داستانی هم داشته باشه و چند مرحله‌ای باشه مثلا جنگ جهانی سوم باشه تِم بازی.
    یه سری القاب و اسامی برای برخی فعالیت ها مثلا کسی که 3نوبت پشت سر هم اشتباه میزنه یا کسی که کامبک میزنه یا کسی که تو کمتر از 30ثانیه می‌بره و…

    بازی می‌تونه تبدیل به سمی کواپ هم بشه، یعنی مثلا 5نفره هستش و تِم بازی هم که جنگ جهانیه، حالا سلاح هسته‌ای میوفته دست یکی از پلیر ها و بقیه پلیر ها نباید بزارن اون ببره و خب ویس چت هم فعال باشه برای تعامل پلیر ها و تشخیص اون شخص. قدرت کسی که سلاح هسته‌ای داره هم این باشه که توی بازه‌ی زمانی مشخصی یه آسیب بزرگ به هر پلیری که میخواد بزنه.
    بقیه پلیر ها هم یه سری کارت قدرت مثل میوت کردن که کسی رو که فک می‌کنه سلاح هسته‌ای داره میوت کنه و یا فلج کردن اینکه بازیکنی که انتخاب میکنه یه دور نتونه حرکتی بزنه و…

  28. گیمیفیکیشن در بازاریابی
    روز 28 سوال 3:
    بازی های شبیه این یه مدت وایرال شدن و بعدش از رده خارج شدن واسه همین قطعا incub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب