آزمایش پولیوی

آزمایش پولیوی چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟

آزمایش پولیوی یک آزمایش بسیار مهم در صنعت تغذیه است که اطلاعات جالبی راجع به تاثیر رژیم داشتن و عوامل ذهنی برای کنترل رژیم و حفظ عادت(که از مهم ترین کارکردهای گیمیفیکیشن است) ارائه می‌دهد. دکتر ژنت پولیوی به همراه پیتر هرمان در یک مقاله تاریخی به توضیحات این آزمایش پرداختند این آزمایش تحت عنوان آزمایش پولیوی شناخته می‌شود.(اگر هنوز نمی‌دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

موضوع مطالعه آزمایش پولیوی

این مطالعه به این موضوع رسیدگی می کند که رفتار انسان هایی که  رژیم دارند و آن‌هایی که رژیم ندارند به چه صورتی تغییر می‌کند. در عمل هر گروه به 3 قسمت تقسیم شدند:

۱. کسانی که قبل از آزمایش چیز خاصی مصرف نکرده‌اند و به اصطلاح بارگیری نداشته اند.

۲ . افرادی که بارگیری زیاد داشته اند.

۳ . افرادی که بارگیری خیلی زیاد داشته اند.

مطالعه روی۶۰ نفر دانشجوهای رشته روانشناسی انجام شد و نکته جالب توجه این بود که  به آنان گفته نشده بود که هدف اصلی آزمایش چیست. حتی به آن‌ها گفته نشده بود که در چه گروهی قرار می‌گیرند.  برای انجام کار در ابتدا پیش بارها(ماده شیرین مثلا میلک شیک) را به این افراد می‌دهند  یعنی به گروه اول طبق طبقه بندی بالا هیچ چیز شیرینی نمی‌دهند(صرفا آب) به گروه دوم مقدار مشخصی میلک شیک داده می‌شود و به گروه سوم مقدار دوبرابر میلک شیک داده می‌شود.

janet polivy

janet polivy

آنچه به شرکت کنندگان در آزمایش گفته شد

سپس به افرادی که در آزمایش بودند گفته شد که مقدار زیادی بستنی وجود دارد(ماده شیرین) و به شرکت‌کنندگان گفته می‌شود که یک میزان مشخص از بستنی را در پیاله خود بریزید و سپس به طعم بستنی‌ها امتیاز بدهید.

نکته جالب این بود که  به افراد گفته شد که امتیاز هر بستنی را نمی‌توانید بعد از خوردن بستنی دیگر تغییر بدهید. کسی که آنها را مورد آزمایش قرار می داد  به آنها گفت که

اندکی صبر کنید چون من  بیرون کار دارم

و این شخص بعد از ۱۰ دقیقه برمی‌گشت. اما نکته جالب این بود که در حقیقت بدون اینکه افراد بدانند، آزمایش اصلی دقیقا در همین 10 دقیقه اتفاق می افتد!

آزمایش واقعی پولیوی چه بود؟

آزمایش حقیقی پولیوی این بود که ببیند فرد چه مقدار بستنی می‌خورد و دلیل آن این بود که این افراد رفتار واقعی  خود را نشان بدهد.  بررسی‌ها نشان داد در افرادی که رژیم غذایی نداشتند الگوی خطی پیاده شد با افزایش مصرف پیش‌بار میزان مصرف بستنی آنها کم شد. یعنی انگار این افراد یک میزان مشخص بستنی می‌خورند ولی در افرادی که رژیم داشتند قانون معکوس پیاده شد.

ما 3 گروه داشتیم که حال می‌خواهیم بررسی کنیم که افرادی که رژیم داشتند در 3 گروه چه اتفاقی برایشان افتاد. در گروه اول که پیش‌بار نداشتند یک مقدار بستنی خورده می‌شود ولی در گروه دوم که پیش‌بار بیشتری مصرف کردند میزان بستنی خیلی بیشتری خورده می‌شود اما در گروه سوم که میزان پیش بار آن ها دو برابر گروه دوم بود،  میزان بستنی بسیار کمتر خورده می‌شود!

قانون معکوس وابسته به مقدار پیش بار

نتایج نشان می دهد قانون معکوس وابسته به مقدار پیش بار است.اما از نگاه پولیوی دلیل این  امر چیست؟ افرادی که رژیم ندارند خودشان را تحت کنترل حس نمی‌کنند و به آن مقداری که نیاز دارند میخورند و به حس سیری واقعی می رسند و از خوردن بیشتر امتناع می کنند.

در  افرادی که رژیم دارند وقتی که گروه اول را بررسی می کنیم رژیم غذایی آنها نمی‌شکند و مقدار کمی از بستنی را می‌خورند چون می‌خواهند رژیمشان را حفظ کنند.

millkshake

millkshake

گروه سوم چون  حجم میلک شیکی که خورده بودند زیاد بود، به سیری رسیده بودند و به این خاطر بستنی کمتری را خوردند. اما نکته جالب توجه در آزمایش پولیوی فقط گروه دوم است! چون پیش بار این گروه متوسط بود و حس سیری کامل نداشتند! به همین دلیل، این افراد وقتی که می‌خواستند، بستنی بخورند، بیشترین حجم بستنی رو می‌خورند و با وجودی که با خوردن بستنی به حس سیری می‌رسند، ولی باز بیشتر بستنی میخورند چون از نظر روانی نقطه سیری آن‌ها  دیرتر اتفاق می‌افتد که  به این حالت خوردن مست‌گونه می‌گویند.

نتیجه آزمایش 

افرادی که رژیم داشتند و در طبقه دوم تحقیق بودند و پیش بار متوسطی دریافت کرده بودند، به سیری کامل نرسیدند و در نتیجه به یک حالت عصبی رسیدند که منجر به شکسته شدن رژیمشان شد.معنی عامیانه این آزمایش این است که افراد وقتی کامل به رژیم مقید باشند رژیم نمی‌شکند.

وقتی ناخنک می‌زنند قطعا خیلی زود رژیمشان را می‌شکنند و می‌گویند که آب که از سر گذشت چه یک وجب چه چند وجب.

گروه سوم هم، چون یک ماده ی غذایی خارج از رژیم را به مقدار زیاد خوردند ،دیگر آن حس طمعشان از بین می‌رود  و رژیمشان را ادامه می‌دهند. که در واقع  همان وعده ی آزاد در رژیم محسوب می‌شود.

اما آزمایش پولیوی به گیمیفیکیشن چه ارتباطی می‌تواند داشته باشد؟

فکر میکنم که جواب به این سوال با توجه به مطالب بالا خیلی سخت نباشد! در آزمایش پولیوی ما روی پیش‌بار ها صحبت می کنیم که این پیشبارها فیزیکی هستند اما آیا ما می توانیم از پیش بارهای ذهنی صحبت کنیم؟

شاید برای شما جالب باشد که بر اساس آزمایش هرمان و پولیوی یک اپلیکیشن وجود دارد(که فعلا آن را لو نمی‌دهیم!) که شما در آن صرفا در هر روز یک سری مواد غذایی را البته با یک ترتیب خاص که روی هورمون های شما تاثیر دارد می‌بینید و باید بعد از دیدن یک سری از این غذاها واکنش خاصی نشان دهید این کار بدون انجام هیچ رژیم غذایی خاصی بسیار زیاد روی کم کردن وزن افراد و حفظ رژیم غذایی آن ها تاثیر دارد!

در انتها بعد از این همه صحبت راجع به غذا دیدن مطلب زیر خالی از لطف نیست!

گیمیفیکیشن غذا ؛ چیستی چرایی و چگونگی

 

, , , , , , , , ,

پست های مرتبط

  • امیر
    23/01/1399 10:15

    بنظرم C واسه سالم

    پاسخ
  • مریم رحیمی
    23/01/1399 10:20

    C

    پاسخ
  • مهران
    23/01/1399 10:49

    فک کنم c

    پاسخ
  • nemidonam vali link bazi ro mikham

    پاسخ
  • حدس می زنم برای غذاهای ناسالم باید M استفاده بشه چون یک جورایی نماد مک دونالد هست؛ در مقابل C که گروه بزرگی از سبزی ها باهاش شروع میشن. فقط حدسه و اگر غلط باشه؛ باز هم لینک بازی رو می خوام.

    پاسخ
  • فاطمه
    23/01/1399 12:27

    من لینک بازی رو میخوام بی زحمت‍♀️

    پاسخ
  • فاطمه
    23/01/1399 12:28

    من لینک بازی رو میخوام بی زحمت

    پاسخ
  • لیلای
    23/01/1399 12:28

    نمیدونم شاید M برای سالما. چون درست کردنشون خیلی اذیت میکنه آدمو 🙂

    پاسخ
  • من نمیدونم چرا اما احساس میکنم دسته کلماتی که با C شروع میشه مثبت ترن مثل correct و برعکس اونایی که M دارن منفی اند. واسه همین ترجیح میدم سالم رو با C نشون بدم

    پاسخ
  • حسین
    23/01/1399 18:40

    لطفا لینک نرم افزار را برای من ارسال کنید، ممنونم

    پاسخ
  • شبنم
    23/01/1399 19:17

    فکر کنم غذای ناسالم با C نمایش داده بشه، چون C معمولا نماد correct هست و ذهن شیطان ما برای توجیه دریافت اون غذا لیبل مثبت رو بهش میچسبونه…

    پاسخ
  • محمدرضا
    23/01/1399 19:59

    فکر میکنم M برای ناسالم ها باشه چون که زمانی که این حرف رو تلفظ میکنیم دهان بسته میشه و یعنی سراغ خوردنش نمی‌ریم اما در تلفظ حرف C اینطور نیست

    پاسخ
  • سید حجت سید صدیق
    25/01/1399 02:10

    لینک رو بیزحمت برا منم بفرستید.

    پاسخ
  • محبوبه
    25/01/1399 13:11

    اینکه چه حرفی انتخاب بشه در اصل داستان اهمیتی نداره در واقع وقتی کسی روزانه به میزان معینی عادت میکنه به موضوع انتخاب غذای سالم فکر بکنه باعث ایجاد ساختار در ذهن میشه و ذهنش یاد میگیره که به این مساله دقت کنه تا حدی که توی ضمیر ناخودآگاهش نفوذ میکنه و در انتخابهای واقعی هم بدون اینکه حتی بخواد انتخابهای سالمتری داره. در واقع موضوع ایجاد عادت درسته و اصلاح عادت غلط با صرف زمان روزانه برای فکر کردن به اون مساله است .ذهن ما وقتی مساله ای عادت بشه یعنی بتونه توی ناخوداگاهمون نفوذ کنه تفاوتی براش نمیکنه به چه شکلی این عادت شکل بگیره و بهترین روش برای حذف عادت یا رفتار بد جایگزینی اون با یه رفتار درسته و مسلما از طریق بازی تاثیرگذارتره و مقاومت کمتری اتفاق میوفته و البته بازیها طوری طراحی میشه که قبل از عمل باید ذهنو درگیر کنند تا همون مساله اعتیاد به بازی یا وفاداری پیش بیاد

    پاسخ
  • سعید
    25/01/1399 15:06

    چیزی مهمتر از c و m هست به نظرم
    آقای چالدینی در کتابی تحت عنوان influence در مورد قوانین متقاعد سازی صحبت میکنم
    یکی از این اصل ها ثبات نام دارد. به این معنی که انسان همیشه سعی دارد عقاید، گفته ها و نظراتش با عملش همراستا باشد
    میگه اگر بتونید یک نفر را وادار کنید که اظهار نظری بکنه رفتار اون فرد در راستای اظهار نظرش تغییر می‌کنه
    در اینجا وقتی مخاطب چند بار در روز تاکید می‌کنه که چه غذاهایی سالم و چه غذاهایی نا سالم هستن در ناخودآگاهش یک نگرش شکل میگیره که من می‌دونم چه غذاهایی نا سالم هست و حالا فرد برای اینکه عمل و نگرشش در یک راستا باشد از غذاهای ناسالم استفاده نمیکند

    پاسخ
    • ببخشید ولی از نظر من کاملا اشتباه میگی این خیلی فراتر از حرفای امثال چیالدینی هست! خیلی خیلی بیشتر یعنی تقریبا با صراحت میگم کارای چیالدینی جلوی همچین چیزی صرفا بچه بازیه:)

      پاسخ
      • سعید
        26/01/1399 11:52

        من تعصب خاصی نسبت به آقای چالدینی یا خانم پولیوی ندارم. چالدینی در دانشگاه آریزونا و استنفورد تدریس داره. همچنین خانم پولیوی در دانشگاه تورنتو. به نظر میاد هر دو علمی هستند و اینکه میگید امثال چالدینی فکر میکنم صحیح نیست
        کتاب چالدینی هم کاملا بر اساس آزمایشات علمی نوشته شده و کتاب انگیزشی و شبه علم نیست. البته ممکن به قول شما با روش های ساده به طراحی رفتار انسان ها دست زده باشه که این یک مزیت نسبت به کسی که همان کار را با حالت خیلی پیچیده انجام داده، محسوب میشه نه عیب.
        البته نتیجه آزمایش های هر دو محقق مهم و قابل استفاده است
        برای من هم خیلی جذاب و تامل بر انگیز هست که چطور انتخاب این دو حرف می‌تونه در تغییر رفتار کاربران اون اپلیکیشن موثر باشه

        پاسخ
        • متوجه منظورم نشدی اصلا چی میگم.
          ببین فرض کن تو میخوای کاری کنی که زندانیای یه سول کمتر اعتراض کنن
          حالا مثلا دو تا راه حل بهت میگم تا متوجه منظورم بشی
          1)اینکه بیای با یسری اصول متقاعدسازی و… و هدبه دادن و ایجاد محدودیت و اینجور چیزا بیای کاری بکنی که اینا کمتر نزاع داشته باشن
          2)بدون هیچ کار دیگه ای یه رنگ صورتی خیلی خاص بزنی دیوارا رو تا اینکه بدون هیچ کار اضافه ای از لحاظ ذهنی یه تاثیر خاصی روی ذهن این آدما بزاره و کمتر دعوا کنن
          حالا پولیوی هم این کار دومو نکرده! ولی منظورم اینه که تخصص توی کار دوم خیلی کار خفن تری هست توی این دوره زمونه تا کار اول
          یعنی کار اول جلوی کار دوم بچه بازیه چون راجع به کار اول هزاران کتاب داریم مثل کتابای چیالدینی ولی راجع به کار دوم هنوز اونقدرا ما دیتا نداریم به عنوان مخاطب عام!

          پاسخ
  • زهرا
    18/02/1399 14:07

    نمیدونم
    فقط لینک بازی لطفا
    سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست