آقای گیمیفیکیشن | مرجع آموزش گیمیفیکیشن

7 تکنیک اعتیادآور در بازی: تریگرینگ

7 تکنیک اعتیادآور در بازی: تریگرینگ 5.00/5 (100.00%) 1 امتیاز

با سلام کامران حاتمی هستم مدیر تیم آقای گیمیفیکیشن و امروز راجع به تریگرینگ صحبت می کنیم. یکی از سوالاتی که مکررا از من پرسیده می شود این است که در بازی ها چه تاکتیک های روانشناسی وجود دارد که اینقدر کاربران را معتاد می کند.از طرف دیگر وقتی به بازار بازی های نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که قدیم ها بود که می شد صرفا با داشتن یک بازی خوب به پول خوب رسید! با نگاه مختصر به مارکت های اندروید و IOS متوجه می شویم که 90 درصد بازی ها رایگان هستند پس به این نکته می رسیم  که بازی ها برای اینکه بتوانند پول خوبی تولید کنند باید اعتیاد آور(به کلش فکر کنید!)،شکل دهنده یک سری عادت و حتی گاهی باید با رو ح و روان کاربر بازی کنند!

تنها در این حالت است که یک نفر حاضر است برای بازی پول بدهد! و تنها بازی هایی که کاربران خود را به صورت منظم حفظ می کنند می توانند زنده بمانند!

بنابر این ما سعی کردیم که 7 تکنیک معمول در بازی سازی را معرفی کنیم از این تکنیک ها به دفعات در طراحی گیمیفیکیشن نیز استفاده می شود.

تکنیک اول پیشرفت تأمین شده

تکنیک دوم:جلوگیری از ضرر

تکنیک سوم:حسادت

تکنیک چهارم:عمل متقابل

تکنیک پنجم:محدودیت

 

تکنیک ششم:تریگرینگ

BJ Fogg یک مدل جالب برای رفتار ما ارائه داده است مدلی که به ما می گوید چگونه ما انسان ها رفتار می کنیم او می گوید ما تنها وقتی فعالیتی را انجام می دهیم که انگیزه و توانایی ما در یک جهت باشند و یک تریگر خوب وجود داشته باشد.به طور مثال شما وقتی تلفن خود را بر می دارید که :

-شما می خواهید با تماس گیرنده صحبت کنید.(انگیزه)

-تلفن شما نزدیک شماست(توانایی)

-شما متوجه شدید که تلفن شما زنگ خورده است(تریگرینگ)

بعضی از بازی ها به خوبی توانسته اند انگیزه بازیکنان خود را شناسایی کنند و تریگر های خوبی را برای این منظور فعال کرده اند.برای مثال خیلی از بازی ها در رشوه دادن! به بازیکنان خوب عمل می کنند آن ها می گویند ما را در فیسبوک به طور مثال دنبال کن تا در ازای آن چند سکه مجازی به تو بدهیم.این دکمه معمولا در صفحه اول و یا در انتهای یک مرحله به کاربر نشان داده می شود.به طور مثال در بازی Best Fiends know better این پیشنهاد رشوه مانند آن ها، در صفحه فروشگاه دیده می شود سازندگان بازی تصور کرده اند که اگر کسی به فروشگاه برود احتمالا قصد خرید gem را دارد بنابر این این زمان بهترین زمان برای دادن پیشنهاد رشوه است!

همین اتفاق وقتی می افتد که وارد صفحه جوایز می شوید در اینجا کاربر از کلید ها برای آنلاک کردن جوایز استفاده می کند اگر تمام کلید های خود را استفاده کرده اید ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید تا یک کلید اضافی بگیرید!

نکته جالب تر این است که معمولا این پیشنهاد بر خلاف سایر پیشنهاد ها به صورت انیمیشن ظاهر می شود تا کاربر حتما متوجه وجود آن شود.نکته مهم دقیقا این است که در بهترین زمان و مکان بتوانیم این پیشنهاد را به کاربر دهیم.

یکی از اشکالات رایج طراحی بازی ها و گیمیفیکیشن ها این است که در زمان اشتباه از کاربر می خواهیم تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگزارد.چیزی که بزرگان گیم و گیمیفیکیشن روی آن تاکید دارند این است که دقیقا در لحظه ای که کاربر حس می کنید برای اولین بار به win-state رسیده است باید برای وی این امکان را فراهم کنیم.چون در این لحظه وی انگیزه بالایی خواهد داشت.

کامران حاتمی

من کامران حاتمی هستم متولد اسفند 68 نرم افزار علم و صنعت و mba امیرکبیر خوندم 7 سال هست اندروید کار میکنم و 3 سال هست که روی گیمیفیکیشن متمرکزم

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

1

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
دوره پیشرفته گیمیفیکیشن شروع شد!30 درصد تخفیف با کد yalda
+ +
در حال بارگذاری