آقای گیمیفیکیشن | مرجع آموزش گیمیفیکیشن

4 روش آموزش با گیمیفیکیشن در کلاس

4 روش آموزش با گیمیفیکیشن در کلاس 5.00/5 (100.00%) 1 امتیاز

آموزش گیمیفیکیشن: استفاده از طراحی بازی و فوت و فن برای افزایش  زمینه های غیر بازی

ما همین الان نیز در بسیاری از زمینه ها شاهد آموزش گیمیفیکیشن (gamification) هستیم: تکمیل پانچ کارت (که در منگنه ی ساعتی و یا در داده پردازی کاربرد دارد) برای به دست آوردن یک ساندویچ مجانی، دریافت یک نشان برای دعوت کردن از دوست مان برای اولین بار به یک رستوران، یا گسترش پروفایل هایمان در LinkedIn برای به 100% رساندن قسمت “نوار تکمیل”. تولید حتی در صنعت خودروسازی نیز راه خود را از طریق داشبورد نوآور برای ماشین هایبریدی فیوژن فورد باز کرده است. یک صفحه نمایش با رزولوشن بالا که دارای صفحات وسیع انگور-مانند است. چنانچه سوخت را هدر دهید، انگورها خشک می شوند. و برعکس، مصرف سوخت خود را بهینه سازید و انگورها می شکفند. ایده اصلی این است که وفاداری به نام تجاری را تقویت کنید، بنابراین چگونه آموزش گیمیفیکیشن (gamification) بر آموزش و پرورش تاثیر می گذارد؟

آموزش گیمیفیکیشن

بازی ها، در هر شکل، انگیزه را از طریق تعامل افزایش می دهند. در هیچ جای دیگری این مساله مهمتر از آموزش نیست. فقط کم شدن نمره های مدارس متوسطه به میزان قابل توجهی می تواند فقدان کلی انگیزه ی دانش آموزان را بیان کند: تقریبا 1.2 میلیون دانش آموز هر سال مردود می شوند (All4Ed، 2010). در سطح کالج، یک تحقیق درباره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه هاروارد “راه های رفاه” گزارش می دهد که فقط 56 درصد از دانش آموزان تحصیلات چهار ساله را در طی شش سال تکمیل می کنند. استدلال می شود که این به علت نقایص سیستمیک موجود در روش آموزشی ما است؛ مدارس از زمان عقب بوده و در واقع با زمان پیش نمی روند. فقط یک سخنرانی را در مورد روند نوآوری در آموزش و پرورش ببینید، و خواهید دید که ارائه دهنده احتمالا شباهت های قابل توجهی که بین یک کلاس درس مدرن و یک کلاس درس مربوط به قرن گذشته وجود دارد را، بیان می کند. این مساله ثابت شده است که تولید سایر خدمات منجر به توجه دوباره به مساله و انگیزه پیدا کردن می شود. به عنوان مثال، سازنده وب DevHub متوجه شد کاربرانی که بازی های سایت خود را به پایان رسانده اند از 10 درصد به 80 درصد افزایش یافته است که بسیار قابل توجه می باشد. بنابراین، در تئوری، این امر باید برای مدارس نیز جواب بدهد.

چگونه می توانم از طریق بازی در کلاس درس آموزش دهم؟

معلمان این نظریه را آزمایش کرده اند و نتایج مثبتی دیده اند. راه های مختلفی برای معرفی کلاس تان به آموزش بازی-محور دارد و ما فقط چند ایده را به شما ارائه می دهیم. امیدواریم بحثی در مورد آموزش و پرورش ایجاد کنیم تا مربیان بتوانند درباره موضوع به طور کامل بحث کنند و نمونه هایی را ارائه دهند که نشان دهد استفاده از آموزش گیمیفیکیشن، برای یادگیری جذاب تر است.

  1. طبقه بندی گیمیفیکیشن کردن

داستان لی شلدون، استاد دانشگاه ایندیانا، یک داستان موفقیت آمیز در این زمینه است، کسی که آموزش خود را با نمره ندادن و در عوض اجرای سیستم “امتیازات کسب شده” بازی سازی ساخت. نمرات دانشجویان براساس مقدار امتیازی که در پایان دوره کسب کرده اند به صورت حروف به آنها داده می شود، به بیان دیگر، با توجه به میزان کارهایی که انجام داده اند. پروفسور شلدون با توجه به علایق فوق برنامه نسل فعلی کالج (بازی ها)، موفقیت را به این حقیقت نسبت می دهد که “عناصر کلاس ها در شرایطی که آنها درک می کنند، تدوین شده است.” دانش آموزان به سمت کسب سطوح دانش جامع و کامل پیشرفت می کنند، درست مثل یک بازی. هر تکلیف و هر آزمونی احساس پاداش گرفتن به همراه دارد، و دلهره آور نیست. استفاده از امتیازات کسب شده به مربیان اجازه می دهد که سطوح آموزشی را با مهارت ها هم تراز نمایند و در واقع ارزش ذاتی آموزش را برجسته می کنند.

  1. دانشجویان ممتاز مدال آور

برای هر تکلیفی که انجام می دهند، به دانش اموزان مدال (مهر تشویقی) دهید. ممکن است اینطور به نظر برسد که به برچسب های ستاره دار طلایی کودکستان برمی گردیم، اما برای آکادمی خان این مساله جواب داد. همانطور که دانش آموزان فیلم های آموزشی و مجموعه کامل مسائل را تماشا می کنند، آکادمی خان به انها برای پیشرفت کردن و تشویق آنها به پشتکار داشتن، امتیاز داده و مدال می دهد. کالج ایالت اوکلاهما غربی این نوع از آموزش بازی-محور را به کلاس های فن آوری خود اعمال می کند، با مدال هایی مثل “Moodle Noob No More” یا “Drop It Like It Hot”، برای نشان دادن اینکه بر Dropbox اطلاع جامعی دارد. با این حال، همانگونه که قبلا ذکر شد، ارزش گذاری این مدالها مهم است، مانند امتیاز جایزه، سطح مهارت و …

  1. ادغام بازی های ویدئویی آموزشی در برنامه درسی تان

استفاده از بازی ها به دانشجویان اجازه می دهد که شکست بخورند، غلبه کنند و پشتکار داشته باشند. به دانشجویان یک حس ماموریتی داده شده است – در بازی ها، آنها تصمیم هایی را که می گیرند کنترل می کنند، و هرچه که دانشجویان ماموریت و تکلیف بیشتری داشته باشند، بهتر کار کرده و نتیجه می گیرند. بازخورد لحظه ای و پاداش های کوچک (یا بزرگ، مانند برنده شدن) انگیزه های خارجی هستند که اِعمال آنها جواب می دهد. مورد مورد مطالعه، آقای Pai، معلم کلاس سوم، ماموریت دارد که یادگیری را جذاب و سرگرم کننده نماید. او با قرار دادن Nintendo DS در برنامه آموزشی روزانه خود، در میان تکنولوژی های دیگر، محیط کلاس سنتی را تغییر داد. دانش آموزان با استفاده از کامپیوتر و بازی های ویدئویی ریاضی و زبان را تمرین می کردند. فقط در هجده هفته، سطح کلاس او از زیر سطح واقعی کلاس سوم به سطح متوسط چهارم رفت.

  1. کمی جو را رقابتی کنید

Top Hat با استفاده از یک نمونه “مسابقات رقابتی” در پلتفرم ما، مکانیک بازی را انتخاب می کند. استادان دریافته اند که این این مسابقات رقابتی به دانش آموزان برای یادگیری مطالب و تمرین، انگیزه می دهد. با این همه، هر کس می خواهد نام خود را در لیست برترین ها ببیند، درست است؟ Celine Petsche، معاون آموزش و پرورش در دانشکده کسب و کار و اقتصاد دانشگاه ویلفرد لوریر، از نمونه مسابقات رقابتی Top Hat برای شرکت در برنامه های خود استفاده می کند. سلین، که قبلا از iClicker برای آزمون گرفتن از دانشجویانش برای قرائت (reading)  استفاده می کرد، متوجه شد که استفاده از این مسابقات رقابتی در برخی رقابتها، موجب افزایش روحیه شده و دانشجویانش را در مورد نشان دادن درک خود از آن هیجان زده کرده است. سلین علاوه بر این اشاره کرد که این ابزار به عنوان یک اکولایزر عالی بر دانشجویان اثربخش بوده است. دانشجویان درون گرا قادر به نشان دادن دانش خود درباره ی مسایل و مشارکت در بحث، بدون بالا بردن دستشان برای اجازه گرفتن، بودند. از همه مهمتر، بازی-محور بودن بازنویسی قرائتها، انرژی عمومی کلاس را افزایش داد. چیزی که می تواند در سمینارهای اول صبح بسیار چالش برانگیز باشد.

گیمیفیکیشن در آموزش

ایده های دیگر

اجرای سیستم جامع پاداش دهی در کل کلاس: با استفاده از یک سیستم پاداش دهی که دانش آموزان به عنوان یک تیم چیزی را بدست می آورند، شراکت صمیمانه را بین دانش آموزان تشویق کنید. به عنوان مثال، اینکه 80 درصد از افراد یک کلاس امتحان را با موفقیت بگذرانند را، هدف خود قرار دهید. به عنوان پاداش، به کل کلاس امتیاز تشویقی یا حتی یک مهمانی جایزه دهید. به این ترتیب، دانش آموزان در تلاشند تا به جای رقابت، با هم در موضوع مهارت کسب کنند، و دانش آموزان برتر به دیگران نیز کمک می کنند.

برای تکمیل یادگیری غیررسمی، مشق شب را آماده کنید: در نهایت، مربیان امیدوارند بازی ها یادگیری را به یک محیط غیررسمی تبدیل کنند. می توان گفت که در طول روز زمان برای مربی زمان به اندازه کافی وجود ندارد. بازی ها با عث می شود که حس کنجکاوی – و یادگیری – حتی بعد از شنیدن صدای زنگ نیز ادامه یابد. نظرتان درباره ی یک بازی در جستجوی گنج چیست؟ ماجراجویی چطور؟

یک سیستم مدیریتی کلاس درس دیجیتال، و قابل تنظیم را بر اساس موضوعات نقش های اجرا شده ایجاد کنید: بسیار خوب، شاید این یکی کمی بیشتر چالش برانگیز باشد. اما این مقاله عجیب و غریب را در مورد اینکه چگونه معلم کلاس ششم بن برتولی، با انجام دقیقا همین کار کلاس خود را با روش آموزش بازی-محور اداره می کند، بخوانید.

آنهایی که در برابر روش آموزش گیمیفیکیشن مقاومت می کنند، اغلب استفاده از جایزه را، به عنوان یک انگیزه دهنده نامناسب بیان می کنند. منتقدان معتقدند که تکیه بر بازی ها می تواند به انگیزه ذاتی آسیب برساند. دریافت جاایزه یا مدال بخاطر کاری که به خوبی انجام می دهید، بدون درک درستی از اینکه این جایزه دقیقا برای چه مهارتی به او داده شده است، بی معنی است. ما موافقیم؛ بازی ها نمی توانند جایگزین آموزش و پرورش شوند، اما می توانند برای بهبود تجربه یادگیری کلی استفاده شوند.

 

ترجمه تخصصی از : tophat

0

نظر 4 روش آموزش با گیمیفیکیشن در کلاس

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
دوره پیشرفته گیمیفیکیشن شروع شد!کد fifty برای جمعه سیاه!
+ +
در حال بارگذاری