طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن سلامت؛ بررسی نمونه های موفق

گیمیفیکیشن سلامت
گیمیفیکیشن سلامت

گیمیفیکیشن در دنیا در سه حوزه سلامت، آموزش و بازاریابی بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پست راجع به گیمیفیکیشن سلامت صحبت می کنیم. در دنیای امروز تکنولوژی در حال تغییر دادن عادت‌های سلامتی است و زمینه‌های پزشکی به سمت اقدامات پیشگیرانه می‌روند و در مراجعه به پزشک در زمان بروز مشکل خلاصه نمی‌شوند.

در این بین گیمیفیکیشن سلامت، به واسطه‌ی بازی‌های حوزه‌ی سلامت، دسترسی سرویس‌ها را آسان‌تر و تاثیرگذارتر و جذاب‌تر می‌کند. به طور مشخص تغییر عادات روزانه می‌تواند به پیشگیری بیماری‌ها و اختلالات کمک کند. در ادامه‌ی مطلب، به معرفی چند مثال در حوزه‌ی سلامت می‌پردازیم که در تلاش برای تغییر سبک‌های زندگی با استفاده از بازی هستند.

1. مثال گیمیفیکیشن سلامت Ayoga

افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند باید نسبت به حفظ سلامت خود فعال باشند و مواردی وجود دارد که پزشکان و مراقبین می‌توانند انجام دهند. این کمپانی، نرم افزاری بنام  Empower طراحی کرده‌است که به این افراد کمک می‌کند عادات جدید مخصوص وضعیتشان را بهبود بخشند. این نرم افزار با پیشنهادات روزانه به آن‌ها یادآوری می‌کند که نیاز دارند هر روز رفتار خود را ضبط کنند و با بازی و بررسی‌های ارائه شده و پاداش‌هایی که برای تغییرات مثبت ارائه می‌دهد به بیماران کمک می‌کند در حفظ سلامت خود کنترل بهتری داشته باشند. با این ابزارها این رفتارها به مرور زمان تبدیل به عادات زندگی می‌شوند.

2.مثال گیمیفیکیشن سلامت Mango health

یک نرم افزار طراحی کرده است که در  LA times, Self و CNN خبرساز شده است. با این نرم افزار بیماران می‌توانند به ازای مصرف داروهایشان پاداش مالی دریافت کنند. به یاد سپردن زمان مصرف داروها با وجود درگیری‌های روزمره و کار و مدرسه و قرارهای ملاقات کار سختی است.

در این نرم افزار، بیماران هر زمان که داروهایشان را مصرف می‌کنند امتیاز دریافت می‌کنند و اگر طبق برنامه پیش بروند پاداش‌های بزرگتری مثل کارت هدیه 5تا10 دلاری دریافت می‌کنند. یک نوع دیگر ازپاداش شامل کمک مالی به موسسات خیریه است. تصور کنید با مصرف داروهایمان به حیوانی که محتاج کمک هست کمک کنیم!

 

 

3.مثال گیمیفیکیشن سلامت Reflexion health

در تلاش برای بازسازی تجربه فیزیوتراپی است. موسس این شرکت آن را اینگونه معرفی می‌کند: به عنوان یک پزشک مشکلات زیادی در درمان های سنتی می‌بینیم از جمله اینکه بیمار در انجام تمرینات نقش فعالی ندارد و این نرم افزار یک پلتفرم آموزش مجازی برای حل این مشکل است.

بیمار در فضای خانه خود یک مدل مربی انیمیشنی با ورزش‌های مشخص را انتخاب می‌کند و تصاویر را بر روی تلویزیون یا صفحه کامپیوتر خود دارد. بیمار حرکات مربی را دنبال می‌کند و تکنولوژی هدایت حرکتی قادر است حرکات بیمار را با نمونه مقایسه کند و به تنظیمات مورد نیاز اشاره می‌کند. پزشکان می‌توانند حرکات بیماران را در طول این ورزش‌ها دنبال کنند و پیشرفتشان را ببینند و مشکلاتی که وجود دارد می‌توانند به تدریج حل شود.

4.مثال گیمیفیکیشن سلامت Respond well

این تکنولوژی برای کمک به بیماران برای انجام روند تمرینات توانبخشی است. مثل مورد قبلی از فناوری حسگر حرکتی استفاده می‌کند. این برنامه از Microsoft kinetic استفاده می‌کند. و رنج وسیعی از ویژگیهای مختلف را برای درگیرنگه داشتن بیماران و مطلع کردن پزشکان از پیشرفت آن‌ها را داراست.

بیماران می‌توانند مربی مجازی متحرک و موزیک و محیط سه بعدی خود را انتخاب کنند و برای حرکات مناسب امتیاز دریافت می‌کنند و می‌توانند چالش‌هایی تعریف کنند و از دوستان و خانواده خود برای شرکت در آن دعوت کنند. این نرم افزار نه تنها حرکات را مانیتور می‌کند بلکه تعداد تکرار فعالیت‌ها را نیز می‌شمارد و اطلاعات را در سیستم کلود ذخیره می‌کند و در تحلیلات بعدی از آن استفاده می‌کند.

5.مثال گیمیفیکیشن سلامت Cohere health

فراموش کردن دارو برای نوجوانان مبتلا به آسم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این نرم افزار به این افراد کمک می‌کند تا طبق یک برنامه عمل کنند. این اپلیکیشن بوسیله بولوتوث به یک دستگاه تنفس متصل است. این واحد با نرم افزار موبایل ارتباط دارد و زمان مصرف دارو و شیوه‌ی درست استفاده از آن را نظاره می‌کند. بیماران یا والدین آنها می‌توانند موارد زیر را مشخص کنند:

  • تعداد زمان‌هایی که از دستگاه تنفس  استفاده می‌شود.
  • تعداد فوت‌هایی که مورد نیاز است.

یادآورها با توجه به این موارد تنظیم می‌شوند. “قهرمان آسم” به بیماران اجازه می‌دهد یک شخصیت قهرمان تعیین کنند و برای طرفداری طبق جدول درمانی امتیازاتی بعنوان پاداش دریافت می‌کنند. اطلاعات تمام موارد استفاده شده در سرور ذخیره می‌شوند و پزشک می‌تواند در جریان اطلاعات جزئی مرتبط با نحوه استفاده بیمار از دارو قرار بگیرد.

6.مثال گیمیفیکیشن سلامت Pact

این اپ توسط فاندر “قهرمان گیتار” سرمایه گذاری شده‌است. کاربران با خودشان عهد می‌کنند تا همواره ورزش کنند و غذای سالم بخورند و برای این کار دلارهای واقعی دریافت می کنند. نیروی انگیزه‌دهنده در این بازی این است که اگر بازیکنان از مسیر انجام اهداف دور شوند پول از دست می دهند و از دست دادن پول ترسناک و متقاعدکننده است. بازیکنان مشخص می کنند که تمایل دارند چه میزان پول برای هر روزی که از دست می دهند کسر شود و این پول به افرادی تعلق می گیرد که هدف های روزانه شان را اجرا کردند. اما متاسفانه این بازی در موردی طراحی شده است که میزان از دست دادنها بیشتر از بدست آوردن هاست. بازیکنان می توانند در هر بار بین 5 تا 10 دلار از دست بدهند. درحالیکه رسیدن اهداف 0. 3 دلار در طول 5هفته برای بازیکن دارد. با این وجود همین هم کافی است تا از یک وعده اضافه استارباکس صرفه نظر کنید!

7.مثال گیمیفیکیشن سلامت Hubhub

این نرم افزار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سلامت کارکنانشان را بهبود ببخشند که نهایتا باعث افزایش بهره‌وری کلی شرکت خواهد بود. چراکه سلامتی برابر است با فکر کردن بهتر و انرژی بیشتر. اما این موضوع معمولا تحت تاثیر شیوه زندگی زندگی اداری قرار می گیرد و افراد بیشتر ساعات روز در حالت نشسته هستند. Hubhub ادعا می کند برای این مشکل راه حلی ارائه کرده است و یک پیشنهاد نوآورانه در زمینه بازیهای مربوط به بهداشت و سلامت ارائه کرده اند که انعطاف پذیر و سرگرم کننده است. کاربران علاوه بر بازی با همکارانشان می توانند دوستان و اعضای خانواده خود را نیز دعوت به بازی کنند. این موضوع یک محیط اجتماعی را فراهم می کند که بازیکنان یکدیگر را تشویق می کنند و موفقیت هایشان را در محیط مجازی جشن می گیرند. چالش ها می توانند انتخاب و یا ابداع شوند. مثال هایی از آنها عبارتند از:

  • خوردن یک چیز نارنجی!
  • راه رفتن 8000 قدم با یک دوست!

هر نتیجه کوچکی ثبت می شود و به تدریج بازیکنان امتیاز و نشان دریافت می کنند.

8.مثال گیمیفیکیشن سلامت  Cog cubed

این کمپانی بازی های بهداشتی برای متخصصین بالینی و محققین تولید می کند و نرم افزارهایی را توسعه می دهد که طیف وسیعی از فرایندهای شناختی را هدف قرار می دهد  وتاکید ویژه آن بر عملکرد اجرایی است و این کار بواسطه رفتار هدفمند انجام می شود که در بیماران مبتلا به آلزایمر و ضایعات مغزی اوتیسم اضطراب و ADHD مختل شده است. محصول اخیر این کمپانی Groundskeeper است. این محصول شامل چند مکعب دستی با سطوح گرافیکی دیجیتال است. این تکنولوژی منحصر به فرد توسط آزمایشگاه MIT ساخته شده است. بازیکنان درحالیکه مکعب ها را دستکاری می کنند مشکلاتی را حل می کنند. این محصول سرگرم کننده است و کاربر را درگیر نگه می دارد و هدف اصلی آن ارزیابی افراد مبتلا به ADHD است. داده های بدست آمده از عملکرد مربوط به تمرکز حواس و توجه جمع آوری می شوند و با افرادیکه مبتلا به ADHD هستند و مهارت های اجرایی عادی مقایسه می شوند.

9.مثال گیمیفیکیشن سلامت Akili

یک بازی ارزیابی بنام Evo طراحی کرده است که مشابه groundskeeper است. Evo جهت تشخیص آلزایمر طراحی شده است. تشخیص این بیماری نیازمند دستگاه PET است تا پلاک های آمی لوئید را درمغز شناسایی کند که روند پر هزینه ای دارددر این بازی محققین اطلاعات اجرایی بازی را در دسته های استاندارد شده گردآوری کرده اند که شامل عملکرد افراد عادی در مقابل افراد مبتلا به آلزایمر است. در این بازی مشخص می شود افراد تا چه میزان با مداخلات شناختی (حواس پرتی ها)برخورد می کنند. حواس پرتی در زندگی روزمره افرد نقش مهمی دارد به خصوص زمانیکه بحث مراقبت از خود و ایمنی مطرح باشد. در طی این بازی بازیکنان Ipadیا Iphoneرا با حرکت به طرفین هدایت می کنند و باید یک آدم فضایی را در مسیر رودخانه حرکت دهند د راین بین عوامل حواس پرتی مثل ماهی یا پرنده روی صفحه ظاهر می شوند و هربار که این عوامل را مشاهده می کند بازیکن روی صفحه کلیک می کند. اطلاعات مربوط به این عملکردها اندازه گیری شده و جمع آوری می شوند و با استانداردهای ازقبل برنامه ریزی شده مقایسه می شوند.

10.نمونه گیمیفیکیشن سلامت Synan dus

یک تکنولوژی یادگیری شبیه سازی برای دانش آموزان و بیماران ارائه می دهد. یکی از نرم افزاران آنها برای بیماران COPDاست(بیماری مزمن انسدادی ریه که یک بیماری پیش رونده است و به تدریج تنفس دشوار می شود)یک سری تصاویرپویا روی مناطقی از بدن قرار می گیرد و کاربران می توانند تغییرات فیزیولوژیک بدنشان را با هر فعالیت فیزیکی و هر انتخابی که می کنند در برخورد با فاکتورهای محیطی متفاوت ببینند. این تکنولوژی نوآورانه نه تنها برای بیماران واقعی مفید است بلکه برای دانش آموزان علوم زیستی هم می تواند مفید باشد.

 

11-booster buddy

در این اپلیکیشن با داشتن یک کاراکتر میرا تلاش شده است که ماموریت های ساده ای را برای بهبود وضعیت افراد انجام دهیم.

12-diet bet

در این اپلیکیشن افراد در برنامه هایی ثبت نام می کنند و روی عملکرد خود شرط بندی می کنند برای مثال شما 5 دلار شرط می بندید که از اول مرداد تا اول شهریور 5 کیلوگرم وزن کم کنید.

 

13-plant nanny

این اپلیکیشن برای نوشیدن آب بیشتر توسط مردم طراحی شده است و بسیار جذاب است.

14-mysugar

در این اپلیکیشن رصد کردن دیابت بسیار راحت خواهد بود و افراد به راحتی می توانند میزان قند خون خود را رصد کنند.

15-superbetter

این مورد یک اپلیکیشن توسعه فردی است که در آن با انجام دادن چالش ها می توانید کارهایی از جمله لاغری و چاقی و یا حتی افزایش اراده را انجام دهید جین مک گونیگال طراح بازی بزرگ با این کار توانسته است زندگی صدها هزار نفر را دگرگون کند.

 

16-SPARX

این مورد یک بازی 3 بعدی است که برای درمان افسردگی تلاش می کند در این بازی شما یک سری راهنما دارید که باید به حرف های وی گوش دهید و داستان هایی که روایت می شود شما را برای بهبود ترغیب می کنند.

17-Wellapets Trailer

این اپلیکیشن به کودکان اجازه می دهد که با یک بازی بسیار جذاب کاری کنند تا با علائم بیماری آسم آشنا شوند و برای درمان خود تلاش کنند.

18-Wellvolution

یک راه حل برای کارکنان است که به آن ها اجازه تشکیل تیم و انجام ماموریت می دهد. البته بهتر است که گیمیفیکیشن بیمه سلامت را هم در نظر بگیریم!

در ضمن شاید خواندن مثال های این پست که راجع به گیمیفیکیشن در کسب و کار است بعد از خواندن این مطلب برای شما جذاب باشد! و البته مطالب مربوط به بازی مثبت در همین راستاست.

همچنین جهت دیدن وبینار گیمیفیکیشن در پزشکی توسط کامران حاتمی کلیک کنید.

کامنت های زیر این پست مربوط به دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Picture of ارغوان سعیدان
ارغوان سعیدان
ارغوان سعیدان هستم دانشجوی ارشد روانشناسی. در حوزه آموزش و یادگیری فعالیت میکنم

66 پاسخ

  1. سلام.وقتتون بخیر.مطالبتون عااالیه.یه سوال دارم،تفاوت بین گیمیفیکیشن و آموزش میکرو چی هست؟ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام ببین چون ما داریم راجع به خوزه منابع انسانی صحبت می کنیم خیلی از رشته ها میان و یه نظر یکسان میدن کسایی که توی بحث آموزش کار می کنن و تکنولوژی آموزشی می خونن و … بعد مدت ها مستقلا به این نتیجه رسیدن که اگه بیایم یه محتوای آموزشی رو به قسمت های کوچیک تر تقسیم کنیم و افراد این تیکه ها رو یاد بگیرن نتیجه بهتری می گیریم کسایی هم که توی صنعت بازی بودن برای هیجانی تر کردن بازیشون باز هم مستقلا اومدن داستان بازی رو به قسمت های کوچیک تقسیم کردن و … خیلی از مباخث اینجوری هستن مثلا یکی دیگه از مباحث که توی بحث آموزش هست و توی بحث گیمیفیکیشن هم هست بحث اداپتیو لرنینگ هست نکته مهم اینه که اینو بدونیم که این افراد مستقلا به هم رسیدن و بعد ینفر که جفت اینا رو داشته میخونده به شباهت این موضوعات پی برده یکی از این افراد مثلا کارل کپ هست که یه وبینار خیلی خوب هم توی این زمینه داره که پیشنهاد میکنم اگه توی بحث گیمیفیکیش آموزش مطالعه می کنید این وبینار رو ببینید.البته خودمون به زودی میزاریمش

  2. پاسخ سوال اول روز 21 گیمیفیکیشن در بازاریابی:

    غیر از دکتر ، به نظرم مکانیک خودرو هم میتونه تو اپ طرف موارد مربوط به خودرو رو بزنه و وضعیت بنزین و روغن و باد چرخ ها مثله حالت فید بک باشه و مواردی که اون اپ یا مکانیک کار بهش گفته رو ماگه انجام نده فلان اتفاق برای ماشینش میفته یا یه چک لیست روزانه باشه طرف قبل و بعد از خاموش کردن ماشینش چک کنه

    یه روان شناس هم میتونه :
    بیاد چند دستور العمل در مثلا اپ تعریف کنه و شما با انجامشون حستون بعد اون تمرین ها رو براش وویس بفرستید یا نظر سنجیشو پر کنید هر هفته و بر اساس اون ببیند کجای کار هستید

    یه مربی باشگاه و بدنسازی هم میتونه :
    یه اپی تو مایه های اپ نایکی پلاس و اپ های دویدن و … که بیاد بر اساس برنامه مربی طبق برنامه پیش بره و نتیجه رو ببینه و با نتیجه از پیش تعیین شده در اپ مقایسه کنه . مثلا 10 کیلیومتر دویده در حالی که باید 15 کیلومتر میدویده.

    البته برای همشون میشه یه کاراکتر میرا متناسب با اون شخصیت و شغل در اپ در نظر گرفت.

  3. دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز بیستم سوال اول
    یک مکانیک می‌تونه یه اپلیکیشن داشته باشه که به صورت گرافیکی و خیلی زیبا تعمیرات دوره ای مورد نیاز ماشین را توضیح بده، تعویض روغن، تنظیم باد، تعویض تسمه تایم و… همه را توضیح بده و یه قسمت داشته باشه که بشه مدل ماشین را اضافه کرد و به کیلومتر ماشین وصل بشه و هر 5000 تا آلارم بده برای تعویض روغن، 10000 تعویض شمع و…

    برای رژیم گرفتن هم میشه یه آپ داشت که یادآوری کنه چی باید بخوری و همین طور لینکت کنه به بقیه افرادی که رژیمی مشابه تو دارند و یه حس هم دلی ایجاد کنه که همه دارند مراعات میکنن

    1. توی کار شما که سنگای زینتی و این حرفاست نمیشه همچین کاربردی رو در نظر گرفت حالا نه به این عنوان که ملت بیاید و سنگ زینتیتون رو تعمیر کنید ولی مثلا چه بدونم مسابقه بهترین و قشنگ ترین سنگ قیمتی

      1. من بگم !!!؟
        باشه میگم 🙂
        مثلا برای اینکار میشه یه اپ زد شما رفتی گردش یه سنگ پیدا کردی به نظرت خوشگله نمیدونی بندازیش یا با ارزشه نگهش داری .. میشه یع عکس ازش گرفت و اپ بررسی کنه برات که اره این مثلا با ارزشه یا نه … ما تو شهرمون یه جایی داریم تو یکی از روستاهای یزد تقریبا خیلی وسط بیابونه ولی انگار فیروزه خرد کردن و پاشیدن روی زمین خیلی خوشکله از همه رنگ سنگ داره ولی سبز و آبیش بیشتره ، خب این میتونه برا بچه ها هم خیلی جالب باشه جدا از اینکه سنگ ها خیلی خاصیت های درمانی هم دارن گویا البته من مطالعه دقیق ندارم ولی مثلا همین سنگ شاه طهماسب هست فک کنم میگن برای اعصاب خوبه و … خب اگر تو اپ روی این مواردشم کار کنن خوبه مث اینکه یه کی نی خواد جواهر بخره بهش بگه مثلا سنگ‌عقیق این خاصیت ها رو داره با اینطور ادما خوبه فیروزه مثلا یه چیز دیگه… کلا سنگ ها خیلی منابع عظیمی هستن تو کشور ما که میشه روش کار شه.

  4. پاسخ سوال اول روز 21:
    ترک سیگار میشه
    تمرین حل کردن دانشجوها واسه کلاس استاد میشه
    مسواک زدن مثلا برا بچه ها
    یه چیز مشابهی هم بود که در ازای گوشی دست نگرفتن حین رانندگی اینطوری پاداش میداد
    یا حتی کتاب خوندن و افزایش سرانه ی مطالعه

    1. این تمرین حل کردنه خیلی بازار بزرگیه جالبه بدونی قطر و امارات به شدت دارن روی گیمیفیکیشن آموزش سرمایه گذاری میکننو این چیزی که گفتی خیلی براشون مهمه

  5. پاسخ سوال سوم روز 21:
    اگه سر در نیارن استقبال نمی کنن. اگه سر در بیارن هم پول نمیدن:))
    ولی واسه برندینگ خوبه اگه تحلیل های آزاد شرکت ها منتشر بشه؛ تطابقش با واقعیت باعث مطرح شدن تحلیل گر میشه

  6. پاسخ سوال اول روز بیست و یکم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
    در حوزه آموزش که خیلی چیز خوبیه در هر زمینه ی آموزشی .. برای گلفروش ها ؛ بعضی گیاهان نیاز به مراقبت های خاصی دارن و یا اینکه دچار مشکلاتی میشن که اگر برطرف نشه گیاه خشک میشه و از بین میره// و برای آشنایی با چگونگی رفتار با حیوانات خانگی … برای موسسات کنکور خوبه .. برای سالمندان و افرادی که از سالمندان مراقبت میکنن … و برای کسانیکه تو حوزه رشد شخصی کمک می کنن چیزی شبیه به کوچ هست دیگه تقریبا مث همون سوال سه .. برند سازی یه سری مراحل مشخص پیوسته داره که باید هر روز مدام انجامش داد تا به هدف نهایی برسی خب این میتونه بوسیله به اپ پیگیری بشه چه بهتر که مراحل شبیه به بازی و رقابت باشه تا جذابیت و انگیزه طرف حفظ بشه.

    1. توی این زمینه سالمندا که میگی خیلی اینترنت اشیا با گیمیفیکیشن قاطی میشه مصطفی سپهریان خیلی توی این زمینه هابلده کارش تحهیزات هوشمنده و این مورد تجهیزات هوشمند سلامتی چیزی بود که میخواستم بگید این جلسه

  7. پاسخ سوال اول روز 21 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    به نظرم در حوزه آموزش خیلی میشه ازش استفاده مفید کرد، یادمه گفته بودین یکی از راه های افزایش درگیری ذهنی تناوب هست، بیایم همین مثال آل خوردنو واسه آموزش عملی کنیم. مثلا یه اپ بزنیم واسه کلمه های انگلیسی، بعد این اپ نیاز داره هر ۲ ساعت یه بار بهش سر بزنی و در حد ۳ ۴ تا کلمه رو جواب بدی. هرچه تعداد مراجعاتت بیشتر باشه به مراتب امتیازت بیشتر میشه، البته ممرایز تقریبا همچین کاری کرده اما اون روزانه هست و هرچی بیشتر کلمه جواب بدی بیشتر امتیاز میگیری. تنها اپی بود منو حدود ۶ ماه درگیر خودش کرد، اما یه مشکلی داشت این که اگه مثلا ۲ روز نمیرفتی، باید روز سوم، اون ۲ روزم جبران میکردی که حجم کار سنگین میشد، همین باعث شد بعد یه هفته که نتونستن برم، کلا نا امید بشم بزارمش کنار :))

    1. یه نکته جالبی که هست اینه که گیمیفیکیشن توی اموزش و سلامت خیلی زیاد تر از بقیه بخشا دیده شده که توی آموزش قطعا مهم ترین زمینه ای که میشه ازش استفاده کرد بحث آموزش زیان هست. کم کم دارم اپای خیلی خوبی میان که امثال ممرایز و دولینگو رو قورت میدن

  8. روز بیستم و یکم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال اول :
    در زمینه ورزش و تناسب اندام یا برنامه های سلامتی گوشی ها همچین چیزی زیاد داریم.
    برای موسسات زبان آموزی جالب می تونه باشه که یک آپ یک شخصیت میرا مثل پو داشته باشه و هر چند ساعت برنامه درسی را پیگیری کند و اگر بخوایم حال اون شخصیت خوب باشه باید یکسری وظایف را انجام بدهیم.
    می شه یک پلتفرمی برای آموزش کودکان داشته باشیم براساس یک شخصیت کارتونی میرا که نیاز به نگهداری داره و والدین پکیج های آموزشی محتواهای گوناگون را برای کودکانشان خریداری می کنند که بر اساس همین دینامیک به بچه ها اون محتواها را آموزش بدهد.
    برای استارتاپ هایی مثل استاد کار یا کاپیتان کار که خدمات تعمیرات و نگهداری خودرو در محل انجام می دهند هم می تونه کاربردی باشه که یک داشبوردی داشته باشند که بر اساس نوع خودرو و مدل ساخت وضعیت سلامت خودرو و زمان سرویس های دوره ای را پایش کنند و پیشنهادات نگهداری مناسب را در زمان مناسب به کاربر یادآوری کنند.

      1. فکر خیلی خوبیه مخصوصا اگر اپ یک اسکن از میزان ترمیم و آسیب دندانهام در خودش بگیره و بر اساس اون من را به چک آپ یا استفاده از محصولات خاص یا لایف استایل سالم تر برای دندانهام دعوت کنه

  9. روز بیستم و یکم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال سوم :
    من یک اپلیکیشنی را تصور می کنم که با در نظر گرفتن شرایط فعلی شما از جمله میزان فالوئر تعداد لایک تعداد توییت و … یکسری تمرین روزانه برای شما مطرح می کند حالا می تونه ۲۰ دقیقه مطالعه یک لینک محتوای پیشنهادی باشه یا ده دقیقه سخنرانی روبروی آینه فی البداهه در یک موضوع که بهتان داده می شه و با پایش مستمر تغییرات رسانه های اجتماعی شما و یکسری پیشنهاد به شما که الان یک توییت تخصصی بگذار یا کتاب مشخص را در تایم تعیین شده بخون این وبینار را گوش کن روند پیشرفت شما را آنالیز کنه و تصویری به شما نمایش بده.
    بعنوان جایزه هم به شما یک سری تخفیف در دستیابی به یکسری محتواهای انلاین و افلاین و یا کالا مانند تخفیفات در کتاب و پوشاک پیشنهادی و سمینارهای تخصصی بده. جایزه ها هم توسط اسپانسرهایی مثل ماهان و دیجی کالا و کتاب آنلاین و … تامین بشه.

      1. کاملا باهات هم نظر هستم. در جامعه ایرانی میل به رقابت و نیز حسادت را به خوبی می توان در این جهت استفاده کرد.

  10. جواب سوال اول و سوم روز بیست و یکم دوره گیمیفیکیشن:
    به نظرم این ایده خیلی خوب برای منابع انسانی جواب میده. ایده های دوستان درباره پایش ماشین و اموزش رو هم خیلی دوست داشتم.
    برای منابع انسانی یک ایده خوب به ذهنم رسید که تلفیق این نرم افزار با تخصص شما و دوستتون توی حوزه منابع انسانیه.
    یک پلت فرمی شبیه استک اورفلو داریم. توی این سایت یا اپ هر شرکتی میاد برای کارمنداش اکانت میسازه و ازشون میخواد مثلا حقوقشنو اونجا چک کنن، درخواست مرخصیشونو اونجا بدن و …(هم کارای شرکت رو راحت میکنه هم کارمندا باید برن اونجا ک کارشون راه بیفته)
    بعد به محض وارد شدن به صفحه اولین چیز استاتوسشونه. چند ساعت کار کردن، چقد مرخصی گرفتن، چقد بج گرفتن(بج ها رو طراح سایت تعیین کرده و شرکت ها با امتیاز دادن به کارمنداشون بهشون انگیزه میدن)، چقد دوره آموزشی گذروندن،… که با امتیاز گرفتن و افزایش لول یه اتفاقات جالبی مثل پاداش و اینا باشه.
    از همه مهم تر اطلاعات همین ۸ ضلعی در بد ورودشون محاسبه بشه طی مثلا ۱۲ روز و بعد از اون دیگه همون اطلاعات میمونه و اپدیت نمیشه و مینویسه روش که اینا مال فلان تاریخه. اگه میخواید اپدیت شده الانتونو ببینید کلیک کنید.(که باید پول بدن)
    از طرفی متناسب با همون اپدیت نشده هه یک سری تیپ بهشون داده بشه که اینا انجام بدن و نتیجه رو ببینن. باز بگه اگه تیپ های جدید میخواین ۸ ضلعی تونو اپدیت کنید.
    بعد شرکت هم بتونه به طور خاص پول بده و ۸ ضلعی نیروهاشو ببینه و تیپ های کلی بده. و میتونه اکانت خفن تر بگیره که مال رقیباشم ببینه(باز اونم مثلا اطلاعات ۶ ماه پیش رقیب رو نشون بده و بگه اپدیتشو میخوای پول بده)
    از طرف دیگه این پلت فرم مربوط به یه شرکت نیست که مثل لینکدین یا استک یک چیز جهانیه. با کارکردن روی سئو و مخاطباش و اینا کاری میشه کرد که در بلند مدت افراد نه تنها مجبور باشن برن اینجا بلکه مایل باشن برن چون برای رزومه شون خوبه. اکانت این ادما برای بقیه قابل مشاهده ست یه چیزاییش و افراد سابقه کاریشون،‌بج هاشون،‌توانایی هاشون و حتی تجربیاتشون و خاطراتشون اینجاست.
    هم شبکه اجتماعیه هم یک سایت مدیریت مالی و منابع انسانی و …

  11. جواب سوال دوم روز بیست و یکم دوره گیمیفیکیشن:
    برای کار خودم که کارگاه های اموزشی بود یکم سخته. میشه این کارو کرد که من پکیج نعریف بکنم براشون ک هر پکیج یک قیافه ای داره. بعد به ازای هر ی دوره ای که شرکت میکنن یک چیزی دریافت کنن که اون قیافه اولیه رو بتونن بسازن(مثلا میگم که یک گلدونی شبیه این گلدون توی فیلمه که یا مثلا یبار اب میدیم بهش یبار خاک میدیم و رشدش میدیم یا یه گلدون خالیه که یبار برگ میداریم یبار ساقه یبار گلشو تا گلدون کامل درست بشه)

  12. جواب سوال دوم روز بیست و یکم گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    اپلیکیشنی که ارتباط نطام پیشنهادها و idp است.( برنامه توسعه فردی IDP در سازمان ها یک فرآیند عملیاتی است که از طریق شناسایی و تامین نیازهای آموزشی و پرورشی فرد، مشارکت او در موفقیت سازمان متبوعش افزایش و ارتقا می‌دهد. برنامه توسعه شخصی، به معنی پذیرفتن سهم مهم و موثر فرد در یادگیری و پرورش قابلیت‌هایش از طریق فرآیندی شامل ارزیابی، عکس‌العمل و انجام اقدامات اصلاحی است.)
    طراحی بازی: صفحه اول یک نمایش اکتالیسیس از وضعیت اولیه شما با توجه تحلیل پرونده پرسنل نشان می دهد، با توجه به محل خدمت و شرح شغلی شما اضلاعی از 8 ضلعی که مهم هستند با رنگ دیگر قرمز نشان داده می شوند که شما باید با گذراندن مراحل بازی هایی که برای تقویت ان اضلاع برای شما فعال شده اند روی تقویت توسعه فردی خود کار نمایید. مثلا در سازمانی مانند شهرداری سه ضلع بالا meaning, empowerment, accomplishment و همچنین ownership برای اکثر کارمندان دارای اهمیت است. یکی از مراحل بازی خلاقیت این طور باشد که تصویر و با فیلم قسمتی از گلوگاه های ترافیکی به شکل انیمیشن سه بعدی نشان داده شود و ایده اصلاح برای حل مشکل، بازی برای مالکیت: کتاب ها و فیلم های مختلفی مربوطه در اختیار گداشته و در صورت ماسخ به سوال ها جایزه ای برای فرزند او در نطر گرفته شود..

  13. سوال اول روز بیست و یکم گیمیفیکیشن در بازاریابی
    بنظرم برای حرفه های ورزشی ، سلامتی ، آموزشی ، و هر چیزی که در اون روندی برای رسیدن به یک هدف مشخص تعریف شده باشه و یا مانیتورینگ کاربرد پیدا کنه ، میشه از این روش استفاده کرد .

    به عنوان مثال یک اپی که متخصص تغذیه رو به مراجع لینک کنه . چنین اپ هایی وجود دارند ولی اینکه یک متخصص واقعا مانیتور کنه و فعالیت های افراد رو بررسی کنه و پاسخ دقیق و نه پاسخ از پیش تعیین شده بذاره ، میتونه انگیزه افراد رو برای استفاده از این اپ ها بیشتر کنه .

    تو حوزه سلامتی البته این اپ ها باید جوری باشه که قابل کاستومایز شدن برای پزشک و مراجعش باشه چون بهرحال همیشه مراجعه اولیه لازمه و برطبق شرایط مراجع هست که خیلی چیزها لازم و خیلی چیزها نالازم هست .

    مثلا برای حوزه ای مثل روانشناسی هم که حتی از راه دور و بصورت آنلاین قابل انجام هست و نیازی به معاینه نیست ، خیلی میتونه کمک کنه . هم یک بخشی داشته باشه برای اینکه حالت ارتباط تصویری رو ممکن کنه و هم قسمتی که تراپیست بتونه برای خودش اطلاعات مراجع و نکته های لازم رو یادداشت کنه و هم همین قسمت برای مراجع . همچنین میتونه یک بخش داشته باشه که مراجع در فاصله جلسات بتونه حالش رو ثبت کنه و تراپیست نکاتی رو در جواب اونا بده یا حتی این بخش ها از قبل اماده شده باشن . بهرحال چون تایم جلسات مشاوره خیلی محدوده اصولا و گاهی آدم ها راحت نیستن برای بروز خودشون بصورت رو در رو ، شاید اینچنین اپی بتونه کیفیت مشاوره رو به شدت بالاتر ببره . حتی بصورت مکمل در کنار جلسات بکار بره .

    بنظر من اون چیزی که به اسم هدایت حرکتی تو متن اومده هم خیلی میتونه کمک کنه . نه تنها تو فیزیوتراپی ، تو ورزش کردن هم خیلی کاربرد میتونه داشته باشه و در آموزش رقص و آموزش هرچیزی که حرکت ها توش مهم باشه .

    چنین امکاناتی به آموزش مبتلایان اوتیسم هم میتونه کمک کننده باشه .

  14. روز بیست و یکم -گبمیفیکیشن در بازاریابی
    سوال دوم
    با وجود اینکه که این اپ ها در فضای سلامت و درمان بیشتر طراحی شده اما مساله اینه که در ایران به همون میزان کارایی و مصرف نداشته که بیشتر داستان برمیگرده به همین موضوع اخر که باید اقدام به عمل باشه و بعد پیگیری و خدمات پس از درمان.در واقع در ایران برای خدمات پیگیری سریعتر از پیشگیری جواب میده البته اگه طوری طراحی بشه که برای جلب اعتماد و ترغیب افراد سیستم کاهش هزینه های درمان یا دارو رو شامل بشه بخصوص با توجه به ترحیم و کمبود یا نایاب شدن داروهای بیماریهای خاص اپی طراحی بشه که کاربر بتونه موجودی دارو رو توی داروخانه های مربوطه بفهمه مثلا داروخونه هایی که موجودی دارند نوتیف بدن و مدت زمان و تعداد و اولویت متناسب با حاد بودن بیماری بزارن حتی میتونن مسابقه بزارن برای کسانی که دارو رو دارن اما تاریخ انقضاش کمه و بگن در ازای تعویض با داروی مدت دار بهشون امتیاز اولویت برای خرید بدهند.

  15. روز بیست و یکم-گیمیفیکیشن در بازاریابی
    سوال سوم
    برای همون بیماران خاص اپی طراحی بشه که دو تا پنل مدیریت داشته باشه یکی مخصوص خود بیمار و یکی طرافیانش..بیمار سبک زندگی و رفتاریشو ثبت کنه و اپ بهش بگه که در کدوم بعد ضعف داره و باید اقدام کنه و به همراهش و خودش اعلام بشه چه اقداماتی منجر به پیشرفت میشه حالا مسابقه بین دو گروهه یکی میزان همراهی و همفکری بیمار با خودش و میزان تاثیر مثبتی که هر کدوم میتونن روی رشد شخصی بیماران دیگه بزارن یعنی برای هر نفر عملکرد پنج نفر ارسال میشه و اونا میتونن به هم کمک کنند اونایی که امتیاز بالاتر میگیرند منتور اعلام میشن و مثل استک اور فلو رفتار بشه و برترینا میتونن کمک هزینه درمان بگیرند یا حق مشاوره بهشون جایزه داده بشه و اگه طراح امکانات دولتی داشته خیلی کارای دیگه میشه کرد

  16. پاسخ سوال اول روز 21 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    در کل برای همه ی حرفه هاییکه نیاز به انجام فعالیت هایی مکرر و مستمر دارند استفاده از این کار جواب میده:
مثل تمرین های ذهنی و فیزیکی که پزشکان، مربیان ورزشی و معلمین و اساتید در مراکز آموزشی تجویز میکنند.
    
ایده ای که تیم ما در حال حاضر روش کار میکنیم آوردن دانش مایندفولنس در زندگی روتین افراد جامعه هست. با استفاده از گیم و روابط اجتماعی که مخاطبینمون بهش علاقه مند هستند سعی داریم فعالیت های مایندفولنس مثل مراقبه به روشی جذاب در زندگی افراد جامعه وارد بشه و به عملکرد بهتر ذهن اونها کمک کنه.

  17. پاسخ سوال دوم روز 21 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    بله در حرفه ی ما جواب میده. تیم ما روی تولید بازی هایی برای بهبود عملکرد ذهنی افراد کار میکنه که استفاده از گیمیفیکیشن در ترغیب افراد برای انجام و تکرار مستمر تمرین ها کارایی زیادی داره.
    برای اینکه افراد تمرین مراقبه را هر روز انجام بدن ما براشون ریوارد در نظر میگیریم و این ریوارد ها در ادامه میتونه برای خرید کردن از فروشگاه در بازی استفاده بشه و در ادامه استفاده از اپ بازیکن بدج هایی میگیره که نشون دهنده ی جایگاهیکه بین دوستاش داره. و در نهایت با استفاده از المانهای گیم بازیکن را در ادامه و انجام تمرین های ذهنی مراقبه کمک میکنیم.

  18. سوال اول روز بیست و یکم گیمیفیکیشن در بازاریابی

    فکر میکنم از این ایده بشه در خیلی از زمینه ها استفاده کرد، آموزشی، روانشناسی، پزشکی، تغذیه…. مثلا حیطه پزشکی ، که افراد نیازمند چکاپ هستن و باید مدام وضعیت شونو چک کنن، از چکاپ کلی گرفته تا جلسات تراپی و دندانپزشکی. یا حیطه آموزشی که ریمایندر خیلی میتونه تو روند آموزش تاثیرگذار باشه و افراد رو ترغیب کنه ادامه بدن. علاوه بر اون برای اصلاح رفتار افراد هم روش مناسبیه چون نیازمند ایجاد انگیزه مکرر و کوچینگ هست و برای جلسات درمانی روانشناسی و اطلاع از پیشرفت مراجع میتونه کمک کننده باشه. یا ترک سیگار که نمونه معروف تری هست. مثال های مشابه زیادی هم برای تغذیه و رژیم های درمانی و ورزشی وجود داره که از این روش برای سلامت کاربر استفاده میکنه.

    ایده ی مشترکی که برای همه موارد بالا میشه گفت اینه که اپ یک کاراکتر اصلی داره که نقشش کوچ کاربر هست، به این ترتیب که بسته به زمینه فعالیت، یک یوزر فلو ترسیم میکنیم و طبق یه مپ به کاربر مسیری که قراره طی کنه رو بهش نشون میدیم.مثلا اگه هدف ترک سیگار یا رژیم ورزشی باشه بهش مسیری که قراره نهایتا به سلامتیش منجر بشه رو نمایش میدیم. یه جورایی از تکنیک های اعتیاد که گفته شد مثل حسادت میایم استفاده میکنیم و یا با پیشرفت تامین شده هم بهش میگیم یه استپ هایی رو شروع کرده. از ریمایندر ها هم میتونیم به عنوان محرک استفاده کنیم تا تسک ها رو دنبال کنه. و هرچقدر بتونه تسک ها رو پیش ببره روی مپ پیشرفتش رو ببینه.

  19. سوال اول روز 21 ام گیمیفیکیشن در بازرایابی

    خب واسه من که آخر همه میام خیلی جواب دادن سخت میشه چون معمولا ایده هایی که به ذهنم رسیده رو نگاه میکنم بقیه گفتن …. اما اگه بخوام یه جواب جدیدی بدم میتونم به شرکتای بزرگ نرم افزاری اشاره کنم که یه نرم افزار رو به عنوان محصول به کاربرا میفروشن……حالا چیزی که من منظورمه اینه از طریق گیم از کاربر بخوایم مدام با نرم افزار ما کلنجار بره و مسیر های مختلف رو توی نرم افزار طی کنه تا بتونیم باگ های محصول رو شناسایی کنیم

  20. دومین مورد چقدر عجیب بود. اینکه به ازای خوردن دارو به بیمار پول بدن. تو ایران بعضی دکترا یه مریض ببینن مریض ترش میکنن که بهتر بتونن جیبشو خالی کنن:/

      1. اها. اونطوری میشه. این سبک خوبه؟ تو یه کتاب خوندم دلیل اینکه آدما تو ناراحتی و عصبانیت تمایل به غذا خوردن دارن برای تشویقایی هست که تو بچگی شدن و هنوز ناخوداگاه وقتی غذا میخورن به یاد اون تشویقا میفتن و موقتا حالشون خوب میشه. نمیدونم چقد علمیه.

  21. سوال اول روز ۲۱: یه مورد عجیب و جالب بگم.
    یه استاد دانشگاه رو دیدم با دانشجوهاش یه پلاکی ساختن که صاحب ماشین، هر خلافی انجام بده خود ماشینه پیغام میفرسته به پلیس . حتی خلافایی در حد حمل مواد مخدر و جسد و … رو هم علاوه بر سرعت غیر مجاز وچراغ قرمز و … متوجه میشه . اگرم جایی تصادف کنه به پلیس و امبولانس خبر میده و ادرس میفرسته.
    ثبت جهانیشم کردن .
    ولی میگفت چون تو ایران فراهم کردن زیرساختش راحت نیست استقبالی نشده ،اما اروپاییا خیلی استقبال کردن و احتمالا طرحش اجرا میشه :(((

    1. چه خفن و عجیب حمل موارد رو چطور میخواد بفهمه آخه!بعد اون یارو مشتری اسگله بره همچین ماشینی بخره که جریمش بیشتر شه؟خیلی عجیبه!

      1. جزییات دقیقش یادم نیس چون پارسال بود، ولی فکر کنم سنسورای خیلی قوی حساس به بو داشت که حتی بوی جسد رو هم تشخیص میداد.

        خوب این یه طرح سراسری و اجباری میشه که از طریق دولتا اعمال میشه و در اصل اونا مشتریشن ، نه افراد عادی.
        برای همینم تو ایران قرار نبود اجرا بشه:/

  22. سوال اول روز 21گیمیفیکیشن در بازاریابی

    یه اپی هست که هر روز که میرم تو کافه بازار تو یکی از بخش ها همیشه میبینم، اسمش والعادیات هست اگه اشتباه نکنم …
    این برای حفظ قرآن استفاده میشه که داخل این اپ شما باید مرور کنی و عملکردت هم به یه مربی ارسال میشه …

    1. کلا اکثر اپ های این شکلی رو میشه با سوشال کردن خیلی بهبودش داد.اکثرن تجربه های فردی میدن حالا حتی همینقدر کوچیک مثل مربی شخصی اپ رو میترکونه

  23. سوال سوم روز ۲۱ :
    اینکه بتونیم برند رو پایش کنیم جذابه ، ولی یه سختی ای داره اینه که طبق چه کی پی آیی میخواد اندازه گیری بشه.
    یه سایتی بود که مثلا هر سال میاد برندا رو ارزش گذاری میکنه و اسمش یادم نیست. اگه بدونیم چه سنجه هایی داره طبق اونا شاید بشه همچین چیزی رو اندازه گرفت، اما چون کیفی هست بنظرم خیلی اندازه گیریش سخت میشه یا اگرم بتونیم یه سنجه ای در نظر بگیریم و پایش کنیم، اینکه بتونیم مرجع بشیم و به اندازه گیریامون اعتماد کنن و توجیه بشن که درست میگیم سخته.

    1. خب دیگه اینا با برندای غول که کار نداریم با اشخاص کار داریم مثلا میگیم اگر کامران کارگاه گذاشته باشه توی 30 روز اخیر مثلا ضلع دومش 3 واحد بره جلو یسری چیز مشخص

  24. گیمیفیکیشن در بازاریابی روز 21 سوال 1:
    برای آموزش های منابع انسانی خیلی خوب میتونه باشه از جمله 5s و یادآوری نکات HSE و…

  25. روز 21 سوال 1:
    هم جاهایی که قصد ترک عادت هست جواب میده و هم جاهایی که قصد ایجاد عادت.
    مثلا برای ترک اعتیاد قابل استفاده هستش که وضعیت پایش بشه و میشه از پیشرفت تامین شده هم استفاده کرد مثلا تارگت این هفته اینه که یه کارایی انجام بده به صد برسه و از بیست شروع میکنه ولی امکان منفی شدن هم وجود داره.
    برای ایجاد عادت هم مشاورین کنکور می‌تونن ازش استفاده کنن که مثلا بیاد امروز باید فصل ۳شیمی رو بخونه بیاد و یه چنتا سوال تستی رو جواب بده.
    برای پزشک ها هم قابل استفاده هستش چونکه خیلیا دارو هاشون رو کامل مصرف نمیکنن و وسطش یهو قطع می‌کنن خیلیا هم یادشون میره که این کاراکتر میتونه یادشون بندازه.

  26. روز 21 سوال 3:
    یاد چرخ زندگی افتادم اینو دیدم. بنظرم ایده‌ی خوبیه و توی جاهای زیادی قابل استفاده هستش.
    مثلا پزشکی یه چکاپ میده طرف باید مثلا ویتامین های Aو Bو Cو… به میزان کافی داشته باشه که مثلا ویتامین A کمتر از حد نیاز داره و میام بهش میگیم تو ضلع ویتامین A ضعیفه و باید فلان چیزارو مصرف کنه.
    یا توی آموزش هم به همین شکل و اینو میشه یه چرخ باشه واقعا و دانش آموز ها توی سایت ببینن اینو و مثلا یه رقابتی باشه هرکی چرخش زودتر از نقطه A تا B برسه و هرچقدر چرخ بزرگتر باشه سرعتش بیشتر شه و اینشکلی دانش آموزی که مثلا عربیش ضعیفه و بقیه درساش خوبه میاد اون رو هم تقویت میکنه تا رقابت رو ببره.

  27. سلام آقای حاتمی
    وقتتون بخیر
    من دانشجوی ارشد مامایی هستم و علاقه زیادی دارم که از گمیفیکیشن در برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان برای پایان نامه م استفاده کنم. ولی تو ذهن من طراحی نرم افزار و اپلیکیشن نیس و استفاده از انواع بازی ها در برگزاری کلاس مد نظرمه تا پویایی کلاس بیشتر بشه، میتونین در این زمینه منو راهنمایی کنین.

  28. روز ۲۱ سوال ۱:
    چقدر بده که آخرین نفر پیام میدی و همه ایده‌هایی که به ذهنت رسیده رو بقیه گفتن :)))
    ایده جدیدم این هست که برای مدیریت مالی شخصی خیلی میشه ازش استفاده کرد. مثلا اگه خرج الکی کنه امتیاز منفی بگیره
    اگه یا خرج اضافه رو از برنامش حذف کنه امتیاز بگیره
    اگه این ماه پس انداز بیشتری داشت یا یه سرمایه گذاری جالب مثل خرید طلا انجام داد رو امتیاز مثبت بهش بده.
    کاربرد مهم دیگش هم افزایش سرانه مطالعه است که به نظرم عاااالیه.
    تو زمینه آموزشی یه جنبه‌اش رو دوستان گفتن: اینکه برای انجام تمرینات باشه.
    اما من میگم برعکسش هم باشه مثلا رفتار معلم یا استاد رو آنالیز کنه ببینه چقدر برای شاگرداش وقت میذاره، چقدر مطالعه داره، چقدر خلاقه و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب