طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن ClassDojo ؛ تبدیل کلاس به بازی

گیمیفیکیشن ClassDojo
گیمیفیکیشن ClassDojo

گیمیفیکیشن ClassDojo یکی دیگر از نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن در آموزش محسوب می‌شود. ClassDojo یک ابزار مدیریت کلاس درس است که به معلمان کمک می کند تا سریعا و به آسانی رفتارها را در کلاس درس بهبود بخشد. این باعث بهبود رفتارهای خاص دانش آموزان می‌شود و به آن‌ها از طریق دادن پاداش و بازخورد در زمان‌های واقعی کمک می‌کند.

قدرت گیمیفیکیشن ClassDojo در این است که نقش‌های مختلفی را در اپلیکیشن خود، دیده است. برای مثال دانش‌آموز، معلم، والد و… هرکدام یک دسترسی جداگانه دارند. قرار است به نوعی یک پرونده‌ی کامل از فعالیت‌های دانش‌آموزان در این اپلیکیشن ثبت شود.

گیمیفیکیشن classDojo چگونه این کارها را انجام می دهد؟

معلم می‌تواند با این اپلیکیشن، کارهایی نظیر کنترل حضور، نمره‌دهی، گروه‌بندی کردن کلاس را انجام دهد. دانش‌آموزان با انجام کارهای درخواست شده از آن‌ها امتیاز دریافت می‌کنند. هر دانش‌آموز یک آواتار دارد که در ClassDojo قابل نمایش است. برای رفتارهای مثبت دانش آموزان، معلم به آن‌ها فیدبک سریع می‌دهد.

بدین گونه که با یک کلیک ساده روی موبایل یا کامپیوتر خود به آن‌ها امتیاز می‌دهد. این عمل باعث می‌شود که رفتار خوب دانش‌آموزان تقویت شود و دانش‌آموزان دیگر نیز درگیری ذهنی داشته باشند. تکنیک‌های طراحی آموزشی خاصی در اینجا وجود دارد و نکته‌ای که نباید فراموش کنیم، ظاهر سایت است. حتما ویدیوی زیر را تماشا کنید.

به دلیل کوتاه بودن تایم فیدبک، تقویت مثبت حاصل از آن کمک می‌کند تا دانش‌آموزان یک تارگت را در کلاس درس را ایجاد کنند که به مرور زمان انگیزه‌ درونی را افزایش می دهد. با دادن قابلیت مشاهده و اطلاعات در رابطه با رفتارهای خودشان، در کلاس یک محیط مثبت دوستانه و رقابتی برای یادگیری ایجاد می شود.

تحلیل رفتار در ClassDojo

همچنین این سیستم قابلیت پرینت کردن یا ایمیل کردن آنالیز رفتاری دانش‌آموزان را به والدین و مدیران مدرسه می‌دهد. نکته‌ی قابل توجه در طراحی گیمیفیکیشن این اپلیکیشن، قابلیت شخصی سازی آن است که این گیمیفیکیشن را متمایز می‌کند. معلم می‌تواند یک نشان جدید تعریف کند و به دانش‌آموزان، از این نشان ها دهد.

این نرم‌افزار از عناصر گیمیفیکیشن زیادی استفاده می‌کند اما نکته‌ی بسیار مهمی که شما به عنوان کاربر متوجه آن می‌شوید این است که در عمل مواردی مثل فیدبک دادن و این حس که چقدر به هدف نزدیک هستید بسیار مهم می‌شود. در دوره نوروساینس برای زندگی کاملا راجع به این موارد توضیح داده‌ام.

برخی نمونه های دیگر از گیمیفیکیشن در آموزش:

  • Ribbon Heroآموزش آفیس با گیمیفیکیشن
  • DuoLingoیادگیری یک زبان جدید
  • GoalBook: گردهم آمدن تیم های دانش آموزی کنار یکدیگر
  • The World Peace Game: شبیه سازی سیاسی مبتنی بر بازی
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

یک پاسخ

  1. سلام آقا کامران،ممنون از اطلاعات بسیار خوبی که به من دادین.خیلی دوست دارم ارتباط بیشتری با شما داشته باشم.مدیر یه مدرسه در مشهدم و عاشق بچه ها و شیوه عای نوین تدریس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب