طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مثال های گیمیفیکیشن برای تغییر رفتار

تغییر رفتار با گیمیفیکیشن
تغییر رفتار با گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن ابزاری برای تغییر رفتار است اگر می خواهید کاربران یا بهتر بگوییم بازیکنان سیستم شما تغییر رفتار بدهند یکی از ابزارهای مهم گیمیفیکیشن است(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید) اگر می خواهید بدانید گیمیفیکیشن چگونه باعث تغییر رفتار ما می شود روی لینک کلیک کنید در اینجا تلاش می‌کنیم تا مثال تغییر رفتار با گیمیفیکیشن را معرفی کنیم باز هم نمونه جذابی از مثال گیمیفیکیشن را برای شما تهیه کردیم.

مثال تغییر رفتار با گیمیفیکیشن؛ عبور از خیابان با ایجاد انگیجمنتی جذاب

یکی از مفاهیم مهم در گیمیفیکیشن این است که شما تفاوت طراحی عملگرا و انسان‌محور را درک کنید در طراحی عملگرا ما فکر می کنیم که خب باید مردم پشت چراغ قرمز منتظر باشند اما خیلی به اینکه انسان ها حوصله شان سر می رود دقت نمی کنیم نکته خارق العاده این است که یکی از معضلات مهم انان ها که مثال های زیادی برای آن خواهیم آورد دقیقا همین معطل شدن است! نکته ی جالب توجه این هست که وقتی گیمیفیکیشن آغاز می شود، نگاه همه به فعالیت به کلی عوض خواهد شد.

چراغ راهنمایی رانندگی
چراغ راهنمایی رانندگی

یکی از تعاریف غیر رسمی راجع به گیمیفیکیشن این هست که شما قدیم کار الف را انجام می دادید حالا این فعالیت گیمیفای می شود، حالا شما دوباره کار الف را انجام می دهید البته با جدیت و شوق خیلی بیشتر اما علت اینکه شما کار الف را انجام می دهید، این است که فکر می کنید در حال انجام کار ب هستید کار ب برخلاف کار الف مطابق با توانایی های شماست انگیزه شما را درگیر میکند و در کنار آن برای شما جذاب است.

در این ویدیو شما مشاهده میکنید که بازیکنان چگونه با این سیستم جذاب به انگیجمنت میرسند. اما شاید یکی از مشکلات این نوع سیستم ها این است که بسیار سریع خسته کننده میشوند. نظر شما چیست چگونه می توان این سیستم را غیر تکراری کرد؟

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب