طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن اوتیسم؛ 10 برنامه برتر برای بهبود اوتیسم

گیمیفیکیشن اوتیسم
گیمیفیکیشن اوتیسم

امروز با معرفی گیمیفیکیشن اوتیسم در خدمت شما هستیم.اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک ناتوانایی رشدی است که می تواند منجر به مشکلات چشم‌گیر اجتماعی، ارتباطی و رفتاری شود. درباره اینکه چه چیزی نگاه  افراد مبتلا به ASD را از دیگران متمایز می کند یافته هایی وجود ندارد، اما افراد مبتلا به ASD ممکن است در ارتباطات، تعاملات ،رفتارها و یادگیری از دیگر افراد متفاوت باشند.

به طور تقریبی از هر 68 کودک، یک کودک مبتلا به بیماری اوتیسم می‏‌باشد. در اینجا 10 برنامه برتر که با استفاده از گیمیفیکیشن و محیط های تعاملی جذاب به درمان و بهبود این بیماری کمک می کند را معرفی می کنیم. نکته‌ی مهم ارتباط این موضوع به روش‌های کلی پیاده شده در گیمیفیکیشن سلامت و بحث مهم بازی مثبت است که راجع به آن در سایت توضیح داده‌ایم.

1. مثال گیمیفیکیشن اوتیسم:Book Creator

با کمک یک بزرگسال، این اپلیکیشن به کودکان اوتیسمی ، شانس درک ارتباط عمیق و معنی داری از طریق تبدیل عکس، موسیقی، ضبط صدا، فیلم و متن به یک کتاب واقعی را می دهد. در واقع کودک با ابزارهای مختلف می تواند کتاب بسازد.این کتاب می تواند در مورد موضوعات مختلف در زندگی شخصی، مدرسه، خانواده، زمان غذا خوردن، مهمان و مراقبت از حیوان خانگی و هر موضوع دیگری باشد. همچنین فرآیند ایجاد کتاب و کاوش در محتوا باعث می شود ،کودک حس بیشتری نسبت به توانایی درک محیط اطراف خود داشته باشد.

2. مثال گیمیفیکیشن اوتیسم AutisMate

کودکان اوتیسمی نیاز دارند انواع مختلفی از تعاملات را آموزش ببینند، که می تواند شامل فعالیت های ساده مانند مسواک زدن، ظرف شستن و امثال آن نیز باشد. یک کودک با درک ضعیف و مهارت های ارتباطی پایین می تواند در انجام بعضی فعالیت ها نا امید شود. بسیاری از این کودکان از دیدن تصاویر و نقاشی ها لذت می برند. بنابراین می توان با استفاده از رسانه های پویا مانند AutisMate که در آن کودکان می توانند سناریوها و تنظیمات مختلف را کشف کنند که به آنها حس کنترل بر یادگیری خود را می دهد. این می تواند یک تمرین خوب برای تمرین مهارت های جدید قبل از ورود به زندگی واقعی نیز باشد.
ویژگی های اضافی در برنامه عبارتند از :

  1.  یک برنامه زمان بندی بصری برای درک توالی خطی مراحل و فعالیت ها
  2. یک بخش برای ساخت جملات برای کمک به کودکان تا بتوانند ارتباط برقرار کنند.

3.مثال گیمیفیکیشن اوتیسم : Proloquo2Go

ارتباطات و برقراری ارتباط با دیگران یک چالش اصلی برای کودکان اوتیسمی می باشد. بنابراین Proloquo2Go یک کتابخانه کامل از اسامی، افعال، فعالیت ها، جملات و بخش های دیگر صحبت کردن ارائه می دهد. بیش از 14هزار اجزای زبان وجود دارد. هریک از این موارد را می توان به یک مجموعه شخصی اختصاص داد که به یک موضوع خاص مرتبط است. به عنوان مثال والدین می توانند کتابخانه خود را با اسامی مرتبط با غذا و رفتن به فروشگاه های مواد غذایی ایجاد کنند. در فروشگاه مواد غذایی، کودک می تواند این کلید ها را روی صفحه نمایش بصری اپلیکیشن خود انتخاب کند. هر کدام از این کلید ها برای جملات مختلف شامل صوت و بیان آن جمله است، بنابراین کودک می تواند تلفظ و صدای آن را نیز یاد بگیرد. این کودکان می توانند جملات خود را نیز بسازند و به جای احساس ناراحتی و پرتاب کردن وسایل به راحتی با والدین خود ارتباط برقرار کنند.

4.مثال گیمیفیکیشن اوتیسم :Choiceworks

بسیاری از کودکان اوتیسمی از به کاربردن ساختارهای پیچیده تر و بهتر لذت می برند. از آنجایی که این کودکان زبان و درک مطلب را با تاخیر یادگرفته اند بنابراین هنگامی که از یک فعالیت به فعالیت دیگر توسط بزرگسالان هدایت می شوند ممکن است منبع دشواری و سختی باشد. تغییرات ناگهانی درانجام تکالیف، مانند رفتن به فروشگاه و نشستن برای شام ممکن است کودکان حجم زیادی از استرس را داشته باشند به این دلیل که آنها کاملا واقف نیستند از اینکه چه چیزی در حال انجام است.
بنابراین بهتراست به صورت بصری مجموعه ای از فعالیت ها به همان ترتیبی که آنها انتظار دارند نمایش داده شود.
Choiceworks همچین قابلیتی را ارائه می دهد تا والدین و مراقبان کودک اوتیسمی برنامه قابل پیش بینی را در طول روز داشته باشند. این اپلیکیشن از طریق درایو چهارم مالکیت باعث بهبود کودک می‌شود. همچنین این فرمت نسبت به ابزارهای سنتی مانند کارت ها وابزارهای سنتی هیئت مدیره بسیار جذابتر است. قابل ذکر است که این برنامه برای مراحل بالاتر درمان قابل استفاده است.

5. مثال گیمیفیکیشن اوتیسم Pictello

رویکرد چند‌رسانه ای یک راه عالی برای ارائه اطلاعات به بچه های اوتیستیک است. Pictello ابزار دیگری است که از اشکال مختلف رسانه ای برای کمک به والدین و کودکان طیف اوتیسم برای موقعیت های جدید، از جمله مشاغل اجتماعی، استفاده می کند.
کاربران توانایی ایجاد کتاب و « آلبوم های عکس» را دارند. این در واقع مرجع بصری را ارائه می دهد که به شدت به درک زبانی کمک می کند و صدای شبیه سازی شده باعث می شود تا آنها بتوانند چگونگی تلفظ کلمات را بدانند. هدف این برنامه، حمایت از کودکان در توسعه سطوح بالاتری از صحبت کردن است.
والدین و مربیان می توانند از Pictello به عنوان ابزاری برای آموزش انتظارات رفتاری نیز استفاده کنند. با Pictello فعالیت های جدید لازم نیست منبع نگرانی و استرس برای کودکان و والدین باشد. در عوض آنها می توانند به فرصت های یادگیری ارزشمند تبدیل شوند. #درایو2

 6.مثال گیمیفیکیشن اوتیسم : My PlayHome

علاوه بر زبان، تعاملات اجتماعی و متقابل نیز برای بسیاری از بچه ها در طیف اوتیسمی چالش برانگیز است. در گذشته، درمانگران با استفاده از اسباب بازی های ساده تظاهر می کردند و دانش آموزان نیز به طور کاملا پسیو فعالیت می کردند. اما My PlayHome از تمايلات طبيعي استفاده مي کند که بسياري از کودکان طيف اوتيسم به رسانه هاي ديجيتالي کمک مي کنند تا از طريق زمينه هاي ارائه شده در برنامه با ديگران ارتباط برقرار کنند. با کمک بعضی از بزرگسالان، این مهارت ها را می توان به تنظیمات زندگی واقعی تبدیل کرد.

7. مثال گیمیفیکیشن اوتیسم :Word SLapPs

این برنامه در مورد اقلام خانگی، غذاهای مختلف و حتی بهتر به یاد داشتن دوستان و خانواده کمک می کند. تصاویر را می توان به برنامه وارد کرد و روی انها صدا ضبط کرد که می تواند صدای والدین باشد ولی بهتر است که صدای خود کودک باشد. برنامه را می توان با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر کودک سفارشی کرد. این ابزار بسیار عالی برای:
1. کمک به بچه ها برای ایجاد و توسعه مهارت های زبانی
2. توانایی تشخیص افراد در زندگی کودک و استفاده از نام آنها

8.مثال گیمیفیکیشن اوتیسم : ABA Find IT

ABA stands for Applied Behavioral Analysis.

این یک چارچوب مفهومی است که برای شکل دادن رفتارهای جدید تشکیل شده است که شامل سه جزء است:
1) antecedent – فعال شدن برای یک رفتار خاص

(2) رفتار هدفمند

(3) نتیجه یا پاداش

این چارچوب می تواند در بسیاری از موقعیت های مختلف اعمال شود. با این حال، به طور گسترده ای برای کمک به بچه های مبتلا به اوتیسم در یادگیری واژگان جدید، مفاهیم، و حتی مهارت می تواند استفاده شود .
در جلسات درمان سنتی، فلش کارت و اشیاء سه بعدی استفاده می شود. برای مثال، معلم ممکن است وسیله ای ساده از اسباب بازی های پلاستیکی را در مقابل کودک قرار دهد و از آنها بخواهد “توپ را لمس کند” (antecedent). اگر آنها به طور صحیح (رفتار) پاسخ دهند، به آنها پاداش مناسب داده می شود (نتیجه یا پاداش).
ABA Find It از ویژگی های چند حسی و سطوح پیچیده (از جمله زمینه های واقعی زندگی) برای کمک به بچه ها در یادگیری مهارت های جدید کمک می کند. این برنامه درس های شناسایی را به یک بازی تعاملی واقعی تبدیل می کند.

9.مثال گیمیفیکیشن اوتیسم : Puppet Pals

با کمک این اپ، والدین و مراقبان کودک می توانند عکس ها را به عنوان ابزارهای آموزشی ارزشمند تبدیل کنند. شرایط اجتماعی زندگی واقعی می تواند برای بچه ها در طیف اوتیستیک گیج کننده باشد. وقایع و حوادث می تواند بسیار سریع رخ دهد. و به دلیل مشکلات زبانی کودک، برای خانواده ها سخت است تا واکنش مناسبی نسبت به فرم های بهتر رفتار یا زبان مورد استفاده کودک نشان دهد و در مورد آنها بحث کند.
استفاده از داستان های سفارشی می تواند یک ابزار آموزشی قدرتمند باشد. با Puppet Pals، عکس های بچه های دیگر، کودک، بزرگسالان و غیره می تواند مورد استفاده قرار گیرد (#درایو5). از طریق استفاده از قابلیت ضبط، کاربران می توانند صداها را برای Puppet ها ایجاد کنند. فرمت کلی می تواند برای تکرار شرایط و آموزش روش های جایگزین رفتار، برقراری ارتباط و یا تعامل بسیار مؤثر باشد.

10. مثال گیمیفیکیشن اوتیسم :Kid In Story

بسیاری از کودکان اوتیسمی در تشخیص کلمات خوب هستند و با صدای بلند صحبت می کنند. با این حال،در درک مطلب با مشکل روبه رو می باشند. به جای کتاب داستان های معمولی، بهترین راه برای کمک در درک محدوده های بزرگتر، کمک به کودک تا داستان های خود را به عنوان شخصیت اصلی داستان ایجاد کند.
دوربین iPad می تواند برای عکسبرداری از کودک استفاده شود. پس از آن تصویر می تواند به تنظیمات داستان اضافه شود و بزرگسالان می توانند از صدای خود برای گفتن آنچه اتفاق می افتد استفاده کنند. به عنوان یک قدم اضافی، ممکن است مفید باشد که روایت را به صورت نوشتاری ترجمه کنید. این امر می تواند به کودک کمک کند تا در بهبود و پردازش کامل قسمت ها بهتر شود.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

6 پاسخ

  1. سلام جناب حاتمی – ستار هستم مدرس دانشگاه در حوزه IT فرزندم دچار اختلال اتیسم هست و حدود دو سال هست که در حوزه بازی درمانی دارم مطالعه می کنم خوشحال میشم بیشتر باهاتون آشنا بشم و ببینم در این حوزه چقدر پیش رفتید تلفنم 09177010078

  2. روز سوم سوال اول
    من خودم معاشریتی هستم ولی شما جستجو گر هستید خودتون سر کلاس گفتید ولی همین طوری دوست دارم یک چیزی رو بگم خیلی دوست ندارم با آدمهای قاتل بازی کنم یعنی بقیه تیپ ها رو ترجیه میدم

    1. جالبه که برعکسشم هست یعنی آدمای قاتل متنفرن از بازی کردن با معاشرت گرا ها جون این دست آدما خیلی بازی رو جدی نمیگیرن 🙂

  3. روز سوم سوال دوم
    میشه این خیر ها رو با دادن اطلاعات در مورد کمک های خیرین دیگه دعوت به حمایت بیشتر کرد.مثلا وقتی اعلام میشه فردی برای کودکان فلان کار رو انجام میده این افراد دنبال کاری می گردن که بزرگتر و مهم تر از اون طرف مقابلشون باشه. ولی یک سوال دارم چطوری میشه تشخیص داد فردی در کدوم سطح هست ؟ موقع بازی کردن آدمها شبیه به زمانی هستن که زندگی می کنند؟

    1. چه سوال خوبی پرسیدی
      اینکه بتونی بفهمی که یه آدم کدوم تیپه رو من کامل توضیح میدم جلسه بعد
      ولی آدما خیلی شبیه زمانی هستن که بازی می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب