آقای گیمیفیکیشن | مرجع آموزش گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چگونه می تواند سایت های خبری را جذاب تر و گیراتر سازد؟

رای دادن به این پست

با سلام آیدین تقی زاده هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن. گیمیفیکیشن، یعنی استفاده از مکانیک های بازی برای کاربردهایی غیر از بازی، از طرفی همان طور که می دانید  در حال حاضر خبرخوانی آنلاین به یک فعالیت جذاب، اجتماعی و مفرح تبدیل شده است ما امروز می خواهیم در باره گیمیفیکیشن در خبرخوانی آنلاین صحبت کنیم.

در Mashable، ما از گیمیفیکیشن در Mashable Follow استفاده کرده ایم، لایه اجتماعی و ابزار گزینش محتوای مان. خوانندگان در سایت ما با استفاده از حساب فیس بوک یا توئیترشان ثبت نام می کنند تا بتوانند نظر داده و داستان هایشان را به اشتراک بگذارند، جریان خبری شان را با دنبال کردن موضوعاتی که برای شان مهم تر است مدیریت کنند، و با سایر خوانندگان، از طریق مشاهده و نظر دادن به فعالیت آنها در سایت، ارتباط برقرار کنند.

فعالیت، هسته اصلی Follow است. خوانندگان بایستی در سایت وارد شده باشند تا در مورد مقالات نظر دهند و ترغیب می شوند تا این مقالات را در حساب های شبکه های اجتماعی شان با یک کلیک ساده به اشتراک بگذارند و همخوان کنند.

پاداش دهی به خوانندگان برای این فعالیت ها، جزء مهم Follow است. ما تصمیم گرفتیم از نشان ها بعنوان سیستم پاداش دهی استفاده کنیم، زیرا برای مخاطبان مان آشناست. نشان ها در مکانیک بازی Follow هسته اصلی است. خوانندگان برای هر چیزی نشان کسب می کنند، از جمع کردن دنبال کنندگان تا اتصال پروفایل شبکه اجتماعی به حساب کاربری در سایت. در حال حاضر، 26 نشان وجود دارند که اعضای Mashable می توانند آنها را کسب کنند. نام اکثر این نشان ها از میم های اینترنتی (Web Memes)، مانند لئوی خرامان (Strutting Leo) و رنگین کمان دوبل (Double Rainbow).

البته که نشان های دنبال کردن تنها یک نمونه از مکانیک های بازی در یک سایت خبری هستند و دلیل اینکه کار می کنند در ادامه شرح داده شده است.

 

ترویج و رشد انجمن

در نتیجه عطش برای نشان ها، خوانندگان انجمنِ شخصی تر و ارزشمندتری را در سایت ما ایجاد می کنند. تمام فعالیت هایی که ارزش نشان گرفتن دارند، به شراکت در انجمن Mashable، مانند نظردهی و دعوت از دوستان برای استفاده از Follow، گره خورده اند،. این موضوع به صورت ناخودآگاه باعث ایجاد پیوند محکم تری بین کاربران Follow و سایت شده و پایگاه خوانندگان درگیرتر و متعهدتری را ایجاد می کند.

اندرو دیوید بارون، یک کاربر Follow بسیار مشتاق، در خصوص ترغیب کنندگی نشان ها برای بیشتر نظر دادن کاربران گواهی می دهد. او می گوید: “گیمیفیکیشن باعث ایجاد سلسله مراتبی از دنبال کنندگان اجتماعی مطلع می شود … خیلی از مردم نمی خواهند ریسک کنند و نظرشان را به عنوان اولین نفر مطرح کنند.”

باب آیکاک، کاربر دائمی دیگر Follow می گوید: “زمانی که Mashable، Follow را راه انداخت باعث شد که من نظرهایم را ثبت کنم و به نظرات دیگران جواب دهم. حالا پست های بیشتری را می خوانم، Follow برایم بسیار جذاب شده و حتی به نوعی معتاد آن شده ام.”

گیمیفیکیشن در mashable

گیمیفیکیشن در mashable

 

هم طنین شدن با خوانندگان

پوشش Mashable توسط فرهنگ اینترنت پیش می رود. به همین دلیل است که ما تم میم های اینترنتی را برای نشان های Follow انتخاب کرده ایم. یکی از محبوب ترین آنها، دیوید به دنبال دندانپزشک (David after) است، ویدئوی یوتیوب فراموش نشدنی کودکی که به داروهای جراحی دندانپزشکی واکنش نشان می دهد؛ و یکی دیگر، ویدئوی کوتاه ولی جالب یوتیوب، موش خرمای تئاتری (Dramatic Chipmunk) است. سازگار نگه داشتن نشان ها با حوزه محتوایی، به خوانندگان کمک می کند که ارتباط عمیق تری با Mashable برقرار کنند.

بارون می گوید: “این که مردم چیزهای خنده دار، ارجاعی، بچه درس خوانی یا … بینند باعث تبسم شان می شود. چیزهایی که می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و حتی حس کنیم Mashable خانه مان است. ” نشان کیانای غمگین (Sad Keanu)، که از یک عکس وایرال شده کیانا ریوز (Keanu Reeves) الهام گرفته شده، نشان مورد علاقه بارون است.

گیمیفیکیشن در mashable 2

گیمیفیکیشن در mashable

 

ایجاد رقابت

در زندگی واقعی و در اینترنت، نشان ها، سمبل موقعیت اجتماعی هستند. هر نشان کسب شده، بیانگر پیشرفتی در “جریان فعالیت های من” هر خواننده و دوستانش است. دنبال کنندگان می توانند در مورد این پیشرفت ها نظر دهند، که اغلب این کار را می کنند، تبریک می گویند یا حسادت نشان می دهند. دانستن این که دوستان چه نشان هایی کسب کرده اند بازی را به یک رقابت دوستانه تبدیل می کند، و منجر به افزایش انگیزه خواننده برای استفاده از خدمات سایت می شود. علاوه بر این، پروفایل هر کاربر Follow، بخشی دارد که نشان می دهد هر خواننده چه نشان هایی کسب کرده و چه نشان هایی هنوز مانده اند. نمایش عمومی این دستاوردها، برای ادامه دادن و ماندن در این مسابقه کسب نشان، ضروری است.

گیمیفیکیشن در mashable

گیمیفیکیشن در mashable

فضایی برای رشد

همانطور که همیشه میم اینترنتی بزرگ دیگری در راه است، نشان های Follow جدید نیز در راه هستند. هدف ما این است که همواره انگیزه ای به کاربران بدهیم که برایش بکوشند و فعال بمانند. تیم ما پیوسته در حال طوفان فکری برای ایده های طراحی نشان ها و مراحل جدید است. خوانندگان ما نیز همین طور؛ آنها اخیرا به واسطه شرکت در مسابقه نشان Follow، در فرایند ما وارد شده اند، که منتج به طراحی جدیدترین نشان ما، گورکن عسل خوار (The Honey Badger)، شد. شرکت دادن اعضای انجمن در دینامیک های بازی، باعث هیجان بیشتر خوانندگان و درگیرشدن بیشترشان در Follow می شود.

گیمیفیکیشن در mashable

گیمیفیکیشن در mashable

نتیجه گیری

با اینکه مکانیک ها و استراتژی های بازی متعددی وجود دارند، اما نشان ها برای Mashable Follow به خوبی کار کرده اند. پاداش هایی همچون امتیازات، چالش ها و واحد پول مجازی برای برخی سایت ها موفق عمل کرده اند؛ در حالیکه رفتار و دعوت به فعالیت نمونه هایی از دینامیک های بازی ماندنی تر و موفقیت آمیزتر هستند. گیمیفیکیشن همچنان برای صنعت خبر موضوعی باز است. ما تنها سطح این امکان بالقوه را برای ایجاد انجمن، درآمد و … لمس کرده ایم .

در قلب گیمیفیکیشن، بازی ها قرار دارند و بازی ها بایستی لذت بخش باشند. سازمان های خبری بایستی این موضوع را مورد کاوش قرار دهند، چالش نگاه از زاویه جدید به موضوع درگیر کردن انجمن هایشان را پذیرفته و یادشان باشد که مفرح باشند.

کامران حاتمی

من کامران حاتمی هستم متولد اسفند 68 نرم افزار علم و صنعت و mba امیرکبیر خوندم 7 سال هست اندروید کار میکننم و 3 سال هست که روی گیمیفیکیشن متمرکزم

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

0

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
دوره پیشرفته گیمیفیکیشن شروع شد!30 درصد تخفیف با کد yalda
+ +
در حال بارگذاری