طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل یک بازی؛ درک صحیح کاربر در تجربه یک بازی

مراحل یک بازی درک صحیح کاربر در تجربه یک بازی
مراحل یک بازی درک صحیح کاربر در تجربه یک بازی

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن امروز و در ادامه دوره اکتالیسیس به بررسی یک موضوع بسیار بسیار مهم در ادبیات بازی می پردازیم و آن مراحل یک بازی است.قبل از اینکه این 4 مرحله توضیح داده شود یک نکته بسیار مهم باید توضیح داده شود و آن هم اینکه بسیاری از افراد فکر می کنند که مثلا من یک ایده جذاب می دهم و کاربر درگیر می شود!

اما سوال اساسی این است که “تا کی؟؟” برای حل این مسئله نکته ای که باید به آن توجه داشت ذات وجودی یک بازی است و اینکه بازیکنان چگونه در مراحل یک بازی، رفتار هایی را از خود نشان می دهند.در اینجا به مراحل یک بازی می پردازیم.

مراحل یک بازی:مرحله اول کشف

در مرحله کشف یا discovery کاربر متوجه می شود بازی شما وجود دارد!مثل اینکه شما یک اعلامیه بزرگ زده اید و مردم به اعلامیه شما نگاه می اندازند توضیحات بازی شما را در صفحه توضیحات کافه بازار می خوانند تم بازی شما را می فهمند و صرفا کاربر متوجه می شود محصولی هست خیلی اطلاعات کلی راجع به آن به دست می آورد اما هنوز چیز خاصی را خودش تجربه نکرده است.

مراحل یک بازی: مرحله دوم  آنبردینگ

در این مرحله برای اولین دفعات وارد بازی شما می شود حسی که کاربر در این مرحله تجربه می کند بسیار مهم است.مثل اولین بازی که وارد یک بازی گانگستری می شوید اولین آدم را می کشید این مرحله زمانی را شامل می شود که شما اولین چیزها را تجربه می کنید.

مراحل یک بازی : مرحله سوم اسکفولدینگ

در مرحله Scaffolding کاربر کم کم حرفه ای می شود قوانین بازی شما را به خوبی فرا می گیرد و مراحل بالاتر را کشف می کند.شما به مراحل بالاتری رسیده اید تجربه بیشتری کسب کرده اید تقریبا همه کارهای لازم را انجام داده اید و درگیر بازی شده اید این مرحله جایی است که معمولا کاربر حاضر است در آن پول پرداخت کند.

مراحل یک بازی : مرحله آخر پایان بازی

در این مرحله کاربر در انتهای تجربه بازی خود به سر می برد بازی برای وی جذابیت دو مرحله قبل را ندارد اما شاید به دلیل امتیازات و زمانی که برای بازی صرف کرده است هنوز می خواهد در بازی باقی بماند.بر طبق تجربه به شما می گویم که اکثر افراد صرفا برای یک یا دو مرحله( که حتما تا الان متوجه نام آن مراحل شده اید) ایده بازی دارند این افراد دچار یک خطای فکری بزرگ شده اند! من همیشه برای این مشکل مثال واقعیت افزوده را مطرح می کنم در واقعیت افزوده شما  یک تصویر را روی یک تصویر درگیر می اندازید شاید با یک نگاه اجمالی به تصویر زیر کاملا متوجه منظور من شوید.

مراحل یک بازی و واقعیت افروده

برای دفعه اولی که این صحنه را دیدم به وجد آمدم! مکان خود را عوض می کردم و یک تصویر سه بعدی خارق العاده را مشاهده می کردم اما برای دفعه چهارم این کار برای من جذابیتی نداشت! در اینجا چند سوال مهم مطرح می شود در رابطه با مراحل یک بازی مطرح می کنیم که در انتهای دوره پیشرفته به آن ها پاسخ می دهیم.

  1. برای حل مشکلی که گفته شد چه راه حلی وجود دارد؟
  2. عمر جذابیت یک تجربه گیمیفیکیشنی چقدر است و بیشترین محصولی که جذابیت خود را نگه داشته است چه میزان رکورد ثبت کرده است؟
  3. کدام مرحله از این چهار مرحله برای طراحی مهم تر هستند؟
  4. در کدام مرحله از کاربر درخواست کنیم که اگر از بازی خوشش آمد این تجربه را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارد؟
Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

4 پاسخ

  1. سلام جناب مهندس
    خدا قوت
    بسیار ممنونم بابت مطالب مفید شما در دوره گیمیفیکیشن
    امکان دارد لطفا در مورد محیط های آموزشی گیمیفای شده مثال هایی در ارتباط با 8 رانه بیاورید؟
    یه پیشنهاد دیگه. امکان دارد یک گروه تلگرامی فقط مختص کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار دهید تا در طول هر هفته در مورد مباحث آن هفته بحث شود و در صورتی که سوال داشتیم مطرح کنیم؟

    ممنونم از تلاش ارزشمند شما

  2. 7th day – 1st Q
    میتونی قابلیت اینو داشته باشی که ده ثانیه بتونی از همون صحنه با واقعیت افزوده فیلم بگیری و روش حرف بزنی و بتونی این فیلم کوتاهو تو یک بخشی که اپ براش طراحی کرده قرار بدی تا بقیه ببینن و بتونن بهت ستاره بدن روش ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب