ثبت نام

گیمیفیکیشن پیشرفته ؛ ۴ مرحله یک بازی

cgsample-com-ar-project-exterior

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن امروز و در ادامه کورس پیشرفته گیمیفیکیشن به بررسی یک موضوع بسیار بسیار مهم در ادبیات بازی می پردازیم و آن ۴ مرحله یک بازی است.قبل از اینکه این ۴ مرحله توضیح داده شود یک نکته بسیار مهم باید توضیح داده شود و آن هم اینکه بسیاری از افراد فکر می کنند که مثلا من یک ایده جذاب می دهم و کاربر درگیر می شود!اما سوال اساسی این است که “تا کی؟؟” برای حل این مساله نکته ای که باید به آن توجه داشت ذات وجودی یک بازی است و اینکه بازیکنان چکونه در یک بازی رفتار هایی را از خود نشان می دهند.در اینجا به ۴ مرحله یک بازی می پردازیم:

۱-مرحله کشف

در مرحله کشف یا discovery کاربر متوجه می شود بازی شما وجود دارد!

۲-مرحله آنبردینگ

در این مرحله برای اولین دفعات وارد بازی شما می شود حسی که کاربر در این مرحله تجربه می کند بسیار مهم است

۳-اسکفولدینگ

در مرحله Scaffolding کاربر کم کم حرفه ای می شود قوانین بازی شما را به خوبی فرا می گیرد و مراحل بالاتر را کشف می کند

۴-پایان بازی

در این مرحله کاربر در انتهای تجربه بازی خود به سر می برد بازی برای وی جذابیت دو مرحله قبل را ندارد اما شاید به دلیل امتیازات و زمانی که برای بازی صرف کرده است هنوز می خواهد در بازی باقی بماند.

بر طبق تجربه به شما می گویم که اکثر افراد صرفا برای یک یا دو مرحله( که حتمن تا الان متوجه نام آن مراحل شده اید) ایده بازی دارند این افراد دچار یک خطای فکری بزرگ شده اند!من همیشه برای این مشکل مثال واقعیت افزوده را مطرح می کنم در واقعیت افزوده شما  یک تصویر را روی یک تصویر درگیر می اندازید شاید با یک نگاه اجمالی به تصویر زیر کاملا متوجه منظور من شوید.

گیمیفیکیشن پیشرفته؛ واقعیت افزوده
گیمیفیکیشن پیشرفته؛ واقعیت افزوده

برای دفعه اولی که این صحنه را دیدم به وجد آمدم!مکان خود را عوض می کردم و یک تصویر سه بعدی خارق العاده را مشاهده می کردم اما برای دفعه چهارم این کار برای من جذابیتی نداشت!

در اینجا چند سوال مهم مطرح می شود که در انتهای دوره پیشرفته به آن ها پاسخ می دهیم.

۱-برای حل مشکلی که گفته شد چه راه حلی وجود دارد؟

۲-عمر جذابیت یک تجربه گیمیفیکیشنی چقدر است و بیشترین محصولی که جذابیت خود را نگه داشته است چه میزان رکورد ثبت کرده است؟

۳-کدام مرحله از این چهار مرحله برای طراحی مهم تر هستند؟

۴-در کدام مرحله از کاربر درخواست کنیم که اگر از بازی خوشش آمد این تجربه را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارد؟

پاسخ این سوالات را به مرور خواهید یافت!

 

1

دیدگاه ها

  • zahra batooli آبان 18, 1396 :: 3:15 ب.ظ
    0 0

    سلام جناب مهندس
    خدا قوت
    بسیار ممنونم بابت مطالب مفید شما در دوره گیمیفیکیشن
    امکان دارد لطفا در مورد محیط های آموزشی گیمیفای شده مثال هایی در ارتباط با ۸ رانه بیاورید؟
    یه پیشنهاد دیگه. امکان دارد یک گروه تلگرامی فقط مختص کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار دهید تا در طول هر هفته در مورد مباحث آن هفته بحث شود و در صورتی که سوال داشتیم مطرح کنیم؟

    ممنونم از تلاش ارزشمند شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *