آقای گیمیفیکیشن | مرجع آموزش گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در مدیریت دانش؛ چرا و چگونه؟

گیمیفیکیشن در مدیریت دانش؛ چرا و چگونه؟ 4.00/5 (80.00%) 2 امتیازs

گیمیفیکیشن و مدیریت دانش دو علمی هستند که هر کدام به تنهایی تاثیرات زیادی در پیشرفت یک سازمان می گذارند.حال در این مقاله به تاثیر گیمیفیکیشن روی مدیریت دانش می پردازیم.با آقای گیمیفیکیشن همراه شوید.

در دهه‌های اخیر، انواع مؤسسات، شاهد تغییرات اساسی در زمینه‌های ساختار، کارکرد و سبک‌های مدیریتی خویش بوده‌اند. مؤسسات کنونی، اهمیت بیشتری برای درک، انطباق‌پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون، قائل شده و در کسب و به‌کارگیری دانش روش های جدیدی را در پیش‌گرفته‌اند. تمامی این مسائل و وضوح تغییرات ایجاد شده در روند اقتصاد جهانی و توجه صنایع، سازمان­ ها و شركت ­های پیشرو به حفظ موقعیت خود در بازار جهانی، باعث خلق مفهوم و دانشی جدید تحت عنوان “مدیریت دانـش” گردیـده است.

از دیدگاه رابیتز مدیریت دانش، شامل همه‌ی روش ­هایی است که سازمان، دارایی ­های دانش خود را اداره می­ کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، به­ کارگیری، به روزسازی و ایجاد دانش است. سرمایه دانشی دارایی نهفته و پنهانی سازمان‌ها است که با مدیریت و اداره آن می‌توان به مزیت‌های رقابتی دست‌یافت. درواقع دانش به‌عنوان منبعی برای بقای سازمان‌ها ضروری است و شرط موفقیت سازمان‌ها، دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است. به نحوی که پیتر دراکر، راز موفقیت سازمان‌ها در قرن 21 را مدیریت دانش می‌داند. اهمیت مدیریت دانش در قرن حاضر به حدی است که تیلور آن را حرکت و جنبشی می‌داند که عصر آینده را مسخر خود خواهد ساخت. از طرف دیگر با پدیده­ای بنام گیمیفیکیشن روبرو هستیم که طبق تعریف به آوردن مکانیک ها و داینامیک ­های بازی در محیط ­های غیر بازی اطلاق می­ شود که طبق آمار تاثیر بسزایی در یادگیری ایجاد می­ کند. گیمیفیکیشن نه تنها در آموزش بلکه در بسیاری از موارد دیگر به صاحبان صنعت کمک می ­کند.

بسیاری از سازمان­ ها سیستم ­های مدیریت دانش را فقط به منظور نادیده گرفتنشان توسط کارکنان، توسعه و راه­ اندازی می ­نمایند. از طرف دیگر، این کارکنان همان افرادی هستند که ساعت ­ها وقت آزاد خود را در بازی ­های رایانه ­ای آنلاین اعتیادآور صرف می ­کنند. بنابراین می­ توان با استفاده از عناصر بازی در طراحی سیستم ­های مدیریت دانش، تعهد و مشارکت کارکنان را افزایش داد.

برخلاف برخی دیگر دارای­ی های سازمان، دانش بیشترین ارزش را زمانی کسب می ­نماید که به اشتراک گذاشته شود. به اشتراک گذاری دانش باعث افزایش تصمیم­ گیری شده، عملکرد را بهبود بخشیده و توسعه دانش جدید را تسهیل می ­نماید. برای کمک به اشتراک گذاری دانش و استفاده از آن، سازمان ­ها سیستم­ های مدیریت دانش مختلفی را پیاده سازی کرده ­اند. اما در این بین، کارکنان تمایل و انگیزه ­ای برای استفاده از آن ندارند. در اینجا راه­ های متعددی برای افزایش انگیزش کارکنان، بهبود نگرش آن­ها و کمک به آن­ها برای لذت بردن برای به اشتراک گذاری دانش وجود دارد. طراحان بازی ­های ویدئویی در استفاده از امتیازات، نشان­ها و مدال­ها، چالش­ها و لیدربوردها برای ایجاد بازی­ هایی که جذاب و اعتیاد آور هستند پیشگام می ­باشند. همچنین این عناصر بازی می­ تواند در محیط های آموزشی و سازمانی مانند مدرسه، محل کار، سازمان، وب سایت یا برنامه ­های نرم افزاری استفاده شوند تا عملکرد و تجربه کاربر را با آنچه گیمیفیکیشن نامیده می ­شود بهبود بخشد.

گیمیفیکیشن ابزاری نوظهور در سیستم ­های مدیریت دانش می­ باشد که با استفاده از مولفه­ های گیمیفیکیشنی می توان مشارکت کاربر، ایجاد محتوا و رضایت را افزایش داد. همچنین بر مکانیسم های روانی تاثیر گذاشته، رفتار و نگرش کاربر را در هنگام استفاده از سیستم های مدیریت دانش هدایت می نماید. سیستم های مدیریت دانش گیمیفای شده به کارکنان پلت فرمی را ارائه می دهد تا در آن به رقابت پرداخته، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به برآورده شدن نیازهای خاص خود در بالای هرم مازلو کمک می نماید. گیمیفیکیشن به تحقق اهداف اصلی کمک نموده، تعامل و مشارکت کارکنان با سیستم­ های مدیریت دانش را افزایش می دهد که به مشارکت در مطالب ارزشمند، سازمان دهی و بهبود آن یا کابرد آن به شیوه ای معنی دار منجر می گردد (زیانی و همکاران، 2016).

گیمیفیکیشن در مدیریت دانش

گیمیفیکیشن در مدیریت دانش

سازمان­ ها می ­توانند عناصر متعدد بازی را درسیستم ­های مدیریت دانش گیمیفای شده به کار گیرند. اجزای بازی که  در سیستم ­های مدیریت دانش گیمیفای شده کنونی  غالبا مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر می­ شود:

  • امتیازات
  • نشان­ ها و مدال­ ها
  • چالش ­ها و مسابقات
  • رتبه­ ها و لیدربوردها
  • پاداش و جوایز

مثال هایی از به کارگیری گیمیفیکیشن در مدیریت دانش

  • شرکت زیمنس به شرکت کنندگان در سیستم مدیریت دانش سازمان امتیاز می داد و از این امتیازات برای نشان دادن موقعیت یک متخصص (امتیاز بیشتر، آگاهی بیشتر) یا برای دادن پاداش استفاده می ­کرد.
  • نوآوری­ های مدیریت دانش همواره با تغییر سازمانی همراه است و گیمیفیکیشن می­ تواند به عنوان یک ابزار کامل برای آغاز یا حمایت از تغییر سازمان کمک کند. به عنوان مثال معاون سابق تجربه مشتری در شرکت یاهو! این شرکت از گیمیفیکیشن برای ایجاد تغییرات جزئی در سیستم در پیاده سازی استفاده می­ کند و ادعا می­کند سرعت آن را تسریع می­ کند.
  • Wagner و Suh در سال 2017 مطالعه ­ای با هدف بررسی چگونگی افزایش بهره­ وری دانش از طریق گیمیفیکیشن انجام دادند. نتایج استفاده از معادلات ساختاری نشان داد مولفه ­های گیمیفیکیشنی مانند پاداش­ ها، موفقیت­ ها، رقابت و قابلیت مشاهده به طور مشترک بر دانش کارکنان تاثیر می ­گذارند و در نتیجه باعث افزایش مدیریت دانش سازمانی می ­گردند. همچنین هزینه ­های طراحی می ­تواند مشارکت ارزشی دانش کارکنان را تسهیل بخشد.

آقای گیمیفیکیشن برای اولین بار در ایران، دوره آموزشی بلندمدت و تخصصی گیمیفیکیشن برگزار می کند. برای مشاهده نقشه راه دوره، اینجــــــا کلیک کنید.

 

کامران حاتمی

من کامران حاتمی هستم متولد اسفند 68 نرم افزار علم و صنعت و mba امیرکبیر خوندم 7 سال هست اندروید کار میکننم و 3 سال هست که روی گیمیفیکیشن متمرکزم

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn

2

نظر گیمیفیکیشن در مدیریت دانش؛ چرا و چگونه؟

  • بسیار جالب بود

    سارا شیخی آبان 1, 1396 2:51 ب.ظ پاسخ دادن

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
دوره پیشرفته گیمیفیکیشن شروع شد!کد fifty برای جمعه سیاه!
+ +
در حال بارگذاری