آقای گیمیفیکیشن | مرجع آموزش گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در صنعت توریسم

گیمیفیکیشن در صنعت توریسم 1.00/5 (20.00%) 1 امتیاز

با سلام باسط رستمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن

تغییرات عصر جدید و ظهور تکنولوژی ساختار زندگی مردم را تغییر داده که تبعات مثبت و منفی زیادی را با خود به همراه داشته است. حواس پرتی و گریز از کار و واقعیت‌های زندگی یکی از این تبعات است. ما به جای این که در لحظه زندگی کنیم، خاطرات خود را ضبط می‌کنیم تا بعدها در اینستاگرام خود قرار دهیم. در واقع از حال گریزان هستیم. واین تغییرات بر نگرش و رفتار ما به خرید و فرایند  انتخاب آژانس مسافرتی نیز تاثیر داشته است.

انسان عصر دیجیتال همه چیز را آنلاین می‌خواهد. آنلاین رفتار می‌کند، آنلاین فکر می‌کند و نشان می‌دهد. مغز ما در عرض ده ثانیه تصمیم می‌گیرد که آیا در صفحه وب سایت بمانیم یا آن را ترک کنیم. در این میان برندها و شرکت های هواپیمایی،آژانس های مسافرتی و.. نیز به مسئله بیش از پیش دامن می‌زنند. آن‌ها از هر فرصتی برای ترغیب مشارکت مصرف کنندگان استفاده می‌کنند. اما در این میان سوال این است که برند‌ها چگونه می‌توانند در این شرایط مصرف کنندگان را سریعتر درگیر خود کنند و مشتریان را به خود وفادار تر کنند؟ چند سالی است که گیمیفیکیشن (یا بازی انگاری) پاسخ به این دغدغه است و توانسته است با مدل ها و متد های کابردی به کمک کسب وکارهای صنعت گردشگری بیاید.

گیمیفیکیشن به اصطلاح استفاده از عناصر بازی (سیستم امتیاز دهی،رقا‌بت،قوانین بازی و…) برای این که گردشگر را به خود وابسته تر کند . به عبارت کامل تر به فرایند استفاده از تفکر بازی گونه و مکانیسم‌های ترغیب مخاطبان برای حل مسئله را گیمیفیکیشن می‌گویند.به عبارت ساده تر گیمیفیکیشن یا بازی‌وار سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند که امروزه در اکو سیستم کسب وکار جهانی به ابزاری برای ارتباط با مشتری در قسمت های  متنوع صنایع مختلف از جمله گردشگری  تبدیل شده، هر چند که در مباحث سازمانی، توسعه محصول و سبک زندگی،آموزش،برندینگ،سلامت و… نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از اولین نمونه های آن در صنعت گردشگری ماجرای برنامه‌ی پرواز مکرر یک شرکت هواپیمایی  از آن‌ها به عنوان برنامه‌های وفاداری استفاده می‌کرد،برنامه به این صورت بود که فرد مسافر؛ به ازای هر سفر یک امتیاز مشخصی دریافت می کرد و به محض رسیدن به هر سطح از امتیازیک پرواز رایگان جایزه می گرفت.بعد از مدتی مشاهده شد که تعداد پرواز ها به صورت سرسام آوری بالا گرفت،نتایج تحقیقات نشان داد بسیار از مسافرت ها بی دلیل و صرفا برای گرفتن امتیاز بود ولی به صورت آمار پروازهای موفق شرکت مذکور را بالا برد.این برنامه که با هدف وفادار سازی مسافران شرکت هواپیمایی پیاده سازی شده بود توانست در کوتاه مدت نتایج خوبی را رقم بزند و ثابت کند استفاده از عناصر بازی در کسب وکار سودآور و اثر بخش است.

به همین خاطر گیمیفیکیشن از سال 2010 به بعد بنا بر گزارشات موسسه تحقیقاتی  گارتنر وارد جلگه بهره وری شد،جلگه بهره وری از منظر گارتنر به این معنا است که:مزایای یک تکنولوژی به صورت گسترده مورد قبول واقع شوند،در این شرایط تکنولوژی شروع به پایدار شدن می کند و نسل های دوم و سوم آن به مرور به وجود می آیند. ارتفاع جلگه، بر اساس اینکه تکنولوژی قابلیت استفاده گسترده داشته باشد، یا مزایای آن مختص گوشه ای از بازار باشد، متفاوت خواهد بود. اما در این مرحله سودآوری افزایش می یابد و کارایی و اثر بخشی آن تکنولوژی در سطح صنعت بیشتر می شود.

در چند ساله گذشته  گیمیفیکیشن در صنعت توریسم به ترند غالب و پر طرفداری تبدیل شده که حتی پایان نامه های دانشجویی خارجی و  ایرانی را به خود اختصاص داده به طوری که بنا بر تحقیقات انجام شده کاربرد  گیمیفیکیشن روبه افزایش می باشد.حتی در این زمینه هم اقدام به تالیف کتاب نیز شده است . همچنین .امروزه  در کشورهای متعددی مانند ایرلند،تایلند،برزیل و… برای رونق صنعت گردشگری از آن استفاده شده است،برای مثال ایرلند یک بازی مبتنی بر فیس بوک پیاده سازی کرد که در آن گردشگران بالقوه با حدس زدن مکان های دیدنی ایرلند امتیاز می گرفتند و افرادی که برنده نهایی می شدند،جایزه سفر به ایرلند را دریافت می کردند یا در تایلند،سازمان گردشگری تایلند با هدف افزایش آگاهی از برند  بازی لبخند بزن را بر مبنای معرفی جاذبه های گردشگری پیاده سازی کرد.

گیمیفیکیشن در صنعت  گردشگری در زمینه های متعددی کاربرد دارد و می تواند موجبات بهبود و حتی ارتقای این زمینه ها را فراهم کند . این موارد شامل :

  • افزایش مشارکت و فعالیت گردشگران جهت ایجاد درگیری ذهنی
  • ارتقای وفاداری توریست و برگشت مجدد که اصطلاحا به آن ری ویزیت می گویند.
  • افزایش تجربه فرهنگی توریست ها و ایجاد لذت عمیق برای گردشگر و تحریک احساسات و قوه تخیل گردشگر
  • افزایش سرگرمی بیشتر برای گردشگر که می تواند باعث ماندگاری بیشتر در مقصد شود که متعاقبا موجب ایجاد درآمد می شود.
  • افزایش بهره وری کارکنان آژانس های هواپیمایی و فروشندگان و کسانی با گردشگران در تعامل هستند و از طرف دیگر موجب بهبود مدیریت کارکنان می شود.
  • توسعه تکنولوژی های گردشگری مانند وب سایت،اپلیکیشن  و رسانه های اجتماعی گردشگری شده و افزایش میزان استفاده گردشگر ار آن
  • آموزش و ترویج گردشگری   در میان اقشار مختلف جامعه و تسریع روند حرکت به سمت توسعه پایدار و اصلاح عادات ورفتارهای مخربی مانند مصرف زیاد انرژی و ریختن آشغال در محیط

این مزایا و مزایای متعددی دیگری موجب شده که در روندهای جهانی شاهد حضور گیمیفیکیشن در گردشگری باشیم.

باید دانست که بازی نمی‌میرد و برای همیشه جاودان است. چرا که بازی کردن و المان‌های بازی از دیر باز به شیوه‌های متفاوت با ساختار زندگی مردم تنیده شده و هرچند که نحوه انجام آن تغییر می‌کند ولی نیاز به بازی در ذات بشر همچنان پایدار باقی می‌ماند.چرا که هزاران سال است که به عنوان منبع با ارزش سرگرمی به آن نگاه می‌شود. به همین خاطر در کسب کارها ایجاد یک تجربه مبتنی بر بازی و حس سرگرمی می‌تواند مشارکت گردشگران  را بالا ببرد.

 

 

باسط رستمی

دانشجوی همیشگی دنیای بازار هستم. چند سالی است که در فضای بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنم . معتقدم ؛گیمفیکیشن راه رهایی کسب وکار ها از یکنواختی و آشتی با مشتری است .

More Posts

0

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
دوره پیشرفته گیمیفیکیشن شروع شد!30 درصد تخفیف با کد yalda
+ +
در حال بارگذاری