آقای گیمیفیکیشن | مرجع آموزش گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک؛معرفی 8روش کاربردی

گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک؛معرفی 8روش کاربردی 5.00/5 (100.00%) 1 امتیاز

در دنیای امروز که همه چیز زیر سایه تکنولوژی در حال تغییر است آموزش هم باید شکل جدیدی به خود بگیرد. استفاده از ابزارهای الکترونیکی در آموزش تنها یک جنبه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تکنولوژی در پیش‌برد اهداف آموزشی است. بستر تکنولوژی به ما کمک می‌کند فرصت‌های جدیدی برای آموزش موثرتر خلق کنیم.  در مطلب چرا گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک کاربردی و لازم الاجرا است؟ درباره ظرفیت‌های استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک صحبت کردیم و در این مطلب راه‌های عملی اجرای گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک را گردآوری کردیم.

1.محتوای آموزشی را در چند قسمت ارائه دهید.

3ساعت ویدیو آموزشی برای مخاطبین کسل کننده است. بهتر است محتوای آموزشی را در چند قسمت و با ابزارهای چندرسانه ای متقاوت ارائه دهید. بعد از پایان هر قسمت کوییز کوچکی قرار دهید که مخاطب با انجام آن به محتوای بعدی دسترسی پیدا کند.

2.مرموز و غیرقابل پیش‌بینی باشید.

همیشه محتوای جذابی را در نظر داشته باشید که از دید دانش‌آموزان پنهان است و با بدست آوردن امتیازات و گذراندن کورس‌ها برای آن‌ها قابل رویت می‌شود. این موضوع انگیزه همیشگی در فرد ایجاد می‌کند که کورس‌ها و امتحانات را با اشتیاق بگذراند تا به محتوای جدید دسترسی پیدا کند. دقت کنید که این موضوع نباید احساس محرومیت در فرد ایجاد کند بلکه او را برای دستیابی بیشتر درگیر نگه دارد. به‌طور کلی اقدامات تنبیهی و تهدیدآمیز در فضای بازی ساز ی جایگاهی ندارند.

3.امتیازات را در معرض دید بگذارید.

وقتی فرد بداند در هر مرحله به چه شیوه‌ای عمل کرده است تلاش می‌کند نمرات و امتیازاتش را افزایش دهد. کوچکترین تلاش‌ها را با امتیاز پاسخ دهید و اجازه ندهید تلاش‌های دانش‌آموزان نادیده گرفته شود. در دنیای واقعی هرچقدر تلاش بکنیم نمی‌توانیم به تمام اقدامات مخاطبین پاسخ دهیم اما در فضای الکترونیک ما می‌توانیم تمام فعالیت‌های فرد را زیرنظر بگیریم و پاسخ دهیم.

4.فضای یادگیری اجتماعی فراهم کنید.

فضایی برای گفت‌و‌گو و همکاری بین دانش‌آموزان ایجاد کنید تا باهم پروژه هایی را انجام دهند و به اتمام برسانند.

5.موضوع آموزش را “مهم” نشان دهید.

بواسطه یک مفهوم فرهنگی یا معنای حماسی روند آموزش را بخشی از یک مفهوم بزرگ و مهم معرفی کنید. دانش‌آموزان در پروسه یادگیری درحال انجام بخش کوچکی از یک پروژه بزرگ هستند. این مفهوم می‌تواند صرفا همکاری با سایر اعضا برای حل کردن یک چالش باشد و یا اشاره به اهدافی که سازمان برگزارکننده دوره آموزشی آن‌را دنبال می‌کند.

6.فرصت‌های زیادی به دانش‌آموزان بدهید.

محیط آموزشی را به نحوی طراحی نکنید که با یک بار تلاش و نرسیدن به جواب امکان دیگری برای فرد وجود نداشته‌باشد. هر زمانی که کسی از عهده حل کردن چالشی برنیامد به او پیام “تلاش بیشتر و بیشتر” بدهید و تا یافتن راه حل به او امکاناتی را پیشنهاد دهید که به یافتن پاسخ نزدیکتر شود برای مثال “مرور دوباره دوره” و یا “کمک گرفتن از دوستان”.

7.داستان بسازید!

شخصیت‌هایی طراحی کنید که داستانی شبیه به دانش‌آموزان شما دارند و در مسیر یادگیری رشد می‌کنند و به دانش‌آموزان کمک می‌کنند. این شخصیت پردازی می‌تواند ساختن آواتار برای صفحه شخصی باشد که با یادگیری بیشتر ویژگی‌های کاملتری پیدا می‌کند و یا داستان‌گویی افرادی که در مسیر مشابه دانش‌آموزان شما بوده‌اند.

8.رقابت ایجاد کنید.

آپشن‌‌های متفاوتی برای رقابت و مقایسه به همراه گزینه‌های مختلفی برای جلب امتیاز قرار دهید. افراد نمی‌خواهند در پایین جداول مقایسه قرار گیرند و درگیر مسابقه یادگیری باقی می‌مانند.

ارغوان سعیدان

ارغوان سعیدان هستم دانشجوی ارشد روانشناسی. در حوزه آموزش و یادگیری فعالیت میکنم

More Posts

2


ارغوان سعیدان هستم دانشجوی ارشد روانشناسی. در حوزه آموزش و یادگیری فعالیت میکنم

نظر گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک؛معرفی 8روش کاربردی

  • سلام.لطفا رفرنس بدهید..ممنونم

    mahbube ansari آبان 19, 1396 8:34 ب.ظ پاسخ دادن

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
دوره پیشرفته گیمیفیکیشن شروع شد!کد fifty برای جمعه سیاه!
+ +
در حال بارگذاری